• duntäcke

Vara hemma med sjuk tonåring?

Igår var min flickväns äldsta tös (14 år) hemma från skolan med feber och ont i huvudet. Vi åkte till jobbet ändå, hon klarar ju sig själv och om det är något kan hon ringa mig. På lunchen käkade jag med en kollega som kom tillbaka till jobbet igår, så hon frågade ju om sommaren, hur det var med familjen och så. Jag nämnde att hon var hemma då, och min kolega sa typ, jaha, så *min flickväns namn* är hemma då? Jag sa att näe, hon klarar ju sig själv rätt bra. Min kollega tyckte att det var helt sjukt att vi lät henne vara hemma själv. Vi anser att när hon "bara" är febrig och förkyld kan hon klara sig själv, och hon håller med, och dessutom så känns det dumt att vara hemma i onödan när vi faktiskt behöver pengarna. 
    Idag är jag däremot hemma med henne för att hon har mått illa hela natten, och det är ju inte så kul att vara hemma själv när man är kräksjuk och ynklig. Men vad tycker ni, gjör vi helt fel när vi låter henne vara ensam n
    är hon är sjuk? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vara hemma med sjuk tonåring?
  • Ruggugglan

En 14åring klarar av att vara hemma själv när det handlar om förkylningar eller kräksjukan. Skulle det vara något så kan ju 14åringen alltid ringa efter sin förälder.

• Dr Mupp

Svarade annat. Skulle vara hemma med en tonåring som har nått allvarligare, tänker tex nån riktigt jobbig infektion som snabbt kan bli livshotande eller liknande. Skulle inte vara hemma vid magsjuka. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • myone

Klart en 14åring klarar av att vara hemma själv, så länge det inte handlar om något livshotande (men då bör den ju vara på sjukhus istället). Man får väl inte ens vabba för barn äldre än 12år?

• Regnig måndag

Jag skulle aldrig i livet vara hemma med en kräksjuk 14-åring, de är inga småbarn! Klart att det inte är kul, vem fan tycker det?
    Det behöver vara betydligt allvarligare för att jag ska vara det, läs i stil med sjukhusvård.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • tahira

Jag skulle vara hemma om tonåringen inte kunde röra sig ordentligt och hade svårt att ta sig fram eller så. 

Feber, kräksjuka och vanliga förkylningar klarar man själv att rå om, och skulle man bli värre kan man alltid ringa sina föräldrar. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Vinterankan

Är ju skillnad på vanlig magsjuka och vinterkräksjuka. Också på hur drabbad man blir. Om man blir så drabbad att man får lägga fram en madrass i badrummet för att sova nära toalettstolen så skulle jag stanna hemma. Om man klarar av att gå mellan säng, kylskåp och toalett skulle jag inte stanna hemma.

• sextiotalist

jag svarade annat och precis som Dr Mupp, om det är en sjukdom som kräver tillsyn, jag hade gjort det med sambon också.

Nu har man möjligheten att kunna vara hemma med VAB även när barnet fyllt 12, men då med läkarintyg.

Jag har varit hemma någon enstaka gång efter det mitt barn fyllt 12, men även innan han fyllde 12 så var han ensam hemma om det var en vanlig förkylning eller så   

• Bling1975

Jag minns hur ledsen jag blev första gången jag var sjuk och mamma ändå gick till jobbet. Jag var säkert 13 år men just när man är sjuk så känner man sig ganska liten och ynklig. Om min dotter ville att jag skulle vara hemma och jag hade möjlighet så skulle jag nog vara det. Men det är klart jag skulle ju anstränga mig mer ju sjukare hon var. Min man har faktiskt valt att arbeta hemifrån någon gång när jag har varit riktigt sjuk.

• duntäcke

Bra, då vet jag att vi inte är helt ute och cyklar. Vi låter nioåringen vara hemma också, när hon är förkyld, men det vågade jag inte berätta för kollega, hehe. 
    Det känns bäst att vara hemma med henne nu, eftersom ALLT hon får i sig och lite till kommer upp igen, hon spyr ca två gånger i timmen och tycker att det är sjukt obehagligt, så jag är hemma tills det värsta är över (borde ju vara snart, hur mycket kan man spy liksom?). 

Svar på tråden Vara hemma med sjuk tonåring?