• Anonym (Kusinen)

Hur fungerar familjehem på "hemlig" ort.

Av anledningar jag inte vill ta upp här har min kusin sin flicka på familjehem. Vad jag har förstått vet varken flickans mamma (min kusin) eller pappan var flickan är, ens på vilken ort. Då de träffas gör de det på neutral mark med ombud från socialen. Vi i släkten vet inte vad som händer men vi saknar flickan och har lite frågor. 1, finns det chans att vi släktingar, eller främst barnets mormor får träffa flickan i fosterfamiljen eller tillsammans med soc? 2, kan det bli så att fosterfamiljen adopterar flickan i fall pappan inte vill veta av flickan och mamman har problem exempelvis med droger och vägrar bli ren för flickans skull? 3, om det skulle gå så långt att flickan adopteras bort, kan och får mormoder och släkt träffa flickan. Lilltjejen är 9 år gammal och vi släktingar mycket ledsna över hela situationen som ärligt talat chockat oss alla!

• Svar på tråden Hur fungerar familjehem på "hemlig" ort.
  • MeNoLike

Har inte släkten (om de är bra) förtur att få ta hand om barn i släkten?

• Anonym (Kusinen)
    MeNoLike skrev 2012-08-31 13:39:01 följande:
    Tyvärr går inte det då det tydligen finns en hotbild mot flickan från ena föräldern, sannolikt är det därför ingen får veta var hon är. Jag önskar att jag visste exakt vad som hänt, men det vet jag inte om någon - ens föräldrarna gör. Håller bara tummarna att flickan får må bra och föräldrarna tar sitt ansvar och tar emot all vård de kan för att någon gång kunna vara föräldrar igen!
  • Kjell2

Ska gå väldigt långt innan det genomförs en adoption mot biolgiska föräldrarnas vilja. Och det görs först efter ett längre tag.
    Om det blir en adoption, vilket inte är troligt, blir det väldigt mycket upp till nya föräldrarna vilka barnet får träffa,
    Finns det en hotbild så är det nog tveksamt om släkten får veta var barnen är
    Ta ett snack med socialen och framför en önskan att få träffa barnet
    Ni lär få svårt att få reda på exakt vad som hänt. Oftast rätt mycket sekretess kring detta samt ingen igentligen vet exakt vad som hänt.

• Anonym

Det har fattats ett beslut om at hemlighetshålla vistelseorten för att det finns en risk för att flickan blir uppsökt eller hämtad av någon av föräldrarna. Detta är ett beslut inom LVU-lagstiftningen och omprövas kontinuerligt. Så länge hotbilden kvarstår kommer orten förbli hemlig. 

Troligen kommer ni inte få träffa flickan i familjehemmet, eftersom soc förmodligen anser att det är en för stor risk att ni avslöjar den för någon av föräldrarna. Däremot ska soc verka för att flickan får ha kontakt med sina släktingar, så ni kanske kan träffa henne någon annanstans, eller om hon kan komma till er i soc sällskap. Framför detta till socialsekreteraren. Får ni inte gehör ska ni vända er till chefen.

Adoption är ytterst ovanligt, däremot kan en vårdnadsöverflyttning bli aktuell om flickan blir långvarig i familjehemmet. Vårdnadsöverflyttning innebär att familjehemmet är vårdnadshavarna, men föräldrarna kan när de vill begära att få tillbaka vårdnaden. Det räcker inte att bara en av föräldrarna vill "bli av med" flickan för att detta ska kunna ske. Man kan dock göra en vårdnadsöverflyttning mot föräldrarnas vilja. Detta är för att familjehemsföräldrarna ska få lättare att sköta om flickan, utan att föräldrarna motarbetar detta, tex ansöka om pass, sparande i bank osv. Det som också händer vid en vårdnadsöverflyttning är att "kontrollen" från soc försvinner. Flickan bor då med sina vårdnadshavare och tillhör den kommun där de bor, uppstår tex någon form av problem skall hjälp sökas i den nya kommunen. Den enda kontakten med soc i hemkommunen är att familjehemmet får viss ersättning från dem. 

Som sagt, soc ska verka för att flickan har en kontakt med sitt riktiga, det står inskrivet även i lagen. Så ta kontakt med soc, tala om era önskemål, oftast är problemet at soc inte vet att det finns släkt som vill träffa barnet. 

• Anonym
    MeNoLike skrev 2012-08-31 13:39:01 följande:
    Inte om det finns en hotbild, som det måste göra för att fatta beslut om att hemlighetshålla vistelseorten, det går helt enkelt inte att lösa rent praktiskt. 
Svar på tråden Hur fungerar familjehem på "hemlig" ort.