• 1979sandy

Hur aktivera 3 veckors?

Hej!

Ni som har riktiga små småttingar där hemma Vad gör ni på dagarna?
    jag har inte velat börja ta mig ut på stan än mm med min 3 veckors då amingen är sådär fortfarande.. men vad gör ni hemma?
    Lägger ni dom mkt på mage och aktiverar dom så, eller håller ni mest i dom och gosar?

tack för svar!      

• Svar på tråden Hur aktivera 3 veckors?
  • 1979sandy

Hade du oxå struligt med amning?:(
    Jag håller på att lära min nu att amma utan amningsnapp... Bök o stök!

• Winterfell
    1979sandy skrev 2012-09-13 17:16:03 följande:
    Hade du oxå struligt med amning?:(
    Jag håller på att lära min nu att amma utan amningsnapp... Bök o stök!
    Har bebben inget bra grepp? 

Jag hade en kompis som använde amningsnapp hela amningsperioden (hon ammade typ 1 år) och det gick jättebra för dem! Tänkte om du inte får till det utan så kan man ju fortsätta med den. (Även om vissa menar att det blir mindre effektivt.) 
  • 1979sandy

Han blir liksom inte nöjd med den samt jag får lätt mjöljstockning för han inte suger ut all mjölk via den.. Vi har precis börjat lära hinom att amma vanligt efter besök på smningsmittagning , så hoppas det kommer igång med greppet! sen har jag set svårt med amningsnappen, så struligt på nätterna, bebben sparkar av den sen ska den på igen osv... :( jag känner mig lite handikappad med den liksom.,,

• miljarden
    Winterfell skrev 2012-09-13 09:22:51 följande:
    Jaha, du menar vad DU ska göra för att aktiveras?  
    Hehe

Ah... ljuva tid av inga aktiviteter. Jag typ ammade, sov och fikade när min son var tre veckor. Och glodde på tv på märkliga tider på dygnet.
  • LindaCinderella

När vår lilla var tre veckor var det inte alls några aktivitetrer förutom mys och vagnpromenader runt på bostadsområdet. Hon sov den mesta tiden.
    Däremot nu när hon är snart 5månader så börjar jag fundera på aktiviteter..  

Besök gärna min blogg www.lifeofcinderella.blogg.se
  • Duckan

Jag hade inga problem att ge mig ut på stan. Ammade och sen sov hon i vagnen med jag strosade eller åt lunch med någon arbetande vän.
    Var självklart hemma mycket också, tittade på serier och hängde på nätet då. Sov gjorde jag också.

• Veritaslux

Om ditt barn är nöjt (dvs när det är mätt, torrt, inte trött) så skulle jag råda dig att ta till vara tiden att göra allt som går att göra med ett barn i famnen. När jag nu ser tillbaka på spädbarnstiden (har en aktiv dotter på 15 månader) kan jag förundras över hur stressad jag var över allting när det jämförelsevis var ganska enkelt. Idag kan jag gå förbi ett café och kasta längtansfulla blickar mot mammagruppen som sitter och långfikar med latte i högsta hugg och en liten knodd halvslumrandes vid bröstet.

Jag kan idag inte sitta still en sekund för så fort jag ställt ner lattekoppen på bordet måste jag resa mig och springa efter mitt barn som är på väg mot rulltrappan alternativt välta grannbordets hela servis... I barnstolen är dottern nöjd högst fem minuter, i knät 30 sekunder.

