• Solstorm

Sover 8 timmar i sträck- normalt?

Hej alla mammor!

Jag har en liten tjej som snart är 3,5 månader. Hon har alltid sovit bra på nätterna. I början sov hon ca 3 timmar i sträck. För ett tag sen började hon sova 5-6 timmar i sträck. Sen gick hon tillbaka till att sova ungefär 3-4 timmar åt gången.
    Sen i lördags har hon helt plötsligt börjat sova 8 timmar i sträck! Hon somnade vid 21 och jag ammade henne strax efter kl 5. Jösses!!
    Jag undrar bara om det är normalt för en 3,5 månaders att sova så länge? Skulle vara intressant att höra hur andra har det.
    Jag antar att hon skulle vakna om hon behövde äta men jag kan ändå inte låta bli att oroa mig. 
    Till mitt försvar ska jag tillägga att det är första barnet och jag är så osäker på vad som är normalt och inte...plus att jag är en riktig hönsmorsa  

• Svar på tråden Sover 8 timmar i sträck- normalt?
  • goabarn77

Samma här ts, med min 3,5 månaders. Ser till att njuta efter varje natt.=)

• Miss Union

Vår 2-månaders sover fantastiskt på nätterna. Hon vaknar o äter en gång mellan fyra o sex på morgonen. Vår första dotter åt tre, fyra ggr på nätterna o hade kass dygnsrytm så jag njuter! Så länge det nu varar, det kan ju som sagt ändra sig fort!

• PetraD

Mina tre äldsta barn har sovit hela nätterna ända från början. Yngste brukade vakna en eller två ggr varje natt.
    8 timmar är ju inte jättevanligt, men normalt

• juliaannaeva

Har en snart 2 månaders här hemma som sover mellan 22- 06! Vet inte om de är ovanligt eller vanligt men väldigt skönt i alla fall :) hon har aldrig vaknat nattetid för mat! Och vågen visar uppåt varje gång så tror inte jag behöver oroa mig! :)

• nozpa

Vår dotter sov 8-9 timmar redan vid 6 veckor. Runt 2-3 månader sov hon 12-14 timmar/natt. Gör fortfarande, och hon är 15 månader nu.

• leiapp

Ni som har barn som är äldre och som började sova hela nätterna tidigt, hade era barn inga perioder av oroligheter alls? Sov de alltid bra?

Min bekant som alltid skrutit om att hennes barn sovit hela natten så tidigt berättade nämligen idag att hon började ge barnen napp ENDAST PÅ NATTEN vid 6 och 3 månader. Det lät lite skumt tyckte jag - varför i all världen skulle man börja med napp om barnen redan sov hela natten?  Jag misstänker att hon lägger prestige i det där med att barnen ska sova hela natten tidig och att hon friserar sanningen litet. Visst vore det underbart om vår son sov hela natten men det är väl inget man kan räkna med tänker jag.

• nozpa
    leiapp skrev 2012-09-16 18:16:53 följande:
    Ni som har barn som är äldre och som började sova hela nätterna tidigt, hade era barn inga perioder av oroligheter alls? Sov de alltid bra?

Min bekant som alltid skrutit om att hennes barn sovit hela natten så tidigt berättade nämligen idag att hon började ge barnen napp ENDAST PÅ NATTEN vid 6 och 3 månader. Det lät lite skumt tyckte jag - varför i all världen skulle man börja med napp om barnen redan sov hela natten?  Jag misstänker att hon lägger prestige i det där med att barnen ska sova hela natten tidig och att hon friserar sanningen litet. Visst vore det underbart om vår son sov hela natten men det är väl inget man kan räkna med tänker jag.

Jag ammade aldrig dottern. De första 6 veckorna vaknade hon 1 gång under natten och åt. Sedan dess har hon sovit. Tror givetvis att detta är en bidragande faktor.
    Napp har hon haft sedan födseln, iom att hon inte ammades. Och den har hon bara när hon sover. Vid ca 8-9 månader hade hon någon vecka då hon verkade drömma mardrömmar, då vaknade hon till och var ledsen någon gång under natten. Men det var bara att trösta och lägga ner henne igen.
    Hon har sovit i egen säng ifrån start.

I övrigt har hon bara vaknat någon enstaka gång då hon varit förkyld. Men annars har vi nog haft en himlans tur.
    Tror inte man kan påverka det där supermycket. Antar att vi kommer förlora en massa sömn med nästa barn istället kanske. :P     

OT.
    Fast något jag märkt är att om man pratar om barns sömn/mat så blir folk nästan sura ibland för man haft en sådan tur då. I mammagruppen var det värst dock. Alla klagade på att deras små vaknade helatiden, och dom hann aldrig med något. Och när man fick frågan om sömnen med dottern och sa som det var så blev man bara ignorerad. Det skulle vara så jobbigt som möjligt typ. 
  • LindaCinderella

Vår lilla har oxå snabbt börjat sova sex timmar i sträck på natten (inom ngn vecka). Hela nätter (ca 19-7) har hon sovit sedan 2, 5 mån ålder. Nu är hon 4,5 och sover fram till fem, ammar lite och somnar om till åtta. Som de flesta säger så är det väl bara att njuta så länge det varar, man vet aldrig när/om det vänder.

Besök gärna min blogg www.lifeofcinderella.blogg.se
  • Chriis

Helt normalt. när min son var två månader fick jag börja med ersättning helt, min mjölk tog slut helt. då började han somna vid 9-halv 10 ungefär och sov fram till 6.

Och nu snart en månad senare så sover han vid åtta på kvällen och vaknar vid 7-halv 8. snacka om LYX =) 

• Minion
    Vickan I skrev 2012-09-11 21:43:30 följande:
    Så länge hon går upp i vikt som hon ska och är pigg och glad i övrigt så bara tacka och ta emot :)! Skulle sälja min högerarm om lillebror här hemma ville sova så bra!
  • AnnahojNesnej

Min son som är 3,5 mån sov också hela nätterna ett tag men då gick han upp så dåligt i vikt så vi fick börja ställa alarm och gå upp med honom, nu har han dock fått in rutin med att vakna igen. Han somnar dock direkt igen. :D

• syskonsförsök

Här finns också en lien gosse som sover sådär och har gjort det sedan han var ca 3 månader. Nu är han 6 månader. Somnar kl 19 och vaknar kl 05 för mat och somnar då om till kl 7. Första barnet var likadant och sover fortfarande som en kung natten igenom. Jag jag förstått att detta är lite av ett lyxproblem så njut njut njut av att det funkar så av sig självt! Glad

Svar på tråden Sover 8 timmar i sträck- normalt?