• Anonym (desperat)

Min före detta låter mig inte jobba. Han ringer socialen!

Mitt ex kräver vv-boende för våra två barn. Jag kan ha barnen halva tiden, men inte vv. Jag jobbar i vården. Jag kan inte få samma överlämningsdag varje vecka. Han kane inte kompromissa alls säger han. Om jag inte tar barnen vv så kommer han ringa soc eller polisen! Och säga att jag inte tar mitt ansvar. Så om jag blir av med jobbet, inte kan få a-kassa för jag säger ju upp mig och barnen får vara fattiga hos mig det kvittar hnm. Och om dom måste vara på nattdagis när jag jobbar fast pappa bor 1 km bort! Han tänker inte på barnen utan bara på att straffa mig. Men hur är det egentligen? Har man rätt att kräva just varannan vecka rent rättsligt? Eller har man också rätt att få jobba?

• Svar på tråden Min före detta låter mig inte jobba. Han ringer socialen!
  • Anonym
    Donum skrev 2012-09-06 21:28:53 följande:
    Nej, det är man inte. Man har lika mycket föräldraansvar oavsett vem som för stunden har barnen boende hos sig. 

Du skrev barnledig. Man är barnledig varannan vecka om man har den typen av växelvist boende. Sen har man naturligtvis ansvarig för sina barn om den andra föräldern är oförmögen att ta hand om barnen. Där räknas dock inte arbete, biobesök, resor och dyl in.

Men ts tycks ha insett att pappan anpassat sitt liv efter hennes och inte är villig och inte behöver göra det längre.   
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-07 18:53:11 följande:

Du skrev barnledig. Man är barnledig varannan vecka om man har den typen av växelvist boende. Sen har man naturligtvis ansvarig för sina barn om den andra föräldern är oförmögen att ta hand om barnen. Där räknas dock inte arbete, biobesök, resor och dyl in.

Men ts tycks ha insett att pappan anpassat sitt liv efter hennes och inte är villig och inte behöver göra det längre.   
    Rättelse: Han har anpassat boendet för barnen efter ts arbete pga att hon behöver försörja sig och sina barn.
  • Donum
    Anonym skrev 2012-09-07 18:53:11 följande:

Nja, det var Fröken reserverad som skrev "barnledig" vilket jag invänder emot. Man är inte barnledig när man är förälder, oavsett vem som barnet befinner sig hos just då. 
  • Fröken reserverad
    Donum skrev 2012-09-07 19:22:31 följande:
    Nja, det var Fröken reserverad som skrev "barnledig" vilket jag invänder emot. Man är inte barnledig när man är förälder, oavsett vem som barnet befinner sig hos just då. 

Vilket ord borde jag använt?
  • Iam

Jag skulle aldrig godta dom argument han har.. självfallet inte. Det är väl aldrig ok att använda barnen som vapen för att slå till exet. 

Däremot ser jag hela situationen som ohållbar ur ett annat perspektiv.
    Du kan ju inte förvänta dig att ditt ex ska anpassa hela sitt liv efter ditt jobbschema, på samma sätt som han inte kan förvänta sig att du ska anpassa ditt efter hans.
    Det du vill innebär i praktiken att han aldrig kan planera sitt liv längre än vad ditt jobbschema är planerat och det känns inte hållbart.
    Kanske behöver du se över din situation.
    Inte pga det han säger nu, men för att det faktiskt låter väldigt struligt att ha det som du vill ha det.  

• Iam
    Donum skrev 2012-09-07 19:22:31 följande:
    Klart man är barnledig. Däremot är man fortfarande förälder. 
    Ska man använda din logik betyder ju det att man är arbetslös när man är på semester.
    Semester = jobbledig, inte arbetslös 
    Varannan vecka = barnledig, inte "ej förälder"  
  • Donum
    Fröken reserverad skrev 2012-09-07 19:45:21 följande:

Vilket ord borde jag använt?
    Du ska naturligtvis använda det ord som du tycker beskriver ditt föräldraskap bäst. Jag anser inte att man är barnledig när man är förälder, förutom möjligen om barnet är under tvångsvård. 
  • Anonym
    Donum skrev 2012-09-07 19:56:19 följande:
    Du ska naturligtvis använda det ord som du tycker beskriver ditt föräldraskap bäst. Jag anser inte att man är barnledig när man är förälder, förutom möjligen om barnet är under tvångsvård. 

