• milizza

vad är wt namn?

Nu har jag läst en massa trådar där det står det där är ett wt namn.
    Vilka namn annser ni är WT?????
    Någon skrev LIam..är inte det ett helt normalt namn?????

Själv tycker jag det är urlöjligt att dömma människor efter vad dom döper sina barn till.   

• Svar på tråden vad är wt namn?
  • Moonis

Jag kan tycka hela denna WT snacket är löjligt igentligen. Det är ett nytt sätt att se ner på andra människor och ett nytt sätt att hävda sig som bättre än andra.

I övrigt kan även jag tycka att det ser konstlat ut med alla dessa "unika" stavningar på ett annars vanligt namn. Känns som man försöker för mycket helt enkelt. Då menar jag inte bara ett extra h i Noa så det blir Noah utan där namnen knappt går att känna igen.

Sen är det lustigt för min dotter heter Tindra vilket av många ses som ett WT namn vilket borde göra oss till WT. Men sonen heter Isidor vilket verkligen inte ses som ett WT namn så vad gör det oss till då, halvt WT eller Drömmer

• Apotheosis

Jag tycker inte att man blir WT av att ha ett namn som klassas som ett typiskt WT-namn, speciellt inte om man hade namnet innan det klassades som WT (för 20 år sedan hade Kevin, oavsett stavning, inte alls samma WT-stämpel) och om man inte stavar det med extra H och W (eller om den konstiga stavningen är en familjetradition eller orsakad av utländsk härkomst).
    WT är väl snarare en livsstil? Jag kan tycka att det ofta är en viss typ av föräldrar (unga låginkomsttagare med  bristande förmåga att ta ansvar) som har barn som heter Kehwin och Lijam, och dessa föräldrar hade ju varit likadana om deras barn hade hetat Lars och Gabriel. Jag kan också tycka att det är en viss typ av människor som kastar ur sig WT i var och varannan mening. (Människor som tillbringar lite för mycket tid framför datorn och som kanske brister så mycket på andra punkter att de nog inte borde uttala sig om andra).

Isidor är ett superfint namn! Det heter min son med! :) Men vi är nog lite WT. Inte för vårt val av namn utan för att vi fått erbjudande om att bo och arbeta i en trailer park som ägs av en släkting till min make. haha... :) (Vi har alltså inte bestämt oss än om vi skall tacka Ja till erbjudandet då vi har utbildning inom andra områden och kanske vill bo lite mer centralt men att vi överväger det borde nog ge oss ett par WT-poäng).

• Moonis
    Apotheosis skrev 2013-02-08 10:40:50 följande:
    Jag tycker inte att man blir WT av att ha ett namn som klassas som ett typiskt WT-namn, speciellt inte om man hade namnet innan det klassades som WT (för 20 år sedan hade Kevin, oavsett stavning, inte alls samma WT-stämpel) och om man inte stavar det med extra H och W (eller om den konstiga stavningen är en familjetradition eller orsakad av utländsk härkomst).
    WT är väl snarare en livsstil? Jag kan tycka att det ofta är en viss typ av föräldrar (unga låginkomsttagare med  bristande förmåga att ta ansvar) som har barn som heter Kehwin och Lijam, och dessa föräldrar hade ju varit likadana om deras barn hade hetat Lars och Gabriel. Jag kan också tycka att det är en viss typ av människor som kastar ur sig WT i var och varannan mening. (Människor som tillbringar lite för mycket tid framför datorn och som kanske brister så mycket på andra punkter att de nog inte borde uttala sig om andra).

Isidor är ett superfint namn! Det heter min son med! :) Men vi är nog lite WT. Inte för vårt val av namn utan för att vi fått erbjudande om att bo och arbeta i en trailer park som ägs av en släkting till min make. haha... :) (Vi har alltså inte bestämt oss än om vi skall tacka Ja till erbjudandet då vi har utbildning inom andra områden och kanske vill bo lite mer centralt men att vi överväger det borde nog ge oss ett par WT-poäng).
    Ojdå, ja då får ni genast ansluta er till WT-gänget

Allvarligt så tror jag att dom som skulle kunna gå under WT stämpel inte ens förstår själva att dom gör det {#emotions_dlg.djavulsk}

Tungan ute 
  • Moonis
    Moonis skrev 2013-02-08 10:48:14 följande:
    Ojdå, ja då får ni genast ansluta er till WT-gänget

Allvarligt så tror jag att dom som skulle kunna gå under WT stämpel inte ens förstår själva att dom gör det {#emotions_dlg.djavulsk}

Tungan ute 

Eller förresten, sonens namn gör er nog bara till halvt WT ändå så vi kan ju kanske bilda klubb
  • Agrippina

Det är ett faktum att olika socialgrupper döper sina barn till olika typer av namn. 
    Det stämmer även med min erfarenhet - jag är namnintresserad och brukar notera vilka namn barn får i olika familjer!

I överklassen använder de ofta ett litet antal släktnamn. Dessa brukar vara etablerade i Sverige sedan flera hundra år, traditionella och vara vanliga i kungliga och adliga familjer i Europa: Carl, Philip, Vilhelm, Johan, Caroline, Josephine, Louise, Sophie... "Finfranska" stavningar är vanliga - d.v.s. hellre Josephine än Josefin, etc..

I medelklassen härmar man antingen överklassens namn, eller så är man väldigt ängslig och tar de namn som är inne för tillfället. Alltså just nu t.ex. William, Hugo, Alice, Elsa... I medelklassen är det också vanligt med "Astrid Lindgren-bonnromantiska namn": Emil, Anton, Astrid, Lina o.s.v..

