• EllerHurVa

"Sunt med bråkiga barn", men arga föräldrar då??

Jag håller på att bli fullkomligt galen!

Våra två tjejer är överallt och ingenstans, aldrig och jämt och uppochner och bakochfram.
    Artikeln säger att det är bra att de är "olydiga" barn. Jag strävar inte efter lydiga barn, utan att få vara en glad och avslappnad mamma igen! 

De lyssnar i stort sett aldrig på va jag säger, de gör samma saker igen, de river ut allt, kastar saker, skriker och bråkar - med varandra och med mej. Jag vet att de är relativt små, men ändå??

Häromdan - Storasyster 3 år och lillasyster 1,5 år har öppnat in till duschen och badar kläderna som jag nyss klädde på storasyster. Tar fram en liten balja (en mycket liten balja, det fanns "ingen" drunkningsrisk, trots att jag vet att man kan drunkna i en tallrik flingor - det är inte det tråden handlar om tack) och varsin docka och säger att de får bada dom istället, och låta bli kläderna. Det går bra. En stund. Sen är det tyst och jag går in. Aaaah härligt de har dragit ner ett plagg från tvättstället och badar det. Jag säger till något sur, att de fick ju inte! Går ut igen och går in strax. Då storasyster har hört att jag kommer springer hon och gömmer sin hatt som jag ser är blöt. Jag tar upp den och säger "Men du fick ju inte, lyssna på mej! Ni fick ju varsin docka, en gång till så får ni inte bada sakerna mer!", jag lägger undan hatten. Lillasyster har tröttnat och går. 5 minuter senare har storasyster hällt ut vattnet utanför duschen över, som det kändes just då, "heeeela" golvet!! Och hatten håller hon i uppochner och vattnet bara sipprar ur den.. GAAAAAAAAAH!!!! Det är inte världens grej med vatten över "hela" golvet, men varför varför varför, lyssnar de inte!?

Problemet är det att jag blir så vansinnigt arg!! Jag försöker innerligt att hålla tyst, att ta det lugnt, vara mamman som "Haha aaah mina härliga busungar, kom så bakar vi nåt!", men jag blir en furie som vill kasta ut barnen ur fönstret för att sedan hämta upp dom igen så jag kan kasta dem en gång till!

Och hur kan hela himlen falla ner för att det sitter en fluga i andra änden av soffan?? HUR?

Jag har ofta huvudvärk och ont i käkarna, jag känner mej nere och usel! Jag undrar vad som hände med mina glada barn, men framförallt när jag ska bli glad igen? Jag vill inte åka in med dom till stan själv för de springer iväg och sitter den lilla i vagnen så skriker hon, men jag kan bara springa åt ett håll och de väljer ju för fan aldrig samma håll!! VARFÖR inte rymma tillsammans åtminstone? 

Bordskicket kan man ta senare säger folk, javisst, men idag hällde storasyster en tallrik ihoprörd hallonglass över huvudet, varför??  "Iiiiiiinte i ööööjoneeeeen" skriker hon i duschen sen trots att jag håller för - JAG GÖR JU MITT BÄSTA!!! GAAAAAAAAAAH!! Jag har aldrig varit för sträng och inte heller för slapp, jag har tyckt att jag gjort allt så bra, men varför har det då blivit så fel? :( Minsta lilla så är det skrik och bråk, och jag kan bara inte hålla tyst jämt, jag blir så arg men det värsta kniper jag ihop så huvudet nästan exploderar från att ropa de hemskaste saker jag bara kan komma på, nä förresten jag kommer inte bara på det, det känner jag ända innifrån min arga slitna mamma-själ! Hur blev det så?

Hur bra det än är med bråkiga och livliga ungar, så kan det inte va bra med arga föräldrar..
    Det måste ha mer inverkan på dom hur jag är, än deras inverkan på mej, därför måste jag verkligen komma på nåt - HJÄLP för tusan, Hjälp!!

Ska tillägga att min sambo är otrolig, han tar de det mesta när han kommer hem från jobbet., så jag kan träna eller sticka iväg en sväng. Vi börjar samma tid på jobbet men jag lämnar då han måste åka tidigare än dagiset öppnar och jag jobbar i samma kommun . Jag har alltid morgonen, som brukar gå bra. Men jag slutar oftast 13.00 så jag hämtar också, då han jobbar till 16. Och ibland är det dessa få timmar innan han kommer hem, och sen har en aktivitet några dagar i veckan, som är för mycket för mej!! Jag får avlastning, men ändå klarar inte mitt psyke dessa timmar av helvete som allt för ofta uppstår.. GAAAAAAAAAH!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-11 15:20
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article10566862.ab artikeln förresten!

