• Mollyskrutt

Till er som samsover. Jag behöver höra hur ni har det.

Hej Till er som samsover med era bebisar. Jag har en liten tjej på snart 8 månader. Hon har samsovit med mig sen hon var 6,5 månad. Innan dess sov hon så fint i sin spjälsäng. Och det är bara hos mig det funkar, tar sambon henne så blir hon ledsen, som tex på natten och jag måste gå upp och kissa. Då vaknar hon av att jag rör mig och så är paniken igång. När vi lägger oss för natten så kan jag tyvärr inte smyga ut ur rummet när hon somnat i våran säng, så jag får snällt gå och lägga mig samtidigt, kl 21. Någon annan som känner igen sig? Skulle behöva lite pepping och höra att det finns andra i samma situationen. Tips och förslag. Jag vet att det förmodligen handlar om seperationsångest, tandsprickning och utvecklingsfaser. Men det är jobbigt att vara den enda som kan natta och trösta, dag som natt och det är så jobbigt för kroppen att inte kunna ligga som man vill om nätterna. Och att dagsvilan i princip bara sker med att jag bär henne i sele 3 timmar om dagen. Skriv gärna ett svar och kommentera. Mvh Lina

• Svar på tråden Till er som samsover. Jag behöver höra hur ni har det.
  • Jacquline D

Jag har haft det precis så med min "stora" kille, ända från på BB iof. När han va ca 15-16 månader började han kunna somna i egen säng. Men vid 23 vaknar han o ska sova med mig, nu är han snart 2,5 år o det ser likadant ut. Nu har jag en liten på 4 månader som oxå sover kloss intill... En på varje sida haha, inte mycket rörelsefrihet. Men men, jag tycker det är lite mysigt oxå.

• Färgpaletten

Vår 5-månaders har vart närhetsbebis från dag 1. Han sov bara på mig halvliggande i soffan på nätterna. Va så glad när vi lyckades somna i sängen tätt intill. Nu kan han ligga "fritt" i sängen men vaknar och ammar ganska ofta än. Så länge vi samsover får jag sova ganska mkt när jag ligger å ammar, spjälsängen är med andra ord inget alternativ. Vi lägger oss oftast samtidigt som vi lägger honom. Orkar inte springa som en jojo fram å tillbaka för att tröstamma utan ligger helre jämte så han sover av närheten. Blir väl bättre med tiden, hoppas de inte tar allt för lång tid bara ;)
    Närhet, trygghet, kärlek.

• Nyfiken2012

Min är exakt likadan som föregående skribent, också 5 mån. He's the boss :)

• Antilopen

Har också en närhetsbebis, 12 mån snart. Sovit på/intill mig sedan förlossningen^^ har alltid nattat honom samtidigt som oss själva...fram tills nyligen, nu somnar han kl 19-20 och vaknar förhoppningsvis bara ett par gånger fram tills jag lägger mig... När min son var i din ålder så släppte jag alla tankar på att försöka få pappa att ta sonen på natten eller sluta nattamma, kändes som ett dåligt tillfälle att få såna idéer mitt under separationsfasen men nu försöker jag sluta nattamma och hoppas på mer sömn... Han sover fortfarande bredvid mig dock

• Antilopen
    Antilopen skrev 2012-09-12 22:52:17 följande:
    När min son var i din ålder

Haha, "i din dotters ålder" skulle det förstås vara
  • Mollyskrutt
    Antilopen skrev 2012-09-12 22:52:17 följande:
    Har också en närhetsbebis, 12 mån snart. Sovit på/intill mig sedan förlossningen^^ har alltid nattat honom samtidigt som oss själva...fram tills nyligen, nu somnar han kl 19-20

När ni nattade honom samtidigt som ni gick la er, när somnade han då?
  • Antilopen
    Mollyskrutt skrev 2012-09-13 06:56:49 följande:
    När ni nattade honom samtidigt som ni gick la er, när somnade han då?

Menar du vilken tid vi gick och la oss? När han var nyfödd var det efter midnatt, sen sov vi till tolv-ett på dan. Sen under flera månader när han var kanske 5-10 mån somnade han nån gång mellan 21-00 och sov till 9.
  • Mollyskrutt

Fler som samsover. Vad har ni för tider, hur gamla är era bebisar? Skönt att få läsa om andra som har det ungefär lika dant.

• Färgpaletten

Innan la vi oss vid 10 för natten och gick upp vid 10 dan efter. Men sen ca. 1mån tillbaka skrek han av magont i 2timmar och däcka sen av vid halv nio. Sen blev han trött halv nio varje kväll. Vaknar för dan mellan kvart över 7 å kvart över 8.