Nog fikade jag när hon var bebis men jag insåg inte då hur bra jag hade det egentligen... Fördtydligande: Att äta en sallad med en hand för att man har en bebis på andra armen är inte ett dugg jobbigt jämfört med att aldrig få sitta still när man är själv ute.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • 1979sandy

Haha, alla säger att man ska njuta nu( han är 5 veckor nu) men man är ju bara konstant orolig för allt som förstföderska!!
    Plus, min lilla kille sover väldigt lite på dagarna, så jag har faktiskt inte gett mig ut än. Han sover dåligt i vagnen oxå så inga fikastunder för mig inte;(.. Vågar inte än, då han säkert börjar skrika efter mat så fort man satt sin fot inne i stan

• Veritaslux
    1979sandy skrev 2012-09-25 17:00:00 följande:
    Haha, alla säger att man ska njuta nu( han är 5 veckor nu) men man är ju bara konstant orolig för allt som förstföderska!!
    Plus, min lilla kille sover väldigt lite på dagarna, så jag har faktiskt inte gett mig ut än. Han sover dåligt i vagnen oxå så inga fikastunder för mig inte;(.. Vågar inte än, då han säkert börjar skrika efter mat så fort man satt sin fot inne i stan
    Det var precis så jag menade att jag kände. När dottern sov satt jag och tänkte "hon vaknar snart" så inte ens då kunde jag slappna av.

Men hur sover han om hon får vara i famnen? Jag tycker det går bra att fika med bebis i knät (jag gillar min latte inte alltför varm så jag är inte rädd att spilla). Och mycket går som sagt att äta med en hand... Jag kunde till och med amma och äta till slut, men det kräver lite övning förstås! Annars kanske en sjal eller sele är något för dig? Inte en Baby björn bara, den är inte ergonomisk vare sig för dig eller barnet. Jag gillade aldrig sjal men har en Ergobaby som jag använde med spädbarnsinlägg i början. Väldigt skönt när man donar hemma också. Dottern är nu 15 månader och jag använder den fortfarande ibland. 

Min dotter sov hyfsat i vagnen men ville ibland komma upp. Och var hon vaken ville hon inte ligga i vagnen utan vara med i famnen/knät, men då var hon så nöjd med att bara "vara". *drömmer mig bort till till en svunnen tid*

Jag tyckte också det var jobbigt att amma "offentligt" i början (dels att var jobbigt med folk, dels att det var meckigt helt enkelt), men det gick över. Det gäller att hitta sina bra ställen, som är barnvänliga. I dag har i stort sett alla gallerior amningsrum (i alla fall i Stockholm). En bra tid att ge sig ut är för övrigt vid 13-14. Efter lunchrusningen och innan kidsen slutat skolan. Det är då barnvagnsmaffian tar över caféerna.

Så småningom kan du ju också börja gå till öppna förskolan. Kanske inte så mycket för aktiviteterna men bara för att träffa andra mammor när bebisen är liten. Jag tyckte det var guld värt!
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Takex

Nu ser jag att den här tråden är lite gammal men det där är verkligen jätte olika har jag märkt. Min son är 4 veckor nu men jag känner inte alls igen den 3 veckors bebis ni alla beskriver här inne! Jag behövde då aktivera honom och behöver det fortfarande. Önskar att det bara var amma, sova, bajsa så jag kunde få vila lite men icke! Inte ens med tanke på att vi varit rätt aktiva sen han föddes, långa turer på stan varje dag osv pga viktiga ärenden och sen en 11 timmar lång flygresa, han är inte tröttare för det.

När han är vaken ser jag till att göra alla nödvändigheter runt honom som att bada/tvätta av och samtidigt sjunger och pratar med honom, han får sitta en liten stund i baby sittern och titta runt, han får hänga med i baby selen så han ser och kan titta runt. Ligga lite på mage får han också, några minuter. Har nu också börjat att försöka göra honom medveten om hans kroppsdelar, ta honom på fötterna och prata om dom, händerna och armarna osv och så baby massage förstås :) Lillkillen bara skrattar, pratar och sprattlar :)

Shingo ♥ 28/9 2012
  • LilaRos

När mina vart så små så har de bara gosat i famn/sjal. Sen har de suttit i babysitter när vi ätit tex. Fast den äldste ammade jag samtidigt som jag åt, han ville bara vara i famnen när han var så liten.

Svar på tråden Hur aktivera 3 veckors?