"Sunt med bråkiga barn", men arga föräldrar då??
Jag håller på att bli fullkomligt galen!
Våra två tjejer är överallt och ingenstans, aldrig och jämt och uppochner och bakochfram.
Artikeln säger att det är bra att de är "olydiga" barn. Jag strävar inte efter lydiga barn, utan att få vara en glad och avslappnad mamma igen!
De lyssnar i stort sett aldrig på va jag säger, de gör samma saker igen, de river ut allt, kastar saker, skriker och bråkar - med varandra och med mej. Jag vet att de är relativt små, men ändå??
Häromdan - Storasyster 3 år och lillasyster 1,5 år har öppnat in till duschen och badar kläderna som jag nyss klädde på storasyster. Tar fram en liten balja (en mycket liten balja, det fanns "ingen" drunkningsrisk, trots att jag vet att man kan drunkna i en tallrik flingor - det är inte det tråden handlar om tack) och varsin docka och säger att de får bada dom istället, och låta bli kläderna. Det går bra. En stund. Sen är det tyst och jag går in. Aaaah härligt de har dragit ner ett plagg från tvättstället och badar det. Jag säger till något sur, att de fick ju inte! Går ut igen och går in strax. Då storasyster har hört att jag kommer springer hon och gömmer sin hatt som jag ser är blöt. Jag tar upp den och säger "Men du fick ju inte, lyssna på mej! Ni fick ju varsin docka, en gång till så får ni inte bada sakerna mer!", jag lägger undan hatten. Lillasyster har tröttnat och går. 5 minuter senare har storasyster hällt ut vattnet utanför duschen över, som det kändes just då, "heeeela" golvet!! Och hatten håller hon i uppochner och vattnet bara sipprar ur den.. GAAAAAAAAAH!!!! Det är inte världens grej med vatten över "hela" golvet, men varför varför varför, lyssnar de inte!?
Problemet är det att jag blir så vansinnigt arg!! Jag försöker innerligt att hålla tyst, att ta det lugnt, vara mamman som "Haha aaah mina härliga busungar, kom så bakar vi nåt!", men jag blir en furie som vill kasta ut barnen ur fönstret för att sedan hämta upp dom igen så jag kan kasta dem en gång till!
Och hur kan hela himlen falla ner för att det sitter en fluga i andra änden av soffan?? HUR?
Jag har ofta huvudvärk och ont i käkarna, jag känner mej nere och usel! Jag undrar vad som hände med mina glada barn, men framförallt när jag ska bli glad igen? Jag vill inte åka in med dom till stan själv för de springer iväg och sitter den lilla i vagnen så skriker hon, men jag kan bara springa åt ett håll och de väljer ju för fan aldrig samma håll!! VARFÖR inte rymma tillsammans åtminstone?
Bordskicket kan man ta senare säger folk, javisst, men idag hällde storasyster en tallrik ihoprörd hallonglass över huvudet, varför?? "Iiiiiiinte i ööööjoneeeeen" skriker hon i duschen sen trots att jag håller för - JAG GÖR JU MITT BÄSTA!!! GAAAAAAAAAAH!! Jag har aldrig varit för sträng och inte heller för slapp, jag har tyckt att jag gjort allt så bra, men varför har det då blivit så fel? :( Minsta lilla så är det skrik och bråk, och jag kan bara inte hålla tyst jämt, jag blir så arg men det värsta kniper jag ihop så huvudet nästan exploderar från att ropa de hemskaste saker jag bara kan komma på, nä förresten jag kommer inte bara på det, det känner jag ända innifrån min arga slitna mamma-själ! Hur blev det så?
Hur bra det än är med bråkiga och livliga ungar, så kan det inte va bra med arga föräldrar..
Det måste ha mer inverkan på dom hur jag är, än deras inverkan på mej, därför måste jag verkligen komma på nåt - HJÄLP för tusan, Hjälp!!
Ska tillägga att min sambo är otrolig, han tar de det mesta när han kommer hem från jobbet., så jag kan träna eller sticka iväg en sväng. Vi börjar samma tid på jobbet men jag lämnar då han måste åka tidigare än dagiset öppnar och jag jobbar i samma kommun . Jag har alltid morgonen, som brukar gå bra. Men jag slutar oftast 13.00 så jag hämtar också, då han jobbar till 16. Och ibland är det dessa få timmar innan han kommer hem, och sen har en aktivitet några dagar i veckan, som är för mycket för mej!! Jag får avlastning, men ändå klarar inte mitt psyke dessa timmar av helvete som allt för ofta uppstår.. GAAAAAAAAAH!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-11 15:20
www.aftonbladet.se/wendela/barn/article10566862.ab artikeln förresten!