• Mor till Evelyn

Hur får man barn att gå upp o kissa på natten?

Jag har en dotter på snart 4år. Hon har varit blöjfri under dagarna länge nu och det var inge större problem att sluta med det.Nätterna är fortfarande ett problem.
    Vi försöker ha henne utan blöja och väcka henne på natten/kvällen för att kissa iblend så hinner vi inte. Hon vaknar inte av att hon är kissnödig eller att hon ligger i en stor pöl av kiss.
    Hur får man barnen att vakan på nätterna o kissa?
    Hur gjorde ni med era barn när det var dags att sluta med blöjor på nätterna?

• Svar på tråden Hur får man barn att gå upp o kissa på natten?
  • HWR

Jag lyfter upp min dotter innan jag själv lägger mig och sätter henne på toaletten. Hon kissar typ i sömnen då :) Sen lyfter jag tillbaka henne till sängen och hon sover vidare.

• ramsylina

jag puffar för den här tråden, vill oxå veta. Min son fyller 4 i jul och har varit utan blöja dagtid sen innan sommarn, men vi lyckas inte få honom att ens vilja pröva att vara utan nattetid... Hoppas på bra tips :)

• Dixie
    HWR skrev 2012-09-17 22:41:27 följande:
    Jag lyfter upp min dotter innan jag själv lägger mig och sätter henne på toaletten. Hon kissar typ i sömnen då :) Sen lyfter jag tillbaka henne till sängen och hon sover vidare.

så har jag gjort med mina också - de vaknar inte av sig själv utan man får bära dem till toaletten!
  • skogstomte

Hej! här kommer några tips!

Ser till att hon ej dricker på kvällen max någon deiliter efter kl 18.

Bär/leder upp barnet på toaletten och ser till att tajma innan hon kissar i sängen, lättare sagt än gjort jag vet!

Lånar ett enureslarm på närmsta barnmottagning alternativt köper ett det tog 6 veckor sedan inget kiss i sängen mer har bara hänt knappt en handfull gånger på snart ett halvår från att ha kissat i sängen minst 3-4 gånger oftast fler per vecka trots "kvällskissning" i nästan sovande tillstånd. En stand up komiker jämförde larmet med ett flyglarm från DDR-tiden detta var ingen stor överdrift så man får vara beredd på att hela familjen vaknar men det är ju under en kortare tid, behövs inte så många uppvak till den där innan hjärnan lärt sig att detta är signaler som ska fram även om man sover.

Lycka till! 

• Snurren
    HWR skrev 2012-09-17 22:41:27 följande:
    Detsamma har jag gjort med mina barn. Att innan jag går och lägger mig tog jag upp barnet, pratade lugnt och stilla att nu skall vi kissa. Satte barnet på toaletten och det sker naturligt. Och sovandes....
  • Lilla Morran

Och vi gör likadant... Ser till att det inte dricks för mycket på kvällen. Försöker kissa innan sänggåendet. Tar upp henne efter två, tre timmar och hon kissar på pottan eller toan, i princip sovandes... Då brukar det gå bra. Kommer nog hålla på så ett tag till, för det är sååå tråkigt och jobbigt att gå upp mitt i natten och duscha barn och byta sängkläder...

• Dr Mupp

Jag tror inte på att lära barnet att kissa på nätterna. Det utsöndras hormon som gör att kisset koncentreras och därför behöver man inte kissa på nätterna. Jag har aldrig nattkissat mina barn och de har blivit nattorra vid 2-2,5 års ålder.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Flickan och kråkan

Som jag har förstått det så ska man inte väcka barn på natten för att kissa. Mina är också lite äldre så funderar lite om man bara ska vänta ut det eller inte. 

• enanna

Min flicka slutade med dagblöja när hon var drygt år och har nu inte fyllt tre ännu men slutade spontant med nattblöja för ungefär en vecka sedan. För henne har det fungerat så att vi har tagit bort blöjorna så fort de i regel varit torra. Så när hon hade torr blöja hela tiden på dagarna tog vi bort blöjan helt och hållet och nu hade hon börjat vakna med  torr blöja varje morgon och då tog vi bort nattblöjan helt och hållet.

