• Angeeliicaa

Svårt att somna, vaknar massa

Vår dotter har alltid haft svårt att sova. Jag har fått amma henne till söms, då det var enda alternativet som fick henne att somna. Fine, det funkade jätte bra tills hon blev 9 månader. Nu tuttar hon men hon somnar inte. Hon somnar inte heller av att man ligger nära, inte av att man klappar henne på rumpan, stryker henne på ryggen/kinden, lampa släckt, lampa tänd, godnatt visor, och inte heller när man vaggar henne. Hon är jätte trött å ögonen kan knappt vara öppna men hon kämpar emot sömnen och gråter.
    På dagarna kan hon streta emot nån gång, men absolut inte ofta och inte som på kvällarna. Och både jag och pappan lägger henne och hon somnar på 7 minuter.
    Om det bara hade varit att insomnandet tog flera timmar på kvällen så hade det varit helt okej men nu är det så att hon alltid har vaknat ca 2 ggr minst, för ett par veckor sen var det mellan en gång i halvtimmen och en gång i timmen så gick det över och blev två ggr per natt igen, och nu är vi tillbaka på en gång i halvtimmen. Då vaknar hon o gråter, så jag lägger mig nära (hon sover alltid i vår säng har alltid vägrat sova i spjällis så de gångerna hon sovit där kan man räkna på en hand.) Jag ger nappen och har jag tur funkar det, annars måste jag amma för hon ska somna om.
    Jag vill gärna sluta med amningen nu då hon gärna biter tag, då jag tycker hon är för stor för att amma och då jag snart ska börja jobba både dag o kvälls pass.

Hur ska jag få henne att somna och sova utan att vakna så ofta, har nån nån mirakel metod? Vi är totalt slut på morgonen de nätter hon håller på såhär. Hon måste sova väldigt oroligt och lätt eftersom hon vaknar. Kanske mardrömmar? Men dagarna sover hon så bra. Jag blir rädd att det är nått fel, men då skulle hon ju inte sova på dan heller. Och hon har inte ont i magen och vi har testat gett vatten ifall hon vatt törstig.. Jag blir inte klok på detta.

Vill så gärna att vår gullunge ska få sova ordentligt och inte behöva vakna och vara ledsen.

OCH NI SOM PÅSTÅR ATT BARN FORTFARANDE SKA AMMAS VID DENNA ÅLDER GER FASEN I ATT SVARA ÄR UTE EFTER TIPS OCH RÅD INTE KRITIK !!!

• Svar på tråden Svårt att somna, vaknar massa
  • Alexi

Sluta amma i samband med sovande då. Låt pappan ta läggningarna och uppvaken på natten under en period, gärna också att han samsover med bebisen. Så får han testa sig fram vad som funkar bäst som sövmetod. Så gjorde vi när vi slutade kvälls- och nattamma sonen. Funkade jättebra. Så länge man är hos barnet och ger närhet och trygghet så är det ingen fara att sluta amma till sömns.

• Flickan och kråkan

Jag skulle tro att det beror på separationsfasen. Alla uppvaken och den oroliga sömnen. Jag slutade nattamma mina genom att gå upp och vagga istället - däremot så är det verkligen ingen garanti för att uppvaken slutar. Min yngsta sov väldigt oroligt med uppvak var 30-60 minut nätterna igenom oavsett amning eller inte. Det gick över när han kom igenom separationsfasen.

Vad gäller de sega kvällsnattningarna så skulle jag ta en titt på hennes sovmönster under hela dygnet. När det tar timmar/lång tid att söva så brukar det bero på den enkla anledningen att de inte är trötta. Man kan behöva senarelägga nattningen, gör ändringar i dagsvilan etc.

• Angeeliicaa

Tack och lov sover hon numer bra om nätterna, två dygn tog det och så accepterade hon att hon inte fick nattammma och då låg pappan hos henne. Så fort hon slutade nattammma hade hon sovit som en stock hela nätterna! Vi är i paradiset som får sova hela nätterna i ett sträck istället för att vakna en gång i timmen.

Svar på tråden Svårt att somna, vaknar massa