• Alexi

Bordsskick, i 3-4-årsåldern och framåt

När börjar barn förstå det här med bordsskick, vilja äta lite snyggt eller helt enkelt bara kunna förmås sitta stilla, använda bestick, inte kladda alltför mycket osv? Ni med barn i 3-4-årsåldern, hur beter sig era?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-01 21:14
    Det jag egentligen väl funderar över är vilka krav som är rimliga i den här åldern, vår dotter blir fyra i vinter. När är det rimligt att kunna skära maten själv (det har vi inte börjat med alls), äta snyggt med bestick och få upp all sorts mat med bestick, kunna förstå och klara av att sitta still och rakt fram med benen neråt en hel måltid, hålla munnen stängd när man tuggar osv?

Vi försöker självklart föregå med gott exempel på allt detta.

• Svar på tråden Bordsskick, i 3-4-årsåldern och framåt
  • Jespis

Oftast bra. Vi kan behöva påminna om att inte plocka maten med fingrarna och om att det är trevligare att tugga med stängd mun, men i övrigt sköter sig vår 4-åring fint vid bordet!

• Skruttelito

Har en 3-åring som beter sig varierande vid köksbordet. Vissa måltider går det bra. Andra blåser hon ut couscous över hela rummet "Äta lite snyggt" räknar jag inte med att hon kommer att göra på några år till. 

• Alexi
    Jespis skrev 2012-09-01 21:08:12 följande:
    Oftast bra. Vi kan behöva påminna om att inte plocka maten med fingrarna och om att det är trevligare att tugga med stängd mun, men i övrigt sköter sig vår 4-åring fint vid bordet!
    Fixar han/hon att få upp all mat med bestick då (om ni påminner), används kniv osv?
  • Jespis

Vi delar sånt som är svårt att dela. Hon äter oftast med bara gaffeln, men tränar på att använda kniven som påfösare.

• sextiotalist

när mitt barn var 5 år åt han utan att kladda så närmade han sig 6 år och då välte glas och massor händer. Men det händer massor då, och det verkarde som att han inte visste vad armarna slutade helt enkelt.

För övrigt är det nog väldigt individuellt, en del barn är tidiga med finmotoriken, en del senare. Man få ta en sak i sänder, smaskning var det första vi högg tag i. Sedan hur man håller kniv och gaffel.

Svar på tråden Bordsskick, i 3-4-årsåldern och framåt