• Novalie88

Fler som har dåligt samvete för att ni flaskmatar?

Suck vart ska jag börja.... Amningen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Nästan från början vart jag tvungen att delamma min bebis som nu är två månader gammal.

Största anledningen är att han inte blir mätt på den mjölken jag har... Då har vi vart tvugna att tillmata med ersättning efteråt... Nu har mjölken börjat o sina och bebben väljer mer o mer bort bröstet....

Man känner sej helt kass som mamma alltså o jag får massa dåligt samvete för det här...
    Fler som känner samma eller som känt så när ni flaskmatat? Vad har ni tänkt för att känna er bättre?

Vill ha andra flaskmatande mammors upplevelser här..... Ingen amningspropaganda det har jag nog av redan... Försöker ju amma så mkt som det går...

• Svar på tråden Fler som har dåligt samvete för att ni flaskmatar?
  • Jag och mitt mammaliv

TS - släpp det dåliga samvetet!! Du gjorde vad du behövde för att orka!! Har gjort samma sak med min förste son och han är idag en enormt fin, frisk och underbar 3-åring!! Försök se fördelarna (med risk för att amningsmaffian nu halshugger mig); pappa kan vara med och ge mat och skapa bra band med barnet på ett annat sätt, du och ditt barn kan få fin närhet även med flaskan, du slipper ta fighten vänja barnet av med bröstet, och flaskmatade barn sover ofta bättre och du vet var barnet får i sig!! Jag ammar vårt andra barn idag men kompletterar med ersättning på kvällen för att han skriker sig galen annars..är 3,5 månad nu! Amning i all ära men vår förste var mer lätthanterlig... Stor kram och släpp samvetet! Du ska vara mamma massvis med år till och finns annat som kommer vara viktigare ge ditt barn än amning!!

• rosen75

Jag tycker det är helt förjävligt denna amningshysteri, som får mammor som inte klarar att amma att må väldigt dåligt...Jag har 4 barn och ett femte på väg....kunde inte amma mitt första barn efter han blev 2 mån då jag fick en så kraftig mjölkstockning så mjölken blev alldeles gul av var och bebben tålde inte mjölken efter detta...mina 3 sista barn har jag dock klarat o amma i 1 års tid...denna gången tänker jag inte amma mer än 6 mån...detta eviga tjat om att bröstmjöken håller ungarna friska är skitsnack i mina öron..alla mina barn har vart öronbarn och dessa förbaskade öroninflammationer har börjat innan dem en hunnit fylla 1 år...plus att 2 av mina barn blev astmatiker...medans min brors barn fick ersättning sedan start och har vart kärnfrisk hela tiden...det finns ju en anledning till att ersättningen finns, mat är ju ett måste för överlevnad sedan vilken form man får den i tycker jag är oväsentligt i den åldern...Oavsett fast vi har det i ryggmärgen att barn får sin mat från bröstet, så anser jag att alla kvinnor inte är ämnade eller inte klarar av att amma...thats it..Må inte dåligt över att det integår längre var istället glad över att det finns ersättning att ta till när det behövs...Huvudsaken är att ditt barn är mätt och belåtet och mår bra....

• elinson

Jag förstår dig TS. Hade också dåligt samvete även om man inte borde det osv.
    Vår lille kille hade en låsning i nacken efter en tuff förlossning vilket resulterade att han aldrig låg bekvämt vi bröstet utan slutade suga innan han var mätt. VId 4 månaders ålder började vi ge tillägg på kvällen när han var som mest sliten och trött. Men jag ville verkligen inte ge flaska egentligen, pumpade ur och försökte på alla vis amma i diverse ställningar för att han skulle ha det bekvämt.

Jag jobbar som Dietist och råder ofta mammor att börja med tillägg om barnet behöver det och trodde aldrig det skulle kännas så svårt. Men det känns bättre med tiden och inget som jag har dåligt samvete över längre.

Måste man så måste man.

• LillyLolo

Är det bara jag som tycker det är VÄLDIGT obekvämt att slänga fram en tutte framför andra människor och försöka få lillen att ta ett bra tag och börja suga?

Det gör jag inte

• Vinterankan

Jo jag känner mig också väldigt obekväm med att slänga fram brösten i tid och otid. Jag hade två anledningar till att amma 1) minska risken för allergi 2) öka immunförsvaret. När jag sedan läste på och insåg att amning inte alls minskar risken för allergi och att höjningen av immunförsvaret ändå försvinner när man slutar amma så såg jag ingen anledning att fortsätta. Närhet får vi ändå, det är ju inte så att man ställer en skål med mjölk på golvet som han får slicka i sig bäst han kan utan han ligger ju i famnen och matas även med flaskan.

