enanna skrev 2012-09-26 09:21:18 följande:
Min flicka slutade med dagblöja när hon var drygt år och har nu inte fyllt tre ännu men slutade spontant med nattblöja för ungefär en vecka sedan. För henne har det fungerat så att vi har tagit bort blöjorna så fort de i regel varit torra. Så när hon hade torr blöja hela tiden på dagarna tog vi bort blöjan helt och hållet och nu hade hon börjat vakna med torr blöja varje morgon och då tog vi bort nattblöjan helt och hållet.
Det som vi i stället satsade på var att hålla ordentliga rutiner för att gå på toa, det var dagisets rutiner som gjorde att hon kunde sluta med blöja dagtid. Vi undviker att dricka på kvällen (men ett glas mjölk vill hon alltid ha och det går bra) och det hon ändå dricker så dricker hon så tidigt som möjligt medan toabesöket görs så sent som möjligt innan hon faktiskt lägger sig. Någon gång vill hon gå på toa en gång till innan hon somnar men det är oftast bara för att hon är rastlös.
Den enda "specialåtgärd" vi tagit till för att hon ska vara säkert torr är att hon fått lite mera att dricka tidigare på dagen så att hon säkert inte är jättetörstig när hon ska gå lägga sig. Det visade sig vara ett mycket bra sätt för oss och nu har vi varit sex dagar helt och hållet utan nattblöja och ett drygt halvår (för det mesta) utan dagblöja.
Det är ju så vi har tänkt med. Min äldsta har varit dagtorr i 2 år lite drygt, men har konsekvent genomblöt blöja på morgonen och vaknar inte av att han är kissnödig eller av att han ligger i nedkissad säng. Yngsta har varit dagtorr i över ett år och kommer nog att bli nattorr tidigare för han har haft en del torra blöjor på morgnarna, men ännu inte särskilt konsekvent. De dricker dock ofta en skvätt vatten vid läggdags, men det är ju inte så att de bälgar i sig. Normalt sett så ska man ju kunna dricka lite på kvällen utan att måsta springa och kissa på natten.....tveksamt om det ska spela roll tycker jag.