• Svar på tråden "Sunt med bråkiga barn", men arga föräldrar då??
  • EllerHurVa
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-11 15:54:37 följande:
    Min spontana tanke utifrån din TS: Du kan inte förvänta dig att så små barn gör som du säger....av flera anledningar. Sätt gränser genom att så att säga konkret handla - plocka bort, lyft undan etc. Jag är mest förvånad över att du inte förväntar dig att det som hände i badrummet hände. Dina barn är 1,5 respektive 3 år . Bli inte arg för att de agerar fullkomligt normalt för sin ålder. Sätt varken dig själv i situationer de och du inte kan hantera. Känner du att DU inte orkar plaskblött badrum just precis i detta nu så låt dem inte leka med en vattenbalja själva i badrummet just då.
    Mmm sant! Det låter ju rätt dumt nu när jag läser det. Av den lilla förväntar jag mej inte så mycket, men ser att jag i stort sett skrivit det så.. Jag undrar mest varför storasyster inte lyssnar. Hon vet ju att hon inte får bada kläderna, men ändå gör hon det. Hon är 3 år ändå, jag vet att det bara är 3 år, men hon förstår ju va det innebär när jag säger att hon inte ska bada kläderna, men gärna dockan. De hade andra badleksaker där också, bollar och klossar bland annat.  
  • hellokill3r
    EllerHurVa skrev 2012-09-11 16:07:13 följande:
    Mmm sant! Det låter ju rätt dumt nu när jag läser det. Av den lilla förväntar jag mej inte så mycket, men ser att jag i stort sett skrivit det så.. Jag undrar mest varför storasyster inte lyssnar. Hon vet ju att hon inte får bada kläderna, men ändå gör hon det. Hon är 3 år ändå, jag vet att det bara är 3 år, men hon förstår ju va det innebär när jag säger att hon inte ska bada kläderna, men gärna dockan. De hade andra badleksaker där också, bollar och klossar bland annat.  

Treåringar har ingen impulskontroll, det är därför hon inte lyssnar.
  • Flickan och kråkan
    EllerHurVa skrev 2012-09-11 16:07:13 följande:
    Hon lyssnar med största sannolikhet . Varför tror du att hon inte gör det? Jag skulle tippa att hon:
    a) Lyssnar och tycker att du har fel och agerar utifrån det.
    b) Lyssnar, men eftersom hon är så liten så kan hon inte hindra impulsen att göra det där fantastiskt roliga som hon vet att hon inte får.
    c) Lyssnar men kan inte generalisera = hon badade inte kläderna då du sa att hon inte skulle bada kläderna. Nästa gång hon kom på att det vore kul att bada kläderna så sa du inte att hon inte fick.
  • EllerHurVa
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-11 16:07:08 följande:
    Barn utvecklas ju, blir mer initiativrika och innovativa . Jag har en 4,5-åring och en 3-åring. De lyssnar absolut. "Problemet" är ju att de inte alltid hör för att de är så totalt upptagna av sin egen lek, att de ibland både hör och lyssnar men inte delar min uppfattning, eller att jag och dem inte riktigt tolkar mitt budskap på samma sätt . Om de är uppjagade och uppvarvade så måste jag bokstavligen stanna den jag vill prata med/få kontakt med, sätta mig i samma nivå, söka och se till att få ögonkontakt och sedan tydligt tala om vad jag vill. Sedan är det som sagt viktigt att inte sätta dem i situationer som de faktiskt inte kan hantera på det sätt jag önskar och sedan bli arg på dem. De blir lite tokigt.
    Jag ska verkligen se över vår vardag, när jag väljer fel tillfällen. Jag tror att jag ibland när jag känner mej uppgiven, sätter dom på att göra något som jag tänker och vet att de tycker är kul, men så blir det fel igen och ännu mer fel än från början. Ska tänka på det! Glad
  • EllerHurVa

Jag känner mej rätt dum. Jag har nog verkligen förväntat mej för mycket av dom. Storasyster har alltid varit så framåt på det här planet och det har alltid gått bra! Jag fattade visst inte när hon kom ikapp sej, då fortsatt väl jag. Det va ju väldigt osmart av mej att inte tänka på att 3 år är bara 3 år. Ska verkligen tänka om. 

• Flickan och kråkan
    EllerHurVa skrev 2012-09-11 16:18:24 följande:
    Jag känner mej rätt dum. Jag har nog verkligen förväntat mej för mycket av dom. Storasyster har alltid varit så framåt på det här planet och det har alltid gått bra! Jag fattade visst inte när hon kom ikapp sej, då fortsatt väl jag. Det va ju väldigt osmart av mej att inte tänka på att 3 år är bara 3 år. Ska verkligen tänka om. 
    Jag tror faktiskt inte att hon är mindre framåt på det planet nu, bara det att hon faktiskt kan och vågar ta mer egna initiativ och börjar göra sig alltmer självständig. Det i kombination med att vara impulsdriven kan resultera i ett och annat dränkt baddrum och annat spännande. Min 4,5-åring roade sig här om dagen - glatt påhejad av lillebror - att dekorera våra sovrumsgarderober med solkräm. Det är klart att båda vet att de inte får, men samtidigt förstår de ju egentligen inte riktigt varför. Det i kombination med att de tycker att det är jättekul med tuber, är jättenyfikna på vad som händer när man trycker ut solkräm på väggen resulterade i kladdiga väggar. Och jag har en 4,5-åring som är extremt noga med att följa regler och göra rätt för sig - lillebror har inte tillstymmelse till denna gen - så inget elakt eller olydigt över det inträffade utan bara ren och skär nyfikenhet .
  • Ardbeg