Det som vi i stället satsade på var att hålla ordentliga rutiner för att gå på toa, det var dagisets rutiner som gjorde att hon kunde sluta med blöja dagtid. Vi undviker att dricka på kvällen (men ett glas mjölk vill hon alltid ha och det går bra) och det hon ändå dricker så dricker hon så tidigt som möjligt medan toabesöket görs så sent som möjligt innan hon faktiskt lägger sig. Någon gång vill hon gå på toa en gång till innan hon somnar men det är oftast bara för att hon är rastlös.

Den enda "specialåtgärd" vi tagit till för att hon ska vara säkert torr är att hon fått lite mera att dricka tidigare på dagen så att hon säkert inte är jättetörstig när hon ska gå lägga sig. Det visade sig vara ett mycket bra sätt för oss och nu har vi varit sex dagar helt och hållet utan nattblöja och ett drygt halvår (för det mesta) utan dagblöja.

• Flickan och kråkan
    enanna skrev 2012-09-26 09:21:18 följande:
    Min flicka slutade med dagblöja när hon var drygt år och har nu inte fyllt tre ännu men slutade spontant med nattblöja för ungefär en vecka sedan. För henne har det fungerat så att vi har tagit bort blöjorna så fort de i regel varit torra. Så när hon hade torr blöja hela tiden på dagarna tog vi bort blöjan helt och hållet och nu hade hon börjat vakna med  torr blöja varje morgon och då tog vi bort nattblöjan helt och hållet.

Det som vi i stället satsade på var att hålla ordentliga rutiner för att gå på toa, det var dagisets rutiner som gjorde att hon kunde sluta med blöja dagtid. Vi undviker att dricka på kvällen (men ett glas mjölk vill hon alltid ha och det går bra) och det hon ändå dricker så dricker hon så tidigt som möjligt medan toabesöket görs så sent som möjligt innan hon faktiskt lägger sig. Någon gång vill hon gå på toa en gång till innan hon somnar men det är oftast bara för att hon är rastlös.

Den enda "specialåtgärd" vi tagit till för att hon ska vara säkert torr är att hon fått lite mera att dricka tidigare på dagen så att hon säkert inte är jättetörstig när hon ska gå lägga sig. Det visade sig vara ett mycket bra sätt för oss och nu har vi varit sex dagar helt och hållet utan nattblöja och ett drygt halvår (för det mesta) utan dagblöja.

Det är ju så vi har tänkt med. Min äldsta har varit dagtorr i 2 år lite drygt, men har konsekvent genomblöt blöja på morgonen och vaknar inte av att han är kissnödig eller av att han ligger i nedkissad säng. Yngsta har varit dagtorr i över ett år och kommer nog att bli nattorr tidigare för han har haft en del torra blöjor på morgnarna, men ännu inte särskilt konsekvent. De dricker dock ofta en skvätt vatten vid läggdags, men det är ju inte så att de bälgar i sig. Normalt sett så ska man ju kunna dricka lite på kvällen utan att måsta springa och kissa på natten.....tveksamt om det ska spela roll tycker jag.
  • 81missan
    Dr Mupp skrev 2012-09-26 07:10:27 följande:
    Jag tror inte på att lära barnet att kissa på nätterna. Det utsöndras hormon som gör att kisset koncentreras och därför behöver man inte kissa på nätterna. Jag har aldrig nattkissat mina barn och de har blivit nattorra vid 2-2,5 års ålder.
    Har du flickor eller pojkar?
  • WPmamman

Dottern gick att nattkissa. Sonen vaknade när man försökte och blev hysterisk. Inget kissande blev det med honom heller. Från att kissa 3-4 gånger i veckan i sängen händer det nu cs 1-2 gånger i månaden. Vi slutade försöka nattkissa honom utan tog tvätten istället. Blev lugnast så.

Svar på tråden Hur får man barn att gå upp o kissa på natten?