• Anonym (orolig)

Hur vanligt är det att socialen tar barn utan skäl?

Jag blir skitorolig när jag läser olika historier där barnen tagits från sina föräldrar utan något skäl.
    Hur vanligt är det egentligen om någon elak släkting ringer och anmäler misshandel/övergrepp och sedan kommer socialen och tar barnet från förskolan?
    Jag skulle gå under om min son inte var med mig.

Jag vill, för säkerhetsskull, skriva att min roll som mamma är perfekt. Min son äter bra och hemlagat. Han sover bra. Leker fint. Jätte social och är glad jämt. Fina och hela kläder.
    Jag brukar inte droger eller dricker alkohol. Jag röker inte.

Vi får nog aldrig någon kontakt med socialen men jag blir orolig ändå...

• Svar på tråden Hur vanligt är det att socialen tar barn utan skäl?
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (iii) skrev 2015-07-04 00:50:59 följande:
    Hmm, men det där är ju inte riktigt grund för omhändertagande förutom att barnen inte gått i skola, vilket var tillfälligt några månader då de skulle flytta till Indien där barnet skulle gå i skola. Att man har haft diagnoser är inte grund. Att man många år sedan varit haschare är inte grund. Att barnen umgås med barn vars föräldrar barnen känner är lite märkligt att det ses som negativt? Var ska man hitta de främmande barnen främmande föräldrar lånar ut? Att umgås med släkt och vänner och deras barn är inte isolering. Att barnet har särskilda behov bör utredas tillsammans med familjen och med läkare, inte omhänderta ett barn. Alla barn med autism bör t ex inte omhändertas. 

Det är ju vad man gör nu som är grund för omhändertagande. Inte om man fick en diagnos typ borderline för tjugo år sedan eller rökte på som student.
    Det är grund för ett omhändertagande när föräldrar under hela barnets vistelse i hemmet är hemma utan jobb för att de lider av posttraumatisk stress, isolerar barnet så till den grad att det inte i skolåldern vet hur man umgås med andra barn och i kontakt med andra barn uppför sig som ett mycket litet barn, det är allvarligt om föräldrar vägrar behandla sin depression på ett adekvat sett....vuxna får leva med vilken alternativ livsstil som helst och leva utanför samhället barn ska däremot ha rätt att delta i samhället så att det kan fungera i framtiden med andra människor som vuxen kan det välja vilken livsstil som helst.
  • Anonym (Hoj)
    Anonym (anonym 2) skrev 2015-07-04 10:25:49 följande:

Det är grund för ett omhändertagande när föräldrar under hela barnets vistelse i hemmet är hemma utan jobb för att de lider av posttraumatisk stress, isolerar barnet så till den grad att det inte i skolåldern vet hur man umgås med andra barn och i kontakt med andra barn uppför sig som ett mycket litet barn, det är allvarligt om föräldrar vägrar behandla sin depression på ett adekvat sett....vuxna får leva med vilken alternativ livsstil som helst och leva utanför samhället barn ska däremot ha rätt att delta i samhället så att det kan fungera i framtiden med andra människor som vuxen kan det välja vilken livsstil som helst.

Är oinsatt i just det här fallet. Undrar därför hur man vet att barnets problematik inte beror på neuropsykiatrisk problematik istället? Är barnet utrett?
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (Hoj) skrev 2015-07-05 10:01:03 följande:
    Är oinsatt i just det här fallet. Undrar därför hur man vet att barnets problematik inte beror på neuropsykiatrisk problematik istället? Är barnet utrett?
    Vårdnaden är överflyttad så jag antar att barnet har utretts under alla de år det varit från föräldrarna av det lilla som finns i domar framgår det inte att barnet har någon NP-diagnos.
  • Anonym (Hoj)
    Anonym (anonym 2) skrev 2015-07-05 10:04:08 följande:

Vårdnaden är överflyttad så jag antar att barnet har utretts under alla de år det varit från föräldrarna av det lilla som finns i domar framgår det inte att barnet har någon NP-diagnos.

Det jag menar är att bevisbördan för att ett barn far illa borde väl ligga hos socialtjänsten. Kunde de visa på just det? För det vore ju olycklig om barnet var udda vara på grund av neuropsykiatrisk problematik och ingenting annat.
  • Anonym (?)

