• Anonym (Mamman)

Vi har flyttat utomlands och pappan vill träffa barnet?

Min dotter är idag fem år gammal, pappan och jag separerade redan under graviditeten och han har inte ens träffat dottern trots att han i början var intresserad men hela tiden drog sig ur när det närmade sig en eventuell träff. Vi har sedan fyra år inte haft någon kontakt alls.

För ett tag sedan träffade jag en ny man och pga hans jobb och mitt val av utbildning så flyttade vi för ett halvår sedan utomlands med en flygresa på minst 10timmar enkel resa.
    När jag någon månad efter att vi flyttat meddelade FK om detta så försvann ju bla underhållsstödet och pappan fick då, antar jag, reda på att vi flyttat just utomlands. Kort efter detta hörde han av sig och vill träffa dottern säger han.
    Jag har absolut inget emot detta men det får ju då ske när vi åker hem till Sverige på besök vid jul eller så får han komma hit om det brådskar. Jag vet inte vad som har hänt men pappan vill att en träff ska ske NU, helst igår redan. När jag förklarar läget så har han lite snällt hotat med att stämma mig och ansöka om gemensam vårdnad.

Jag är inte direkt rädd för att det ska gå igenom men däremot vilka krav de kan ställa på umgänge? Jag varken vill eller kan flytta tillbaka till Sverige och dottern har som sagt aldrig träffat sin pappa och det känns lite tidigt att släppa iväg henne på vecko-lång besök i Sverige hos pappan. 

• Svar på tråden Vi har flyttat utomlands och pappan vill träffa barnet?
  • Iam
    Anonym skrev 2012-09-16 19:52:49 följande:
    Det skiter rätten högaktningsfullt i. Har man boende och dessutom enskild vårdnad ligger ännu större ansvar på den barnet bor med, att försöka få till umgängen och att upplysa om var barnet finns.
    Nej, rätten skiter inte högaktningsfullt i det eftersom det inte handlar om pappans rättigheter utan barnets. 
    TS skriver att hon försökt få pappan att träffa sitt barn det första året, utan att lyckas, och har därefter inte hört av honom på fyra år.
    Det ligger faktiskt ansvar på pappan oxå.  
  • Tonårsmamman1
    Dixie skrev 2012-09-16 19:52:58 följande:

Jag tycker ju det ser mer illa ut att pappan skitit i sitt föräldraansvar i alla år, medan mamman själv tagit allt ansvar för dotter i alla år........
    Jag håller med, även om jag tycker det är viktigt att barnet får kontakt med pappan. Men om han inte brytt sig på 4 år, så är det ju ingen brådska om det nu är så att han skulle börja bry sig nu. 
  • Anonym (Mamman)
    Iam skrev 2012-09-16 19:50:55 följande:
    Med tanke på att hon har enskild vårdnad (som jag uppfattade det) och barnet under sina fem år aldrig har träffat pappan så tror jag inte alls att det ser illa ut för TS. 
    TS sköter sitt liv som den ensamma förälder hon faktiskt är, vilket hon har all rätt att göra.
    Eftersom barnet aldrig har haft en relation till sin pappa, inte ens träffat honom, tror jag inte att han har så mycket att hämta så vida han inte flyttar till samma land och visar allvar med sina intentioner. 
    Ja precis jag har ensam vårdnad om dottern och har tidigare gjort allt för att dottern ska få träffa sin pappa. Jag har gått på möten på familjerätten, försökt anpassa mig efter pappans önskemål om tidpunkter för umgänge, hur umgänget ska gå till osv osv.
    Trots detta har pappan dragit sig ur de gånger vi hade bokat in att han skulle träffa dottern. Och ganska precis när dottern fyllde ett år så slutade jag att pusha på honom och han hörde aldrig av sig mer. 
  • Anonym
    Anonym (Mamman) skrev 2012-09-16 19:54:17 följande:
    Varför ska jag planera in umgänge när han aldrig träffat dottern? 

Och jag är absolut inte negativ till att de ska få träffa varandra, tvärtom! Däremot måste det fungera för alla parter och vi har enbart flyttat för ett par månader sedan och kommer att komma tillbaka till Sverige till jul. Så en resa "hem" är ju planerad
    Har du bott nära? Har du erbjudit umgänge? Har du försökt med samarbetssamtal? Har du tagit kontakt med farföräldrarna? Vad har du gjort för att barnet ska få kontakt med andra halvan av sin släkt? Du har den skyldigheten enligt lagen som ensam vårdnadshavare.

Bjud över honom innan dess?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-16 20:00:20 följande:
    Har du bott nära? Har du erbjudit umgänge? Har du försökt med samarbetssamtal? Har du tagit kontakt med farföräldrarna? Vad har du gjort för att barnet ska få kontakt med andra halvan av sin släkt? Du har den skyldigheten enligt lagen som ensam vårdnadshavare.