• Novalie88
    Jag och mitt mammaliv skrev 2012-09-13 22:20:47 följande:
    TS - släpp det dåliga samvetet!! Du gjorde vad du behövde för att orka!! Har gjort samma sak med min förste son och han är idag en enormt fin, frisk och underbar 3-åring!! Försök se fördelarna (med risk för att amningsmaffian nu halshugger mig); pappa kan vara med och ge mat och skapa bra band med barnet på ett annat sätt, du och ditt barn kan få fin närhet även med flaskan, du slipper ta fighten vänja barnet av med bröstet, och flaskmatade barn sover ofta bättre och du vet var barnet får i sig!! Jag ammar vårt andra barn idag men kompletterar med ersättning på kvällen för att han skriker sig galen annars..är 3,5 månad nu! Amning i all ära men vår förste var mer lätthanterlig... Stor kram och släpp samvetet! Du ska vara mamma massvis med år till och finns annat som kommer vara viktigare ge ditt barn än amning!!
    Tack för detta inlägg! Kram!
  • Novalie88
    rosen75 skrev 2012-09-13 22:33:11 följande:
    Jag tycker det är helt förjävligt denna amningshysteri, som får mammor som inte klarar att amma att må väldigt dåligt...Jag har 4 barn och ett femte på väg....kunde inte amma mitt första barn efter han blev 2 mån då jag fick en så kraftig mjölkstockning så mjölken blev alldeles gul av var och bebben tålde inte mjölken efter detta...mina 3 sista barn har jag dock klarat o amma i 1 års tid...denna gången tänker jag inte amma mer än 6 mån...detta eviga tjat om att bröstmjöken håller ungarna friska är skitsnack i mina öron..alla mina barn har vart öronbarn och dessa förbaskade öroninflammationer har börjat innan dem en hunnit fylla 1 år...plus att 2 av mina barn blev astmatiker...medans min brors barn fick ersättning sedan start och har vart kärnfrisk hela tiden...det finns ju en anledning till att ersättningen finns, mat är ju ett måste för överlevnad sedan vilken form man får den i tycker jag är oväsentligt i den åldern...Oavsett fast vi har det i ryggmärgen att barn får sin mat från bröstet, så anser jag att alla kvinnor inte är ämnade eller inte klarar av att amma...thats it..Må inte dåligt över att det integår längre var istället glad över att det finns ersättning att ta till när det behövs...Huvudsaken är att ditt barn är mätt och belåtet och mår bra....
    Strongt av dig att kämpa så länge ändå som du gjorde. :)
    Nej jag hoppas inte att skillnaden är så enorm som vissa vill säga att den är.
  • Novalie88
    LillyLolo skrev 2012-09-13 23:42:28 följande:
    Är det bara jag som tycker det är VÄLDIGT obekvämt att slänga fram en tutte framför andra människor och försöka få lillen att ta ett bra tag och börja suga?

Det gör jag inte
    Jo jag kan inte med de.. Har så stora pattar me så fan skulle se så groteskt ut. De gånger jag är på stan så ammar jag ej utan ammar i lugn o ro hemma....

Men hade jag helammat hade jag nog fått försöka men i så fall hade jag nog försökt sitta där de inte vart så mkt folk o ha skyddande kläder lr nåt.
  • Novalie88
    Vinterankan skrev 2012-09-14 08:25:34 följande:
    Jo jag känner mig också väldigt obekväm med att slänga fram brösten i tid och otid. Jag hade två anledningar till att amma 1) minska risken för allergi 2) öka immunförsvaret. När jag sedan läste på och insåg att amning inte alls minskar risken för allergi och att höjningen av immunförsvaret ändå försvinner när man slutar amma så såg jag ingen anledning att fortsätta. Närhet får vi ändå, det är ju inte så att man ställer en skål med mjölk på golvet som han får slicka i sig bäst han kan utan han ligger ju i famnen och matas även med flaskan.
    Hahahaha jaa eller hur vilken bra jämförelse!
    Jo man gosar ju mkt när han tar flaskan med. :)

• Novalie88
    Nattugglan skrev 2012-09-10 17:36:48 följande:

Jag förstår att de flesta vill väl (och har sina egna erfarenheter i bagaget) när de skriver hur bra ersättning är jämfört med amning, att det inte alls är sämre näring och länkar till artiklar som förminskar amningens betydelse, men jag tycker det är att förringa TS känslor och underskatta hennes intelligens att skriva nedvärderande om amning i syfte att "peppa"!

Dåligt samvete behöver du verkligen inte ha TS, men det är klart att det är okej att vara ledsen! Om amningen inte fungerat som du önskat (för det framgår ju tydligt att du önskat amma) och det känns som en förlust är det helt förståeligt, du behöver inte tvinga dig själv att tänka positivt kring det. Det finns tid för ledsna känslor och sen finns det tid för glada känslor - om du just nu känner dig ledsen trots att bebisen mår bra och trots att amning inte är något mått på ett bra föräldraskap så är det okej, det finns inga "fel" känslor.

