• solen13

Rektorn anmäler allt möjligt

Hej!
    Behöver bara skriva av mig lite. Vi har en son som är 8år och går i 2a klass. Han har det lite kämpigt med skolan och har svårt att konsentrera sig. Vi jobbar på detta ihop med skolan och han har bland annat fått en extra resurs i klassen.
    Nu till deras rektor. Det känns som om hon anmäler allt. Förra vintern anmälde hon till socialen att Oliver inte hade några termobyxor i skolan trots att de låg i värmeskåpet. Hon pratar inte med oss föräldrar först om något. Nu anmäler hon igen att hon tycker Oliver är smutsig, till socialen. Varför anmäla allt och inte ta upp det med oss föräldrar först?
    Hur hade ni andra föräldrar reagerat? Överreagerar jag? Vist Oliver hatar att duscha men minst 1gång i veckan duschar jag honom hemma plus att han duschar (antar jag) på gymnastiken i skolan. Och jag försöker tvinga honom att byta kläder när jag ser att de är smutsiga. Borde jag göra mer? Blir bara så lessen på den rektorn.

• Svar på tråden Rektorn anmäler allt möjligt
  • Stjärnfall76

älskarlivet81 skrev 2012-09-11 20:31:00 följande:
    Min tvååring får fett hår om vi inte duschar hennes hår var tredje dag som max!

Om ett så litet barn får fett hår så har du nog duschat hennes hår för mycket. Man brukar inte få fett hår som barn. Mina barns hår blir aldrig fett.... kommer inte det med puberteten? Mitt hår blir ju fett om jag inte tvättar det, men barnens hår har aldrig blivit fett, även om det gått en vecka.

nmn
  • The Doctor
    älskarlivet81 skrev 2012-09-11 20:25:58 följande:

Tycker ändå det är för lite.. Skulle vi duschat vår dotter så lite hade hennes hår varit fett och hon hade luktat illa och varit smutsig..
    Det beror ju på vad man vant barnet vid, vi tvättar vår 8-åringens hår typ 2-3 gånger i månaden. Däremot tvättar vi med vatten 1-2 gånger i veckan och sköljer med äppelcidervinäger. Fungerar superb.

• pigglet
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-11 21:28:13 följande:
    Jag håller med om att rektorn borde pratat med er först.

men rent spontant tycker jag att han duschar för lite. Efter gymnastiken kan man ji inte räkna med att de gör annat än blöter ner sig.... de har ju bråttom ut på rast, så hygienen får man sköta hemma....

Jag tycker det är helt oväsentligt om man tycker det är tråkigt att duscha, det är något man gör bara. Kanske han föredrar att bada?

Barn i dagisåldern kan vi bada 1-2 gånger i veckan, de luktar ju inte svett. Men när de kommer upp i skolåldern så börjar de lukta svett, så varannan dag i alla fall.

vad betyder det när du säger att du försöker tvinga honom att byta kläder när de är smutsiga? vaddå försöker? Är det ett val för din 7åring att gå i smutsiga kläder?

Mina barn kan använda plaggen mer än en dag om de inte är smutsiga, men för det mesta så är det någon fläck på dem. Det är inget de får välja.....

tala om för din son att han måste dusch varannan dag, klipp hans naglar en gång i veckan, byt underkläder och strumpor dagligen och byxor och tröja varje till varannan dag, beroende på om det finns några fläckar.               
    Nej, jag tror nog vi fortsätter som nu faktiskt. Dusch 1 gång/vecka (Nej, barnen luktar INTE svett, trots att de går i skolan! Konstigt va?), byter kläder när de blivit smutsiga (blir ca var 4:e dag, underkläder byts dock varje dag). Och så får jag väl hålla tummarna att ingen ringser soc   ;)
  • The Doctor
    pigglet skrev 2012-09-11 20:26:50 följande:
    Äh, våra barn duschar 1 gång/vecka. De varken ser eller luktar smutsiga för det. Rena renlighets-hyserin i västvärlden.
    Håller med.
  • V79

Kan ni inte prata med soc om att ha ett möte alla inblandade? Det kan nog lösa problemet om ni, soc och rektorn träffas för att prata igenom alla anmälningar som rektorn gör mot er. Verkar vara dumt att störa sig på dusch och termobyxor som dessutom fanns i skolans torkskå, det måste ju finnas bättre saker för rektorn att ta hand om.

