Anonym skrev 2012-09-09 08:16:15 följande:
finns en ganska lång historia bakom allt detta som jag inte tänker dra här men jag vet att det finns en orsak till att barnet inte vill prata med sin mamma och det gör än mer att jag tycker det är hemskt att behöva tvinga barnet att prata...
men självklart så saknar hen sin mamma. Alla barn vill ju ha både sin mamma o sin pappa givetvis det är ju grunden i allt att man önskar att man hade båda hos sig hela tiden.
Min dotter (11 år) lever med bägge föräldrarna. Om hon åker bort med den ena ett par dagar, en vecka eller så, vill hon sällan prata med den andra. Hon har alltid varit så.
Åker en förälder bort och hon är hemma med den andra är det lika dant.
Hon vill koppla bort den andra föräldern så gott det går under tiden hon inte är tillsammans med den.
Det är nog ett inbyggt självförsvar för henne. Då mår hon mindre dåligt för att hon saknar någon av oss.
Vi kommer aldrig tvinga henne att prata med någon av oss i de lägena. Varför klösa på små sår liksom.
Jag tycker ditt barn ska få slippa prata med den andre föräldern då hon inte vill. Hon mår nog bättre i längden av det. Och vuxna bör väl överleva en vecka utan prat med barnet, om barnet är hos en trygg andra förälder, eller hur?