• Anonym (jobbigt)

Tjej - Känna sig manlig ?

Vet inte om jag lägger tråden i rätt kategori nu, men jag testar!

Som ni vet, så har samhället en viss syn på vad som anses vara "manligt" och "kvinnligt", tycker jag iallafall. Jag tänker t.ex. att mörk röst, muskler och ibland kort hår - kategoriseras som manligt, medan ljus röst, kurvig kropp och långt hår kategoriseras som kvinnligt. 

Ibland så mår jag dåligt över dessa jävla kategorier - eftersom jag ibland kan känna mig "manlig". Jag är ju tjej liksom, och jag vill faktiskt ses som kvinnlig, men ibland funderar jag på om jag verkligen ses som det. 

Jag är kvinna - men jag har inte jätteljus röst, jag har enligt min mening för kort hår, jag bygger väldigt lätt muskler och är inte lika... tjejig som mina kompisar. 
    Idag fick jag en kommentar av min kompis, på ett gillande sätt, om att jag hade muskler i överarmarna. Jag blev typ lite ledsen över det, eftersom det fick mig att känna mig manlig

Det har även hänt mig ett par gånger att tjejer har raggat på mig - och det får mig att undra - ser jag typ icke-hetero ut på något sätt, eller varför söker tjejer kontakt med mig ? 

(Notera att jag gör en massa antaganden/generaliseringar i det jag skriver. Jag är förstås inte helt låst i mitt resonemang, utan försöker bara förklara mina tankar med ord. Försöker inte heller uppröra någon med mitt sätt att uttrycka mig, vet bara inte hur jag ska formulera mig) 

Så, för er som orkat läsa - finns det någon annan tjej här som inte känner sig kvinnlig ibland ? 

Blir ni heterotjejer också raggade på av bi/homo-tjejer, och hur tar ni detta ?

Några tips på hur man kan komma ur det här dåliga tankesättet ?

Det tynger mig en del..   

• Svar på tråden Tjej - Känna sig manlig ?
  • icy

Ta det som en komplimang att tjejer också raggar på dig!

Att vara manlig och kvinnlig kan tolkas på mååånga olika sätt och baserar inte på hur saker och ting fungerar utan hur folk i samhället formar det.

Ex: Bara för att jag gillar att lira spel och spela CS, Wow är jag manlig? Bara för att jag tycker om att shoppa, har långt hår och tycker om barn är jag kvinnlig? naturligtvis inte!! Det kan också vara tvärt om,

Du är ingenting som samhället ber dig vara, låt inte andra kategorisera dig. Jag anser inte mig själv som kvinnlig eller manlig för jag tycker inte om att kategorisera mig själv. Jag är en kvinna, så är det.

Ta det som en stor komplimang att tjejer raggar på dig! Det gör dom bara för att du ser attraktiv ut :)

• Anonym (jobbigt)
    icy skrev 2012-09-08 22:10:53 följande:
    Ta det som en komplimang att tjejer också raggar på dig!

Att vara manlig och kvinnlig kan tolkas på mååånga olika sätt och baserar inte på hur saker och ting fungerar utan hur folk i samhället formar det.

Ex: Bara för att jag gillar att lira spel och spela CS, Wow är jag manlig? Bara för att jag tycker om att shoppa, har långt hår och tycker om barn är jag kvinnlig? naturligtvis inte!! Det kan också vara tvärt om,

Du är ingenting som samhället ber dig vara, låt inte andra kategorisera dig. Jag anser inte mig själv som kvinnlig eller manlig för jag tycker inte om att kategorisera mig själv. Jag är en kvinna, så är det.

Ta det som en stor komplimang att tjejer raggar på dig! Det gör dom bara för att du ser attraktiv ut :)

Tack så mkt för den stöttande kommentaren!
    När jag ser det "på papper" så att säga, så håller jag ju självklart med om att man inte är manlig för man gillar tv-spel, eller kvinnlig för man gillar rosa Tungan ute Men ja, det känns typ lite så ibland ... När jag är med en MAN, så känner jag mig ju kvinnlig - för att han har mkt mörkare röst, är längre än jag och sådär typ. När jag är med en kvinna så känns det nästan tvärtom - känns som om JAG är mannen - för jag är ganska lång, har ej väldigt ljus röst och har kortare hår och sånt.
    Ganska jobbigt tankesätt hehe ... försöker iaf bredda mina vyer angående detta iaf.

