• pernii

astmabarn vart mår de bäst??

Hej, jag har en son på 4 år, han har haft astma sedan födseln. barnastma, förkylningsastma, rs, krupp
    ju name it!
    Vi har väl varit hos varenda läkare som finns inom stor stockholmsområdet.
    efter felmedicinering har han också blivit kraftig och orkar inte riktigt med.
    nu är ju vintern snart här och dä kan han inte andas.
    Vi blir helt isolerade då han är sjuk och jag som ensam mamma utan socialt skyddsnät
    är nu trött på detta sverige o sjukvård.
    inga pengar - ingen hjälp.

så är det någonj som har tips eller råd vart o hur man ska åka...
    ekonomi???
    med mera.....

snälla någon......

• Svar på tråden astmabarn vart mår de bäst??
  • hellokill3r

Förstår inte vad du menar, vart ni ska åka för att få sjukvård, eller på semester eller?

• Majsan70

Astma är en sjukdom man kan kontrollera med rätt mediciner. Får man det som barn växer det dessutom oftast bort. Alltså kanske ni har ett par jobbiga år kvar för att dte sen skall bli bättre. Att flytta löser ju inga problem egentligen och har du inga pengar lär du varken kunna flytta eller ta semester i varmare land.

Det är du som kan lösa det här och ingen annan.

• pernii

Jag kämpar på... ingen fara. Men det skulle vara skönt för honom att en liten stund under de värsta månaderna kunna få leka och må bra. Därför undrar jag om det fanns någon med tips om vart luften är bäst.
    Nej hans medicin har inte fungerat speciellt bra. Det blir många resor till akuten.. varje vinter. över 8 minusgrader kan han inte andas alls.
    Men du Majsan verkar ha löst problemet. Vart har du fått hjälp?Jag hoppas på att det växer bort
    men  efter 4 års kamp, tar jag en dag i sänder och hoppas han kommer att klara en vinter till.
    må bäst
    kramar

• Turboplingen

Har du varit på schasska Barnsjukhus/filialen i Haninge eller vad det heter? Fysiologlab? Ni måste ju få hjälp med medicineringen så det funkar så hans astma inte blir värre. Jag har haft astma, falsk krupp mm sen jag va bebis och började just på schasska barnsjukhus

• Cloudyberry

Tja har du pengar så skulle jag rekommendera Seychellerna, god luftfuktighet och ljuvlig omgivning. 

• Kaosmamma

Hej.

Bor i Sthlm och min dotter har en av de svåraste astmorna i hela Sverige. Sjukhus är ett andra hem och hon har fått ligga på IVA flera ggr pga astman. Hon är också helt ensam i Sverige om en behandling hon får när det är akut och medicinerar de starkaste doserna i aiolos och övrigt och har en vuxenmedicin som heter innovair.

IOM att nästan alla astmaläkare i Sthlm vet vem min dotter är och jag vet många astmaläkare så är jag nyfiken på vilka du träffat. Vilka sjukhus? De jag träffat har varit så otroligt fina och min dotter är helt unik och extremt svårbehandlad... de gör ju allt för henne, supernöjd med vården trots att hon blir riktigt allvarligt sjuk ändå. Men hon har inte blivit kraftig av alla mediciner och långa starka kortisonkurer och undrar vad ni fått för felmedicinering och av vem?

Min dotter blir 4 år på måndag och varit sjuk sedan hon var 5 mån. Kanske kan jag hjälpa på något vis? Jag har själv svår astma och har två barn till som har astma, men mer normal sådan fast bevärlig men ej farlig.

Jag var i Thailand 3 mån, där mådde jag jätte bra! Behövde inte ens mina mediciner under den perioden, bara bricanyl ibland! Så det kan jag rekommendera om ni vill ha en paus och där går det leva billigt också! Tänk på att det röks friskt utomlands bara, iofs här också så det är ju det med isolering pga rök som vi också har.

• Majsan70
    pernii skrev 2012-09-12 14:11:44 följande:
    Jag kämpar på... ingen fara. Men det skulle vara skönt för honom att en liten stund under de värsta månaderna kunna få leka och må bra. Därför undrar jag om det fanns någon med tips om vart luften är bäst.
    Nej hans medicin har inte fungerat speciellt bra. Det blir många resor till akuten.. varje vinter. över 8 minusgrader kan han inte andas alls.
    Men du Majsan verkar ha löst problemet. Vart har du fått hjälp?Jag hoppas på att det växer bort
    men  efter 4 års kamp, tar jag en dag i sänder och hoppas han kommer att klara en vinter till.
    må bäst
    kramar

Problemet var att jag fick jaga fatt på rätt läkare samt få dem att anpassa medicinerna så det blev rätt. Innan vi hittade rätt mediciner till respektive barn tog det ett tag men till slut kom vi dit. Jag har haft tre astma barn med stora problem och till slut har vi hittat rätt. Det har oxå blivit bättre när de har blivit äldre.

Men jag har läst på om olika behandlingar och olika mediciner och sen har jag vart krävande som förälder för att läkarna skall lyssna. Jag hade turen att hitta en expert till slut som tur var som var öppen för olika saker.
  • Lindsey Egot the only one

Vår yngsta fick förkylningsastma förra hösten och de sa att oftast blir den bättre till våren och helt borta till sommaren men kommer åter till hösten och vintern. Åkte på semester till varmare breddgrader och astman slår till med full kraft och fast vi har inhalator med medicin, både kortison och luftrörsvidgande så var vi tvungna att uppsöka läkarvård. Så att det skulle bli bättre pga värme och luftfuktighet kanske inte riktigt stämmer in på alla.

• Majsan70
    LindaEfraim skrev 2012-09-12 22:43:53 följande:
    Vår yngsta fick förkylningsastma förra hösten och de sa att oftast blir den bättre till våren och helt borta till sommaren men kommer åter till hösten och vintern. Åkte på semester till varmare breddgrader och astman slår till med full kraft och fast vi har inhalator med medicin, både kortison och luftrörsvidgande så var vi tvungna att uppsöka läkarvård. Så att det skulle bli bättre pga värme och luftfuktighet kanske inte riktigt stämmer in på alla.
    Alla reagerar på olika saker beroende på hur statusen är där o då.

Majsan70
    Jo vi förstår det nu men det lät på läkaren att bara det blir sommar så blir allt bra!
    Hon borde aldrig ha sagt så.

• Majsan70
    LindaEfraim skrev 2012-09-12 23:17:58 följande:
    Majsan70
    Jo vi förstår det nu men det lät på läkaren att bara det blir sommar så blir allt bra!
    Hon borde aldrig ha sagt så.

Nej det var mycket oförsiktigt sagt men inte helt ovanligt eftersom allmänläkarna inte är särskilt insatta i just astma. Som förälder till barn med astma får man själv läsa på o vara drivande tyvärr. Jag har lärt mig den hårda vägen under många år.
    Man lär sig till slut att läsa minsta lilla tecken o sen anpassa medicineringen efter det.

Det var ingen allmänläkare utan överläkaren på allergimottagningen!

• Majsan70
    LindaEfraim skrev 2012-09-12 23:38:55 följande:
    Det var ingen allmänläkare utan överläkaren på allergimottagningen!

Förmodligen inte astmaläkare kontra för många år i yrket och därmed blasé.
  • Majsan70

Oj nu rann texten iväg....men tyvärr ser det ofta ut så här inom astma vården. Varför vet jag inte och det är jäkligt sorgligt.

Svar på tråden astmabarn vart mår de bäst??