Barnbidrag - inkomst för mamman eller barnen?
Jag behöver hjälp med att förstå en sak som gäller barnbidrag. Bakgrunden är att mina 2 barn bor växelvist, men mamman har bidragen. Vi har varsin garderob, en hos mamman och en hos mig. Vi har tidigare delat på deras gemensamma utgifter som vinterkläder och sånt, mot min vilja. Detta eftersom jag anser att vi borde dela på bidragen och alla utgifter, alternativt att mamman har bidragen och inhandlar allt som behövs, sedan dras bidragen bort och resterande summa delar vi på. Men mamman vägrar. Hon anser att hon ska ha bidragen eftersom jag tjänar mer än henne (det skiljer bara ett par tusen) samt att jag har en ny fru, och därmed har mer pengar. Till saken hör ju den att vi tillsamman har ett barn ihop. Mamman kräver alltså att hon ska behålla bidragen samt att jag ska betala dels min egna garderob samt dela alla andra utgifter för barnen. Detta anser jag är orättvist. Enligt hennes advokat så skall barnbidragen räknas som inkomst för mamman och således läggas på hennes nuvarande inkomst så att vi har lika stora inkomster. Sedan skall alla utgifter delas lika. Hur kan det vara så? När man räknar underhåll så dras ju barnbidragen bort från barnens kostnader. Kvar blir undehållet. Dvs att man får tillgodoräkna sig barnbidraget som ett bidrag. Men i mitt fall så får jag inte tillgodoräkna mig det då det räknas som en inkomst för mamman. Om man har snarlika inkomster och mamman har bidragen, om övriga kostnader delas så blir det ju som att jag sponsrar mamman, eller att man indirekt betalar mamman underhåll, och så ska det ju inte vara vid vv. Är det nån som vet varför man räknar så, behöver svar för jag hittar inget.