Nej just det. Du anser inte. Det är skillnad från att påstå att man inte är det. Och andra anser aatt man är det. Man har inte barnen och är fri att planera sin tid utifrån det. Jag kan alltså välja att jobba kvällar när jag är barnledig vilket jag inte kan de veckor jag har barnen.
  • Donum
    Anonym skrev 2012-09-08 06:19:46 följande:

Nej just det. Du anser inte. Det är skillnad från att påstå att man inte är det. Och andra anser aatt man är det. Man har inte barnen och är fri att planera sin tid utifrån det. Jag kan alltså välja att jobba kvällar när jag är barnledig vilket jag inte kan de veckor jag har barnen.
    Jag tar för givet att det är en diskussion på ett diskussionsforum där man framför åsikter av olika slag. Du kan ju testa att hänvisa till att du är "barnledig" den dagen det uppstår en situation då dina barn utsätts på något sätt hos den andre föräldern. 
  • Anonym
    Donum skrev 2012-09-08 08:02:48 följande:
    Jag tar för givet att det är en diskussion på ett diskussionsforum där man framför åsikter av olika slag. Du kan ju testa att hänvisa till att du är "barnledig" den dagen det uppstår en situation då dina barn utsätts på något sätt hos den andre föräldern. 

Hi hi du får sista ordet ;)
  • Anonym (Mia)
    Anonym (desperat) skrev 2012-09-06 07:55:45 följande:
    Har nu fått hjälp av alla mina underbara arbetskamrater att lägga kvälls och helgturer vv.. Om chefen godkänner schemat så kommer jag kunna tillmötesgå hans önskemål. Jag kommer jobba 60-timmars vecka när jag inte har mina barn, och när barmen är med mig jobbar jag korta morgonturer nästan varje dag. Så jag blir väldigt sällan ledig, samtidigt som jag måste gå ned i tjänstgöringsgrad och blir av med ob många kvällar. På så sätt ser jag det som att jag kämpar för att han ska få som han vill. Men det är bra för barnen i längden och det är för deras skull jag ska göra den här förändringen. Tack alla som svarat i tråden! Förstår hans läge också då han har anpassat sitt liv efter mitt jobb egentligen.
    Hur funkar det nu ts?
    Jag satt och rensade bland mina gamla trådar och hittade denna.... 
  • Anonym (Mamma M)

Har bara läst ett fåtal inlägg.

Varför kan inte nattis vara ett alternativ då?

Kanske är det bättre för er att ha vv rakt av, för att slippa konflikter? O på sätt o vis så har han ju rätt; du får helt enkelt lösa barnpassningen under dina veckor! O det verka rju finnas nattis, o det är ju jättebra! 
    Nu vet jag inte hur gamla barnen är, o visst skulle ju erat nuvarande system kunna fungera superbra om ni båda var överrens!
    Men nu uppstår konflikter o för att slippa dessa så kanske vv skulle vara bättre?

Boka en tid för samarbetssamtal o prata om saken där, o hoppas att ni kommer fram till en lösning tillsammans.

Att kontakta polisen hjälper inte o att kontakta soc kan ju iofs vara bra om man vill boka ett samarbetssamtal, annars så har jag svårt att se hur soc skulle kunna hjälpa pappan i det här läget....?
    Så låt honom hota med både soc o polis du, det är inget att bry sig om  

• hymafr
    Anonym skrev 2012-09-05 08:13:57 följande:
    Prata med jobbet..att du behöver ha barnen vv. Kan de inte "hjälpa" så får du ta de passen som passar. Man kan inte tvinga den andre föräldern att ställa upp. Får du sämre ekonomi men ändå får behålla jobbet..kan du söka soc för resten. Skulle jag hellre göra än att lämna bort barnen såklart.

Tänker att det kanske finns någon annan som också har vv och att ni kan jobba "vv" också. Dvs jobba intensivt OB-tid när ni inte har barnen och sen dagtid när ni har barnen hos er.
  • Tonårsmorsan

TS, du har rätt att kräva barnomsorg på obekväm arbetstid även om du bara har barnen vv. I en del kommuner kan man få bråka lite men prata med dem och kräv nattis. Härockså med din arbetsplats Du kan ju inte vara den ända med barn som har det svårt med barnomsorgen. På flera orter har just sjukhus ordnat med egna Dagis för sin personal. Lycka till Kram

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Madick
    Donum skrev 2012-09-08 08:02:48 följande:

Varför skulle man hänvisa till att man är barnledig om något händer?