Självklart är det möjligt att bi/homo-tjejer raggar på mig för de enbart tycker jag är attraktiv/intressant - men med mitt negativa tankesätt tänker jag attraherar dom för jag är "manlig"
    Hahaha..
    Tack för omtanken än en gång iaf        
  • icy
    Anonym (jobbigt) skrev 2012-09-08 22:20:26 följande:
    Tack så mkt för den stöttande kommentaren!
    När jag ser det "på papper" så att säga, så håller jag ju självklart med om att man inte är manlig för man gillar tv-spel, eller kvinnlig för man gillar rosa Tungan ute Men ja, det känns typ lite så ibland ... När jag är med en MAN, så känner jag mig ju kvinnlig - för att han har mkt mörkare röst, är längre än jag och sådär typ. När jag är med en kvinna så känns det nästan tvärtom - känns som om JAG är mannen - för jag är ganska lång, har ej väldigt ljus röst och har kortare hår och sånt.
    Ganska jobbigt tankesätt hehe ... försöker iaf bredda mina vyer angående detta iaf.

Självklart är det möjligt att bi/homo-tjejer raggar på mig för de enbart tycker jag är attraktiv/intressant - men med mitt negativa tankesätt tänker jag attraherar dom för jag är "manlig"
    Hahaha..
    Tack för omtanken än en gång iaf        
    Ja jag tror nog inte det är sunt att tänka så! Du är fortfarande kvinnlig oavsett med man eller inte, men jag förstår vad du menar.

Jag själv har blivit uppraggad mkt av bi/homo tjejer och enligt ditt tankesätt ser vissa mer tjejiga ut och vissa inte.

Varför är det så viktigt för dig att se mer kvinnlig ut än andra? Kan det ligga något i det? Tycker du ska tänka på att bara för att man har kort hår behöver du inte vara okvinnlig ;)

Mår du så dåligt av ditt tankesätt tror jag nog du behöver prata med någon så du kan ändra det, om det får dig att må dåligt!

kram 
  • Anonym (jobbigt)
    icy skrev 2012-09-08 22:26:23 följande:
    Ja jag tror nog inte det är sunt att tänka så! Du är fortfarande kvinnlig oavsett med man eller inte, men jag förstår vad du menar.

Jag själv har blivit uppraggad mkt av bi/homo tjejer och enligt ditt tankesätt ser vissa mer tjejiga ut och vissa inte.

Varför är det så viktigt för dig att se mer kvinnlig ut än andra? Kan det ligga något i det? Tycker du ska tänka på att bara för att man har kort hår behöver du inte vara okvinnlig ;)

Mår du så dåligt av ditt tankesätt tror jag nog du behöver prata med någon så du kan ändra det, om det får dig att må dåligt!

kram 
    Bra fråga... Kan ha att göra med att jag inte är helt 100 på min sexualitet, kanske... Jag klamrar mig fast vid heterosexualiteten, och försöker springa ifrån allt som kan få mig att vackla Tungan ute Att attrahera kvinnor/känna mig manlig, är något som får mig att tveka på min sexualitet typ, vilket inte får mig att må bra alls ... Så det kan väl va lite därför. 

Mjo prata med någon är en bra idé, det var därför jag skapade denna tråd Skrattande Dock vet jag inte om jag är redo att prata med nån professionell typ.... Tankarna jag har känns så privata och skamliga att det är svårt att erkänna dom för nån annan än t.ex. min pojkvän.    
  • icy
    Anonym (jobbigt) skrev 2012-09-08 22:32:06 följande:
    Bra fråga... Kan ha att göra med att jag inte är helt 100 på min sexualitet, kanske... Jag klamrar mig fast vid heterosexualiteten, och försöker springa ifrån allt som kan få mig att vackla Tungan ute Att attrahera kvinnor/känna mig manlig, är något som får mig att tveka på min sexualitet typ, vilket inte får mig att må bra alls ... Så det kan väl va lite därför. 

Mjo prata med någon är en bra idé, det var därför jag skapade denna tråd Skrattande Dock vet jag inte om jag är redo att prata med nån professionell typ.... Tankarna jag har känns så privata och skamliga att det är svårt att erkänna dom för nån annan än t.ex. min pojkvän.    
    Tror att det du känner är vanligt, får jag fråga hur gammal du är? 

Tja, det är ju inget fel med att vara osäker på sin sexualitet. Att tända på tjejer eller killar (eller båda) är alltihop naturligt.

Det är inte skamligt alls! Tänk inte ens så! Jättevanliga tankar men det kan ju drabba ens hälsa att tänka så.. Psykiskt menar jag då.

