1979sandy skrev 2012-09-25 17:00:00 följande:
Haha, alla säger att man ska njuta nu( han är 5 veckor nu) men man är ju bara konstant orolig för allt som förstföderska!!
Plus, min lilla kille sover väldigt lite på dagarna, så jag har faktiskt inte gett mig ut än. Han sover dåligt i vagnen oxå så inga fikastunder för mig inte;(.. Vågar inte än, då han säkert börjar skrika efter mat så fort man satt sin fot inne i stan

Det var precis så jag menade att jag kände. När dottern sov satt jag och tänkte "hon vaknar snart" så inte ens då kunde jag slappna av.
Men hur sover han om hon får vara i famnen? Jag tycker det går bra att fika med bebis i knät (jag gillar min latte inte alltför varm så jag är inte rädd att spilla). Och mycket går som sagt att äta med en hand... Jag kunde till och med amma och äta till slut, men det kräver lite övning förstås!

Annars kanske en sjal eller sele är något för dig? Inte en Baby björn bara, den är inte ergonomisk vare sig för dig eller barnet. Jag gillade aldrig sjal men har en Ergobaby som jag använde med spädbarnsinlägg i början. Väldigt skönt när man donar hemma också. Dottern är nu 15 månader och jag använder den fortfarande ibland.
Min dotter sov hyfsat i vagnen men ville ibland komma upp. Och var hon vaken ville hon inte ligga i vagnen utan vara med i famnen/knät, men då var hon så nöjd med att bara "vara". *drömmer mig bort till till en svunnen tid*
Jag tyckte också det var jobbigt att amma "offentligt" i början (dels att var jobbigt med folk, dels att det var meckigt helt enkelt), men det gick över. Det gäller att hitta sina bra ställen, som är barnvänliga. I dag har i stort sett alla gallerior amningsrum (i alla fall i Stockholm). En bra tid att ge sig ut är för övrigt vid 13-14. Efter lunchrusningen och innan kidsen slutat skolan. Det är då barnvagnsmaffian tar över caféerna.
Så småningom kan du ju också börja gå till öppna förskolan. Kanske inte så mycket för aktiviteterna men bara för att träffa andra mammor när bebisen är liten. Jag tyckte det var guld värt!