• Anonym (finally)

Familjehem som tjafsar med kommunen

Vill höra alla varianter av familjehem. Stort tack till äkta familjehem som brinner för uppdragen. MEN sen finns det en annan typ av familjehem....Mina barn skall få börja komma hem till oss,deras riktiga hem. Men jag gissar att familjehemmet kommer att försöka förhindra det. Varför gör vissa familjehem så för?

• Svar på tråden Familjehem som tjafsar med kommunen
  • Mamma till många

Hade gärna sett att världen såg ut som du beskriver den svart eller vit..... Vi är familjehem men jag kan säga dig att leva med en person dygnet runt är inte värt d pengarna jag får om man inte brinner för det! Jag älskar mitt "jobb" eller d är faktiskt min man som är hemma... Jag har ett vanligt sju till fyra jobb. Men vi känner att vi gör skillnad.... Och om sanningen ska fram vem skulle adoptera en tonåring ? Då skulle barnen sitta på institution är det bättre ? Det vi jobbar för är att ungdomen vi har hemma ska känna sig trygg att bli en i familjen osv. Alla familjehem är inte ute för att tjäna pengar... Vi hade faktiskt tjänat på att inte vara familjehem rent ekonomiskt men sen finns d andra vinster som aldrig kan ses i pengar å d är passionen att hjälpa andra familjer osv osv osv

• blaa
    Mamma till många skrev 2012-09-08 22:08:53 följande:
    Hade gärna sett att världen såg ut som du beskriver den svart eller vit..... Vi är familjehem men jag kan säga dig att leva med en person dygnet runt är inte värt d pengarna jag får om man inte brinner för det! Jag älskar mitt "jobb" eller d är faktiskt min man som är hemma... Jag har ett vanligt sju till fyra jobb. Men vi känner att vi gör skillnad.... Och om sanningen ska fram vem skulle adoptera en tonåring ? Då skulle barnen sitta på institution är det bättre ? Det vi jobbar för är att ungdomen vi har hemma ska känna sig trygg att bli en i familjen osv. Alla familjehem är inte ute för att tjäna pengar... Vi hade faktiskt tjänat på att inte vara familjehem rent ekonomiskt men sen finns d andra vinster som aldrig kan ses i pengar å d är passionen att hjälpa andra familjer osv osv osv

Underbart att höra! Det är såna som du och din man som gör att jag tror på en fin värld! Kunde jag göra ett hjärta från telefon hade du fått det ;)
  • blaa
    nymedlem skrev 2012-09-08 15:42:04 följande:
    Jodå, inkomsten är ofta skälet till att en del vill bli familjehem öht. Borde bli färre familjehem och mkt större satsningar, hjälp i hem miljön eller placera hela familjen på s.k mamma barn hem. Att flytta barn till familjehem är ALLTID traumatiskt och bör aldrig någonsin ske!!

Du har rätt i att det borde bli större satsningar inom själva familjen, men att en familjehemsplacering aldrig bör ske är en idiots uttalande! Antingen har du aldrig varit placerad eller bara råkat ut för dåliga hem. Det finns bra! Det finns såna som kan samarbeta med egna familjen, vilket gör att barnet får en dubbel uppsättning vuxna att ty sig till.
  • nymedlem
    Höghus skrev 2012-09-08 08:42:03 följande:
    Inte lag 22. Utan moment 22. Att olika intressen står mot varann och inget är riktigt bra.

Riktigt bra är om barnen får komma hem genom samarbete soc - familjehem - förälder {#emotions_dlg.flower}
  • nymedlem
    Mamma till många skrev 2012-09-08 22:08:53 följande:

Ja du har rätt gällande tonåringar. Jag hade små barn som är omhändertagna pga miljö i tankarna.
  • Höghus

nymedlem: när det gäller små barn som varit omhändertagna under flera år så är "hem" i familjehemmet. Att "jobba hem" såna barn till bioföräldrar de inte har någon trygg anknytning till strider mot barnets grundläggande rätt till trygghet och kontinuitet. Tyvärr tar nuvarande lagstiftning större hänsyn till bioföräldrars rätt än till barnen.

• nymedlem

Höghus: Precis, och det är även där soc felar. När det gäller små barn som placeras så är ett regelbundet umgänge med föräldrarna extremt viktigt.

Jag vet att soc gärna vill ha helt föräldrafritt inledningsvis för att barnet ska få ro i familjehemmet.
    Men jag tror att soc felar redan där.
    Barnet bör redan från start få veta sanningen, att mamma/pappa inte mår bra just nu men att du får bo här tills de mår bättre.
    Då bryts inte bandet med bioföräldrarna och barnet kan slå sig till ro hos den nya, tillfälliga, familjen!

