• Anonym (Fangtasia)

Tänder inte längre på min make...

Min make och jag (30-årsåldern båda två) har känt varandra sen vi var små, varit sambos/gifta i 15 år och har en underbar 3-åring hemma. Allt i förhållandet fungerar superbra - utåt sett. Vi kan prata om allt, vi delar lika på vab, städning, matlagning, föräldramöten, dagistider, vi har liknande intressen och sitter gärna uppe tillsammans och ser på film eller renoverar om i huset, bråkar ytterst sällan osv. Jag är säker på att vi kommer att leva resten av våra liv tillsammans.

Sex däremot ger mig i stort sett ingenting längre. Jag har tvingats inse att jag inte längre tänder på min make lika mycket som förut, särskilt fysiskt. När vi började dejta för evigheter sen var han vältränad och snygg och en sån där kille som var typ snyggast på skolan, men nu är han lite mer åt "trivselviktshållet", ointresserad av att klä sig snyggt, och hans kalsonger är typ 10 år gamla med stora hål och totalt urtvättade och missfärgade. Det känns så svinigt av mig att kommentera något om hans vikt och klädsel utan att såra honom, men faktum är att det är avtändande att inte se några magmuskler alls på en 33-årings kropp men jag vet verkligen inte hur jag ska lägga fram detta för honom på rätt sätt.
    Det är skitjobbigt för jag känner aldrig det där suget längre att jag bara mååååste ligga med honom just nu. Ofta behöver jag fantisera om att någon annan person (kändis, kollega) är den som ligger med mig för att jag ska komma i stämning och kunna ha sex över huvud taget. Jag skulle aldrig någonsin vara otrogen i verkligheten, så det stannar bara vid fantasier.

Jag har försökt vara öppen om detta och har sagt till maken att jag saknar spänning i vårt förhållande, att jag skulle uppskatta om han kan prata med mig om vad han går igång på (eftersom jag är rätt så öppen med det mesta när det gäller sex), kanske överraska mig i köket nån gång när vi fått lillan i säng och ta en quicky på toaletten eller i hallen, men senast jag nämnde detta så började han bara skratta. Han verkar inte tycka att det gör någonting att vi bara har sex någon gång ibland eftersom han älskar mig och bara vill vara med mig och aldrig har varit överdrivet sexsugen ens som tonåring. Men jag känner inte längre likadant och har gråtit mig till sömns i flera dagar eftersom jag inser att det kanske är så här resten av mitt liv kommer att se ut och det ger mig panik!!!

Jag vill få det äktenskap jag har att fungera när det gäller sexlivet. Är det någon annan därute som är/har varit i samma sits som jag som kan dela med sig av lite tips på hur man gör för att komma i stämning igen UTAN att gå utanför förhållandet, separera osv? Han är ju så fantastisk och snäll och smart på alla andra sätt, men jag TÄNDER inte på honom längre!

TIPS MOTTAGES....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-17 11:00
    Som en tilläggskommentar ser jag att det ser ut som om hans fysiska attribut har fått oproportionerligt stor fokus i mitt första inlägg. Så är det INTE och jag skäms för att det kan tolkas så. Det är inte hans fysik och klädsel som är det stora problemet.
    Jag älskar honom för den han är, en verkligen fantastisk människa, men jag är inte förälskad och tänder inte på honom längre. Vad kan JAG göra annorlunda för att det ska bli annorlunda?

• Svar på tråden Tänder inte längre på min make...
  • Anonym

Köp nya underkläder till honom och dra med honom på promenader eller gym, så kan ni göra det tillsammans...

• Anonym (en till)

TS - jag har ett liknande problem, men där jag vet att det är MIG det handlar om och inte maken. Jag har helt enkelt ingen sexlust längre, och då tänder jag ju inte på maken som en följd av detta.

Nu är jag gravid och vi har uppehåll "ändå". Men min plan är faktiskt att söka hjälp för detta kanske om ett halvår när bebisen kommit och jag fysiskt är över förlossningen. Jag kan tända på fantasier och onanera för att liksom få utlopp för sexdriften - men lust till sex med en annan person är borta på nåt sätt. Har säkert att göra med min kroppsuppfattning också, när jag känner mig snygg ökar ju min sexlust också.