I arbetarklassen eller vad som kallas WT, tar man ofta trendiga namn med amerikanskt eller annat utländskt ursprung. Förebilderna är ofta kändisar, typ skådespelare, rock- och popsångare, eller de karaktärer som skådepelarna spelar i en viss TV-serie. Dessa namn är väldigt trendkänsliga - man döper efter de artister som är populära för tillfället. På 50-talet fick dessa barn alltså heta Marilyn, Gary eller Elvis, på 70-talet Linda efter ABBA-Agnethas dotter eller Roger efter Roger Moore, på 90-talet efter karaktärerna i "Days of our Lives" eller "Sunset Beach" (Caitlin, Ben, Trey...), på 2000-talet Noel eller Liam efter Oasis-bröderna... Dessa namn blir aldrig släktnamn, eftersom de 20 år senare anses "mossiga" av den nya generationen i familjen.

• Agrippina
    milizza skrev 2012-09-16 17:24:18 följande:
    Kevin finns det ju en hel del kändisar som heter    

Jo, det är precis det som är grejen... Obestämd
  • Agrippina
    röderaff skrev 2012-09-16 17:56:18 följande:
    Det är ett väldigt fokus på s.k. WT-namn och om det finns någon koppling lägre socialgrupper och vissa namn.
    Jag tycker det är lika intressant att titta på vilka namn som mer välbemedlade människor väljer. 
    I högre samhällsklasser ser vi oftare namn som Viktoria, Gustaf, Madeleine, Viktor, Karl och Filippa.
    Sedan finns det en massa andra grupper av människor där vissa namn är överrepresenterade. Miljöpartister döper ju t ex sina barn gärna till rejäla och korta namn typ Moa. En annan grupp är dom övertatuerade halvkriminella  där namn som Varg kan förekomma.  Kristna människor väljer nog oftare bibliska namn typ Abraham och Rakel. 

Jomen det där sammanfattar det bra!
  • Agrippina
    Moonis skrev 2013-02-08 10:18:26 följande:
    Jag kan tycka hela denna WT snacket är löjligt igentligen. Det är ett nytt sätt att se ner på andra människor och ett nytt sätt att hävda sig som bättre än andra.

I övrigt kan även jag tycka att det ser konstlat ut med alla dessa "unika" stavningar på ett annars vanligt namn. Känns som man försöker för mycket helt enkelt. Då menar jag inte bara ett extra h i Noa så det blir Noah utan där namnen knappt går att känna igen.

Sen är det lustigt för min dotter heter Tindra vilket av många ses som ett WT namn vilket borde göra oss till WT. Men sonen heter Isidor vilket verkligen inte ses som ett WT namn så vad gör det oss till då, halvt WT eller Drömmer
    Jag skulle nog misstänka att Isidor kom från en WT-familj, faktiskt...
  • LilyHearts

Utan att ha läst resten av tråden så är det alla gånger konstiga stavningar på helt vanliga namn. Ditt barn blir inte unikt på något sätt med Cewin, Zandra, Zebaztian med många många fler för att du ändrar bokstäverna. Ser bara wt ut och förpliktar barnet till ett liv där samhället stavar dess namn fel. Ryser bara jag ser det!

• Moonis
    Agrippina skrev 2013-02-08 11:22:03 följande:
    Jag skulle nog misstänka att Isidor kom från en WT-familj, faktiskt...
    Isidor har ursprung från ett gammalt grekiskt namn och betyder "Isis gåva". Det ska tydligen finnas sex kristna helgon med detta namn också så jag skulle inte kalla det ett WT namn

http://sv.wikipedia.org/wiki/Isidor
  • Agrippina
    Moonis skrev 2013-02-08 12:11:06 följande:
    Isidor har ursprung från ett gammalt grekiskt namn och betyder "Isis gåva". Det ska tydligen finnas sex kristna helgon med detta namn också så jag skulle inte kalla det ett WT namn

sv.wikipedia.org/wiki/Isidor

Jo fast det hjälper inte, när det låter som något man kan hitta i ett dataspel på fantasytema...
  • Moonis
    Agrippina skrev 2013-02-08 15:07:02 följande:

Jo fast det hjälper inte, när det låter som något man kan hitta i ett dataspel på fantasytema...
    För mig låter det nästan lite nordiskt om jag ska vara ärlig. Men innan man tycker och tänker om ett namn kan man ju kolla upp lite kanske

Eller man kan sätta WT stämpel lite efter tycke och smak som det passar en själv?
    För det skulle ju styrka lite min åsikt om användandet av detta uttrycket, att man slänger runt med detta uttrycket lite hur som helst och är ett nytt sätt att slå sig för bröstet och se ner på en annan Tungan ute
  • Apotheosis
    Agrippina skrev 2013-02-08 15:07:02 följande:

Jag skulle gissa att någon som skriver "dataspel" tillhör den lågutbildade samhällsgrupp som man brukar sammanfatta som WT? ;)

Jag har för övrigt tolkat det som att WT är steget UNDER arbetarklassen. Arbetarklassen har ju ofta fullständig gymnasieutbildning och arbete medan när man pratar om WT pratar man ofta om de som lever på bidrag och antingen saknar gymnasieutbildning eller med mycket möda har en gymnasie- eller komvuxutbildning. :)

Svar på tråden vad är wt namn?