• Anonym (Orolig mamma)

Kan jag vinna?

Vi är på väg mot en vårdnads/umgängestvist i dagsläget, eftersom jag har stoppat umgänget med sonens pappa.
    Vad jag vill veta är om jag har någon chans att vinna.

Sonen är 5 år gammal, och det har varit problem med pappan ända sen födseln. Pappan stack när sonen var 2,5 månad gammal, och började med droger, som fortgick i ca 2 års tid. Sonens första år såg vi knappt röken av honom, sen började han träffa sonen på MITT initiativ, genom socialen där han fick en övervakare under träffarna. Efter denna jobbiga tiden så lade han av med drogerna till slut, inte för sonens skull, utan för att "det inte var så roligt längre"..
    Han har nu träffat en ny tjej, som inte är så glad för sonen, hon vill inte lägga sig i saker som gäller honom. Hon vägrar att prata med mig överhuvudtaget, jag har pratat med människan kanske 4 gånger på 2 års tid. Detta för att hon avskyr mig och är svartsjuk för att jag är ett X..
    Jag vet med säkerthet, och med erkännande från pappan själv, att det råder stor brist på barnsäkerhet och trygghet hemma hos dom. Sonen har fått rida på flickvännens stora arabhästar, eller vad det nu är för ras, men ingen höll i honom, så hästen sparkade av sonen! Då var sonen 3 år gammal, och pappan och flickvännen sa till sonen att inte säga något till mamma, så det fick jag reda på först senare, av sonen själv ändå. Pappan erkände. Sonen har berättat flera saker, att han är rädd för pappa, för att pappa blir så arg. Sonen satt en gång och slog med en plasthammare på en bil, och till slut blev pappan så arg så han gick fram, tog hammaren från sonen, skrek och gormade, och slog sönder bilen framför ögonen på sonen så han blev jätterädd! Pappan har erkänt detta med. Även erkänt att han vid iallafall ett tillfälle, har lämnat sonen sovande i vagnen utanför lägenheten, gått in och stängt dörren, och sen ställt sig i duschen! Sonen hade vaknat under den här tiden och blivit jätterädd, men duktig som han är, suttit kvar tills han blev hämtad! Pappa skriker och kastar saker, och en gång så sa även sonen att han hatar pappa och vill döda honom! Han sviker sonen hela tiden, lovar massa saker, att hämta honom men kommer aldrig, att åka till Djurpark över en helg, men sen avbokade han och sket i det! Sonen blev jätteledsen! Detta är bara en bråkdel av deras förhållande..
    Sonen mådde så dåligt ett tag, så han sa att han inte ville leva mer!! En 5 åring som säger så!! Så jag kontaktade BUP, men efter ett tag så stoppade jag umgänget, eftersom jag har en gräns också. Nu träffar inte sonen sin pappa alls, och han mår hur bra som helst!!! Det säger även myndigheter som socialen exempelvis, att han mår jättebra! Det enda som har ändrats i hans liv, är att han inte träffar sin far! Det var det som behövdes liksom!

Nu har pappan stämt mig för att han inte får ha umgängesrätt för mig, kan han vinna det, trots bevisningar att sonen äntligen mår bra igen? Och med tanke på bristen på trygghet hos pappan? Kan han fortfarande vinna umgängesrätt?

• Svar på tråden Kan jag vinna?
  • Jojile

Det första du ska göra är att ta kontakt med en advokat.
    Sedan skulle jag samla in underlag från BUP samt FR där de uttalar sig om sonens psyke och välmående. Är det verkligen så att han mår väldigt dåligt hos pappa så måste du visa det.

Däremot ser man väldigt hårt på när BF nekar UF umgänge, och ja, det kan ligga dig i fatet. får man fråga varför kontaktpersonen slutade vara med?
    Ta upp med FR att du inte är främmande för att sonen får ha dagumgänge med pappan, men då med en kontaktperson som FR har utsett.

• Anonym (MM)

Tyvärr tror jag att risken är stor.
    Vad du absolut inte vill är att pappan ska få boendet (som ju kan bli utgången om tingsrätten inte anser att du har tillräckliga skäl för att bryta umgänget).

Kanske det kan bli övervakat umgänge igen? Helt klart är att det inte alls är säkert att det bästa för pojken är att inte ha någon kontakt alls med sin far.   

• Philippa

Umgänge är väldigt svårt att dra in...tyvärr....

• Anonym (Orolig mamma)

Jag har underlag från både dagis och BVC, dom får ju inte skriva underlag, men dom har sagt att dom kommer att säga sitt om någon advokat ringer, eftersom jag har gett mitt medgivande till detta. Och båda dessa anser att sonen har det bättre utan pappan, eftersom dom har varit med från början och sett allt elände.

Pappan har även sagt, till och med inför familjerätten, att han väljer sin nya flickvän före sonen, för han vill inte mista henne. Hon är av den sorten som inte tycker om sitt bonusbarn, och har sagt nej varje gång sonen har ringt och frågat om han får komma till pappa på såna dagar som inte har varit hans umgängesdagar. Då säger pappan nej till sonen, bara för att flickvännen " blir förvirrad när det inte är på bestämda dagar, och att deras förhållande inte funkar om sonen ska komma på ej utsatta dagar".
    Då hade vi bara utsatta dagar efter detta, som innebar varannan helg, fredag till måndag. Men måndagarna var ju jobbigt för dom, eftersom dom då var tvungna att lämna på dagis, och det var ju jobbigt. Pappan har tjatat länge om varannan vecka, och när sonen själv ville vara hos pappa mer, så kom vi överens om torsdag till måndag till att börja med, så detta lovade pappan sonen. Dagen efter så ringde han och sa att det istället fick bli MINDRE dagar än dom redan hade istället, fredag till söndag, för detta var BEKVÄMAST för dom!

• Kjell2

Att få en dom på absolut inget umgänge är väldigt svårt. Att förvägra pappan umgäne nu riskerar att slå tillbaka på dig då dosmtolen oftast gillar föräldrar som uppmuntrar umgänge med den andra förälderan.

Utifrån detta får du göra en plan. Ta med all info du har skrvit om ovan. Föreslå umgänge men kanske övervakat eller bara dagtid till en början.

• Anonym (Orolig mamma)

Tack för alla svar!!!

Vad rekommenderar ni att jag ska göra?
    Behöver verkligen hjälp med detta!

• Kjell2

Prata med familjerätten om din oro och fråga om de går att ordna övervakat umgänge. Försök också få dit pappan och kanske fastställa ett umgängesschema dagtid eller korthelg men upptrappning om det funkar.

Är du beredd att driva detta till domstol bör du anlita en advokat

• Anonym (Långt kvar)

Att du hindrar honom helt kan nog slå tillbaka men om du begränsar det för barnets bästa är helt en annan sak. Är i det läget nu. Men har du underlag för allt det du säger så har du stor chans tror jag. Lycka till

Svar på tråden Kan jag vinna?