• duntäcke

Vara hemma med sjuk tonåring?

Igår var min flickväns äldsta tös (14 år) hemma från skolan med feber och ont i huvudet. Vi åkte till jobbet ändå, hon klarar ju sig själv och om det är något kan hon ringa mig. På lunchen käkade jag med en kollega som kom tillbaka till jobbet igår, så hon frågade ju om sommaren, hur det var med familjen och så. Jag nämnde att hon var hemma då, och min kolega sa typ, jaha, så *min flickväns namn* är hemma då? Jag sa att näe, hon klarar ju sig själv rätt bra. Min kollega tyckte att det var helt sjukt att vi lät henne vara hemma själv. Vi anser att när hon "bara" är febrig och förkyld kan hon klara sig själv, och hon håller med, och dessutom så känns det dumt att vara hemma i onödan när vi faktiskt behöver pengarna. 
    Idag är jag däremot hemma med henne för att hon har mått illa hela natten, och det är ju inte så kul att vara hemma själv när man är kräksjuk och ynklig. Men vad tycker ni, gjör vi helt fel när vi låter henne vara ensam n
    är hon är sjuk? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vara hemma med sjuk tonåring?
  • hannis

Självklart kan en normal 14-åring vara hemma själv. Din kollega däremot är nog inte riktigt frisk.

• Majsan70

Jag har iofs rätten att vara hemma med min 20 åring med FP fortfarande, men enda gången jag varit hemma vid sjukdom på något av tonårsbarnen var när dottern låg på sjukhus opererad för blindtarmen. Då var jag hemma och "sjuk".

Min undran är väl lite vad man anger för skäl när tonårsbarnet är sjukt och man är hemma med det?

• Mercurialis

Om jag ska vara hemma med en sjuk tonåring så måste tonåringen vara riktigt allvarligt sjuk. Jag var hemma själv, när jag var sjuk, från det att jag var 8-9 år och det gick hur bra som helst. Exakt vid vilken ålder man kan lämna ett barn hemma själv en hel dag går inte att säga generellt men i tonåren borde man klara av det.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lufsan

Om jag inte var orolig för tonåringens hälsa, alltså väldigt hög feber, andnöd eller liknande. Men då ska det verkligen kännas akut. Men kan man jobba hemifrån så kan det ju vara snällt att vara hemma och fixa mat och ta hand om. 

En dag i sänder.
  • Apopan

Beror ju på hur sjuk tonåringen är, som de flesta också verkar tycka... Och kräksjuka kan vara nog så allvarligt. Har själv svimmat av utmattning och dunkat i huvudet rätt ordentligt, och var glad att jag inte var ensam då, och hade inte önskat att mitt barn, oavsett ålder var det heller. För att inte tala om när en har varit tvungen att bo i duschen i två dygn :S

• Mary Wollstonecraft

Min mamma fick alltid vara hemma med min bror när han var sjuk med feber fram tills han var i övre tonåren. Han drabbades alltid av feberyra, såg saker som inte fanns och kunde få för sig att göra vad som helst :/  Han blev en fara för sig själv, och i viss mån andra också när han fick feber. Men vår mamma fick ju ta semester, jag tror inte man får vabba hur länge som helst?

• missen73

Är hemma vid minsta förkylning med min 13 åring men det är för han har epilepsi o anfallen triggas igång vid infektioner i kroppen , kommer vars hemma med han många år till vid sjukdom

• Nidorina

Röstade "annat". Tycker det är självklart att man är hemma med svårt sjuk tonåring t ex hjärnskakning, svår körtelfeber. Men inte förkylning och inte kräksjuka heller (om nu inte tonåringen är t ex diabetiker förstås).

• Charlotte73

Tar man ut det som semsesterdag eller sjukskriver man sig själv till jobbet då?? Man får ju bara vara hemma till barnet är 12 år gammal.

Jag var hemma när min dotter var sjuk tills des. Nu är hon 13 och vi har en sån tur att min man jobbar 350 m herifrån och att jag kan jobba på hemmaplan också (är brevbärare) jag kan väjla att gå brevbäring i vårt område så jag kan titta till henne.
    Känns bra, men annars kan en tonåring ofta klara sig själv, du ska inte ha dårligt samvet TS.  

• missen73

Man får vara hemma med läkarintyg om barnet är över 12 år !

• koas

"Annat" Skulle vara hemma om det var något värre än kräksjuka. Man får vabba med barn upp till 16 år om man får ett läkarintyg på det. Har gjort det en gång.

• Dina08
    Nidorina skrev 2012-09-11 14:02:26 följande:
    Röstade "annat". Tycker det är självklart att man är hemma med svårt sjuk tonåring t ex hjärnskakning, svår körtelfeber. Men inte förkylning och inte kräksjuka heller (om nu inte tonåringen är t ex diabetiker förstås).

Svar på tråden Vara hemma med sjuk tonåring?