• Anonym (Nyfiken...)

Ge oss bra tips för att kunna vinna en vårdnadstvist?

Jag undrar vad man bör tänka på för att ha en liten större chans att vinna en vårdnadstvist.

*Jag har hört att den som har tagit ut flest föräldradagar har fördel av det.

*Jag har hört att den som kan bo kvar i barnens hem har fördel av det.

Stämmer detta?

Har ni fler erfarenheter som ni kan dela med er av?

Självklart ska man ju som förälder se till att barnen får tillgång till båda föräldrarna.
    Min undran gäller om man vet att barnen skulle må bättre av att bo mer hos den ena föräldern. 

• Svar på tråden Ge oss bra tips för att kunna vinna en vårdnadstvist?
  • Anonym
    Anonym (Nyfiken...) skrev 2012-09-07 22:24:26 följande:
    Ingen dom finns.
    Missbruket är nog inte dokumenterat. Hur då menar du? 
    Vill att pappan ska bo i samma område.
    De mår inte bra m honom och hans dåliga omdöme när det gäller aggressivitet och alkohol. 
    Dina påståenden om pappans våld och missbruk lär du inte komma långt med. Snarare kan du ses som att du smutskastar honom.

Om han är aggressiv och våldsam samt super i barnens närhet så kan jag inte förstå att du inte kopplat in soc och polis tidigare.

Varför skulle pappan låta dig ha barnen boende på heltid?

• Anonym

Är han en olämplig förälder ska du samla bevis på det - nu! Skaffa en inspelningsutrustning, filma, skriv ner varje grej. Och nej, är han inte bra med barnen ska du KÄMPA och inte ge efter. Men det gäller att vara trovärdig och inte få soc/rätten att tycka att du bara smutskastar. Boendet är lättast att få och det viktigaste enligt vad jag fått lära mig. Gå till en advokat på en första rådgivning, du kan säkert få råd på Kvinnojouren även om det kanske inte är en misshandelsrelation du lever i? Eller det kanske du gör?? 

• Anonym (Nyfiken...)

Fler tips?

• Anonym (Nyfiken...)
    h8him skrev 2013-09-04 16:43:17 följande:
    Mår barnen fortfarande dåligt av att bo med pappan?
    Stora dottern som går i trean vågar inte bo med sin pappa. Vi har inte separerat på riktigt ännu iom att vi fortfarande har barnens föräldrahem gemensamt i väntan på att jag ska få loss pengar för att köpa ut honom.
    Så jag bor borta ibland med stora dottern när pappan kommer hem till huset. Lilla flickan på 5 år sover i huset med pappan ibland så han umgås med barnen ca 20-25 %. Med stora flickan umgås han dock inte så mycket själv och absolut inte nattetid.

Vi är inte i någon vårdnadstvist eller boendetvist just nu men enligt alla jurister är det bara en fråga om tid tills den dagen kommer... Iom att pappan är helt oförstående till hans probelmatik och inte ser sin egen del i detta utan bara gapar om att ha barnen 50/50. Trots att han har en aggressionsproblematik och en alkoholproblematik.

• h8him
    Anonym (Nyfiken...) skrev 2013-09-04 16:54:19 följande:
    Stora dottern som går i trean vågar inte bo med sin pappa. Vi har inte separerat på riktigt ännu iom att vi fortfarande har barnens föräldrahem gemensamt i väntan på att jag ska få loss pengar för att köpa ut honom.
    Så jag bor borta ibland med stora dottern när pappan kommer hem till huset. Lilla flickan på 5 år sover i huset med pappan ibland så han umgås med barnen ca 20-25 %. Med stora flickan umgås han dock inte så mycket själv och absolut inte nattetid.

Vi är inte i någon vårdnadstvist eller boendetvist just nu men enligt alla jurister är det bara en fråga om tid tills den dagen kommer... Iom att pappan är helt oförstående till hans probelmatik och inte ser sin egen del i detta utan bara gapar om att ha barnen 50/50. Trots att han har en aggressionsproblematik och en alkoholproblematik.

Får jag fråga varför du inte har kontakt med socialtjänsten om er situation? Det låter inte som om hemmiljön är trygg och bra för barnen jämt.
  • Anonym (Nyfiken...)
    h8him skrev 2013-09-04 16:56:03 följande:
    Får jag fråga varför du inte har kontakt med socialtjänsten om er situation? Det låter inte som om hemmiljön är trygg och bra för barnen jämt.
    Du får gärna läsa om vårt liv i denna lilla tråd för bättre förståelse och om socialtjänstens agerande bl.a...
  • Anonym (Nyfiken...)
    Anonym (Nyfiken...) skrev 2013-09-04 17:11:59 följande:
    Du får gärna läsa om vårt liv i denna lilla tråd för bättre förståelse och om socialtjänstens agerande bl.a...
    www.familjeliv.se/Forum-4-119/m69951244.html

Kan ju vara bra att posta länken också...haha.
  • h8him
    Anonym (Nyfiken...) skrev 2013-09-04 17:11:59 följande:
    Det står inte så mycket här. Har du en annan tråd?
  • h8him
    Anonym (Nyfiken...) skrev 2013-09-04 17:12:36 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-4-119/m69951244.html

Kan ju vara bra att posta länken också...haha.
    Herregud! Jag blir mållös. Stackare. Men, det första som slår mig är; Har du kontakt med kvinnojouren och kan du tänka dig att polisanmäla honom? Så där KAN ni bara inte ha det!
  • Anna jkp

Visst gav jag dig ett tips till en advokat? Om inte, pma mig så får du telefonnummer.

Synlig gör kvinnovåldet
  • ZsaZsa

Har snabbläst tråden du länkade till och det här är ju en sjuk man.

Mitt bestämda råd till dig är att skaffa dig en mycket bra jurist och att inte göra något mer nu förrän du gått igenom ditt fall tillsammans med denna och planerat fortsättningen. Det du möjligen kan göra är att spela in saker. Moderna mobiltelefoner brukar man kunna använda till det. Hot och annat kan vara avgörande att kunna bevisa. Men var försiktig!

Svar på tråden Ge oss bra tips för att kunna vinna en vårdnadstvist?