• skrik och panik

    Hur blir ert barn firat på förskolan?

    Hej!

    Det är så att vi vill förändra våra födelsedagsrutiner och göra något eget - något annat och nytt! Men vi är fast!

    Anledningarna till varför vi kört fast:


    Vi får inte bjuda på något gott Vi får inte ge presenter Så, därför undrar jag hur de gör på era barns förskolor och om ni har några roliga förslag på firande! :)
  • Svar på tråden Hur blir ert barn firat på förskolan?
  • Alexi

    På dotterns förskola så får barnet sitta på en speciell stol under samlingen, får en guldkrona på huvudet och flagga i handen. Så tror jag barnet får välja sång och ev om man sjunger för barnet (jag tror det men vet inte säkert). Jättemysig grej där barnet verkligen är i centrum!

  • Galantea

    På min pojkes förskola får födelsedagsbarnet sitta på en speciell stol och har en krona på huvudet. Sen gör förskollärarna en god fruktsallad som födelsedagsbarnet får dela ut och "bjuda på". De får också en liten present.

    Sen gör förskollärarna ett kollage av bilder från firandet som man får ta hem. Det tycker jag är väldigt trevligt!

  • Kaffegalningen

    Nu får våra barn en present, men det är bara en lamineras bild med en sång på Vi sjunger och barnet får berätta om dagen. Så en dag i månaden blir det ett stort fruktfat på samlingen för alla som fyllt åt den månaden.

    På sonens förskola får de tända ett ljus och gå runt det med en jordglob i famnen, ett varv per år, samtidigt som pedagogen läser en text föräldrarna skrivit om vad som hände det året (lärde sig gå, fick en cykel etc.). Då får barnet visserligen ljuset med sitt namn skrivet på men det kan man ju skippa

  • eliten

    Lite samma, de får sitta på en speciell stol och ha en krona och flagga, så sjunger de för födelsedagsbarnet som sedan går välja en saga som de läser tillsammans.
    Sedan får de med sej hem ett collage med bilder och siffran de fyllt.

  • Faile

    Födelsedagsbarnet får hjälpa till att hissa flaggan på morognen. Därefter får de välja dagens lunch ( sägs till nån dag för såklart ) och på eftermiddagen får barnet välja lek, om det ska pysslas, lekas i kuddrummet, dansa eller vad man nu vill göra. En lek får de bestämma.


    Sluta jiddra, börja trolla!
  • gullan83

    barnet får sitta på en stol med kungakrona på sig och en sjal samt att de har tågljuset tänt samt en siffra för åldern dom fyller år. Sen får barnen sjunga för detta barn och sen får den ett kort där alla barn och personal önskar grattis från deras avd. samt de får välja en leksak i den lilla lådan som de har detta sker under samlingen

  • Nano07

    Här plockas det fram ett fördelsedagståg (iaf på lilla avdelningen) som spelar musik. Barnet som fyller år får välja vilken födelsedagsduk de vill ha (där kan jag iofs tycka att de har fruktansvärt dåliga val men det är en annan sak :)) Flagga ställs fram framför barnets plats och jag tror även att de har en födelsedagskrona. Ingen glass då det togs bort i vintras någon gång. Barnen är jättenöjda med att få vara i centrum, det räcker bra. Vet inte om de gör fruktstunden lite roligare med mer frukter men är jag inte säker på.

  • emmak

    På sonens dagis så sjunger dom vid morgonsamlingen. Äter glass som förskolan bjuder på och så får dom en liten present.

Svar på tråden Hur blir ert barn firat på förskolan?