I ditt fall är det ju lite annorlunda eftersom du vill ha sex men inte med din man. Jag tror på att förklara ordentligt hur du känner det, att detta är en situation du inte vill vara i. Kanske börja träna ihop?

Och kanske åka iväg själva, komma bort från vardagen lite. Åk iväg en helg bara ni två och ät gott och ta det lugnt. Flirta lite och gör roliga saker.

• Anonym (Fangtasia)
    Anonym skrev 2012-09-17 10:15:10 följande:
    Köp nya underkläder till honom och dra med honom på promenader eller gym, så kan ni göra det tillsammans...
    De gamla kallingarna har "mystiskt börjat fösvinna" vid tvättningen, så det blir nog aktuellt att köpa nya snart

Promenader har vi börjat med sedan ett par år tillbaka, men det har inte gett någon effekt ännu eftersom han har ett stillasittande jobb där det äts snabbmat varje dag och gärna tas 1-2 glas vin eller öl på helgerna året runt. Varje kalori han promenerar eller styrketränar bort har av denna anledning snabbt ersatts med några ytterligare... suck...
  • Anonym (Fangtasia)
    Anonym (en till) skrev 2012-09-17 10:24:19 följande:
    TS - jag har ett liknande problem, men där jag vet att det är MIG det handlar om och inte maken. Jag har helt enkelt ingen sexlust längre, och då tänder jag ju inte på maken som en följd av detta.

Nu är jag gravid och vi har uppehåll "ändå". Men min plan är faktiskt att söka hjälp för detta kanske om ett halvår när bebisen kommit och jag fysiskt är över förlossningen. Jag kan tända på fantasier och onanera för att liksom få utlopp för sexdriften - men lust till sex med en annan person är borta på nåt sätt. Har säkert att göra med min kroppsuppfattning också, när jag känner mig snygg ökar ju min sexlust också.

I ditt fall är det ju lite annorlunda eftersom du vill ha sex men inte med din man. Jag tror på att förklara ordentligt hur du känner det, att detta är en situation du inte vill vara i. Kanske börja träna ihop?

Och kanske åka iväg själva, komma bort från vardagen lite. Åk iväg en helg bara ni två och ät gott och ta det lugnt. Flirta lite och gör roliga saker.
    Tack för tipsen. Det är detta det lutar mot i vårt fall. Bara åka iväg vi två, lämna bort dottern till barnvakt och rå om varandra... problemet med detta är att vi prövade en weekend på lyxhotell i våras för att komma igång igen. Jag hade köpt nya underkläder och såg fräsch ut, han hade ny kostym också, vi åt 3-rättersmiddag och drack vin. När vi sedan skulle "ha mys" på hotellrummet så började en film som han hemskt gärna ville se... så vår "fantastiska sexweekend" slutade med att jag somnade i mina snygga underkläder medan maken tittade på Salt eller nån annan skitfilm.

Får väl försöka ge det en chans till och på ett ställe där det inte finns tv, kanske?
  • Anonym (Q)

Att man inte längre tänder på sin partner handlar till minst 80% om psykologi. Psykologi kan man hantera på många olika sätt. Det enklaste och mest självklara, och som hjälper fullt ut eller till viss del, är att ändra sitt eget sätt att tänka.
    Tankens kraft är stor!
    Om du själv läser din långa inledning så finns där inte mycket som tyder på att du aktivt gör ditt allra bästa för att tänka så att du själv ska tända på din make.
    Om din beskrivning är rätt, vilket jag inte betvivlar, så finns också praktiska saker för dig att påverka/åtgärda så att det blir lättare för dig att ändra tankesättet. T ex att du köper nya kalsonger till honom och slänger hans gamla kan väl inte vara ett oöverstigligt hinder???
    Din beskrivning är säkert rätt, men finns det verkligen inget positivt för dig att fokusera på och som skulle kunna göra att ni båda tänder mer på varandra?
    Eftersom du tycker att det är ett problem så måste du inse att du bär huvudansvaret för att göra något åt det, om du nu vill lyckas? Jag säger inte att felet är ditt men du måste nog bortse från vems fel det är och i stället fokusera på vad du enskilt kan göra åt saken, om du vill nå framgång.
    Du gjorde en gång ett val, du valde din man. Du visste då att han (och ni båda?) förändras med tiden. Det är nog en klar minoritet av gifta 33 åringar som har synliga magmuskler. Med rätt uppmuntran kanske du kan få honom att åter skaffa magrutor men jag skulle nog tro att det är bäst för dig att försöka fokusera på rimligare mål.
    Men med rätt uppmuntran, och med hjälp av psykologi, så kan du med allra största sannolikhet nå förbättring och nå vissa mål.
    Men det är du som måste vilja ta huvudansvaret och i det ansvaret ingår att du måste aktivt och medvetet tänka rätt och tänka att du älskar honom och tänder på honom (i stället för att tänka tvärtom).
    Tankens kraft är stor!