Bf 27/1-13
  • Nape

Mina barn badar minst två gånger per vecka och byter kläder varje dag. De har alltid varit riktiga lortgrisar och eftersom jag har tre barn hinner jag inte undersöka varje plagg för att se om det är rent eller smutsigt- hellre tvätta lite för ofta än att missa fläckar och sunk. (Tonåringen har börjat kunna ha samma jeans ett par dagar dock.)

Ett tips är att lära barnen att "skala av" kläderna och lägga i tvättkorgen varje kväll. Då behöver man inte "försöka tvinga dem att byta kläder när de är smutsiga". Eller ta kläderna när han sover.

Har ni bara dusch? Min son som har adhd upplevde att det gjorde ont att duscha när han var yngre, så han badade bara. Eller ta tvättlappar och lär honom att tvätta ansikte, hals osv varje morgon/kväll eller hur ni vill ha det.

• Koppkaka

Det är inte förrän barnen kommer i puberteten som svettlukten kommer öht, dom körtlar som bildar "doften" är inte mogna så tidigt som 8 år.

Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • summerhunter

Jag har 2 barn, 3 och 5,5 år. Och de badas/duschas i princip varje dag...

De är smutsiga (från lek), har ibland kissat på sig (som dagis bytt kläder, men inte sköljt av dem), 3-åringen har mat i håret osv osv...

Hur 17 håller ni era barn rena som badar 1 gång/veckan?

• banansmoothie

Min 4-åring duschar varje dag. Han blir ju lortig när han leker utomhus hela dagen på dagis! Dock tvättar han sig med bara vatten, det räcker.

• hellokill3r
    summerhunter skrev 2012-09-12 05:26:16 följande:
    Jag har 2 barn, 3 och 5,5 år. Och de badas/duschas i princip varje dag...

De är smutsiga (från lek), har ibland kissat på sig (som dagis bytt kläder, men inte sköljt av dem), 3-åringen har mat i håret osv osv...

Hur 17 håller ni era barn rena som badar 1 gång/veckan?

Min fyraåring badar/duschar 1-2 gånger i veckan. Han är alltid ren. Vi byter kläder varje dag och det är inte som stt han är naken i sandlådan direkt. Tvättar händer och ansikte/hals flera gånger om dagen. Han har inte kissat på sig sen gud vet när och har inte direkt en vana av att sätta mat i håret. Han är ganska renlig av sig dock, generellt.
  • En till mamma

Lillan badar max en gång i veckan i endast vatten, använder aldrig tvål eller liknande. hon har långt tjockt hår sköljer endast ur med vatten. Ibland tar jag lite balsam för att det ska bli lättare att hålla rent. Och jag kan lova att hon varken är smutsig eller luktar illa.

• Jojile

Duschandet säger jag inte få mkt om, men hur är det med övriga hygienen? Naglarna? Byta kläder 1ggn/vecka?
    Spontant känns det som att om rektorn har reagerar på sonens hygien så är det något mer bakom..,

• Paincake

Med risk för att verka kritiskt men försök se det från deras perspektiv: De ser ett barn som är smutsigt och dåligt klädd (de visste inte att överdragsbyxorna var i torkskåpet). Dessutom verkar han ha koncentrationssvårigheter och kanske inte må så bra . Personal inom skola och omsorg MÅSTE göra en orosanmälan om det ens framkommer minsta lilla antydan till oro att barnen far illa.

Det jag tycker att du kan göra är att boka in ett möte med rektorn och förklara situationen och kanske be om mer stöd och hjälp från skolans sida.

• Lavish
    Paincake skrev 2012-09-12 11:01:42 följande:
    Med risk för att verka kritiskt men försök se det från deras perspektiv: De ser ett barn som är smutsigt och dåligt klädd (de visste inte att överdragsbyxorna var i torkskåpet). Dessutom verkar han ha koncentrationssvårigheter och kanske inte må så bra . Personal inom skola och omsorg MÅSTE göra en orosanmälan om det ens framkommer minsta lilla antydan till oro att barnen far illa.

