• Anonym (orolig)

Domningar och stickningar i hela vänster sida.. MS??

Hej! Jag fick en långdragen lungsäcksinflammation för ca 2 månader sedan (blev diagnostiserad genom lungröntgen på sjukhus) och är fortfarande inte riktigt helt bra ifrån den.. Ungefär i samma veva, eller strax efter,började det domna och sticka i vänster arm, ben, hand och fot. Det pirrar, sticker och värker på ett väldigt obehagligt och onormalt sätt.

I övrigt är jag frisk vad jag vet.. har gjort prover på både ämnesomsättning, B-vitamin, blodvärde osv i samband med min sjukhusvistelse men det visade inget. Är trött men vilken heltidsarbetande småbarnsmamma är inte det..

Har kontaktat min vårdcentral men de tar mig inte på allvar.. pratar om karpaltunnelsyndrom fastän det bara ska kännas i händer och armar. Jag nämnde min oro för MS men då sa hon bara "det är väldigt ovanligt" Visst det är säkert ovanligt men det står på 1177 och vårdguiden bl a att det främst är kvinnor i åldern 20 - 40 år som insjuknar..(jag är 29 år) och symptomen jag har finns ju med i en tydlig symptombild för MS har jag förstått. 

Vad ska jag göra för att få läkarna att ta mig på allvar?? Vill att de kollar upp detta ordentligt då det oroar mig mkt...

Nån som varit med om något liknande?? Tacksam för svar!!                  

• Svar på tråden Domningar och stickningar i hela vänster sida.. MS??
  • Anonym (orolig)

puff..

• Anonym (orolig)

Puffar lite till.. Jättetacksam för svar.. Bör jag byta läkare eller bara låta tiden gå? Är så svårt att släppa det..jag mår ju inte bra!!

• Anonym (orolig)
    Mickan76 skrev 2014-03-05 06:25:05 följande:
    Hur har det gått, ts?

Hej! Va snällt att nån tänker på mig såhär långt efter trådstarten. Jodå det har varit (och är fortfarande) en långdragen cirkus det här. Jag gav mig inte utan fick komma till en annan läkare på VC som tog mig mer på allvar. Han testade bl a SLE, hypotyreos och så fick jag göra en slags test av nerverna på sjukhuset där de sände elstötar genom armar och ben. Allt detta såg normalt ut. Nästa steg skulle bli remiss för MR men sedan blev jag gravid (detta var i december 2012, vår dotter är nu 6 månader :) ) och eftersom jag inte hade några akuta symptom lades allt på is till efter förlossningen. Det som har hänt efter det är att jag gick till VC igen och blev undersökt, sedan fick jag en remiss till neurologen på sjukhuset och efter att hon undersökt mig fick jag tid för MR. Gjorde den nu i slutet på januari och tack och lov visade den inget onormalt. Men jag har ju symptomen kvar (t.o.m lite starkare nu) så de kommer även att göra ett ryggmärgsprov om någon månad. Så nu väntar jag på tid för den. Försöker att inte oroa mig så mycket men det är klart att det känns olustigt när man har konstiga besvär som inte går över och läkarna misstänker MS eller hjärntumör...:(
  • Anonym (orolig)

Har du liknade symptom Mickan76 eller hur hittade du min tråd?

• Mickan76

Grattis till dottern! Jo, jag har liknande symtom av och till. Pirrningar, domningskänsla i händer och fötter, särskilt på hö sida, ibland lite fumlig i händerna mm. Min husläkare säger att det bara är stress och oro. Tyvärr har jag svårt att slå mig till ro med det. Men jag är hypokondrisk och har haft förlossningsdepressioner, så visst kan han ha rätt. Uppdatera gärna efter LP:n! Hoppas att du ändå mår någorlunda bra och trivs med mammaledigheten.

• Ceja80

Hej!

Vilken fullträff den här tråden var jämfört med mina "problem"!