• Anonym (en till)
    Anonym (Fangtasia) skrev 2012-09-17 10:38:25 följande:
    Tack för tipsen. Det är detta det lutar mot i vårt fall. Bara åka iväg vi två, lämna bort dottern till barnvakt och rå om varandra... problemet med detta är att vi prövade en weekend på lyxhotell i våras för att komma igång igen. Jag hade köpt nya underkläder och såg fräsch ut, han hade ny kostym också, vi åt 3-rättersmiddag och drack vin. När vi sedan skulle "ha mys" på hotellrummet så började en film som han hemskt gärna ville se... så vår "fantastiska sexweekend" slutade med att jag somnade i mina snygga underkläder medan maken tittade på Salt eller nån annan skitfilm.

Får väl försöka ge det en chans till och på ett ställe där det inte finns tv, kanske?

Ja - och prata med honom noga innan att titta på film kan ni göra hemma!

En annan sak som faktiskt får igång mig lite är att duscha ihop. Det har alltid varit våra grej på nåt sätt - har alltid gillat att duscha ihop och både mysa och ha sex. Men sedan man fick barn är det ju inte lika ofta man får till de där gemensamma duscharna som vi typ jämt brukade ha innan
  • Anonym (Fangtasia)
    Anonym (Q) skrev 2012-09-17 10:46:41 följande:
    Att man inte längre tänder på sin partner handlar till minst 80% om psykologi. Psykologi kan man hantera på många olika sätt. Det enklaste och mest självklara, och som hjälper fullt ut eller till viss del, är att ändra sitt eget sätt att tänka.
    Tankens kraft är stor!
    Om du själv läser din långa inledning så finns där inte mycket som tyder på att du aktivt gör ditt allra bästa för att tänka så att du själv ska tända på din make.
    Om din beskrivning är rätt, vilket jag inte betvivlar, så finns också praktiska saker för dig att påverka/åtgärda så att det blir lättare för dig att ändra tankesättet. T ex att du köper nya kalsonger till honom och slänger hans gamla kan väl inte vara ett oöverstigligt hinder???
    Din beskrivning är säkert rätt, men finns det verkligen inget positivt för dig att fokusera på och som skulle kunna göra att ni båda tänder mer på varandra?
    Eftersom du tycker att det är ett problem så måste du inse att du bär huvudansvaret för att göra något åt det, om du nu vill lyckas? Jag säger inte att felet är ditt men du måste nog bortse från vems fel det är och i stället fokusera på vad du enskilt kan göra åt saken, om du vill nå framgång.
    Du gjorde en gång ett val, du valde din man. Du visste då att han (och ni båda?) förändras med tiden. Det är nog en klar minoritet av gifta 33 åringar som har synliga magmuskler. Med rätt uppmuntran kanske du kan få honom att åter skaffa magrutor men jag skulle nog tro att det är bäst för dig att försöka fokusera på rimligare mål.
    Men med rätt uppmuntran, och med hjälp av psykologi, så kan du med allra största sannolikhet nå förbättring och nå vissa mål.
    Men det är du som måste vilja ta huvudansvaret och i det ansvaret ingår att du måste aktivt och medvetet tänka rätt och tänka att du älskar honom och tänder på honom (i stället för att tänka tvärtom).
    Tankens kraft är stor!
    Tack för ett fantastiskt fint och klokt inlägg!