Om jag har barnvakt en kväll för att gå på bio med min man så är vi "barnlediga". Är barnen hos sin pappa är jag barnledig. Skulle något hända, oavsett tid på dygnet eller var barnen befinner sig är alla överenskommelser om vem som har vad borta.

Att jag inte är fysiskt med mina barn och då kallar det barnledig har ingenting med hur min föräldraroll är, det beskriver bara vad jag har möjlighet eller inte möjlighet att göra under en specifik tid. Om du har fått för dig något annat så är det ditt problem, och du verkar verkligen ha problem med det.

Vad kallar du tid när du och din man har barnvakt? Kanske du har ett jättebra ord som jag missat?
  • Anonym
    Anonym (desperat) skrev 2012-09-04 16:36:25 följande:
    Mitt ex kräver vv-boende för våra två barn. Jag kan ha barnen halva tiden, men inte vv. Jag jobbar i vården. Jag kan inte få samma överlämningsdag varje vecka. Han kane inte kompromissa alls säger han. Om jag inte tar barnen vv så kommer han ringa soc eller polisen! Och säga att jag inte tar mitt ansvar. Så om jag blir av med jobbet, inte kan få a-kassa för jag säger ju upp mig och barnen får vara fattiga hos mig det kvittar hnm. Och om dom måste vara på nattdagis när jag jobbar fast pappa bor 1 km bort! Han tänker inte på barnen utan bara på att straffa mig. Men hur är det egentligen? Har man rätt att kräva just varannan vecka rent rättsligt? Eller har man också rätt att få jobba?
    Saken är den att det är ditt ansvar att fixa barnvakt då den veckan du har barnet ,det funkar liksom inte att man ska anpassa sitt liv för en annan persons arbetstider  eller yrke ,det rättvisaste är att göra så ...
  • Anonym
    Donum skrev 2012-09-06 21:28:53 följande:
    Nej, det är man inte. Man har lika mycket föräldraansvar oavsett vem som för stunden har barnen boende hos sig. 

Så du tycker att det är rätt att pappan anpassat sig totalt efter mammans liv? Att han aldrig ska få några rutiner me sina barn och sitt egna liv utan leva sitt liv helt efter hennes arbetsschema? Hade det varit TS som curlade dygnet runt för sitt ex så hade det varit helt andra kommentarer. Varför skulle bara han anstränga sig? Hur bra är det för barnen att de hoppar fram och tillbaka dagligen mellan föräldrarna utan rutiner? Nu har hon lagt upp schemat så att hon jobbar mer när hon inte har barnen och mindre när hon har barnen. Det gick ju tydligen på nolltid att fixa det, och nu får barnen varannan vecka med samma rutiner. Perfekt!
  • Donum
    Anonym skrev 2012-12-16 04:21:36 följande:

Så du tycker att det är rätt att pappan anpassat sig totalt efter mammans liv? Att han aldrig ska få några rutiner me sina barn och sitt egna liv utan leva sitt liv helt efter hennes arbetsschema? Hade det varit TS som curlade dygnet runt för sitt ex så hade det varit helt andra kommentarer. Varför skulle bara han anstränga sig? Hur bra är det för barnen att de hoppar fram och tillbaka dagligen mellan föräldrarna utan rutiner? Nu har hon lagt upp schemat så att hon jobbar mer när hon inte har barnen och mindre när hon har barnen. Det gick ju tydligen på nolltid att fixa det, och nu får barnen varannan vecka med samma rutiner. Perfekt!
    Så jag tycker att man har ansvar för sina barn oavsett  var de befinner sig.
  • Anonym
    Donum skrev 2012-12-18 10:29:14 följande:
    Så jag tycker att man har ansvar för sina barn oavsett  var de befinner sig.

Ja?? Men det var ju knappast svar på frågan.

Det är ingen här som skrivit att när barnen är vv hos den andra partnern så skiter de totalt i sina barn. Självklart släpper man allt om något skulle ske om barnen va hos den andra. Att kalla sig "barnfri", betyder bara att man just då inte fysiskt har barnen hos sig, inte att man släppt allt ansvar!

Det verkar som att du automatiskt tror att man är en bättre förälder om man aldrig tar ordet "barnfri" i munnen. Vet inte om dina barn har vv, men skulle du i så fall bara sitta på soffan och vänta på att nåt eventuellt kan ske under den veckan de är hos sin far? Inga planer, jobb eller annat? Är man en bra förälder då?
Svar på tråden Min före detta låter mig inte jobba. Han ringer socialen!