Stämmer det verkligen?
Jag och min man är 30 år. Jag har försökt bli gravid sedan 1,5 år tillbaka. För ett par månader sedan kom vi till utredning. De tog hormonprover på oss bägge, gjorde VUL på mig, och min man fick lämna spermaprover. Det första beskedet vi fick var att jag hade oregelbunden ägglossning (baserat på att jag har väldigt oregelbunden mens), och mannen hade lite för få spermier. Förslaget blev att han skulle försöka gå ner i vikt under sommaren, och därefter skulle jag höra av mig för att ev börja med hormonbehandling för att styra ägglossningen. Mannen lämnade ytterligare ett prov, och den här gången fick han besked om att spermieantalet hade gått upp, och låg nu på ca 75% av normalt (vad det var från början har vi inte fått veta).
Nu ringde jag i förra veckan till min läkare (vi har haft varsin, men i samma "team") för att höra mig för om hormonbehandlingen. Då meddelar hon att deras bedömning är att vår enda chans är IVF. Va? Var kom det ifrån? Jag blev naturligtvis väldigt paff och ledsen, så jag ställde nog inte så adekvata frågor, men jag försökte i alla fall få lite mer detaljer, men fick då bara veta att hon inte kunde diskutera min mans prover med mig. Fine, men beskedet min man fick från sin läkare var ju att provet var bättre än innan?!
Nu har vi beställt hem våra journaler så att jag kan försöka få nåt grepp om det hela. Men jag hajar inte - är verkligen 75% spermier så lite så att vår enda chans är IVF? Kan det verkligen vara så att det inte ens är lönt att prova hormonbehandling? Vad gäller rörlighet etc så har vi inte hört någonting om den, så jag har ingen aning, men jag antar att den är ok...