Har du funderat på om du nu skulle vara bi, skulle det vara ett problem för dig? Är det något som är tabu för dig? Som inte känns ok? 
  • Anonym (jobbigt)
    icy skrev 2012-09-08 22:44:47 följande:
    Tror att det du känner är vanligt, får jag fråga hur gammal du är? 

Tja, det är ju inget fel med att vara osäker på sin sexualitet. Att tända på tjejer eller killar (eller båda) är alltihop naturligt.

Det är inte skamligt alls! Tänk inte ens så! Jättevanliga tankar men det kan ju drabba ens hälsa att tänka så.. Psykiskt menar jag då.

Har du funderat på om du nu skulle vara bi, skulle det vara ett problem för dig? Är det något som är tabu för dig? Som inte känns ok? 

Jag är 20 år gammal, så jag känner att jag typ borde veta var jag står Obestämd Har aldrig känt attraktion till andra kvinnor, men det här med att DOM raggar på mig/jag känner mig manlig för jag inte är supertjejig, får mig att undra om det är någon underliggande faktor som triggar det - typ att jag inte är hetero.
    Hah jag uttrycker mig kanske väldigt luddigt, det är svårt att förklara

Ja alltså det skulle absolut inte kännas okej för mig att va bi, om jag nu var det. Kanske pga. att jag skulle känna mig som den manliga parten om jag träffade kvinnor - vilket jag ju avskyr. Har väl kanske att göra med vilken behandling jag fick när jag var liten Tungan ute När man lekte med kompisar så ville alltid DOM va prinsessan, och tvingade mig att spela prins/man, vilket jag hatade...     
  • icy
    Anonym (jobbigt) skrev 2012-09-08 22:50:02 följande:

Jag är 20 år gammal, så jag känner att jag typ borde veta var jag står Obestämd Har aldrig känt attraktion till andra kvinnor, men det här med att DOM raggar på mig/jag känner mig manlig för jag inte är supertjejig, får mig att undra om det är någon underliggande faktor som triggar det - typ att jag inte är hetero.

Ja alltså det skulle absolut inte kännas okej för mig att va bi, om jag nu var det. Kanske pga. att jag skulle känna mig som den manliga parten om jag träffade kvinnor - vilket jag ju avskyr. Har väl kanske att göra med vilken behandling jag fick när jag var liten Tungan ute När man lekte med kompisar så ville alltid DOM va prinsessan, och tvingade mig att spela prins/man, vilket jag hatade...     
    Tja, vissa hittar sig själva i tonåren och andra sent i vuxenlivet även förbi 30 årsåldern.

Om du inte är attraherad till kvinnor så är du nog hetero oavsett om dom raggar på dig eller inte. Fast om du är nyfiken på dom är ju en annan sak.

Om du är den kvinnliga parten i ett förhållande med en man, skulle det vara samma sak i ett förhållande med en kvinna. Inget skulle förändras.

Kanske är du rädd för att vara bi ja.. Detta är bara spekulationer jag har men du vet ju själv vad som känns ''rätt'' :) 
  • Anonym (jobbigt)
    icy skrev 2012-09-08 23:17:16 följande:
    Tja, vissa hittar sig själva i tonåren och andra sent i vuxenlivet även förbi 30 årsåldern.

Om du inte är attraherad till kvinnor så är du nog hetero oavsett om dom raggar på dig eller inte. Fast om du är nyfiken på dom är ju en annan sak.

Om du är den kvinnliga parten i ett förhållande med en man, skulle det vara samma sak i ett förhållande med en kvinna. Inget skulle förändras.

Kanske är du rädd för att vara bi ja.. Detta är bara spekulationer jag har men du vet ju själv vad som känns ''rätt'' :) 
    Det känns som om jag har rätt bra koll, har testat att hångla med ett par tjejer när jag var yngre, bara för testandets skull - men jag blev inte kåt alls på något sätt Tungan ute Vilket jag hade blivit om det varit en man jag hånglat med.
    Ibland kan man väl behöva testa för att veta, antar jag, men jag känner ingen dragning alls till att ha mer intima aktiviteter med en tjej, har svårt att tänka mig det.  
  • Anonym (L)

Jag var en tomboy ändå upp i tonåren. Blev tagen för grabb många gånger. Fast jag ser inte manlig ut i kroppen nu, tvärtom, har kurvor, långt hår, smink etc.

Jag kan känna mig manlig men jag gillar det. Jag tror att jag egentligen fostrades till man omedvetet av min pappa som ville ha en son. Jag präglas mycket av hans sätt att vara. Jag har också alltid trivts bäst i mäns sällskap och aldrig gillat den kvinnliga roll som jag ibland förväntas leva upp till.

