• Novalie88

När är det OK att låta sin dotter börja sminka sig?

Undrar lite vad folk tycker om detta. När kan man börja tillåta att ens dotter börjar sminka sig enligt er?

Kollade på ett program förut som hette dancemoms som handlade om 8-9 åringar som blev mkt kraftigt sminkade när de skulle uppträda. Inte okej enligt mig...
    Då började dessa funderingar komma. Själv var jag 12 år när jag började o nu när jag tänker tillbaka på det idag så känns det för tidigt.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden När är det OK att låta sin dotter börja sminka sig?
  • Panda88

Min dotter (fyller 8 i maj) är Fruktansvärt intresserad av smink och kan mer än vad jag kan (vad de olika sakerna heter) och hon får sminka sig "på skoj" här hemma, hon tvättar bort det direkt när hon är klar och har visat upp sig. Nångång har hon fått ha lite ljus ögonskugga på någon fest. Ser inga problem med att hon leker med sminket sålänge hon inte tycker att hon "måste" ha det och så länge hon inte har det i skolan/alltid. Det jag däremot inte låter henne ha är mascara då jag är rädd att hon ska råka få in det i ögonen.

• Anonymas112113

Jag tycker att barn ska få sminka sig när de vill! Alla ska få se ut som de vill. Jag fattar inte varför alla tar upp det hela tiden. Nu för tiden sminkar alla sig oavsett hur gammal man är.

• LillaLoppi

Min väninna fick först en son. När den pojken var typ 4 år så hade han både ögonskugga, nagellack och typ glitter överallt.

När de senare fick en flicka så häpnades hon över hur föräldrar kunde låta sina 9-åringar ha smink.
    Hennes son slutade dock med smink när han var i den åldern (pga mobbing).

• Gladhannapanna

Mina tjejer har nagellack och läppglans lite nu och då. (7 o 9).
    Den äldsta har fått ha mascara och ljus ögonskugga på disco. Glitterspray i håret har de haft i flera år, på kalas.

Att sminka sig till vardags vill jag inte att de gör förrän de börjar högstadiet.

Jag minns att så gott som alla tjejer började sminka sig i sjuan på min tid. Kornblå mascara, som alla andra på åttiotalet!

• hannah777

Jag är 13 år, jag sminkar mig oftast till vardags. Mina föräldrar tycker inte om det och jag kan förstå lite värför. Men det känns ändå som att jag är stor nog för att få ha smink, jag fyller i mina ögonbryn, andvänder nästan aldrig mascara o har oftast lite concealer och puder? Är det för mycket för min ålder? Jag är jätte rädd att min hud ska förstöras. Jag har jätte bra hud idag och skötet den väl. Jag kan också sminka mig och ser inte ut som en clown,Hahaha. Jag gillar och sminka mig och tycker att det är kul, så jag känner liksom om det inte skadar så värför ska jag inte få göra det? Mvh Hannah

Hannah 13 år
  • Scoops

Jag fick börja ha consealer när jag började få finnar (för att täcka dem). Då var jag 15 år ungefär. Började med Mascara ungefär samtidigt sedan gick det stegvis mot fundation/eyeliner och lite ögonskugga när det var disco/fest. Min mamma var ganska saklig och pratade med oss om när man "behöver" smink och hur mycket man kunde ha till vardags, tycker hon gjorde det jättebra!

• thesecretone

Hej 
    själv är jag en tjej på 12 år och mina föräldrar är inte svensk. Jag får inte sminka mig just för att dem tycker det är tidigt och för att dem tror och vet att våra släktingar kommer prata om det för där mina föräldrar kommer ifrån är det konstigt och dumt att göra det . Alla mina vänner gör det och jag gör det inte bara för att dem gör det utan för att jag har ett stort intresse av det. Jag älskar allt som har med smink och skönhet och göra. Jag kan stå inne på kicks eller mac i flera timmar och sedan kommer ut med hela händerna och armarna fulle med swatches . Och jag förstår inte varför folk tycker det är tidigt eftersom att det är normalt 2016

• sweetnos
    Jag fick börja med smink lite smått när jag gick i 6:an men bara hemma och om det var typ skoldisco eller så. i 7:an fick jag som max ha mascara till skolan, och egentligen räcker det gott och väl kan jag tycka. började med lite mer smink sen i 8:an ungefär.