Kan barnen tas ifrån sina föräldrar om de lever trångt och de är en inkomst ?Barnen sover t om på madrass medans föräldrana sover på sängen?Barne är mellan 17 till 7år.

• Harvester
    Anonym (?) skrev 2017-08-06 10:16:46 följande:

Kan barnen tas ifrån sina föräldrar om de lever trångt och de är en inkomst ?Barnen sover t om på madrass medans föräldrana sover på sängen?Barne är mellan 17 till 7år.

Är väl iofs inget problem att sova på en madrass om de på alla andra sätt blir väl omhändertagna? Min kusin bodde med sambo och barn (visserligen bara ett) på 35kvm första åren och det var ju inget problem.
  • razzmatazz

Jag är långt ifrån någon expert i ämnet men kom genom mitt förra jobb i kontakt med en hel del mer eller mindre dysfunktionella familjer.

Det som överraskade mig var att barnen inte omhändertogs trots att det fanns en etablerad kontakt med soc och att föräldrarna (oftast en-föräldershushåll) inte klarade av att ta hand om sig själv.

Boendestödjare och liknande kan självfallet hjälpa i hög grad men likväl, jag blev ibland mörkrädd över hur pass vanligt det tycks vara att barn växer upp med föräldrar som inte mäktar med att ta hand om dem.

• mastress

Händer väldigt ofta, dom bryr sej inte om lagen, ser fel hos alla föräldrar, dom tror dom är experter på hur man ska ta hand om barn, för att dom tror den utbildning dom har gör dom till experter hur man ska ta hand om barn, dom tror även att dom kan bedöma om man är psykisk sjuk, utan att blanda in vuxenpsyk inom sjukvården, dom tror dom har laglig rätt att utge sej vara läkare med mera genom den utbildning dom har, dom tror även dom kan omyndigförklara föräldrar dom tar barn ifrån för att sen bevaka dom som hökar, och göra so föräldrar mår ännu sämre, dom stämplar föräldrar livet ut för att vara psyskisk sjuka. Spelar ingen roll om d et är familj som håller på med droger, dricker, är krimenella med mera. Socialen ser alla som okunniga att ta hand om barn, dom tror att bara dom själva är experter på det, på grund av sin utbildning.

• Anonym (Mamma)

Eftersom de finns så få familjehem och det är svårt att få hem med hög kvalitet, så funderar jag på om det inte , i vissa fall, skulle vara bättre med ett intensivt föräldrastöd i hemmet? Det kostar förstås men familjehem är inte billigt heller.

Jag tror vi måste tänka mer på Anknytningen, utan anknytning klarar sig inte barnen.

Vi ser ju också att de placerade barnen ofta mår dåligt och inte klarar skolan.

Sen skall ju då barnets föräldrar klara att ta emot stödet, det kanske blir svårt, då det kräver insikt.

• Pope Joan II

Det är inte ens vanligt att barn omhändertas trots att det finns alla möjliga allvarliga skäl till varför det skulle behöva göras.

• Anonym (Mamma)
    razzmatazz skrev 2017-08-06 20:48:07 följande:

Jag är långt ifrån någon expert i ämnet men kom genom mitt förra jobb i kontakt med en hel del mer eller mindre dysfunktionella familjer.

Det som överraskade mig var att barnen inte omhändertogs trots att det fanns en etablerad kontakt med soc och att föräldrarna (oftast en-föräldershushåll) inte klarade av att ta hand om sig själv.

Boendestödjare och liknande kan självfallet hjälpa i hög grad men likväl, jag blev ibland mörkrädd över hur pass vanligt det tycks vara att barn växer upp med föräldrar som inte mäktar med att ta hand om dem.

På vilket sätt kunde de inte ta hand om barnen, kan du ge något exempel?
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-07 12:30:18 följande:
    Eftersom de finns så få familjehem och det är svårt att få hem med hög kvalitet, så funderar jag på om det inte , i vissa fall, skulle vara bättre med ett intensivt föräldrastöd i hemmet? Det kostar förstås men familjehem är inte billigt heller.
    Jag tror vi måste tänka mer på Anknytningen, utan anknytning klarar sig inte barnen.
    Vi ser ju också att de placerade barnen ofta mår dåligt och inte klarar skolan.
    Sen skall ju då barnets föräldrar klara att ta emot stödet, det kanske blir svårt, då det kräver insikt.
    Det finns inga barn som utvecklas väl av att tas om hand av personal dygnet runt för det är det som skulle vara intensivt föräldrastöd assistenter dygnet runt som vägleder och fostrar barnen.
  • ESTHEA

Hej! Jobbar själv inom socialtjänst med just utredning av barn och unga. Jag kan såklart enbart tala för mig själv och mina upplevelser från min arbetsplats.