Som du skriver så förstår jag verkligen att problemet främst ligger hos mig och därför är jag ute efter tips på hur JAG ska kunna tänka annorlunda. Jag tycker inte att han ska behöva ändra sig egentligen för jag har valt honom i nöd och lust (gamla kalsonger eller inte , men JAG VILL känna annorlunda. Jag vet inte om det skulle räcka med att jag börjar på något naturläkemedel t.ex. för att öka sexlusten, men jag undrar om detta skulle hjälpa till att ändra hur jag ser på det hela? Hur jag tänker och känner?
  • Anonym

Hej ts! Är i en liknande situation. Skillnaden är att vi har varit gifta i bara fem år och inte har några barn. Vi är båda runt 30. Jag tycker min make är attraktiv, i ärlighetens namn mer nu än när jag träffade honom men sexet med honom har blivit så trist. Jag vet exakt vad som kommer att hända denna gång med och ibland föredrar man att fixa det själv nästan. Jag känner igen panikkänslan...ska det vara såhär resten av mitt liv?! Jag ser ganska bra ut och det är en del män som gillar mig men jag vill inte vara otrogen. Jag är säker att jag kommer att ångra det sen. Kommer jag aldrig att känna hur det pirrar i magen igen?!!! Jag har testat mycket, tro inte ngt annat, men det är bara tråkigt in och ut. Måste nog helt ärligt säga att jag är förskräckt av det du skriver ts. Att föredra att titta på film istället för att kn***a på en romantisk helg?!? Nej. Nej nej och nej.....det låter som ngt är fruktansvärt fel.

• Anonym (Fangtasia)
    Anonym skrev 2012-09-17 10:52:37 följande:
    Hej ts! Är i en liknande situation. Skillnaden är att vi har varit gifta i bara fem år och inte har några barn. Vi är båda runt 30. Jag tycker min make är attraktiv, i ärlighetens namn mer nu än när jag träffade honom men sexet med honom har blivit så trist. Jag vet exakt vad som kommer att hända denna gång med och ibland föredrar man att fixa det själv nästan. Jag känner igen panikkänslan...ska det vara såhär resten av mitt liv?! Jag ser ganska bra ut och det är en del män som gillar mig men jag vill inte vara otrogen. Jag är säker att jag kommer att ångra det sen. Kommer jag aldrig att känna hur det pirrar i magen igen?!!! Jag har testat mycket, tro inte ngt annat, men det är bara tråkigt in och ut. Måste nog helt ärligt säga att jag är förskräckt av det du skriver ts. Att föredra att titta på film istället för att kn***a på en romantisk helg?!? Nej. Nej nej och nej.....det låter som ngt är fruktansvärt fel.
    Mm, det är väl det som skrämmer mig lite och ger mig panik i det hela att maken verkar NÖJD med allt detta. Han älskar mig innerligt, och visar och säger det ständigt och behandlar mig fantastiskt bra på alla sätt. Men för honom är sex ingenting viktigt, egentligen, bara något som mest "ska göras" för att tömma påsen ibland. En gång av kanske 10 har vi supersex och pippar som kaniner en stund, men resterande 9 gånger är det bara slentrian.

Ärligt talat - jag vet inte om jag har blivit passionskadad av för mycket kärringssnuskromaner och tv-serier, men jag undrar verkligen: Jag är inte ens 35 år gammal - ska detta vara resten av mitt liv???
  • Anonym
    Anonym (Fangtasia) skrev 2012-09-17 10:55:29 följande:
    Mm, det är väl det som skrämmer mig lite och ger mig panik i det hela att maken verkar NÖJD med allt detta. Han älskar mig innerligt, och visar och säger det ständigt och behandlar mig fantastiskt bra på alla sätt. Men för honom är sex ingenting viktigt, egentligen, bara något som mest "ska göras" för att tömma påsen ibland. En gång av kanske 10 har vi supersex och pippar som kaniner en stund, men resterande 9 gånger är det bara slentrian. Ärligt talat - jag vet inte om jag har blivit passionskadad av för mycket kärringssnuskromaner och tv-serier, men jag undrar verkligen: Jag är inte ens 35 år gammal - ska detta vara resten av mitt liv???