När ens föräldraskap inte lever upp till förväntningarna (och en kanske inte fått det stöd från vården som en skulle behövt) är det inte konstigt att ha starka känslor kring det. Det gäller inte bara amning, det finns många liknande situationer som man kanske inte kunnat själv påverka men ändå mår dåligt över. Vad skulle du TS säga till en vän som mår dåligt för att hon önskat en lugn och fin naturlig förlossning, men sedan ändå råkat ut för en hemsk förlossning där den ena medicinska interventionen ledde till den andra och till sist till akut snitt och lång separation från bebisen pga nödvändig eftervård?

Du skulle kanske poängtera allt som gick bra (bebisen klarade sig, pappan tog bra hand om bebisen medan hon själv inte kunde, hon håller på att återhämta sig fysiskt och kan nu ta hand om bebisen) , men du skulle ändå ge henne utrymme och tid att prata ut om det som gick dåligt och inte förminska hennes känslor genom att säga att saker som"snitt är precis lika bra som vaginal förlossning" när det ju inte var det hon önskade. Du skulle vara empatisk och lyssna , men förmodligen säga stopp och försöka få väninnan på andra tankar om hon börjar älta det för mycket ("tänk om jag inte tagit den där epiduralen, då hade jag inte behövt värkstimulerande och kanske inte det skulle lett till snittet...") och låter det gå ut över sin relation till sin bebis. Försök vara din egen bästa väninna och ge dig själv tid att vara ledsen, men säg stopp om du börjar älta. Tänk på allt annat som du fortfarande kan göra för bebisen, vara nära och mysa - kärlek kommer ju från hjärtat, inte brösten!

På svenska flaskmatningsforum tycks ett ofta återkommande tema vara att framhålla ersättningens subjektiva fördelar och ifrågasätta all forskning som visar på hälsoskillnader, men på många engelskspråkiga forum ges medlemmarna utrymme att sörja sin amning som inte fungerade som de önskat. Om du känner att det senare passar dig bättre kan jag tipsa om en facebookgrupp "Supportive Community when breastfeeding doesn't work out" www.familjeliv.se/Forum-4-46/m66504272.html med en mamma i liknande situation.

Jag förstår vad du menar och tack för omtanken.
  • Novalie88
    Velouria skrev 2012-09-10 18:08:43 följande:
    Du har rätt fel i denna punkt. Syftet är att ta amningsattityden ner på jorden då den har överdrivits alltför mycket, vilket bidrar till sådana känslor som TS och många med henne fått lida av. Bland dem även jag.
    Bröstmjölkens position i näringshierarkin är åt helskotta fel och överdriven med tanke på de marginella och i vissa fall nästintill obefintliga skillnaderna om man jämför med ersättning. Det borde TS få ta del av istället för de felaktiga, cementerade "faktan" som okunnig vårdpersonal far med. Det ger sådana som TS en möjlighet till att, med tillräckligt mycket och bra information, ta ställning till sin situation. Som det har sett ut för tillfället har informationen varit gravt skevt och mycket orättvis.
    Skönt att läsa dina upplysningar.... Det var lite de jag ville höra för o må bättre. Hade också läst nånstans att alla fördelar med amning är väldigt överdrivna men svårt o just hitta den faktan.
  • Novalie88

Fördelarna ser jag ju som många också när de gäller flaskan. Den största fördelen är ju att bebisen kan sova en hel natt. Han har sovit upp till 10 timmar o de kan jag nästan svära på att han inte hade gjort om jag hade ammat.
    Ersättningen mättar ju mkt bättre helt klart.

• Vinterankan
    Novalie88 skrev 2012-09-14 13:30:16 följande:
    Fördelarna ser jag ju som många också när de gäller flaskan. Den största fördelen är ju att bebisen kan sova en hel natt. Han har sovit upp till 10 timmar o de kan jag nästan svära på att han inte hade gjort om jag hade ammat.
    Ersättningen mättar ju mkt bättre helt klart.

Ja det där med sovandet är ju helt fantastiskt. Vår son sover visserligen inte hela nätter utan 3-4 timmar. Men det funkar jättebra. Dottern som helammades sov bara 1-2 timmar i sträck och man blev ju helt förstörd.
  • attflaskmata
    Novalie88 skrev 2012-09-09 18:11:50 följande:
    o då menar jag med dåliga samvetet att jag inte försöker mera... för om man nu ska börja helamma eller vill få upp mjölkproduktionen så måste jag ha ungen vid bröstet konstant o sluta med flaska...
    seriöst det skulle bli en fruktansvärd kamp med min unge o han skulle skrika tills han kokar över.....
    det var så som de sa på amningshjälpen när jag frågade o har för mig det stod nåt liknande i boken att flaskmata du skrev.
    Och då är inte amning bäst för er! Där måste du bestämma dig, vill du helamma så krävs det kanske lite kämpande, vill du inte så flaskmata och var nöjd med det. Inget alternativ är sämre, du gör som du mår bäst av och då kommer ditt barn också må bra!

Skillnaderna mellan bröstmjölk och modersmjölksersättning är ganska små! Det hoppas jag att jag har fått fram genom boken!  
Svar på tråden Fler som har dåligt samvete för att ni flaskmatar?