Hamster eller inte hamster?
Både min sambo och jag har växt upp med djur (jag hund, han katter) och nu vill vi ha något eget liv att ta hand om tillsammans. Innan man skaffar barn och allt det där vill vi testa på ansvaret. Plus att vi saknar djur i lägenheten.
Hund vill vi helst ha men det har vi inte tid med. Katt vill vi inte ha i lägenheten för att vi bor så litet bland annat. Kaninbur tar för mycket plats och skräpar ner. Fiskar är tråkigt. Så nu tänker vi hamster. Det är väl lagom? Liten, mindre bur, kräver inte allt för mycket och man kan lämna den under dagen.
Men jag vet inte mycket om hamstrar och tycker inte att det relevanta står på internet. Så ni som har erfarenhet, vad säger ni? Är hamstern ett bra "första"-husdjur?
° Luktar buren i hela lägenheten eller är det lugnt så länge man rengör den regelbundet?
° Bits de hela tiden eller är de i regel snälla?
° Hur dyrt är det? Hur mycket betalar ni för mat och veterinärskostnadet? Blir de ofta sjuka så man måste åka till veterinären? (Vi är ju studenter båda två).
Tacksam för svar!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-17 20:01
Update: Nu vill jag inte att ni får fel uppfattning. Om hamstern är sjuk är det självklart att vi betalar för veterinär!!! Vi kommer inte låta den ligga och plågas. Men missförstå mig rätt: Vi vill helst undvika att skaffa ett djur som de flesta betalar dyra veterinärkostnader för generellt.