• Anonym (ARG)

Är det här verkligen rimligt?????

Hej,,
    Behöver fråga om det är nån som vet ifall det här verkligen är ok...
    Det är så här, har ett ex som jag har en gemensam dotter med. Hon har alltid bott hos mig men dom har träffats då å då.
    En dag helt plötsligt berättar han att han flyttat hela 30 mil bort. Jag visste ingenting, hade inte fått nån förvarning alls.
    Så nu är det dit han vill att dottern ska komma. Så han sa till mig att jag nu måste börja köra halva vägen, nåt som jag verkligen inte gick med på. Jag HATAR att köra bil, jag ansåg att han har flyttat han får lösa hämtningen å lämningen....  Men tydligen så enkelt var det inte....
    Iaf vi gick upp till familjerätten för att komma på en lösning.. Jag stog fast vid att jag vill inte köra utan kan tänka mig att hjälpa till å betala lite av bensinen.. Den här personen på Fm rätten visste inte så mkt om det här..
    Utan började räkna lite vad han trodde, och kom då fram till att jag ska betala 900 kr!!! Varje gång han kommer, dvs han ska ha henne var 3:e helg nu...  Jag har fan inte råd å betala dom summorna för HAN valt att flytta.. Allt annat jag betalar då, sommar höst vinterkläder, aktiviteter RÄKNAS inte det??
    Nån som vet hur sånt här funkar, jag tror fan inte detta stämmer???

• Svar på tråden Är det här verkligen rimligt?????
  • Anonym (ARG)

nej det är inte hela resekostnaden, det är för 30 mil.  Och bussresorna är inte aktuella efterom det inte skulle funka,,,   då skulle man få stå å vänta i flera timmar tills man kan få tag på buss lr tåg tillbaka...

• Anonym
    Anonym (ARG) skrev 2012-09-17 12:53:04 följande:
    nej det är inte hela resekostnaden, det är för 30 mil.  Och bussresorna är inte aktuella efterom det inte skulle funka,,,   då skulle man få stå å vänta i flera timmar tills man kan få tag på buss lr tåg tillbaka...
    Va? Varför skulle du betala bensin för en bil som slukar 2 liter per mil? Vad hade familjerätten för argument för det?

Hur vill du lösa umgänget då?

Du kommer att bli inblandad för som boendeföräldern är det ett stort ansvar på dig att barnet får möjlighet att ha umgänge med den andra föräldern.

Vilka orter ska ni åka emellan? Helt omöjligt kan det väl inte vara att hitta tåg/buss som passar hyfsat bra?

• Anonym (ARG)

dom räknade 1 liter milen ggr 15 kr liter ggr 30 mil blir 450 kr dit och 450 kr hem alltså 900 kr

• Anonym (ARG)

Hur jag vill lösa umgänget?? alltså igentligen om jag ska vara helt ärlig, så tycker jag det här är sjukt!! Det var pappan som valde valde att flytta  så jävla långt bort som han gjorde. Tror ni han hade NÅN tanke på våran dotter när han gjorde det? Nej det kan jag säga att det hade han inte. han träffade en tjej där som han flyttade in hos, sen helt plötsligt passade det att ha dottern, det gjorde det inte innan kan jag säga. han träffade henne då å då när HAN hade lust. ibland dök han inte ens upp när han lovat henne. han har svikit henne så mkt förr, som hon förhoppnings vis inte kommer ihåg. jag kommer aldrig förlåta honom för det och är därför väldigt arg på honom. men anser fortfarande att hon självklart ska träffa sin pappa nu när han vill igen, för HON vill det.
    men tycker fortfarande att 900 kr är mkt pengar är villig at gå med på betala en del men tycker 900 kr är för mkt bara för han har en bil som drar mkt bensin.