Jag har också liknande symptom som ni beskriver - domningar och pirrande i framför allt höger fot/underben men även hand och arm på samma sida. Det smög sig på under några dagar för några veckor sedan - först med att foten "somnade" på ovansidan utan att vakna igen. Sen upplevde jag det som att mer och mer av benets framsida domnade, och senare även handen och armen. Jag har än så länge inget svar på vad det är, men mycket har kunnat bockas av listan. Skiktröntgen, magnetröntgen och ryggmärgsprov är gjort redan. Ingen stroke, ingen cancer, ingen MS och inget tecken på ökat antal vita blodkroppar. Samtidigt som det är en otrolig lättnad att veta allt det INTE är så vill jag gärna få klarhet i varför jag har dessa domningar. Jag ska prata med en neurolog igen idag och hoppas få svar eller i alla fall hur man kan gå vidare. 

Stress/ångest  eller virus som någon nämnde ovan har jag inte ens tänkt på. Har också varit kanonförkyld i flera omgångar under våren. På skiktröntgen kunde de se att jag hade en bihåleinflammation, vilket kanske förklarade varför jag varit totalt orkeslös i gymmet! :)

Hoppas ni hittar förklaringar till era domningar, eller i alla fall via uteslutningsmetoden kan vila i att det inte är något livshotande.

• Mickan76

Hej Ceja80! Hur gick det för dig hos neurologen? Hur mår du? Och ts, har du fått göra LP än, och hur mår du?

• Anonym (orolig)

Hej på er! Ursäkta att jag svarar så sent. Har sällan tid att sitta vid datorn och är svårt att skriva längre på telefonen.

Oj det låter ju verkligen likt mina symptom Ceja80! Skillnaden är väl i så fall att mina besvär ju började i samband med min lungsäcksinflammation för drygt 1,5 år sedan och frågan är ju om även den ingår i en eventuell sjukdom.. Du kan inte koppla starten av dina besvär till något speciellt eller? Så skönt för dig att alla dessa prover har varit normala men jag förstår ändå vad du menar, helt lugn blir man nog inte förrän man får en förklaring till vad det beror på.. och självklart att det inte är något farligt då! Vad sa neurologen? Ska ni gå vidare med ytterligare utredning?

Även dina symptom låter ju liknande Mickan76. Förstår att du inte kan känna dig helt lugn med att det "bara" är stress och oro även om det självklart kan bero på det. Men jag kan känna att har man en historia med psykiska problem (det har även jag nämligen, hade ätstörningar och depression för ca 10 år sedan) så är läkarna väldigt snabba att "skylla" på det. Hur mår du nu? Har det blivit bättre/sämre? Har du fått göra några prover alls hos läkaren? De kan ju kolla sköldkörteln iaf, brister på olika vitaminer/,mineraler, osv.. krävs bara ett enkelt blodprov!

Med mig är det så bra som det kan va just nu. Trivs jättebra med mammaledigheten och mår egentligen inte så dåligt av mina besvär (rent fysiskt) så skulle jag bara få ett hundraprocentigt svar att det inte är något farligt så skulle jag absolut kunna leva med mina besvär så länge de inte förvärras. Men visst lever jag lite i förnekelse också. Gjorde LP:n förra tisdagen och den gick bra men har inte fått svar på proverna ännu (läkaren ringer på onsdag). Jag liksom räknar med att det inte ska va nåt farligt så skulle hon ge mig ett dåligt svar så kommer jag ju att få världens chock och bryta ihop totalt.. 

Skönt att vi tre lite är i samma sits ändå. Håller alla tummar och önskar att vi alla får ett svar som inte visar på något allvarligt! 

• Andreas010101

Hej,

Hamnade in på tråden här när jag nu under senaste veckan haft precis samma symptom. Farsan har MS så d gör mig lite orolig. Int för att MS är ärftligt, men det finns en genetisk komponent, där sannolikheten är ca. 20ggr större för personer med nära släktingar. Som bäst verkar området sprida sig. Började från benet och har sedan under veckans lopp gått uppåt längsmed vänstra sidan. Slutar typ vid min axel nu, men fortsätter även delvis ut i armen. Känslobortfall, Stickningar, pirrning, kyla känns konstigt (gör lite ont), konstiga, kalla "elektriska impulser" är nu hur jag kanske bäst beskriver det. Var till läkaren men hon tyckte jag bara skulle vänta och se...

Vad visade LP:n?

