• Anonym (Förvirrad pappa)

Barnbidrag - inkomst för mamman eller barnen?

Jag behöver hjälp med att förstå en sak som gäller barnbidrag. Bakgrunden är att mina 2 barn bor växelvist, men mamman har bidragen. Vi har varsin garderob, en hos mamman och en hos mig. Vi har tidigare delat på deras gemensamma utgifter som vinterkläder och sånt, mot min vilja. Detta eftersom jag anser att vi borde dela på bidragen och alla utgifter, alternativt att mamman har bidragen och inhandlar allt som behövs, sedan dras bidragen bort och resterande summa delar vi på. Men mamman vägrar. Hon anser att hon ska ha bidragen eftersom jag tjänar mer än henne (det skiljer bara ett par tusen) samt att jag har en ny fru, och därmed har mer pengar. Till saken hör ju den att vi tillsamman har ett barn ihop. Mamman kräver alltså att hon ska behålla bidragen samt att jag ska betala dels min egna garderob samt dela alla andra utgifter för barnen. Detta anser jag är orättvist. Enligt hennes advokat så skall barnbidragen räknas som inkomst för mamman och således läggas på hennes nuvarande inkomst så att vi har lika stora inkomster. Sedan skall alla utgifter delas lika. Hur kan det vara så? När man räknar underhåll så dras ju barnbidragen bort från barnens kostnader. Kvar blir undehållet. Dvs att man får tillgodoräkna sig barnbidraget som ett bidrag. Men i mitt fall så får jag inte tillgodoräkna mig det då det räknas som en inkomst för mamman. Om man har snarlika inkomster och mamman har bidragen, om övriga kostnader delas så blir det ju som att jag sponsrar mamman, eller att man indirekt betalar mamman underhåll, och så ska det ju inte vara vid vv. Är det nån som vet varför man räknar så, behöver svar för jag hittar inget.

• Svar på tråden Barnbidrag - inkomst för mamman eller barnen?
  • Anonym (Sjukt!)
    Anonym (x) skrev 2012-09-19 23:06:58 följande:
    Jag tycker FL är fullt av snåla och missunsamma människor!

Det är väl klart att det gynnar barnen om mamman har en hygglig levnadsstandard. Det är väl klart att om man är sambo så har man mer pengar. (vadå betala för vinterkläder förut, hur snål får man bli? Det är väl självklart att du kan betala för kläder till ditt barn! Hur mycket tror du barnbidraget är egentligen????)              

Låt mamman behålla barnbidraget och rikta in dina tankar och energi på något roligare och mer konstruktivt. Eller tänkte du stämma henne  tingsrätten? Tror inte du kommer få valuta för pengarna du satsar på advokaten efter den processen.

Fundera på det du kan vara tacksam för här i livet. Dina barn. De hade du inte haft utan ditt ex. Var glad istället för missnöjd!

Det är mycket roligare liv du får om du skippar att fundera på alla oförätter du utsätts för.
    Hon kan väl ha väldigt bra levnadsstandard vare sig hon får hela barnbidraget eller inte. Min sambo har haft samma "barnbidragsproblem" men hans ex tjänar 1000 kr mer i månaden än vad han gör. Hon har däremot roffat åt sig båda barnbidragen sedan de gick isär och vad som hette "dela" på inköpen av ytterkläder betydde att min sambo köpte och bad om pengar men fick inga. Det är inte så jäkla självklart att barnbidraget ska gå oavkortat till mamman. 
    Att mamman får hela barnbidraget gör inte automatiskt att de får högre levnadsstandard heller, det beror helt på vad mamman lägger pengarna på! 
  • Anonym (Mamma)

Jag är mamma till 3st och har en väldigt bra lön. Ensamstående med 2 barn med en man och en 5åring med en annan man. Jag vet inte men för min del så ser jag enkom till att barnen har bästa möjliga förutsättningar. De äldsta barnen 15,17 får sitt barnbidrag. 5åringen har vv vi delar på barnbidraget och jag tar alla stora kostnader som inför vintern ja alla ytterplagg, skridskor mm. Att jag har 2 barn innan ser jag inte som den nya pappans problem. Har jag kläckt 3 får jag också ta ansvaret för dom, kan inte se att den andra pappan skall ta hänsyn till det. :/ Pappan till den yngsta har kanske 20% av den inkomst jag har och jag vet att om jag tar det övervägande ekonomiska ansvaret för det barnet så kan han och hans pappa hitta på mer under hans veckor. Att kräva hälften av alla utgifter skulle straffa den minsta då han och hans far skulle ha råd till att göra INGET.

Tycker inget är öronmärkt efter vilken roll man har, mamma eller pappa så skall den som har mest ge mest för att barnet skall få det bästa hos båda.

Resterande är sniket i mina ögon. 

• Anonym
    Anonym (Sjukt!) skrev 2012-09-25 12:13:06 följande:
    Hon kan väl ha väldigt bra levnadsstandard vare sig hon får hela barnbidraget eller inte. Min sambo har haft samma "barnbidragsproblem" men hans ex tjänar 1000 kr mer i månaden än vad han gör. Hon har däremot roffat åt sig båda barnbidragen sedan de gick isär och vad som hette "dela" på inköpen av ytterkläder betydde att min sambo köpte och bad om pengar men fick inga. Det är inte så jäkla självklart att barnbidraget ska gå oavkortat till mamman. 
    Att mamman får hela barnbidraget gör inte automatiskt att de får högre levnadsstandard heller, det beror helt på vad mamman lägger pengarna på! 
    Betalar pappan barnomsorg, ytterkläder, skor, aktiviteter, mediciner, ev. glasögon, försäkring, mobil osv?
  • WebCop

Först om främst. Barnbidraget har inte instiftats för att jämna ut eventuell löneskillnad mellan mamman och pappan efter skilsmässa.

