• Vanessaalmeida

Hur slutar jag amma och får min son att sluta "snutta" på tutten??

Hej! Jag har en som på precis 6 månader. Och jag har kännt nu ett tag att jag vill sluta amma. Dels för att min som bits med sina tänder som han fått. Han äter gröt till frukost, och fruktpureer på dagen samt ammning. ( men bara fruktpureer, all annan mat gillar han inte ännu) han tar inte napp och inte nappflaska så att ge han välling i flaska går inte. Även inte om pappa ger honom. Men hur slutar jag med amningen? När han är jätte hungrig så vill han bara ha bröstet, han blir helt ivrig och hets äter. Och sen framförallt, hur får jag han att sluta snutta på tutten på natten och faktiskt även på dagarna när han sover ibland? Vill kunna lägga han i hans säng och få ha brösten för mig själv nu.

• Svar på tråden Hur slutar jag amma och får min son att sluta "snutta" på tutten??
  • Natulcien

Om du vill sluta amma så är det ju, i första hand, ersättning du ska ge, inte välling.
    Har du provat många olika flaskor och nappar?
    Har du provat att ge bröstmjölk i flaskan?

• Vanessaalmeida

Jag har testat att ge bröstmjölk i flaska och det gick inte. Har testat alla möjliga nappflaskor och ingen funkar.

• Winterfell

Åk hemifrån och låt någon annan vänja vid flaskan. Du har ju tuttarna och du luktar mjölk.

I vår familj så är det mor och farföräldrarna som har vant barnen vid flaska båda gångerna!

Sen gäller det att vara konsekvent. Är det slut så är det slut.  

• Nyfiken2012

Som ngn tidigare nämnde så är det ersättning och inte välling som gäller. MAM antikolikflaska verkar många nöjda med o de finns ju oftast att få tag på i vanliga butiker vilket är rätt bra. Jag reagerade lite på att du skrev att han blir vrålhungrig, kanske du ammat för sällan? Ha också med i beräkningen att du kanske ändå måste mata på natten, i då dessutom gå upp o fixa m flaska liksom att det här med att han vill snutta kan ha med hans närhetsbehov att göra. Jag har en snart 6 mån o tycker amning är super men vill du absolut inte fortsätta så ska du såklart inte göra det. Men bäst är nog om ngn annan matar m flaskan nu i början o ha tålamod m att det kanske tar lite tid att fasa ut bröstet.

• Lisssen
    Natulcien skrev 2012-09-13 21:12:08 följande:
    Om du vill sluta amma så är det ju, i första hand, ersättning du ska ge, inte välling.
    Har du provat många olika flaskor och nappar?
    Har du provat att ge bröstmjölk i flaskan?
    Varför inte välling?
  • Winterfell
    Lisssen skrev 2012-09-14 10:47:47 följande:
    Varför inte välling?
    Välling är flytande gröt och ska användas som det, dvs ges max 2-3 ggr per dygn. Ersättning är fullgod föda och ska utgöra huvudfödan för barn som inte ammas upp till ett års ålder.

Många tror däremot att välling är jättenyttigt och nån slags tjockare ersättning men det är långt ifrån sant.
  • Lisssen
    Winterfell skrev 2012-09-14 10:52:24 följande:
    Välling är flytande gröt och ska användas som det, dvs ges max 2-3 ggr per dygn. Ersättning är fullgod föda och ska utgöra huvudfödan för barn som inte ammas upp till ett års ålder.

Många tror däremot att välling är jättenyttigt och nån slags tjockare ersättning men det är långt ifrån sant.
    Amning/ersättning rekommenderas bara 6 månader, så att det ska vara huvudföda till ett år kan ju inte stämma. Eller missförstod jag dig nu? 

Men jag förstår resonemanget att ersättning är bättre så länge resten av matintaget består av frukt och välling. När maten blir mer balanserad om mer protein- och fettrik behövs varken bröstmjölk eller ersättning om så ungen är 6 eller 12 månader.
  • Winterfell
    Lisssen skrev 2012-09-14 11:28:16 följande:
    Amning/ersättning rekommenderas bara 6 månader, så att det ska vara huvudföda till ett år kan ju inte stämma. Eller missförstod jag dig nu? 

Men jag förstår resonemanget att ersättning är bättre så länge resten av matintaget består av frukt och välling. När maten blir mer balanserad om mer protein- och fettrik behövs varken bröstmjölk eller ersättning om så ungen är 6 eller 12 månader.
    Nej, du förstod helt rätt, och du borde läsa på om rekommendationerna för du är lite ute och cyklar.  

(Inget illa ment)

Men: Amning och/eller ersättning ska utgöra huvudfödan upp till 1 års ålder, sen rekommenderas delamning till 2 års ålder. (Jag antar att detsamma gäller ersättning.) De där 6 månaderna du pratar om innebär att man inte bör introducera mat före 6 månader. Dvs bebisen ska inte äta annat än bröstmjölk eller ersättning före 6 månaders ålder.

Intaget av fast föda före ett års ålder ska ses som en träningsprocess, det finns inga krav eller rekommendationer på att byta ut mål etc före ett år. Det är med andra ord helt okej att bara ge smakportioner och plockmat. Däremot gillar ju många barn mat så visst ska de få äta det om de tycker om det.

Gröt och välling innehåller massor av gluten och ska bara ges max 3 ggr per dygn. 
  • Lisssen

Usch, jag som inte gillar att cykla! Så jag letade upp lite info ock källor istället...

