• Åsa 82

ensam IVF-tjej

usch var på AW idag med 4 tjejer från jobbet...
    Samtalet kommer såklart in på att få barn och bilda familj.

En av tjejejerna säger "jag drömmer om att få 3 barn och sen ska jag få mina barnbarn och vi ska bo i ett hus på landet med en massa husdjur och ha det så mysigt....bla bla bla. Fast man vet ju aldrig, man kanske inte ens kan få barn"

En annan tjej svarar: "nej, men då är det ju bara att adoptera eller fixa så det blir mysigt ändå"

Åhhh fy fan jag känner mig så ledsen nu och bara gråter.Jag vet att det bara var en kommentar som inte var riktigt till mig. (och 2 av dessa tjejer vet inte om min IVF-resa) men ändå är jag så överkänslig och tar åt mig.      

• Svar på tråden ensam IVF-tjej
  • åskmolnet

Tyvärr har jag inget svar på din fråga, men fråga din läkare omedelbart bums! Personligen tycker jag att du skulle få ett till färsk-försök, men en sådan behandling är ju mer komplicerad än ett FET och därför dyrare....
    Har du spolat äggledarna? Jag har hört att flera par har blivit gravida efter en sådan behandling. Kanske vore en idé? Det är dessutom relativt billigt, bara 2000.

• Chan2
    åskmolnet skrev 2012-09-15 16:35:48 följande:
    Tyvärr har jag inget svar på din fråga, men fråga din läkare omedelbart bums! Personligen tycker jag att du skulle få ett till färsk-försök, men en sådan behandling är ju mer komplicerad än ett FET och därför dyrare....
    Har du spolat äggledarna? Jag har hört att flera par har blivit gravida efter en sådan behandling. Kanske vore en idé? Det är dessutom relativt billigt, bara 2000.
    Jag har ej spolat äggledarna då det är mer risker med det än att det hjälper. De kan ej se att det skulle hjälpa oss så de sa som sagt att det vore onödigt....

Jag är som ändå "glad" att slippa det för det har jag hört är fasansfullt...dvs att de tar ont.
  • åskmolnet

OK. Vilka är riskerna med en spolning av äggledarna? Smärta berör mig inte så mkt, har hög smärttröskel.

• Chan2
    åskmolnet skrev 2012-09-15 16:59:25 följande:
    OK. Vilka är riskerna med en spolning av äggledarna? Smärta berör mig inte så mkt, har hög smärttröskel.
    Jag frågade inte vilka riskerna var utan jag var "nöjd" med att slippa det och fokuserade vidare på nästa steg som då var IVF.
  • åskmolnet

Ok, då förstår jag! Ja, man behöver inte göra en spolning om man ska göra IVF eftersom man då sätter in ägget direkt i livmodern. Äggledarna har mao inte ngt med saken att göra.
    Jag ville dock göra en spolning iallafall eftersom läkarna hela tiden säger att jag är frisk och att allt ser bra ut UTAN att de har gjort den här spolningen. Kanske sitter problemet i äggledarna? Kanske är de helt igenproppade? Om det är så har jag iallafall orsaken till varför vi inte lyckas på naturlig väg. Då vet vi att IVF är vår enda chans.

• Chan2
    åskmolnet skrev 2012-09-15 17:06:24 följande:
    Ok, då förstår jag! Ja, man behöver inte göra en spolning om man ska göra IVF eftersom man då sätter in ägget direkt i livmodern. Äggledarna har mao inte ngt med saken att göra.
    Jag ville dock göra en spolning iallafall eftersom läkarna hela tiden säger att jag är frisk och att allt ser bra ut UTAN att de har gjort den här spolningen. Kanske sitter problemet i äggledarna? Kanske är de helt igenproppade? Om det är så har jag iallafall orsaken till varför vi inte lyckas på naturlig väg. Då vet vi att IVF är vår enda chans.
    Fick känslan av att de ej skickar en vidare för IVF om man ej försökt själv till 100% dvs att om de kan se att de är ngt/misstänker att det är ngt i äggledarna så skulle dom ha propsat på att de skulle spolas innan. Men jag vet ju inte som sagt....
  • åskmolnet

Chan: har du gjort IVF eller väntar du på behandling?