Jag skulle säga att det är så naturligtvis att misstag begås då vi är människor som jobbar med andra människor och mänskliga problem och beteenden, dock har jag med handen på hjärtat aldrig sett ett uns av illvilja bland mina kollegor som fått mig att tro att någon placerar ett barn "bara för att". Vi jobbar mycket mer nätverket och med att få familjens egna nätverk att kliva in. T.ex. kanske barnen kan bo hos mammas eller pappas kusin/farbror/föräldrar ett tag. Det är sällan vi går in med en ansökan om LVU och när vi väl gör det så finns det mycket oro för barnet och dividerande bakom som gör att man landar i det beslutet. Belslutet ska sedan prövas i förvaltningsrätten och då måste socialförvaltningen ha underlag som är tillräckligt. Det är ingen enkel procedur som görs huxflux, inte med glädje heller.

Personligen tror jag att en rädsla för soc bottnar i ärenden där man utan föräldrarnas vetskap tagit barnen på polisförhör och/eller en direkt placering. De gångerna är det för att man fått in oro för barnet som inte kan vänta, det behöver ses över direkt och utan att föräldrarna kan prata med (krasst manipulera) barnet innan. Det händer naturligtvis att det visar sig att oron inte varit befogad men vad hade varit alternativet? Om vi t.ex. får veta att ett barn utsätts för sexuella övergrepp så måste vi skydda först - utreda sen. Såklart är det en hemsk upplevelse för hela familjen om det inte förekommit några övergrepp, men de gånger de faktiskt gjort det så får man vara glad att man sett till barnets skydd först. Även här försöker vi jobba så mycket med familjens eget nätverk som det går och om vi känner oro efter ett barnförhör om barnet t.ex. berättar att mamma slagit så försöker vi se om det finns en farmor eller farfar t.ex. som barnet kan vara hos närmsta tiden tills vi får reda på mer om situationen.

Det jag vet med all säkerhet är att vårt ingripande är ett nödvändigt ont och ett övertramp i familjernas liv. Det är sårande och kränkande för många föräldrar och många hävdar att vi gör fel. Om det sedan handlar om att man inte har insikt eller om att socialtjänsten faktiskt gjort fel i vissa fall kan jag inte uttala mig om, men det är klart att det finns mycket frustration och förtvivlan bakom. Vi vill inte ta barn från deras familjer men ibland måste vi.

Esther  

• Anonym (Mamma)
    Anonym (anonym 2) skrev 2017-12-07 13:22:42 följande:

Det finns inga barn som utvecklas väl av att tas om hand av personal dygnet runt för det är det som skulle vara intensivt föräldrastöd assistenter dygnet runt som vägleder och fostrar barnen.

Ok, jag tänkte att det var föräldrarna som skulle få stöd så att de klarade av att ta hand om sina barn, men det är kanske inte realistiskt.

Är dock oroad över anknytningsdelen, kan barnen knyta an till de vuxna i familjehemmen på ett bra sätt?
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-07 16:05:40 följande:
    Ok, jag tänkte att det var föräldrarna som skulle få stöd så att de klarade av att ta hand om sina barn, men det är kanske inte realistiskt.
    Är dock oroad över anknytningsdelen, kan barnen knyta an till de vuxna i familjehemmen på ett bra sätt?
    Ja barn kan knyta an till andra men har inte anknytningen med föräldrarna fungerat under den period där anknytning är starkast så kan det vara svårigheter hela livet.

Ett antal föräldrar som fått sina små barn omhändertagna säger ofta att det inte fanns något skäl eftersom de inte varit dumma mot barnen utan bara tyckt att de inte var någon idé att prata med någon som inte kan svara ännu eller titta hela tiden på bebisen

När det är oförmåga att sköta fysisk omvårdnad så går det att sätta in extra händer gäller det psykisk omvårdnad så blir det problem med personal i hemmet eftersom barnet då inte får riktig anknytning till några få 
Svar på tråden Hur vanligt är det att socialen tar barn utan skäl?