Nej, nu fantiserar du.
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-09-16 19:47:17 följande:
    Det lär se riktigt illa ut för ts att ha flyttat utomlands med barnet utan att ha informerat pappan, utan att ha planerat in umgängen osv. Men visst kan hon strunta i det, och låta tingsrätten göra sin egen bedömning. Han kommer inte att tvingas resa, det är ett som är säkert!
    Du pratar i nattmössan. TS har på alla sätt och vis försökt få pappan att träffa barnet, pappan har gett fan i det. TS har ensam vårdnad och kan flytta vart tusan hon vill.
    Har man barn med en person som skiter fullständigt i sitt barn har man ingen skyldighet att sätta sitt liv på on hold utifall att den frånvarande föräldern (ingen kontakt på FYRA år, kan man lugnt kalla frånvarande..) skulle komma på andra tankar.
  • Iam

Som förälder och pappa har man även ett eget ansvar att skapa en relation till sitt barn. Som att dyka upp när det är inbokat umgänge, ringa och höra hur det går för barnet, se till att barnet får träffa sina farföräldrar. 

• SupersurasunkSara

Läs inlägg 13.
  • Anonym (Mamman)

Som jag skrev i inlägget ovan har jag försökt få till en träff genom familjerätten bland annat, dit gick han själv bara en gång då han tyckte det var konstigt att både de och jag ifrågasatte att han ville träffa dottern helt ensam första gången. Trots att jag gick med på att han kunde få träffa dottern med en "kontaktperson" eller vad man nu kan kalla det. Farföräldrarna har träffat dottern men i samband med att pappan försvann helt försvann de också, tyvärr.

Absolut, det har jag också sagt att han får göra, står i ts också!  
  • Anonym (bra mamma)

hahahahah, vilken värld lever du i? av det ts skrivit, så har pappan inget att komma med. Ts har agerat som den enda föräldern barnet haft och försökt ordna ett bra liv för sig och dottern. Hon kan inte tvingas bo kvar i 18 år, ifall pappan skulle ångra sig och vill träffa barnet.
  • Anonym (mmaa)
    Anonym skrev 2012-09-16 19:47:17 följande:
    Det lär se riktigt illa ut för ts att ha flyttat utomlands med barnet utan att ha informerat pappan, utan att ha planerat in umgängen osv. Men visst kan hon strunta i det, och låta tingsrätten göra sin egen bedömning. Han kommer inte att tvingas resa, det är ett som är säkert!
    Exakt VILKA umgängen skulle mamman planera in med den pappa som inte hört av sig på 4 år och som aldrig träffat barnet?
  • Anonym (mmaa)
    Anonym skrev 2012-09-16 19:52:49 följande:
    Det skiter rätten högaktningsfullt i. Har man boende och dessutom enskild vårdnad ligger ännu större ansvar på den barnet bor med, att försöka få till umgängen och att upplysa om var barnet finns.

Nej, ansvaret är inte så stort som en del försöker hävda. Man ska som boendeförälder underlätta och uppmuntra ett umgänge, men det finns inget som säger att man ska vrida in och ur på sig i jakten på en förälder som inte vill ha ett fungerande umgänge.
  • hellokill3r
    Anonym (mmaa) skrev 2012-09-18 11:03:14 följande:
    Exakt VILKA umgängen skulle mamman planera in med den pappa som inte hört av sig på 4 år och som aldrig träffat barnet?

Är också nyfiken på detta..
  • hymafr

TS: Lite OT men tänkte att din dotters farmor och farfar kanske skulle vilja träffa henne men inte riktigt vågar ta kontakt med dig av olika anledningar. En anledning kan vara att de skäms över hur deras som burit sig åt.

• hymafr
    hymafr skrev 2012-09-18 11:09:14 följande:
    TS: Lite OT men tänkte att din dotters farmor och farfar kanske skulle vilja träffa henne men inte riktigt vågar ta kontakt med dig av olika anledningar. En anledning kan vara att de skäms över hur deras som burit sig åt.

*som* ska förstås vara son.
  • Anonym (Mamman)

Kan såhär två veckor senare känna mig väldigt nöjd över att jag stod på mig och inte gick med på någon resa hem nu. Mailade honom senast dagen efter jag skapade den här tråden och bjöd över honom igen, har inte hört något sedan dess..

• Anonym (Mamman)
    hymafr skrev 2012-09-18 11:09:14 följande:
    Visst kan det vara så. Men de gånger de träffade dottern så var det jag som hörde av mig och frågade om de ville träffa henne. Jag bjöd in dom till ettårs kalaset men fick ett nej, hörde av mig några veckor senare men fick aldrig något svar och då tappade jag helt enkelt lusten på att hela tiden springa efter människor som uppenbarligen inte var/är särskilt intresserade för att ens visa lite engagemang.
Svar på tråden Vi har flyttat utomlands och pappan vill träffa barnet?