Jag klär mig konventionellt kvinnligt men det är en lättnad för mig att klä mig mer manligt. Jag hade en lång period när jag gärna klädde mig i kavaj och skjorta och hade kort hår. Kvinnor kan ju laborera en hel del med sånt utan att bli ifrågasatta orättvist nog. Jag har också mörkare röst men det tycker jag är sexigt. Flört

Jag är straight, har aldrig känt en dragning till kvinnor och ser inte min 'manlighet' som något komplicerat. Så här är jag helt enkelt. Det har hänt att kvinnor raggar på mig och jag blir bara smickrad. Jag tycker dessutom att androgyna personer ofta är mycket vackra. Jag skulle gärna ha mer muskler i armarna. Glad

Jag tycker att du ska acceptera dig själv precis som du är och ta kvinnornas uppskattning som en stor komplimang. Gå på magkänslan och var dig själv även om det innebär att du inte passar in i någon kategori och kanske behöver utforska din sexualitet lite mer.  

• Anonym (jobbigt)
    Anonym (L) skrev 2012-09-08 23:33:03 följande:
    Jag var en tomboy ändå upp i tonåren. Blev tagen för grabb många gånger. Fast jag ser inte manlig ut i kroppen nu, tvärtom, har kurvor, långt hår, smink etc.

Jag kan känna mig manlig men jag gillar det. Jag tror att jag egentligen fostrades till man omedvetet av min pappa som ville ha en son. Jag präglas mycket av hans sätt att vara. Jag har också alltid trivts bäst i mäns sällskap och aldrig gillat den kvinnliga roll som jag ibland förväntas leva upp till.

Jag klär mig konventionellt kvinnligt men det är en lättnad för mig att klä mig mer manligt. Jag hade en lång period när jag gärna klädde mig i kavaj och skjorta och hade kort hår. Kvinnor kan ju laborera en hel del med sånt utan att bli ifrågasatta orättvist nog. Jag har också mörkare röst men det tycker jag är sexigt. Flört

Jag är straight, har aldrig känt en dragning till kvinnor och ser inte min 'manlighet' som något komplicerat. Så här är jag helt enkelt. Det har hänt att kvinnor raggar på mig och jag blir bara smickrad. Jag tycker dessutom att androgyna personer ofta är mycket vackra. Jag skulle gärna ha mer muskler i armarna. Glad

Jag tycker att du ska acceptera dig själv precis som du är och ta kvinnornas uppskattning som en stor komplimang. Gå på magkänslan och var dig själv även om det innebär att du inte passar in i någon kategori och kanske behöver utforska din sexualitet lite mer.  

Tack så mycket för detta svar {#emotions_dlg.flower} Skönt att höra att det finns de som trivs med att inte uppfylla alla krav på "kvinnlighet" som ställs! Jag har typ accepterat att jag inte är "typiskt kvinnlig", eller vad man ska säga, eftersom jag aldrig passat ihop med såna tjejer som är det ... deras värld är en helt annan än min, kände jag ofta i grundskolan.
    Jag klär mig dock i "tjejiga" kläder, eller hur man ska förklara det. Jag gillar väldigt korta kjolar, urringat och ballerinaskor. Det blir typ en fet krock känns det som, eftersom min personlighet skiljer sig så mycket från mitt utseende. Hehe ...
    Jag tror dock jag skulle må bra av att sluta kategorisera mig själv så mycket - ditt inlägg hjälpte mig en hel del!  
  • éan imirceach

TS don't worry. Jag är själv superkvinnlig, timglasformad kropp, långt hår, ljus röst och hela kittet. Blev raggad på av tjejer (både såna som trott att de varit hetero, bi och flator) långt innan jag var med min första tjej, jag levde som hetero innan och alla trodde att jag var det.
    Jag attraherar båda könen och det är jag skitglad för, även om jag inte varit Bi med dragning mest mot tjejer så tror jag att jag skulle varit glad för det.
    Jag tänder själv både på klassiskt feminina tjejer och såna som dig, du låter lite som min tjej. Hon är både jättekvinnlig och samtidigt väldigt stark i kroppen, har lite mörkare röst, jobbar som mekaniker :p och gillar sport osv. Utan att vara det minsta butch.
    Det attraherar mig jättemycket men innan henne var jag jätteintresserad av flera väldigt feminina tjejer som hade högklackade skor, handväskor, smink osv...
    Tjejer raggar INTE på dig för att du verkar "manlig" snarare just för att du är en tjej som är kvinnligt stark.
    Tjejer har ju också muskler för faen, tror bara du uppfattas som sexig.
    Kan lova att om du verkligen hade sett ut som en kille hade nog inte många varit intresserade som gillar tjejer.

