• EeMe

Varför i hela fridens dagar är du så LAT att låter du ditt barn bajsa i blöjan?!?

Ja, varför?!? Det är ju jätteäckligt! Och det stackars barnet, hur mysigt är det med en nerbajsad blöja?!?

Kan ni inte tolka ert barn eller vad är det frågan om?

Jag vet många som faktiskt kan tolka och tydligt märker när det är dags och glatt säger "åh, nu bajsar hen". Varför tar man då inte ungen till toa????

Jo, man är LAT. Man vill inte ungen dess bästa utan man låter den smeta ner sig för att det tyligen är mer praktiskt och så kan man byta blöjan sen när det passar.

När jag berättar att min lille som nu är lite drygt sex mån bara bajsar på toa får jag höra både det ena och det andra. bla att det är ONATURLIGT?!?!? ehhh... what? Det är väl snarare onaturligt att bajsa i en blöja?

• Svar på tråden Varför i hela fridens dagar är du så LAT att låter du ditt barn bajsa i blöjan?!?
  • Winterfell

Haha, vilken härligt gullig trångsynt förstagångsförälder TS verkar vara! Man får nästan lite nostalgikänslor över den där benhårda tvärsäkerheten! 6 månader och redan fullfjädrad förälder! Tur att man lärde sig lite på vägen.

Personligen gillar jag EC! Jag hörde talas om det när mitt äldsta barn var någon månad gammal och det passade henne utmärkt. Hon började tidigt bajsa i pottan och använde bara blöjan till kisseriet. 
    Tvåan försökte jag med från start men vi gav upp det helt och hållet för hon skrek sig fördärvad och var bara nöjd när hon fick skita på sig!

• Tildis

hihihi sikken skit rent ut sagt! Flört

Fattar bara inte... varför stressa?? Man får torka rumpa vilket fall som... aldrig hört att ett barn tagit skada av blöja (förrutom exem). 
    Men varför stressa.... ? jisses... de blir nog männiiskor ändå ska ni se...

• lilyros

Min dotter är 6 månader nu och 2 dagar i rad har jag lyckats pricka in när det varit på g med bajsning och lyft över henne till toastolen istället. Vill gärna få henne blöjfri så fort som möjligt. Tips och trix sökes och gärna tips för en pytteliten på potta för en miniliten babyrumpa :)

• fågelungarna

blojfribebis.se

Och facebookgruppen ec-toakommunikation-blöjfritt.

lilyros skrev 2012-10-02 09:52:46 följande:
    Min dotter är 6 månader nu och 2 dagar i rad har jag lyckats pricka in när det varit på g med bajsning och lyft över henne till toastolen istället. Vill gärna få henne blöjfri så fort som möjligt. Tips och trix sökes och gärna tips för en pytteliten på potta för en miniliten babyrumpa :)
  • PetraD

Vad är det som är såå viktigt med att de blir blöjfria så tidigt?! En dag har de inte den iallafall

• johanna 77

Vi har också en dotter som gjorde nr 2 på toa från 5 månaders ålder.... och folk tittade konstigt på mig när jag berätta att jag satte henne på toa när jag såg att det var på G. Och jag tycket folk är konstiga (precis som du) som vill lära sina barn att bajsa på sig. För det är det det handlar om. Man LÄR dem att bajsa på sig. Det är bara i västvärlden "vi" lär våra barn att göra ner sig!! De flesta i världen gör inte de!! De har inte tillgång till blöjor! 

Svar på din fråga.... De har lärt sina barn att man bajsar i blöja... då vill oftast barnen fortsätta med de!!!      

• GrimbartStrike
    YokohamaNr2 skrev 2012-09-07 13:16:36 följande:
    Hur gör du TS när du är ute? och hur kommer du lösa det i vinter när ditt barn är påpälsat utomhus? eller har han sådan rutin på bajseriet att du vet precis?

Detta är av ren nyfikenhet inga pikar eller så
    Min son bajsade på toan från 7-8 månaders ålder. Ute var det inget problem, han höll sig tills vi kom hem
  • amanda h

Johanna77; varför började du vid 5 månader då och inte redan som nyfödd? För fram till 5 månader hade du ju "lärt henne" (som du uttryckte det) att bajsa i blöja. Tycker det nästan är löjligt, en 5 månaders bebis kan ju oftast inte ens krypa, så dom är ju inte redo att pott-tränas, och ärligt talat, att springa till toaletten när ungen ser ut att behöva bajsa, hur orkar man! Sitter man hemma hela dagarna då och väntar på att ungen ska bajsa? Hur blir det när man är på prommenad/affären/stan? Total kaos? Annars bajsar ju barnet på sig i vilket fall! Det handlar knappast om lathet, usch vad arg jag blir när jag läser sånt här, extrema mammor som tror att dom är bättre än andra och kallar oss "vanliga" (förmodligen 99 %) mammor som använder blöjor på våra barn för LATA! Jag kallar er knäppa tillbaka!

• fågelungarna

Jag har haft blöjfri bebis i affären från det han var 10 mån (14 mån idag). Aldrig kaos, har aldrig hänt en olycka där faktiskt trots att han följer med varje gång jag handlar. Jag erbjuder honom att kissa innan vi går in, och efter vi kommit ut igen. Kundtoalett eller någon avsides buske utanför. Nemas problemas.

amanda h, jag skulle inte primärt säga att du och alla andra föräldrar som använder blöja till era barn 100 % är lata. Bara del av en kultur som fullständigt och totalt tagits över av blöjindustrin. Vidga vyn, och du ska se att det finns alternativ. Det är en tankefälla att tro att det är normalt att låta barn kissa och bajsa i blöja. Blöjor har funnits i dryga femtio år. Människan har funnits i 200 000 år. Nog finns det andra sätt att lösa barns behov att kissa och bajsa, än med blöja. Blöjor må vara bekvämt att använda, men har stora konsekvenser för miljön framför allt. Är det verkligen ok? Är inte vi i västvärlden helt enkelt lurade och fult utnyttjade av blöjindustrin?!?!

• amanda h

Ja blöjor har funnits i 50 år men innan dess gjorde man tygblöjor, du tror väl inte människan var lika opraktisk för 50 år sen som på stenåldern? Vi lever på ett annat sätt nu, och klart att alla inte har tiden och energin att alltid rusa in på dass så fort ens barn behöver bajsa/kissa! Det handlar inte om lathet, och inte är man en sämre förälder för det! Det är väl samma sak som att säga "va, får ditt barn burkmat, vad lat du är!" Alla är vi olika, men som det ser ut idag i samhället med all press och stress så tror jag snarare att allt "praktiskt" och "lättvindigt" gör många till bättre, mer harmoniska föräldrar!

• lilyros

Funderar på att köpa en toaring för barn och en potta, men min dotter är så himla liten. Någon som kan rekommendera ngt märke för små bebisrumpor? Hon är 7 månader och har storlek 62 i kläder (alltså liten i storleken).

• Madeleine Louise

Dags att uppdatera din profil kanske? Du verkar vara allt annat än positiv...

Njuter av livet i Spanien med sonen Florian!
  • fågelungarna

lilyros, jag har varit nöjd med en vanligt babybjörn, som min tvåa suttit på sedan han var i strl 62. Det är värre med pottor som är runda och vida, där sjunker de gärna ner ända till botten med rumpan.

Svar på tråden Varför i hela fridens dagar är du så LAT att låter du ditt barn bajsa i blöjan?!?