Att minska umgänget med föräldrar under lång tid gör för barnen precis det du säger.

För barnen blir familjehemmet barnets EGENTLIGA/RIKTIGA hem, inte de föräldrar som barnet faktiskt har och ska jobbas hem till.

Vad händer då? Jo, barnen blir förvirrade och rädda. Familjehemmet börjar motarbeta alla och slåss för "sitt" barn och föräldrarna känner sig överkörda och hjälplösa.

Jag värnar inte bara om föräldrars rätt, utan om BARNENS rätt till sina föräldrar.

Om föräldrar gjort fel tidigare och sedan ändras - borde inte barnen få växa upp i rätt familj då?

• nymedlem

När det gäller sexuella övergrepp så tycker jag barn behöver skyddas mkt väl. Där är nog adoption med viss ÖVERVAKAT umgänge - men bara om BARNET själv vill!!!

• Anonym (GuessWho)

För att vissa familjehem kan anse sig själva som "utvalda" deras jobb är det bästa man kan ha och ingen vet bättre vad som är bra för barnen än dom själva. Föräldrarna har förbrukat sin rätt till barnen och barnen har i alla lägen alltid det bäst hos det berörda fosterhemmet. Dom kan bete sig illa mot barnen men är du godkänd en gång så är du skyddad från soc.

Och så självklart så måste dom räkningar dom samlat på sig betalas inte roligt om det blir något glapp!

Det är min erfarenhet av dom fosterhem jag känner.

Önskar att soc skulle kontrollera dom noggrannare.

tror att det finns bra fosterhem som brinner för dessa barn och det är bra, men tyvärr tror jag det finns många rötägg som enbart gör det för att få in en inkomst.

• nymedlem

Anonym: Du har tyvärr såååå rätt, detta MÅSTE belysas mer!!

• Anonym (finally)
    nymedlem skrev 2012-09-09 03:22:08 följande:

Riktigt bra är om barnen får komma hem genom samarbete soc - familjehem - förälder {#emotions_dlg.flower}
  • Mamma till många

Jag tror Åxå det finns familjehem som gör detta för att få en inkomst... Detta är Juh Åxå min inkomst men vi är kontrakterade så då spelar igentligen inte någon roll om jag har barn eller inte jag får inkomst ändå. Jag tror det är det bästa sättet att jobba som familjehem. Då behöver jag inte "jobba" för att barnet ska stanna för inkomstens skull utan för att den verkligen ska bli en i familjen. Missförstå mig rätt nu....

• Mamma till många

....å jäkla tråkigt när bara halva kommer me =)

jag tycker den optimala placeringen om det gäller små barn vore förälder barn placering....men ungdomar blir inte så stora när dom kommer hemifrån dom heller.

Jag har alltid jobbat för att barnen ska hem förutom nu då pappan har uttryckt att han vill inte ha tillbaka sin son.
    Iof så ringer jag ändå och trackar pappan och uppdaterar honom hur det går för "lars" i skolan osv och det känns bra skönt att kunna säga " han är en av dom bästa i klassen" jippie !!......alltså inte den skräphög du vill få honom att vara.
    Med våra andra placeringar har jag haft hur bra relation som helst med biosarna och jag träffar faktiskt vissa än efter tre år =) jag tycker det är a och o att ha bra kontakt med alla runt barnet....
    jag hoppas detta familjehem tänker mer på barnets bästa och inte av egoistiska skäl Lycka Till

• Anonym (finally)
    Mamma till många skrev 2012-09-09 14:38:05 följande:
    ....å jäkla tråkigt när bara halva kommer me =)

jag tycker den optimala placeringen om det gäller små barn vore förälder barn placering....men ungdomar blir inte så stora när dom kommer hemifrån dom heller.

Jag har alltid jobbat för att barnen ska hem förutom nu då pappan har uttryckt att han vill inte ha tillbaka sin son.
    Iof så ringer jag ändå och trackar pappan och uppdaterar honom hur det går för "lars" i skolan osv och det känns bra skönt att kunna säga " han är en av dom bästa i klassen" jippie !!......alltså inte den skräphög du vill få honom att vara.
    Med våra andra placeringar har jag haft hur bra relation som helst med biosarna och jag träffar faktiskt vissa än efter tre år =) jag tycker det är a och o att ha bra kontakt med alla runt barnet....
    jag hoppas detta familjehem tänker mer på barnets bästa och inte av egoistiska skäl Lycka Till
    Ni verkar vara en jättebra familjehem! Men dom som jag har är ingen bra alls på nästan alla sätt. Dom tar aldrig några initiativ eller annat.
Svar på tråden Familjehem som tjafsar med kommunen