• råttfångaren

Kan inte folk sluta säga "jag vet hur det känns"?!

Jag hatar det uttrycket.

Det är klart att du inte kan veta hur en viss situation känns för någon annan, inte ens om du har varit med om något liknande. Du kan gissa, du kan förstå, du kan tro men du kan inte veta. Det är fullt möjligt att förmedla medkänsla och att man har varit med om något liknande utan att använda just den frasen.

(Ännu värre är såklart de som säger att de "vet hur det känns" utifrån att de har varit med om något som påminner dem om den situationen de nu uttalar sig om. Typ "jag vet hur det är att ha ett barn på intensiven, min katt fick ju hjärnhinneinflammation förra året", men de är ju i en klass för sig)

Hursomhelst, nej du vet inte hur det känns. Du kan gissa och du kan ha olika bra underlag för att gissa, men en hyfsat viktig del i det där med att vara empatisk är ju att veta att de egna känslorna inte går att direktöverföra till en annan person.  

• Svar på tråden Kan inte folk sluta säga "jag vet hur det känns"?!
  • Anonym (Qwerty)

Jag behöver inte själv ha förlorat ett barn för att förstå att det känns skitjobbigt, det värsta som kan hända.

Genom att säga att jag förstår så visar jag att personens känslor är ok, hur de än reagerar. 

Att sitta och hänga upp sig på hur folk formulerar sig när de vill visa medkänsla och tröst känns märkligt. Var tacksamma för att de finns. 

• Jhannis
    Anonym (Inte_alltid_så) skrev 2025-07-25 19:07:20 följande:
    En person som har varit med om samma sak eller liknande kan absolut förstå hur det känns.
    Nej du....om du har upplevt nått så har inte den personen som drabbas samma känsla som du. Helt klart kan du ge stöd , men du är inte inne i personens känsla ur denna peson mår och känner. 

Jag har varit med om olika saker, men jag har förstått att alla vi människor har en egen känsla som ingen annan kan förstå. Men helt klart ska vi ge stöd.
  • Jhannis
    Anonym (Qwerty) skrev 2025-07-25 21:14:07 följande:

Jag behöver inte själv ha förlorat ett barn för att förstå att det känns skitjobbigt, det värsta som kan hända.

Genom att säga att jag förstår så visar jag att personens känslor är ok, hur de än reagerar. 

Att sitta och hänga upp sig på hur folk formulerar sig när de vill visa medkänsla och tröst känns märkligt. Var tacksamma för att de finns. 

Ja sant, men säg inte "Jag förstår" för du förstår inte personens känslor. Säg bara att jag finns här om du vill prata.
  • Anonym (Qwerty)
    Jhannis skrev 2025-07-25 21:41:22 följande:
    Nej du....om du har upplevt nått så har inte den personen som drabbas samma känsla som du. Helt klart kan du ge stöd , men du är inte inne i personens känsla ur denna peson mår och känner. 

Jag har varit med om olika saker, men jag har förstått att alla vi människor har en egen känsla som ingen annan kan förstå. Men helt klart ska vi ge stöd.
    Ja och om man stöter ifrån sig människor som väljer fel ord så har man snart inga vänner kvar. Sitta och märka ord mitt i sorgen när folk vill ge stöd. 
  • Lynx123

Jag tycker att det är ett fint uttryck av goda intentioner. Det är ett sätt att säga att du inte är ensam, jag förstår och ser dig, det är okej.