Ts, det hade kunnat vara jag som skrivit! Har samma ålder på barnen och samma arbetstider. Och samma brist på tålamod I guess ;) har inga bra tips dock! Kämpa på!

• Lingonbär

Hahaha förlåt TS att jag skrattar men din trådstart är rätt rolig faktiskt.  Jag kan säga att du är inte ensam om att slita ditt hår mellan varven. Jag har också två barn i ungefär samma ålder och det är riktigt tufft stundtals. Jag har egentligen bara två tips till dig som jag tillämpar här hemma för att underlätta och det ena är att berätta varför varje gång du säger till dem något. Tex att hon inte fick bada hatten, berätta varför hon inte får det. Jag upplever att det hjälper här för mina barn är rätt logiska. Ibland får man dock krydda förklaringen lite. Det andra tipset är att förebygga och undvika jobbiga situationer så långt det går. Finns det kläder i badrummet som kan åka ner i baljan, försök att lägga undan dem utom räckhåll. Eller spara badstunden till senare när du har tid/ork att vara med. 

Jag tror inte barn tar skada av att man blir galen på dem ibland. Jag tror att det behövs för deras sociala utveckling att få se olika känslor men det är naturligtvis bäst om man även kan vara riktigt glad med dem också och inte bara arg jämt. 

• cruz

Min yngsta är snart tre år och han gör också en massa saker och bus som han egentligen inte får. Alltid händer det något. Häromdagen klämde han ut tandkrämstubens innehåll i toalettstolen och när jag kom in på toan och frågade vem det var som hade hällt tandkräm i toaletten så skyllde han på sin storebror (fast denne inte var hemma ha, ha). Den senaste tiden har han också hunnit med att dricka diskmedel, skura toalettgolvet med toalettborsten, ordna ett antal översvämningar i köket, försökt stoppa in saker i stickkontakten, förstört ännu en mobiltelefon bl.a.. Jag upplever det som om att han är så road och upptagen av att utföra sina små experiment och testa sina olika idéer att han inte kan hejda sig. Ofta är han väl medveten om att han inte får göra vissa saker. Jag vet att något fuffens är på G när han försöker mota bort mig ("Mamma, inte vara här, gå köket"). Min ena sexåring var exakt likadan när han var tre. Det är en väldigt kreativ ålder tydligen. Men visst frestar det på tålamodet ibland. Samtidigt så inser ju att det är jag som får ta på mig ansvaret för det som händer. Jag får se till att ha bättre tillsyn, låta bli att lägga mobilen på ställen där han kan nå den osv.

• YokohamaNr2

3 åringar och vatten går verkligen inte ihop min 3 åring fullkomligt älskar vatten i alla dess former, han ska diska, han ska skura, han ska hoppa, han ska tvätta saker. Nej vattenlekar får verkligen vänta tills jag har tid och ork eller det är fint väder så han kan vara ute och smutsa ner sig

• LeaveMeAlone

Känner igen mig mycket i det du skriver från när sonen var yngre.
    Jag kan bara utgå ifrån mig själv men jag tror många gånger man
    har för höga förväntningar på saker.

Som flera har sagt så låter det nog som att badrumsscenariot är något som bara skulle fungerat på ett fåtal barn. Min unge skulle förmodligen gjort precis som din. Kanske passat på att pressa ut mitt favoritschampo medans han "tvättade" kläderna också. Ungar har ju olika perioder där de hittar på mer bus men tycker min unge nog alltid varit snäppet busigare än alla ungar jag hört om. Eller så berättar inte folk om sådant. 

Vet inte hur många ggr jag slitit mig i håret efter han rivit hela köket när han gått upp på morgonen istället för att väcka mig och be mig göra frukost.

Jag har gjort misstaget i många perioder att låta situationer gå aldeles för långt. Min sambo har dock hjälpt mig att inse att det inte hjälper vare sig sonen eller mig. Han behöver tydlighet innan situationen eskalerar till något större. 

Små barn som din minsting får man helt enkelt ta ifrån situationen och uppfostra mer handgripligen samt visa hur man gör istället för att berätta hur man inte gör. Går till mångt och mycket även med 3 åringen men kanske blir det lite jobbigt att behöva lyfta henne hit och dit hela tiden. 

