• Hibiskusen

"Graviditet är ingen sjukdom" -sa chefen idag.

Arbetar som sjuksköterska och har idag meddelat chefen att jag vill vara ledig 2 månader innan bf, vare sig min ansökan om grav.penning blir beviljad eller ej. Känner att det redan nu sliter på kroppen att arbeta dag, kväll och helg om vartannat med mycket ensamarbete inom äldreomsorgen. Min chef reagerade lite konstigt tycke jag. Att "gravidiet inte är någon sjukdom" - det vet väl jag med!! Grejen är att jag är mån om mig och magen och vill inte slita onödigt mycket på kroppen in i det sista!  Är jag ovanlig som vill vara hemma 2 månader innan bf?

• Svar på tråden "Graviditet är ingen sjukdom" -sa chefen idag.
  • missen73

Har flera vänner o kollegor som blivit nekade som ssk sen hur det är hos er vet inte jag , till saken hör att det är inte ett tungt jobb men jättetunga lyft mm o sen är det ofta ganska lätt med en tillfällig omplacering på sjukhusen som ofta är stora

• Vickan I

Fast man kan ju gå hem på fl 60 dagar innan bf, bara för att man känner för det också. Tråkigt plocka dgr redan innan dock om man inte har råd att vara hemma utan att ta ut dagar.

Men jo ts det är lite ovanligt att gå hem redan 8 v innan bf, men en del gör det ju. Dessutom spelar det ingen roll vad andra gör. Du känner själv att du vill vila så gör det.

• M i l l a n

Det är inte alls konstigt att du vill vara hemma 2 månader innan bf. Jag är det själv just nu, och är väldigt glad för det.  Det är sant att graviditet inte är en sjukdom. Men man kan ha nedsatt arbetsförmåga pga graviditet. Har du hunnit skicka ansökan och grav penning? Det är inte omöjligt att få, bara man fokuserar på rätt saker i sin beskrivning av arbetsdagen. Vet många som haft svårt att få det inom förskolan där jag jobbar. Men jag fick min ansökan beviljad då jag tydligen lyckades skriva det som försäkringskassan ansåg var relevant för att godkänna min ansökan. Om jag inte hade fått den beviljad så sa läkaren att hon annars skulle ha sjukskrivit mig pga. sammandragningar som jag har haft.

• lyckligalängtan

Förstår absolut att du vill vara ledig de sista 2 mån. Är också ssk och vet hur slitit det är både fysiskt och att man alltid måste vara förberedd på akuta situationer osv. Jobbar på en med.avd och hos oss har alla som ansökt fått gp. Vår chef utgår mer eller mindre från att vi går hem 2 mån innan. Själv är jag på bf+4 idag... Viktigt att fylla i noga om tunga lyft mm då sådant många ggr är avgörande för att bli beviljad.
    Lycka till med ledighet och bebis!

• FiaNo

Jag förstår att du vill va ledig två mån innan. Jobbar själv som ssk och har fått gravpenning beviljad. Jag hade ingen möjlighet att bli omplaserad. Men be din chef skriva utförligt om dina arbuppgifter, hur mycket lyft etc. Skriv även du utförligt! På min arbetsplats blir typ alla ssk beviljade, har iaf inte hörg något annat. om du inte blir beviljad har du rätt till föräldrapenning 60d innan bf.

• Lätt

Hoppas du gav i*****n svar på tal! Vilken sak att kläcka ur sig!

• Etta01

Jag jobbar som ssk på iva (men har varit sjukskriven genom hela graviditeten p g a illamående). Vet att det kan vara svårt att få igenom graviditetspenning på vanlig vårdavd, och att Försäkringskassan kan vara jättelångsamma med att skicka ut beskedet, Även om man sedan överklagar kan det ta jättelång tid (hörde om en som fick sitt beslut på överklagandet när barnet var några månader gammalt). Om du inte blir beviljad graviditetspenning är det sjukskrivning, semester eller föräldrapenning som gäller.

Jag förstår absolut att du inte vill jobba längre, är själv v 30 nu, och att ha hand om patienter och aldrig veta vad man kan förvänta sig av jobbet är ingen drömsituation.

Lycka till!

• MotoMoto

Det är helt sjukt egentligen vad gravida kvinnor kan få genomgå!? Blir så arg. Mobbade och uppsagda för sin graviditet? Och mår man dåligt.. Men extrem trötthet och illamående så ska man härda ut för att man är gravid!!! Skulle man må så när man inte var gravid så vore det självklart att få stanna hemma och vila sig!

• Hibiskusen

Fick grav.penningen beviljad och går nu hemma och njuter faktiskt! Alla gravida (som vill) borde ha rätt till denna penning för att kunna rå om sig själva i slutet av grav. Att slippa vakna till en väckarklocka varje dag är underbart!

• Emmeliina

Jag gick hemma 8 v innan bf. Jobbade visserligen som usk då men det borde inte vara svårare för en ssk att få beviljat kan ju jag tycka. Min teamledare och jag gick igenom ansökan tillsammans med vad vi skulle skriva men skrev väldigt kortfattat att man vet aldrig vad för patienter man får, kan vara våldsamma, utåtagerande och att man inte kan använda alla hjälpmedel som det är tänkt när magen är ivägen. Och på kilona kommer jag ihåg att vi skrev att det var över 15 lyft dagligen med 0-100 kg.

Ja kanske lite överdrivet men vill man vara ledig så!

• Maria Mia

gick tre veckor innan. Hade jag varit tvungen hade jag väl klarat av att jobba längre men beslöt mig för att leva lite fattigt hellre än att slita sönder mig.
    Min värsta oro var inte egentligen det fysiskt tunga även om det var mycket stå och gå utan rädsla för våld. Jobbar som lärare med flera elever med mycket utåtagerande beteende. Slagsmål minst en gång om dagen. Ibland rätt stora elever. Spring inomhus utan att se sig för och hot om våld (elev hotat slå lärare, samma elev kastat en sax på en annan lärare. Träffade som tur var inte med sudden utan handtaget).  En gång fick basketbolll kastad i magen. Höll på att bli knuffad i slutet av grviditet eftersom jag stod i vägen för elev som vill slå annan.jag hoppade då undan för att slippa smäll. Hände för övrig flera gånger  att jag blivit tvungen att flytta på mig för elever som kommit springande rakt emot en.

Lider med sjuksköterskor som mår sämre än sina patitenter och ändå jobbar och samtidigt måste stå ut med hot och våld på vissa avdelningar. Så vill man inte ha det, gravid elelr inte.  

Svar på tråden "Graviditet är ingen sjukdom" -sa chefen idag.