Lisssen skrev 2012-09-14 12:34:02 följande:
Usch, jag som inte gillar att cykla! Så jag letade upp lite info ock källor istället...
Först: WHO's rekommendationer om amning i två år gäller amning v/s ersättning, och är rätt missvisande som världshälsoråd. (
Se läkartidningen.se) Råden gäller främst i u-länder där tillgång till rent vatten är snål och ersättning alltså är en hälsorisk.
WHO's råd bör alltså inte blandas in i denna diskussion. Låt oss hålla oss till västvärldsrekommendationer istället - närmare bestämt Svenska livsmedelsverket.
SLV har ändrat sina råd om 6 månader amning (
Se DN t.ex.)
På slv's sida ang. spädbarn står det:
"Pyttesmå smakprov
En del barn blir tidigt intresserade av mat. Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen. Även om du ger små smakprov är det alltså viktigt att fortsätta amma fullt eller ge ersättning som vanligt ända tills barnet är sex månader."
Ändringen är ju rätt ny (även om min bvc-sköterska godkände smakportioner vid 4 mån redan 2010), så den är nog lätt att missa om man inte är i spädbarnssvängen. Och texten ovan kan lätt tolkas som att bröstmjölk/ersättning inte är nödvändigt efter 6 månader om barnet får i sig bra mat ändå. Och det funkade bra på min dotter. Vid 6 månader slutade vi med ersättning, och hon mådde bra av att bara äta vanlig mat.
Så till det här med gluten. Att man (slv) rekommenderar att gluten introduceras tidigt vet du säkert, men som du säger så bör intaget inte överdrivas. Tur då att havre innehåller försvinnande lite havre, och majsmjöl inget alls! Men med glutenbaserad gröt på morgonen och dito välling på kvällen kommer man ju ändå under 3 ggr/dygn.
Sure, color me besserwisser..! 
Nah, jag tänker inte kalla dig besserwisser.
Läste igenom rekommendationerna och det är inte riktigt lika "strikt" som när mina var små. (Min yngsta är snart 5 så det har hänt en del)
Däremot tolkar jag inte texten som att man ska sluta amma eller ge ersättning, utan de påpekar ju att det är viktigt även efter att mat introducerats.