Till mig sa de att man utgår ifrån att kvinnans äggledarna är okej eftersom det är så väldigt få som faktiskt har stopp i dem. Jag vet dock att i andra landsting ingår en spolning i själva IVF-paketet, men inte i norr. Det tror jag beror på att man vill hålla kostnaderna nere. Det ska kosta så lite som möjligt.

• Chan2
    åskmolnet skrev 2012-09-15 17:22:17 följande:

Till mig sa de att man utgår ifrån att kvinnans äggledarna är okej eftersom det är så väldigt få som faktiskt har stopp i dem. Jag vet dock att i andra landsting ingår en spolning i själva IVF-paketet, men inte i norr. Det tror jag beror på att man vill hålla kostnaderna nere. Det ska kosta så lite som möjligt.
    åskmolnet skrev 2012-09-15 17:22:17 följande:

Jag har gjort IVF behandling... 31/8 satte vårt guldägg in men hur den sagan slutar vet jag inte till 100% ännu....

• åskmolnet
    Chan2 skrev 2012-09-15 21:46:57 följande:
    Jag har gjort IVF behandling... 31/8 satte vårt guldägg in men hur den sagan slutar vet jag inte till 100% ännu....

Okej, jag förstår... Jag håller alla tummar jag har!
  • Chan2
    åskmolnet skrev 2012-09-16 11:42:05 följande:
    Okej, jag förstår... Jag håller alla tummar jag har!
    Tack, min mens har dock kommit och gått redan så det är mest troligt redan kört.... fortsätter dock med behandlingen på klinikens inrådan och testdagen är imorgon (känns ej så spännande)

Hur onödigt det än känns att slösa ett test imorgon så känns de ändå bra att få det svart på vitt att det ej gått vägen.

• åskmolnet

Okej, jag förstår... hmm. Vad ska man säga? Jag vet hur besviken du är!  Känns värdelöst att kissa på den där stickan när man har haft mens...men, men, allt för klinikens statistik.
    Har du börjat tänka på hur ni ska gå vidare?

• Chan2
    åskmolnet skrev 2012-09-17 21:20:37 följande:
    Okej, jag förstår... hmm. Vad ska man säga? Jag vet hur besviken du är!  Känns värdelöst att kissa på den där stickan när man har haft mens...men, men, allt för klinikens statistik.
    Har du börjat tänka på hur ni ska gå vidare?
    Det är de som jag ska fråga kliniken idag då vi endast fått ett färskt försök och inget fryst...
  • åskmolnet

Okej, ni har ert FET kvar? Kul! Jag tyckte det var mycket smidigare att sätta in det frysta ägget än vid den "stora" behandlingen. Skonsammare för kroppen. Lycka till! Chansen ska ju vara relativt stor för att det tar sig vid FET. Fråga läkaren om statistik om du är intresserad så att du får rätt siffror. Håller tummarna för dig.

• Chan2
    åskmolnet skrev 2012-09-18 20:46:56 följande:
    Okej, ni har ert FET kvar? Kul! Jag tyckte det var mycket smidigare att sätta in det frysta ägget än vid den "stora" behandlingen. Skonsammare för kroppen. Lycka till! Chansen ska ju vara relativt stor för att det tar sig vid FET. Fråga läkaren om statistik om du är intresserad så att du får rätt siffror. Håller tummarna för dig.
    Oj jag var otydlig ser jag ... vi får inget FET då vi inte fick några ägg till frysen. Hade ju varit betydligt lättare att ta misslyckandet vid ET om man visste att vi hade ett försök till på oss men icket de. Tack för dina uppmuntrande ord iaf!
Svar på tråden ensam IVF-tjej