Det kunde varit jag som skrivit detta...jag tror inte du är skadad bara för att du har en normal sexualitet. Och jag håller inte med personen som tycker att det är du som måste ändra din syn. Du kan ändra så mycket du vill men sätter han sig framför tvn på en romantisk helg så tror jag att han har ett problem och tyvärr är hans problem även ditt. Sorgligt nog är otroheten bara en tidsfråga...sex är en alldeles för viktig del av livet och vi lever bara en gång.
  • Anonym (Q)

Jag har läst de senaste inläggen och vill bara påminna:
    Tankens kraft är stor!

• Anonym (Fangtasia)

Ok, än så länge har jag fått följande tankar och tips som jag ska försöka fixa:

1. Tänka annorlunda själv.( Ja, det låter faktiskt som ett vettigt tips även om jag inte är helt övertygad om att det räcker att bara tänka "Jag är vrålkåt på min make" för att faktiskt bli det.)
    2. Slänga hans kalsonger (HAHAHA, åh vad det ska bli skönt att göra det en gång för alla)
    3. Duscha ihop (Japp. Det ska vi nog kunna få till när lillan kommit i säng)
    4. Weekend. (Också bra idé, men som sagt ute på landet utan tv kanske är smartast?)
    5. Träna ihop (promenader är påbörjade, men vi kanske ska börja ett hälsosammare liv ihop på fler plan?)
    6. Klä upp mig själv. (Om jag känner mig sexig så kanske han blir upphetsad av det och då kanske det blir effekt att jag också går igång på det....?)

Fler tips? Böcker att läsa t.ex.? Förvånar mig att ingen ännu har nämnt familjerådgivning.....

• Anonym
    Anonym (Q) skrev 2012-09-17 11:05:47 följande:
    Jag har läst de senaste inläggen och vill bara påminna: Tankens kraft är stor!

Men vad ska hon göra?! Fantisera att han är superman medan han glor på Angelina Jolie???
  • Anonym (Fangtasia)
    Anonym (Q) skrev 2012-09-17 11:05:47 följande:
    Jag har läst de senaste inläggen och vill bara påminna:
    Tankens kraft är stor!
    Japp, och tanken på Alexander Skarsgård har ibland hjälpt mig att komma i stämning... utan makens vetskap.....
  • Anonym (en till)
    Anonym (Fangtasia) skrev 2012-09-17 11:06:44 följande:
    Ok, än så länge har jag fått följande tankar och tips som jag ska försöka fixa:

1. Tänka annorlunda själv.( Ja, det låter faktiskt som ett vettigt tips även om jag inte är helt övertygad om att det räcker att bara tänka "Jag är vrålkåt på min make" för att faktiskt bli det.)
    2. Slänga hans kalsonger (HAHAHA, åh vad det ska bli skönt att göra det en gång för alla)
    3. Duscha ihop (Japp. Det ska vi nog kunna få till när lillan kommit i säng)
    4. Weekend. (Också bra idé, men som sagt ute på landet utan tv kanske är smartast?)
    5. Träna ihop (promenader är påbörjade, men vi kanske ska börja ett hälsosammare liv ihop på fler plan?)
    6. Klä upp mig själv. (Om jag känner mig sexig så kanske han blir upphetsad av det och då kanske det blir effekt att jag också går igång på det....?)

Fler tips? Böcker att läsa t.ex.? Förvånar mig att ingen ännu har nämnt familjerådgivning.....

För min del tror jag på någon form av psykologisk hjälp faktiskt, just därför att jag tror min historik med underlivsproblem (har gjort superont att ha sex tidigare) gör att jag har en spärr.

Men visst kanske ni båda skulle behöva hjälp eftersom din man verkar nöjd med situationen. Det kan ju vara bra med någon utomstående som ger tips - lätt att skaka av sig partnerns åsikter tror jag.

En annan sak som jag kom på som hjälpte oss så länge den funkade - en vibrator. Jag tycker generellt att sexredskap/leksaker är rätt avtändande, men jag köpte iaf en liten äggformad vibrator som inte såg ut som en "klassisk" sexleksak. Den lekte vi med ihop och det ökade faktiskt min lust till sex en del, eftersom det inte blev så mycket fokus direkt på penetrationen liksom. Svårt att förklara...

Nu blev jag ju påmind om att fixa en ny vibrator också
  • MrKlister

Med tanke på den "fantastiska sexweekenden" så låter det ju som att problemet är ömsesidigt.
    Tänder han på dig egentligen?

Svar på tråden Tänder inte längre på min make...