Tycker du ska försöka göra saker enkla för dig. För ditt eget välmåendes skull. Ha ungarna nära dig, tex sätt dom på en aktivitet i köket medan du lagar mat. Lera, rita eller så kanske den stora kan få vara med och laga mat om inte den mindre blir för avis.Diska brukar vara poppis för många. Ibland kan det vara skönt bara för någon minut att dom är sysselsatta så man ser dom. 

Eller avgränsa var de kan leka medan du inte kan ha full uppsyn så slipper du många överaskningar.

Men sen så kom ihåg att det är småbarn och dom åren är krävande. Tiden går fort och snart kommer de vara betydligt mer lugna och självgående.

• LeaveMeAlone

Apropå det där med att inte ha för många regler.
    Jag tror man kan välja att göra det på olika sätt.

Dels så är det ju upp till dig vilka regler du tycker är viktiga.
    Apropå bordsskick så kan man ta vissa bitar i taget.
    Ska man tex sitta en hel måltid och tjata "ät med gaffeln, tugga med stängd mun, lek inte med maten"
    och aldrig få någon matro så blir det rätt jobbigt.
    Fokusera på tex att sitta still på stolen och att inte leka med maten och så kan man ta övrigt när det sitter bättre.
    När min son var mindre gjorde jag så att började han leka med maten eller kladda så tog jag hans tallrik och ställde vid mig, där förklarade jag vad jag ville att han skulle göra/inte göra och gav honom en chans till att äta ordentligt, började han igen så togs tallriken bort totalt.
    Hade ibland dåligt samvete för att ta bort hans mat, men konstaterade ganska snabbt att var han verkligen hungrig så åt han, inte lekte eller slabbade. 

Det är många år kvar för uppfostran så förvänta dig inte att allt ska fungera på en gång. Du har många år kvar att lära barnen saker. Tar man lite i taget så blir det enklare. 

Jag märker ofta att man glömmer de saker som faktiskt fungerar bra, eller som rent av löst sig, eller de lärt sig att göra bra, för så fort de tex slutat kasta ner besticken från bordet så har de hittat på nåt nytt att testa.

Det är inte lätt att vara förälder, ibland undrar jag hur jag frivilligt börjar om på nytt nu. Nu när man kommit så långt med ett skolbarn så ska man ha småbarnskaos hemma igen. hehe..

• aleydis

Jag tänker lite lika som andra har sagt i tråden.

Jag tänker att man vägleder barnen mer än "uppfostrar" barnen. Detta kräver mkt närvaro och att man kontinuerligt vägleder barnet att göra rätt, och inte blir arg på en gång när barnet "gör fel" utan istället visar vad du vill/förväntar dig, och när det går fel får barnet hjälpa till att rätta till situationen.

Du kan inte bestämma vad två barn under tre ska göra i ett badrum obevakade- däremot kan du sätta gränser kring VAR de får vara och VAD de får leka med. att de inte får leka där själva, det är alldeles för stora krav att ställa på så små barn, då får du anpassa dina förväntningar istället och sätta rimliga gränser kring barnen. Det hjälper liksom inte att skälla ut dem, utan var konkret istället.

"Jag vill inte att ni leker här själva, ni får leka i köket istället ( kanske hjälpa till att "diska", dvs vattenlek i diskhon medan du gör annat).

Xxx, nu tar vi av dig de blöta kläderna så får du gå in i sovrummet och hämta nya.

Eller

Oj, nu är det blött på hela golvet, Xxx, nu hämtar vi moppen så får du hjälpa till att städa upp.

• Adenine

Haha. Underbar tråd! Känner så väl igen mig. Min treåring är snäppet värre än de flesta andra jag mött i den åldern. Men är väldigt klok och rolig emellanåt. Visst är det svårt att vara glad med konstant sammanpressade käkar och ett hem nedkletat av allt möjligt... Väntar bara på en lugnare fas innan lillasyster, nu 7 mån, kommer in i kreativa treårskaoaet.

• buggi

Jag tror du har en lite glorifierad bild av hur det är; "kom nu mina busungar så bakar vi något".
    Sen har du ju uppenbarligen temperament, fundera bara över hur du uttrycker dig när du tappar tålamodet, att du blir arg kan du ju inte göra något åt men hur du hanterar ilskan kan du styra. Sen kan ju en anledning att man är lite extra irritabel såklart vara att man är stressad, och föräldrarskap handlar ju mycket om att vara närvarande i stunden - helst långa stunder. Lugn och ro och stress och trötthet går inte att få ihop.

Att arbeta på att vara närvarande i stunden och acceptera dina känslor kanske kan vara en idé. 

Svar på tråden "Sunt med bråkiga barn", men arga föräldrar då??