• Anonym (Qwerty)
    Jhannis skrev 2025-07-25 21:45:13 följande:
    Ja sant, men säg inte "Jag förstår" för du förstår inte personens känslor. Säg bara att jag finns här om du vill prata.
    Och tror verkligen att folk menar att de exakt vet hur andra känner? Det är inte det de menar om du nu tror det. 
  • Jhannis
    Anonym (Qwerty) skrev 2025-07-25 21:45:19 följande:
    Ja och om man stöter ifrån sig människor som väljer fel ord så har man snart inga vänner kvar. Sitta och märka ord mitt i sorgen när folk vill ge stöd. 
    Beror på hur man ger sitt stöd.  En som precis ligger i sorg av vad det må vara har inte samma känslor som du. Vi är alla olika individer och känner inombords på olika sätt. Personen i fråga stöter inte bort  dig för fel ordval, men kanske heller inte känner sig bättre till måendet.
  • Jhannis
    Anonym (Qwerty) skrev 2025-07-25 21:45:19 följande:
    Jag förlorade ett barn som var 4 månader. Ingen pratade med mig, inte ens min sambo. Mina vänner försvann. Jag fick ner mig så jag höll på att gå åt. Vägde 34 kg när min sister tog mig till vården. Inte ens där fick jag hjälp. Men till slut bestämde jag själv att ta mig i kragen och fortsätta att leva. Jag stötte inte bort mina vänner, det var mina vänner som stötte bort mig. Detta hände för 48 år sen, men minnena finns fortfarande kvar. 
  • Anonym (Qwerty)
    Jhannis skrev 2025-07-25 22:29:50 följande:
    Jag förlorade ett barn som var 4 månader. Ingen pratade med mig, inte ens min sambo. Mina vänner försvann. Jag fick ner mig så jag höll på att gå åt. Vägde 34 kg när min sister tog mig till vården. Inte ens där fick jag hjälp. Men till slut bestämde jag själv att ta mig i kragen och fortsätta att leva. Jag stötte inte bort mina vänner, det var mina vänner som stötte bort mig. Detta hände för 48 år sen, men minnena finns fortfarande kvar. 

Jättetråkigt att läsa. Många vet inte hur de ska agera eller säga och drar sig därför undan. 

Och just därför bör man vara tacksam för de vänner som ställer upp, inte märka ord eller ha krav på hur de ska agera, Inte störa bort dom. 

• Anonym (Qwerty)
    Jhannis skrev 2025-07-25 22:20:33 följande:
    Beror på hur man ger sitt stöd.  En som precis ligger i sorg av vad det må vara har inte samma känslor som du. Vi är alla olika individer och känner inombords på olika sätt. Personen i fråga stöter inte bort  dig för fel ordval, men kanske heller inte känner sig bättre till måendet.

Stöter man bort folk som vill stötta i sorgen, oavsett anledning, ja då får man också acceptera att de kanske försvinner till slut. 

• Lynx123

Precis, det handlar om intention snarare än ordval. So what om någon uttrycker sig på ett sätt som kanske inte exakt stämmer i dina öron. Det viktiga är att det är en välvillig person som vill stötta.

• Jhannis
    Lynx123 skrev 2025-07-26 10:00:52 följande:

Precis, det handlar om intention snarare än ordval. So what om någon uttrycker sig på ett sätt som kanske inte exakt stämmer i dina öron. Det viktiga är att det är en välvillig person som vill stötta.

Absolut stötta, men inte säga "Jag vet hur det känns" Jag vet hur du känner.
  • Lynx123
    Jhannis skrev 2025-07-26 14:41:59 följande:
    Absolut stötta, men inte säga "Jag vet hur det känns" Jag vet hur du känner.
    Jag skulle.nog sluta hänga upp mig så mycket på ord och fokusera mer på intentioner om jag var du. Det hjälper dig inte att fokusers på det som du tycker är fel. Försök i stället vara tacksam för att du har människor omkring dig som.vill dig väl. Många människor har inte en enda person som vill stötta och trösta.
  • Postman
    Anonym (Qwerty) skrev 2025-07-25 21:14:07 följande:

Anonym (Qwerty) skrev 2025-07-26 09:34:51 följande:

Stöter man bort folk som vill stötta i sorgen, oavsett anledning, ja då får man också acceptera att de kanske försvinner till slut. 

Exakt så. Instämmer helt i detta. Vad har hänt med folk idag som stör sig så pass på andra som försöker visa medkänsla och tröst. 
  • Anonym (S)

Du låter jävligt bitter. Du kommer bli ensam.

Svar på tråden Kan inte folk sluta säga "jag vet hur det känns"?!