• Dr Mupp

Jag vägrade lägga mig samtisigt med barnen så de fick sova i famnen i soffan isället, när de sen blev äldre kunde de börja sova först i vagnen och sen i vår säng själva en stund på kvällen. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Strawberry3

Här är det läggning ca 19:30 - 20:00. Minsting snuttar sig till sömns (8 månader), mellan (2år) vill vara med (men inte direkt ligga klossnära) och försöker busa / kör runt som en propeller bredvid mig tills sömnen infaller och kan sedan bäras över till egen säng och sova gott där oftast resten av natten. Stora (snart 5år) vill gärna ligga bredvid och känna kroppsvärme, hade extremt närhetsbehov redan som baby. Vi har lagt vår dubbelsängsmadrass + ytterligare en madrass direkt på golvet (totalt 2,70 säng) så alla får plats och stora ligger bredvid oss hela natten, annars får man springa 18ggr.  När samtliga barn somnat kan jag smyga upp en stund tills minsting vaknar till (sker ett par ggr per natt) och söker effer mig (pappa duger inte), då gäller det att snabbt infinna sig annars blir det ramaksri! Dagtid somnar minsting och mellan bäst i bil eller möjligtvis vagn. Så har vi det!

• perla2010
    Jacquline D skrev 2012-09-12 12:52:05 följande:
    Jag har haft det precis så med min "stora" kille, ända från på BB iof. När han va ca 15-16 månader började han kunna somna i egen säng. Men vid 23 vaknar han o ska sova med mig, nu är han snart 2,5 år o det ser likadant ut. Nu har jag en liten på 4 månader som oxå sover kloss intill... En på varje sida haha, inte mycket rörelsefrihet. Men men, jag tycker det är lite mysigt oxå.
    Haha har det precis likadant men de blev något värre när vi var på semester, numera kan jag inte lägga ner vår dotter i hennes säng ens för någon timme, hon vaknar om jag försöker flytta henne, så hon är på plats i vår säng från de att hon somnar tills att hon vaknar. Hon är nyss fyllda 2 år. Hon vaknar oxå vid 23 o "kräver" att mamma ska sova med henne.
  • happy in hell

Vår yngsta har varit en riktig samsovare. Hon somnar med nån av oss föräldrar (de allra första månaderna var det bara jag som gällde, men det gick över vid 4-5 månader) varje kväll. Hon har somnat ca 19 i stort sett hela livet så att ligga kvar hos henne har liksom inte varit på tapeten...men hela första året fick vi springa in till henne flera gånger per kväll och ge flaska (hon har fått ersättning från start). Jag tror att hon var drygt ett år, kanske 15 månader, när hon började sova lugnare på kvällarna. När hon var knappt två år började vi lägga henne i en egen, stor säng. Nån av oss föräldrar ligger hos henne tills hon sover. Hon accepterar detta, men framåt 3-4 på morgonkulan ropar hon och vill ha välling och sällskap. Så vi samsover fortfarande halva natten, kan man säga. Vi har inte försökt göra nåt för att få henne att sova själv, förutom det lyckade försöket med egen säng vid två års ålder. Förhoppningsvis är din dotter lite snabbare på att bli "självständig", få har nog varit långsammare än vår lilla tös...

• Färgpaletten

Happy in hell- om det är till någon tröst så har några vänner en 4 1/2 åring som inte vill sova i egen säng helt än. Tror inte det är jätteovanligt. Men man "ser" bara dem som sover i egen säng och hela nätterna från början. Fått höra flera gånger att : mina barn sov hela nätterna minsann.. -gott för dej säger jag då :) men har också haft dåliga dagar då jag blir både ledsen och arg för att jag tar det som ett påhopp. På morgonen brukar sonen snutta ganska många ggr för att somna om men idag när han sover djupt och inte snuttar-då kan inte jag somna om! Samma på kvällarna, snuttar han inte har jag skitsvårt att somna- lever han!?? ;)

• mammatill4a

min lille kille är 8 mån och har aldrig sovit i sin egen säng, sovigt på mig och senare sidan om mig i sängen.
    slutade amma för två veckor sedan men han vill fortfarande ligga nära. jag nattar han med velling ca 20.00 sen sover han hela natten. alla mina anra tre har varit likadana, dom börja sova i egen säng vid treårs åldern. gillar närheten så jag ser inget problem med det. det är bara att mysa på för dom växer så fort.

• Nyfiken2012

Vi går upp o lägger oss i sängen o ammar/gosar vid 19-20 ungefär. Han somnar ibland nästan direkt, ibland senare men alltid innan 22, sover sen nästan exakt 10 timmar, ibland lite mindre ibland lite mer. Han är sex mån. Är också fånge i sovrummet o lär väl så förbli ett tag :)

Svar på tråden Till er som samsover. Jag behöver höra hur ni har det.