• Anonym

Jag har haft yrsel länge (minst 6 månader - 1 år) och min vänstra hand/arm och fot/underben domnar och pirrar. Hat också haft svårt att hitta ord, svälja, ångest, huvudvärk m.m. Har utrett för MS (allt utom ryggmärgsprov - vågade inte) för min mamma har det, men det visade inget på hjärnröntgen eller testerna. En läkare skrev ut Levaxin för besvären (då jag hade på gräsen till för låg ämnesomsättning vilket kan ge liknande symptom), men det hjälper inte mot yrseln (även om det hjälpte mot PMS:en from hell.) Nu ska jag höra av mig till läkaren igen. Får panikångest av yrseln. Är så obehagligt.

Har verkligen inte tid med det här heller eftersom vi väntar andra barnet via adoption och kan få barnbesked bär som helst. :-/

Min yrsel är ingen karusellyrsel och dem får mig inte att må illa, den är mer som en stark overklighetskänsla hela tiden som svingar mig ur fokus titt som tätt. Jag kan "yrsla ur" då jag står, sitter, tittar åt sidan, ligger, går (tappar balansen) eller så är det bra. Då yrseln kommer så känns som att jag tappar kontrollen en kort sekund, som att en rörelse fortsätter utan mig. Ofta är det bra då jag sitter stilla och tittar på samma sal (typ tv.) Och jag har lågt blodtryck. Och jag tror yrseln blir värre vid stress. Fast yrseln gör mig stressad/ger en stark ångest, så det kanske blir en ond cirkel? Har haft svårt att svälja och tala/hitta ord med. Otäckt hur som heslt.

Vet inte varför texten såg så skum ut nu? Nåväl...

Här hittade jag två bra länkar om yrsel:

www.yrselcenter.se/skane/Akut%20yrsel.

htmlhttp://mabra.com/checklista-ar-din-yrsel-ofarlig/

Hoppas vi alla får bra hälp. Följer tråden för att höra hur det går. Lycka till.
  • Anonym (Pepp)

Jag fick tjata ordentligt för att vårdcentralen skulle skicka mig vidare till Neurologen. Först ville de ge mig vitaminer (!!!). Det visade sig att jag hade MS och behandling sattes in omedelbart. Vårdcentralerna missar ofta så man måste ligga på. Tyvärr.

• Anonym
    Anonym (Pepp) skrev 2014-09-11 09:29:48 följande:

Jag fick tjata ordentligt för att vårdcentralen skulle skicka mig vidare till Neurologen. Först ville de ge mig vitaminer (!!!). Det visade sig att jag hade MS och behandling sattes in omedelbart. Vårdcentralerna missar ofta så man måste ligga på. Tyvärr.

Vad hade du haft för symtom? Hur länge hade du haft symtom?
  • Anonym (Marie)

Hej, hur har det gått med era symptom?

• Anonym (Pirr i händerna)

jag hade endast pirr i händerna. Skickades till sjukgymnast. Han fick igenom hela min kropp. Inget fel. Blodprover togs. Helt normala.  Men jag gav mig inte. Hade googlat på MS och var helt säker. Uppsökte läkare för tredje ggr. Fick tid till magnetröntgen. Jo, jag hade MS. Fick medicin omedelbart. Det är 5 år sedan. Jag mår väldigt bra idag. Inga symtom längre. 

Det är viktigt att få behandling i tid. Hade jag inte tjatat så hade jag inte fått göra MR. Allt beror inte på stress som de säger även ifall stressen utlöste mina symtom. Men MS låg ju latent i kroppen och väntade på att få bryta ut. Jag tror att jag har haft MS i minst 20 år. Små diffusa symtom som jag viftat bort(förutom en kraftig yrsel för 15 år sedan som höll i sig i tre veckor). Emellan symtomen har jag mått väldigt bra. MS kan vara en tyst sjukdom som gör skada på nervsystemet utan att det märks. MS har väldigt dåligt rykte och det är synd för då vågar man inte gå ut med det. Själv tycker jag att jag drog vinstlotten när jag fick min diagnos. Jag kunde ju lika gärna haft en hjärntumör. 

• Anonym (Sofie)

Hur gick det? vad var det? Jag känner igen mig i mycket av detta! 

Svar på tråden Domningar och stickningar i hela vänster sida.. MS??