Först: WHO's rekommendationer om amning i två år gäller amning v/s ersättning, och är rätt missvisande som världshälsoråd. (Se läkartidningen.se) Råden gäller främst i u-länder där tillgång till rent vatten är snål och ersättning alltså är en hälsorisk.

WHO's råd bör alltså inte blandas in i denna diskussion. Låt oss hålla oss till västvärldsrekommendationer istället - närmare bestämt Svenska livsmedelsverket.

SLV har ändrat sina råd om 6 månader amning (Se DN t.ex.) På slv's sida ang. spädbarn står det:
    "Pyttesmå smakprov

En del barn blir tidigt intresserade av mat. Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen. Även om du ger små smakprov är det alltså viktigt att fortsätta amma fullt eller ge ersättning som vanligt ända tills barnet är sex månader."

Ändringen är ju rätt ny (även om min bvc-sköterska godkände smakportioner vid 4 mån redan 2010), så den är nog lätt att missa om man inte är i spädbarnssvängen. Och texten ovan kan lätt tolkas som att bröstmjölk/ersättning inte är nödvändigt efter 6 månader om barnet får i sig bra mat ändå. Och det funkade bra på min dotter. Vid 6 månader slutade vi med ersättning, och hon mådde bra av att bara äta vanlig mat.

Så till det här med gluten. Att man (slv) rekommenderar att gluten introduceras tidigt vet du säkert, men som du säger så bör intaget inte överdrivas. Tur då att havre innehåller försvinnande lite havre, och majsmjöl inget alls! Men med glutenbaserad gröt på morgonen och dito välling på kvällen kommer man ju ändå under 3 ggr/dygn.

Sure, color me besserwisser..! Tungan ute

• Winterfell
    Lisssen skrev 2012-09-14 12:34:02 följande:
    Usch, jag som inte gillar att cykla! Så jag letade upp lite info ock källor istället...

Först: WHO's rekommendationer om amning i två år gäller amning v/s ersättning, och är rätt missvisande som världshälsoråd. (Se läkartidningen.se) Råden gäller främst i u-länder där tillgång till rent vatten är snål och ersättning alltså är en hälsorisk.

WHO's råd bör alltså inte blandas in i denna diskussion. Låt oss hålla oss till västvärldsrekommendationer istället - närmare bestämt Svenska livsmedelsverket.

SLV har ändrat sina råd om 6 månader amning (Se DN t.ex.) På slv's sida ang. spädbarn står det:
    "Pyttesmå smakprov

En del barn blir tidigt intresserade av mat. Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen. Även om du ger små smakprov är det alltså viktigt att fortsätta amma fullt eller ge ersättning som vanligt ända tills barnet är sex månader."

Ändringen är ju rätt ny (även om min bvc-sköterska godkände smakportioner vid 4 mån redan 2010), så den är nog lätt att missa om man inte är i spädbarnssvängen. Och texten ovan kan lätt tolkas som att bröstmjölk/ersättning inte är nödvändigt efter 6 månader om barnet får i sig bra mat ändå. Och det funkade bra på min dotter. Vid 6 månader slutade vi med ersättning, och hon mådde bra av att bara äta vanlig mat.

Så till det här med gluten. Att man (slv) rekommenderar att gluten introduceras tidigt vet du säkert, men som du säger så bör intaget inte överdrivas. Tur då att havre innehåller försvinnande lite havre, och majsmjöl inget alls! Men med glutenbaserad gröt på morgonen och dito välling på kvällen kommer man ju ändå under 3 ggr/dygn.

Sure, color me besserwisser..! Tungan ute

Nah, jag tänker inte kalla dig besserwisser.
    Läste igenom rekommendationerna och det är inte riktigt lika "strikt" som när mina var små. (Min yngsta är snart 5 så det har hänt en del) 
    Däremot tolkar jag inte texten som att man ska sluta amma eller ge ersättning, utan de påpekar ju att det är viktigt även efter att mat introducerats.  
  • Lisssen
    Winterfell skrev 2012-09-14 14:13:22 följande:
    Nah, jag tänker inte kalla dig besserwisser.
    Läste igenom rekommendationerna och det är inte riktigt lika "strikt" som när mina var små. (Min yngsta är snart 5 så det har hänt en del) 
    Däremot tolkar jag inte texten som att man ska sluta amma eller ge ersättning, utan de påpekar ju att det är viktigt även efter att mat introducerats.  
    Man behöver väl inte tvunget sluta vid 6 mån, men efter det är det inte nödvändigt. Men så kommer det ju nya rön hela tiden, om två år är det något helt annat som gäller...
  • Vanessaalmeida

Pipmugg kan min son dricka vatten ur och skall testa med ersättning. Varför jag skrev välling i mitt första inlägg var för min BVC läkare sagt att vi kan ta välling. Jag ammar min son mycket och han får mkt mat då mjölken rinner till jätte lätt. Bara det att vissa måltider så blir han hungrig och gnällig och ibland när jag inte hinner koppla d till att han är hungrig igen så när han får bröstet blir han ivrig. Bröstet är ju inte bara mat utan det är ju napp med. Det som är det största problemet nu när han då börjat bitas.

• Vanessaalmeida

Äta på natten vill han inte göra. Han vill bara snutta. Känner skillnaden på äta och snuttandet. Och det med att åka bort ett tag kan jag inte göra då jag inte har någon som kan passa min lilla E. Jag pratade med BVC idag och dom sa att jag får ta bort ett ammningsmål och ersätta med välling eller gröt. Så får man bara fortsätta så, men E är nog inte redo för att ge upp amningen helt. Får gå små steg till att sluta amma tror jag.

Svar på tråden Hur slutar jag amma och får min son att sluta "snutta" på tutten??