Barnbidraget är till för att jämna ut den ekonomiska skillnaden mellan de som har barn och de som inte har barn i vårt samhälle. Barnbidraget är föräldrarnas (läs plural) att foga över och fördela som man finner lämpligt.

Vid separation och vv boende varannan vecka är det enligt min mening upp till resp. förälder att sörja för sina barn enligt egen förmåga och prioriteringar.

Därmed är det självklart i mina ögon att barnbidraget skall delas lika vid separation mellan föräldrarna. Hur man kan tycka något annat och samtidigt ställa sig på barrikaderna för att värna om kvinnors jämlikhet i samhället är inget annat än hyckleri.

Självklart skall du/pappan tillskrivas hälften av barnbidraget!

Vill mamman i det här fallet ha mer pengar över när räkningarna är betalda så får hon väl skaffa sig ett annat mer välbetalt arbete.

• Brumma
    WebCop skrev 2012-10-22 11:26:47 följande:
    Först om främst. Barnbidraget har inte instiftats för att jämna ut eventuell löneskillnad mellan mamman och pappan efter skilsmässa.

Barnbidraget är till för att jämna ut den ekonomiska skillnaden mellan de som har barn och de som inte har barn i vårt samhälle. Barnbidraget är föräldrarnas (läs plural) att foga över och fördela som man finner lämpligt.

Vid separation och vv boende varannan vecka är det enligt min mening upp till resp. förälder att sörja för sina barn enligt egen förmåga och prioriteringar.

Därmed är det självklart i mina ögon att barnbidraget skall delas lika vid separation mellan föräldrarna. Hur man kan tycka något annat och samtidigt ställa sig på barrikaderna för att värna om kvinnors jämlikhet i samhället är inget annat än hyckleri.

Vill mamman i det här fallet ha mer pengar över när räkningarna är betalda så får hon väl skaffa sig ett annat mer välbetalt arbete.
    Så himla bra formulerat!
    Kan bara hålla med i varenda litet ord Glad
  • Anonym (Mr Know It)
    WebCop skrev 2012-10-22 11:26:47 följande:

KLOCKRENT......
    Lätt att vara efterklok men kan man söka efter detta i efterskot ha ha ha
    17 år ggr 12 mån ggr barnbidraget = Över 50 000 skulle jag tro..
    Det hade jag onekligen behövt nu...
  • Anonym
    Anonym (x) skrev 2012-09-19 23:06:58 följande:
    Jag tycker FL är fullt av snåla och missunsamma människor!

Det är väl klart att det gynnar barnen om mamman har en hygglig levnadsstandard. Det är väl klart att om man är sambo så har man mer pengar. (vadå betala för vinterkläder förut, hur snål får man bli? Det är väl självklart att du kan betala för kläder till ditt barn! Hur mycket tror du barnbidraget är egentligen????)              

Låt mamman behålla barnbidraget och rikta in dina tankar och energi på något roligare och mer konstruktivt. Eller tänkte du stämma henne  tingsrätten? Tror inte du kommer få valuta för pengarna du satsar på advokaten efter den processen.

Fundera på det du kan vara tacksam för här i livet. Dina barn. De hade du inte haft utan ditt ex. Var glad istället för missnöjd!

Det är mycket roligare liv du får om du skippar att fundera på alla oförätter du utsätts för.
    Ja men då kan man ju vända på det och ge allt till pappan... för så som du säger till fadern
    kan man lika väl säga till modern.... eller?????
  • Anonym
    Anonym (itudelad) skrev 2012-09-19 08:54:43 följande:
    Barnbidragets ursprungliga tanke då det infördes 1937(?) var att  jämna ut klassklyftor bland ungdomar/barn. I dagens läge har vi ett socialt skydd som skall täcka grundbehoven som mat, kläder, tak över huvudet. Barnbidraget bidrar alltså till sådant som existensminimun-levande familjer inte har råd med. Att tänka att barnbidrag skall gå till just detta, mat, kläder och tak över huvudet är fel tänk enligt mig. Den kosnaden garanterar samhället som välfärdsstat. 
    Barnbidrag = guldkant och vettig fritid för alla barn!

samtidigt går det inte att komma ifrån att rika familjer placerar och sparar barnbidraget åt sina barn, det är helt sjukt. Medans andra familjer får använda varenda krona för att överleva.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-29 16:15:09 följande:

samtidigt går det inte att komma ifrån att rika familjer placerar och sparar barnbidraget åt sina barn, det är helt sjukt. Medans andra familjer får använda varenda krona för att överleva.
  • Anonym (Förvirrad pappa)

Äntligen verkar det som om att vi män som faktiskt tar våran föräldraroll på allvar, får gehör för ett jämlikt system gällande barnbidrag. Det är och kommer aldrig att vara rättvist att mamman bestämmer om hon vill ha hela barnbidraget eller dela Om nu lagen går igenom så ska iaf jag fira!!!

Svar på tråden Barnbidrag - inkomst för mamman eller barnen?