• Anonym (billigaste färd)

TS, du läste inte vad jag skrev va? Du ska betala halva kostnaden för det billigaste ressättet, oavsett om pappan så väljer att åka taxi och hämta och lämna dottern. Är det billigast att åka buss, så är det det du ska betala halva priset för, sen är det upp till pappan att välja färdsätt.

Dock ska det ju förstås vara realistiskt också. Måste man åka 100 mil extra för att åka buss, då är det ju inte realistiskt. Tar det 20 timmar istället för 3 så är inte det heller realistiskt. Jag tror du förstår hur jag menar.

• Anonym (ARG)

ok INGET Nåt om på Fm rätten iaf...

• Anonym (ARG)

oj va fel det blev Inget dom sa nåt om på fm rätten...

• Kjell2

TS: kom ihåg att FR inte kan tvinga på er en överrenskommelse. Allt där sker på frivillig basis. Försök kommer med ett motförslag på en summa du kan acceptera.

Kommer ni inte överrens kan du eller ditt ex alltid driva frågan till tingsrätten med allt vad de innebär av kostnader, energi, osäker utgång och fördjupas konflikt.

.

Kjell2 skrev 2012-09-17 13:16:48 följande:
    TS: kom ihåg att FR inte kan tvinga på er en överrenskommelse. Allt där sker på frivillig basis. Försök kommer med ett motförslag på en summa du kan acceptera.

Kommer ni inte överrens kan du eller ditt ex alltid driva frågan till tingsrätten med allt vad de innebär av kostnader, energi, osäker utgång och fördjupas konflikt.

.
    Och den enda som förlorar på att två föräldrar träter är barnet. Fundera även över vad som är viktigast för barnet. Du vet inte heller idag hur länge pappan kommer bo kvar där nere, hur länge han kommer orka köra 120 mil var tredje vecka etc. Visst, det är han som flyttat, men ju mer man bråkar, desto värre blir det. Som Kjell skriver, kom med ett motbud. Kolla upp vad halva priset för billigaste färdsättet blir och lägg det som motbud om du anser det rimligt.
  • Anonym
    Anonym (ARG) skrev 2012-09-17 13:11:02 följande:
    Hur jag vill lösa umgänget?? alltså igentligen om jag ska vara helt ärlig, så tycker jag det här är sjukt!! Det var pappan som valde valde att flytta  så jävla långt bort som han gjorde. Tror ni han hade NÅN tanke på våran dotter när han gjorde det? Nej det kan jag säga att det hade han inte. han träffade en tjej där som han flyttade in hos, sen helt plötsligt passade det att ha dottern, det gjorde det inte innan kan jag säga. han träffade henne då å då när HAN hade lust. ibland dök han inte ens upp när han lovat henne. han har svikit henne så mkt förr, som hon förhoppnings vis inte kommer ihåg. jag kommer aldrig förlåta honom för det och är därför väldigt arg på honom. men anser fortfarande att hon självklart ska träffa sin pappa nu när han vill igen, för HON vill det.
    men tycker fortfarande att 900 kr är mkt pengar är villig at gå med på betala en del men tycker 900 kr är för mkt bara för han har en bil som drar mkt bensin.
    Han kanske behövde flytta pga jobb också?
    Oavsett så har barnet rätt till umgänge.

Vad vinner du på att bara bitter? Är det inte lättare för dig att försöka lämna hans misstag bakom dig och gå vidare med nya förutsättningar?

Visst är 900 mycket men varför kan du inte åka 10-15 mil med buss istället?

• Anonym

Min mans ex flyttade 30 mil utan förvarning med barnet. Men ex tyckte att han skulle stå för alla kostnader för resorna, pga ex va arbetslös och hade dålig ekonomi.
    Blev tillslut tingsrätten för dom pga att dom aldrig kunde komma fram till nåt. Tingsrätten dömde att dom skulle dela på resorna, altså ombesörja en resa var vid umgänge, trots att hon hade dålig ekonomi åkte hon på att stå för att hjälpa till med resorna.  

Svar på tråden Är det här verkligen rimligt?????