• Vero06

Resa någonstans med 4-5 månaders?

Hej alla!

Jag får (förhoppningsvis) barn i februari -13. I juni/juli, semestertider, kommer ju barnet inte vara särskilt gammatl. Tycker ni att det är helt kört med att åka någonstans med barnet när det är så litet? Vad kan man hitta på? Stanna i Sverige eller....?
    Går det att flyga? Tex till Tyskland...dvs inte så långt. Klarar en spädis en resa på några timmar på flyget??? 

Ja, jag vet...lång framförhållning :)   

• Svar på tråden Resa någonstans med 4-5 månaders?
  • eliten

Ja det går fint att flyga, att amma t.ex vid start och landning motverkar lock för öronen. Även att suga på napp..

• tulip79

Vi åkte till Belgien med sonen som då var 4 månader. Jag helammade honom så det var inga problem med maten där. Flyget gick fint, han verkade tycka att det var lite långtråkigt, även om det bara tog 2 timmar. Men han hann både äta, sova o leka på den tiden...

Vi åkte även bil till mina föräldrar när han var 2 månader. Resan tog 8-9 timmar inkl raster. Han sov så gott som hela tiden. 

• Kodia

Så länge barn och mamma mår bra så är det inga problem. Vi åkte till Mallorca när dottern var 2½ månad, och det gick superbra! Det var nog inget som krånglade, faktiskt! (utom tvååringen då, kanske...)

• Alexi

Vi var på Mallorca när första barnet var 5 månader. Helt perfekt ålder att resa med, inte jätteliten och känslig utan glad och nyfiken. Kunde halvligga i vagn när vi var på promenader. Sov fortfarande mycket. Ammades dagtid förutom gröt en gång per dygn.

• gravid12

Får förhoppningsvis också barn i februari -13 och vi kommer åker utomlands till Spanien på sommaren där, inga problem skulle jag tro.

Har en vän som åkte till Spanien med sin 4 månaders bebis och det hade gått hur bra som helst :)

Så res på ni!

• ummabdilleh

jag har akt till bade kroatien och marocko nar mina barn var innan 4 man gamla, dar det ar upp till 40 grader varmt och det var inga problem..hemresan pa ena resan tog 16 timmar men det funkade jattebra..jag ammade

• Vero06

Tack för alla svar!!

Jag är nog också lite orolig för värmen på vissa resmål. 40 graders värme är kanske inget vi skulle välja ens för oss föräldrar...jo, vi e nog lite kinkiga :)

Med tanke på era svar så borde det ju gå lysande att ta sig nånstans i Europa.

Hoppas nu bara plutt överlever fram till dess!! Lång väg kvar att vänta...   

• ummabdilleh
    Vero06 skrev 2012-08-31 13:06:46 följande:

Tack för alla svar!!

Jag är nog också lite orolig för värmen på vissa resmål. 40 graders värme är kanske inget vi skulle välja ens för oss föräldrar...jo, vi e nog lite kinkiga :)

Med tanke på era svar så borde det ju gå lysande att ta sig nånstans i Europa.

Hoppas nu bara plutt överlever fram till dess!! Lång väg kvar att vänta...   

manga lander i europa har ocksa 40 grader varmt,men det ar inga problem bara barnet har det svalt, solmossa m.m
  • Vero06

Jag igen. Har lite svårt att överge min tråd :)
    Tack för alla svar ovan!

Men nu gillar jag att planera och då mest för ekonomins skull. Det kommer ju bli
    knapert nästa år så framförhållning tror jag på.

Är det någon som har något bra Sverigesemester tips för oss?
    Vi kommer alltså att ha en liten plutt på några månader samt en fem/sexåring.

Vad tror ni?

• Alexi

Ni kan ju göra vad som helst, dvs åk dit det passar med stora barnet så kommer bebisen bara hänga med. Undvik för mycket bilresor bara så blir det bra.

Svar på tråden Resa någonstans med 4-5 månaders?