• éan imirceach
    icy skrev 2012-09-08 23:17:16 följande:

Det där behöver inte stämma. Jag var mycket mer en Barbie innan jag hade min första tjej. Med killar har jag bara varit undergiven och spelat en roll som "tjejen". Med min flickvän är det inte alls så solklart, det kan lika gärna vara jag som är dominant som hon. Ena dagen har jag tajt klänning och andra baggy-jeans.
    Jag tänder på henne i allt, klänning, klackar, sina jobbkläder, jeans, baggy osv.
    Det kan nog vara så för fler tjejer att när de är med en annan kvinna börjar de experimentera och hitta sidor hos sig själva som inte fått komma fram innan.
    Eftersom man är två tjejer finns det väl ingen anledning att bara en ska få vara "tjejen"? Man är ju TVÅ tjejer.
    Och kan leka lite med roller osv. Vilket är mycket svårare med en kille.
    Mina ex kände sig hotade om jag på nåt sätt ändrade mitt sätt från att bara vara gullig, undergiven och söt.
  • éan imirceach
    Anonym (jobbigt) skrev 2012-09-08 22:50:02 följande:

Hahaha, den var rolig ;) Ojoj vad jag har utvecklats och förändrats sen 20-årsåldern. Och jag misstänker att det kommer fortsätta resten av livet. Man lär så länge man lever. Jag tror aldrig man "stelnar" och vet att "den här är jag och den kommer jag vara för alltid". Det finns ju 50-åringar som för första gången blir attraherad av en av samma kön.

Sen kan man vara 2 prinsessor i ett förhållande. Går utmärkt. Och man kan leka med rollerna. Ingen tycker väl det är kul att vara prinsessan jämt. Har man ett bra förhållande blir man sedd för den man ÄR och man ÄR mycket mer än en roll. Vi har massa olika sidor inom oss, inte bara EN som är vår personlighet.
    {#emotions_dlg.flower}
  • éan imirceach
    Anonym (jobbigt) skrev 2012-09-08 23:32:44 följande:
    Det känns som om jag har rätt bra koll, har testat att hångla med ett par tjejer när jag var yngre, bara för testandets skull - men jag blev inte kåt alls på något sätt Tungan ute Vilket jag hade blivit om det varit en man jag hånglat med.
    Ibland kan man väl behöva testa för att veta, antar jag, men jag känner ingen dragning alls till att ha mer intima aktiviteter med en tjej, har svårt att tänka mig det.  
    hehe, är du säker? Blir du kåt av att hångla med ANY MAN bara för att du är straight?
    Jag blev inte heller kåt av att hångla med alla tjejer som ville "testa med mig" en enda gång, inte förrän jag föll för min nuvarande tjej. Wow. Kåtare än nån gång nånsin med en man. Men jag skulle inte bli det av att kyssa en annan tjej. Inte en kille heller...
  • Anonym (jobbigt)
    éan imirceach skrev 2012-09-19 13:31:40 följande:
    hehe, är du säker? Blir du kåt av att hångla med ANY MAN bara för att du är straight?
    Jag blev inte heller kåt av att hångla med alla tjejer som ville "testa med mig" en enda gång, inte förrän jag föll för min nuvarande tjej. Wow. Kåtare än nån gång nånsin med en man. Men jag skulle inte bli det av att kyssa en annan tjej. Inte en kille heller...

Intressant tanke! Nej det stämmer att jag inte blir kåt av att hångla med vilken man som helst, beror ju på om attraktion finns osv. Har aldrig känt mig attraherad av en tjej, men skulle det hända så får det väl hända, liksom Tungan ute Trivs med att vara "hetero" tills det förändras, om det någonsin skulle.
  • éan imirceach
    Anonym (jobbigt) skrev 2012-09-19 20:22:08 följande:

Intressant tanke! Nej det stämmer att jag inte blir kåt av att hångla med vilken man som helst, beror ju på om attraktion finns osv. Har aldrig känt mig attraherad av en tjej, men skulle det hända så får det väl hända, liksom Tungan ute Trivs med att vara "hetero" tills det förändras, om det någonsin skulle.
    Precis :) Så man kan inte testa genom att hångla med en tjej, det handlar om personkemi ;)

Svar på tråden Tjej - Känna sig manlig ?