• Anonym (tårar)

Vad hände när du nekade umgänge?

Hej alla mammor och pappor.
    Jag har tillsammans med mitt ombud och i samråd med socialen bestämt att neka umgänge. Det har varit en lång och väldigt jobbig resa i denna vårdnads tvist!.. man blir utelämnad och får se på när ens barn far illa...
    Min dotters far sköter varken hygien eller hennes specialkost, då hon har allergi. förskolan har nu anmält detta till soc då hon berättat för fröken att hon mår dåligt och har ont i magen när hon är hos sin far. Han har trots upprepade läkarintyg och påpekande om hennes kost struntat i det och hon kommer därför hem ifrån umgänget och är jätte dålig.
    Det är ett jobbigt beslut att fatta men jag kan inte stå och se på när min dotter blir sjuk och mår dåligt.

Har du nekat umgänge? vad hände och hur lång tid var det så?
    Var soc inblandade och fick du stöd för ditt beslut?

Tacksam för svar! känner mig helt ensam och utelämnade i detta Sverige där man på papper ska sätta barnen i centrum men i praktiken så stämmer det sällan! alla myndigheter kan tycka hur mycket som helst men INGEN agerar... Jag tar mitt föräldrar ansvar på 110% allvar och det är nu min skyldighet att inte lämna min dotter då hon inte blir omhändertagen på det sätt som man kan förvänta sig...

• Svar på tråden Vad hände när du nekade umgänge?
  • Anonym

Ts, kan du inte erbjuda umgänge dagtid hemma hos er?

• Barbamamah
    Machapuchare skrev 2012-09-03 10:48:18 följande:
    Tycker inte du skall neka umgänge utan yrka umgänge under översyn. För barnets skull.

Det är väl pappan som får yrka på umgänge med översyn om han inte klarar av umgänge på egen hand. Ts är inte ansvarig för pappans föräldraskap.
  • Anonym
    Barbamamah skrev 2012-09-03 10:51:57 följande:

Det är väl pappan som får yrka på umgänge med översyn om han inte klarar av umgänge på egen hand. Ts är inte ansvarig för pappans föräldraskap.
    Ts är ansvarig för att barnet får ha en så nära och bra kontakt med sin pappa som möjligt.
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-09-03 11:04:40 följande:
    Ts är ansvarig för att barnet får ha en så nära och bra kontakt med sin pappa som möjligt.

Dom är tillsammans ansvariga för att barnet ska ha en god relation till dom båda.
  • Anonym
    Barbamamah skrev 2012-09-03 11:08:31 följande:

Dom är tillsammans ansvariga för att barnet ska ha en god relation till dom båda.
    Ja, och som det låter så vill pappan ha sitt umgänge och ts vägrar... Ts är ansvarig för att barnet får ha umgänge med sin pappa. Sen måste det naturligtvis anpassas så barnet inte far illa, men det kan ts få hjälp av soc med.
  • Anonym (heltidsförälder)

Det ska låta så fint "barn skall ha rätt till båda sina föräldrar" men i verkligheten så är det inte alls så, det är föräldrarna som har rätt till sina barn och barnet skall tacka och ta emot och bara vara medgörlig oavsett hur situationen ser ut i dom olika hemmen. Tragiskt

• Anonym (Trist)
    Anonym (heltidsförälder) skrev 2012-09-03 11:41:07 följande:
    Det ska låta så fint "barn skall ha rätt till båda sina föräldrar" men i verkligheten så är det inte alls så, det är föräldrarna som har rätt till sina barn och barnet skall tacka och ta emot och bara vara medgörlig oavsett hur situationen ser ut i dom olika hemmen. Tragiskt
    Det är oerhört tragiskt och det finns inget att göra emot föräldrar som INTE har intresse för sina barn heller. Tyvärr får man inte enskildvårdnad pga ointresse från den andra parten.

• Anonym (tårar)

Tack alla för era svar! det är skönt att höra att det finns fler vettiga människor där ute som förstår att det blir väldigt jobbigt i sådana här situationer.
    Jag har inte vägrat umgänge utan tar mitt föräldraansvar på allvar och utsätter inte min dotter för ett umgänge där hennes behov inte tillgodoses!

Hörde om en annan förälder var umgängesförälder negligerade hennes medicin och där hävdes umgänget utav tingsrätten. denna modiga människa har trots det blivit stämd för umgängessabotage.

det är klar att barn ska ha bra kontakt med båda sina föräldrar men om en förälder brister på så många punkter i sitt ansvar handlar det om vad som är bäst för barnet! om det är någon som inte förstår det bör man inte uttala sig!

• Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2012-09-02 21:24:03 följande:
    jag nekade under flera månader nattumgänge men pappan fick dagumgänge. Han gick med på det så det gick väl ok. Han har nu återigen krävt nattumgänge så vi testar...

jag skulle förorda umgänge under tillsyn så att barnet inte mister kontakten. han ska självklart inte ha umgänge med henne själv efterrsom han uppenbarligen inte klarar av det. 
    Undrar om du har ensam vårdnad eller om ni har gemensam? Varför nekade du han nattumgänge?

Undrar eftersom jag är i lite liknande sits... 
  • Anonym

Nekade umgänge med muntligt stöd från socialen och polisen samt advokat på grund av att barnet misshandlades hos pappan, detta vändes emot mig i kommande vårdnadstvist och jag förlorade helt vårdnaden. Ska man neka umgänga på grund av något, se för f-n till att få det skriftligt från stödjande myndigheter!

• Anonym

Undrar: jag har ensam vårdnad. Det var väl så att han gick med på det frivilligt till slut men jag poängterade att det inte funkade och att jag inte ville att de sov där. Barnen mådde uselt när de hade varit där. Kunde inte sova, fick utbrott och sa själva att de inte ville sova där. Bara åka dit och leka.

• Anonym (insatt)

Lagen säger att det är viktigare att barn har ett tryggt umgänge och en god relation till båda sina föräldrar än att det har tillgång till båda! Bra umgänge är alltså högst prioriterat!

Föräldrar är alltid ansvariga för sitt barns mående. Inte socialtjänsten. Socialtjänsten kan inte "dra in" umgänget för en "olämplig" förälder. Det kan bara domstol göra. OM soc ger råd om indraget umgänge har de överträtt sina befogenheter! De måste alltid informera föräldrarna om att indraget umgänge sker på förälderns eget ansvar!

Svar på tråden Vad hände när du nekade umgänge?