Det jag tycker att du kan göra är att boka in ett möte med rektorn och förklara situationen och kanske be om mer stöd och hjälp från skolans sida.
    Som jag förstod det på TS var det två separata anmälningar, termobyxorna och smutsigheten. Kan ju tänkas att det beror på koncentrationssvårigheterna mest, men det borde väl redan vara känt med tanke på att de fått igenom resurs?
  • Stjärnfall76
    Koppkaka skrev 2012-09-11 21:43:08 följande:
    Det är inte förrän barnen kommer i puberteten som svettlukten kommer öht, dom körtlar som bildar "doften" är inte mogna så tidigt som 8 år.
    Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3

Det där är nog olika. Min son, som inte är så fysiskt mogen annars luktar "vuxensvett" och det snabbt, så han duschar varannan dag. Vet fler föräldrar som sagt att deras barn med luktar riktigt svett. Tycker med att det är tidigt. Det började när han var 8.
  • Nisen

Jag har två söner på 6 och 8år. Dom duschar ca 1-2 ggr i veckan, Dom luktar inte svett!!! Så det där är nog olika från barn till barn. Jag tror inte att det är bra för kroppen att duscha för ofta heller. Enligt vissa studier så är barn som tvättar sig för ofta mer mottaglig för sjukdommar. Du överreagerar inte! Jag hade blivit galen på skolan. Jag hade nog bytt faktiskt. MIn son har problem att duscha efter gympan och mår inte alls bra i den miljön,  han vill inte vara med på gympan och onsdagarna är jobbig för honom och han "rymmer" från skolan.  Hans gympa lärare frågade mig om det var OK för mig att han inte duschade då det är bättre att han är med på gympan. Jag sa att det var OK och han får duscha hemma sen. I dag ringde hans klassföreståndare och frågade om jag hade sagt att han inte behövde dusha för det ingår ju. Det finns ingenstans i läroplanen där det dtår att dom MÅSTE duscha!!! Jag sa åt henne att prata med gympa läraren då det var vi som kom överens om det! Hon lät lite sur och jag kunde inte hålla mig att låta sur tillbaka. Jag sa att hon får väl tvinga in honom i duchen då men risken är ju att han känner sig fruktansvärt kränkt.

• pigglet
    Nisen skrev 2012-10-03 11:14:17 följande:
    Jag har två söner på 6 och 8år. Dom duschar ca 1-2 ggr i veckan, Dom luktar inte svett!!! Så det där är nog olika från barn till barn. Jag tror inte att det är bra för kroppen att duscha för ofta heller. Enligt vissa studier så är barn som tvättar sig för ofta mer mottaglig för sjukdommar. Du överreagerar inte! Jag hade blivit galen på skolan. Jag hade nog bytt faktiskt. MIn son har problem att duscha efter gympan och mår inte alls bra i den miljön,  han vill inte vara med på gympan och onsdagarna är jobbig för honom och han "rymmer" från skolan.  Hans gympa lärare frågade mig om det var OK för mig att han inte duschade då det är bättre att han är med på gympan. Jag sa att det var OK och han får duscha hemma sen. I dag ringde hans klassföreståndare och frågade om jag hade sagt att han inte behövde dusha för det ingår ju. Det finns ingenstans i läroplanen där det dtår att dom MÅSTE duscha!!! Jag sa åt henne att prata med gympa läraren då det var vi som kom överens om det! Hon lät lite sur och jag kunde inte hålla mig att låta sur tillbaka. Jag sa att hon får väl tvinga in honom i duchen då men risken är ju att han känner sig fruktansvärt kränkt.
    Jag har hört att för att få godkänt betyg i idrott så måste man duscha. Gäller ju inte än på några år, så förhoppningsvis hinner han komma över sitt obehag innan dess, eller att skolan kan hitta en lösning som funkar (tex att han får låna lärarnas dusch?).
  • Paincake
    pigglet skrev 2012-10-03 20:34:26 följande:
    Jag har hört att för att få godkänt betyg i idrott så måste man duscha. Gäller ju inte än på några år, så förhoppningsvis hinner han komma över sitt obehag innan dess, eller att skolan kan hitta en lösning som funkar (tex att han får låna lärarnas dusch?).
    Far inte med osanning. Det står ingenstans i kursplanen för Idrott och hälsa att eleven måste duscha för att uppnå kunskapskraven, varken i år sex eller nio.

Källa: http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/grundskoleutbildning/laroplaner/grundskolan/idrott-och-halsa  
  • pigglet
    Paincake skrev 2012-10-03 22:27:44 följande:
    Far inte med osanning. Det står ingenstans i kursplanen för Idrott och hälsa att eleven måste duscha för att uppnå kunskapskraven, varken i år sex eller nio.

Källa: www.skolverket.se/forskola-och-skola/grundsko...  
    Jag kollar runt, och det verkar stämma.
    Konstigt, jag tror jag har hört det från 2 olika håll - att det skulle vara ett krav. En "allmän" missuppfattning? Ber om ursäkt. 
Svar på tråden Rektorn anmäler allt möjligt