jag är inte ledsen för att jag hade förbud på sminket så pass långt, och när jag väl hade smink skulle det godkännas av mamma innan jag fick gå hemifrån, och jag ser absolut inget problem med detta.

jag är 27 nu och min dotter ska inte heller få ha hur mycket smink som helst eller hur tidigt som helst. man ska lära sig att tycka om sig själv som man ser ut först tycker jag. och när man är mogen nog kan man få börja med smink. och med mogen menar jag nånstans på högstadiet.

men sen herre gud, lite läppglans dör ingen av i någon ålder förutsatt att det är någon neutral färg och inte knallröd på en 8åring kanske :P
  • maritbinge

Jag är väldigt nyfiken på varför man känner sig tvungen att sätta en åldersgräns på smink. Om någon vill förklara så skulle jag vara tacksam. Förstår inte heller alls vilken skillnad det då skulle vara på läppglans eller annat neutralt smink och mer färgstarkt smink (någon gjorde den distinktionen ovan). 

• Den anonyma

Jag är tåls år och vågar inte riktigt berätta för min mamma att jag vill börja sminka mig lite lätt till vardags... Har någon ett bra tips?????

• PappaPellerin

Ja, jag tänker väl att min dotter kan få sminka sig dagligen om hon vill när hon börjar högstadiet. Hon kommer då vara ungefär 12,5. Hon är nio år just nu, och jag låter henne ha lite ljus ögonskugga vid lite speciella tillfällen. Firanden och så. Lite glitter och läppglans (inga starka färger) om hon ska på disco. Sedan har hon ju fått kladda vid spegeln bäst hon vill när hon varit yngre. Tungan ute

Vi är lika starka som vår starkaste länk.
  • No Logo
    maritbinge skrev 2016-06-03 12:37:04 följande:

Jag är väldigt nyfiken på varför man känner sig tvungen att sätta en åldersgräns på smink. Om någon vill förklara så skulle jag vara tacksam. Förstår inte heller alls vilken skillnad det då skulle vara på läppglans eller annat neutralt smink och mer färgstarkt smink (någon gjorde den distinktionen ovan). 

Smink gör att man ser äldre ut. Ser man äldre ut behandlas man som om man vore äldre. Detta är förstås vad alla yngre barn eftersträvar och vad föräldrarna hoppas fördröja tills barnen är lite äldre och förhoppningsvis bättre rustade att hantera de situationer som kan uppstå. Gäller även andra attribut som gör att man ser mer vuxen ut som tex push-up och utmanande kläder.
  • gbgumman

Min dotter är nio och har börjat prova smått. Hon verkar inte så förtjust. Jag är rätt liberal. Inget jag stoppar bara hon har vettiga produkter. Vet dock att skolan inte tillåter smink innan högstadiet.

• Jagvetintevadjagskaheta

Jag är 13 år och jag fick lite smink i julklapp när jag var 9 år eftersom mamma visste att jag sminkade mig lite med hennes smink. Sminket var mest för att leka lite med. Jag använder inte smink nu heller men jag tycker man ska få använda det när man vill. Dock gillar jag inte att du skriver när får era DÖTTRAR som om det bara vore tjejer som höll på med smink. Det tycker jag alla måste bli bättre på.

• Annalindqvist

Jag tycker det är okej att de prova på smink och så hemma när de faktiskt är intressant för barnen/ungdomarna. Att börja med det offentligt är ju när de är fint och inte ser för mycket ut. Min dotter var 10 år när hon frågade om hon fick gå med ?ögonfransfärg på ögonen? i skolan. Självklart blev jag skockad men jag svarade att hon fick då de faktiskt var snyggt och hon kunde sköta det. Nu är hon 13 år och sminkar sig mer än vad jag gör, men det är faktiskt väldigt snyggt! Det beror nog lite på hur man själv vill och tycker

• Mirna Zebib

Jag är 14 år har inte ens börja att sminka mig eller ha nån mascara eftersom jag vet att hud kommer att bli torr när man blir äldre om man börja sminka sig nu. Men tips börja sminka er när ni börja gymnasium för det är där man vill vara snygg och då är era ansikte redo för det.

Svar på tråden När är det OK att låta sin dotter börja sminka sig?