• MammaMR

Kub/nupp ung men hög risk?!

Jag är 25 år gammal och väntar mitt första barn med andra ord är allting väldigt nytt, spännande, skrämmande... Jag är i vecka 12 nu och gjorde i veckan kub testet som visade låg risk (1:349) men får min ålder och att jag i övrigt är frisk tycker jag att detta inte känns alls som några bra siffror?!
    Borde förmodligen inte oroa mig, finns få mycket andra saker som är mycket värre som kan hända den lilla. Men är trots detta nyfiken om någon har liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Kub/nupp ung men hög risk?!
  • Annie 269

Fick komma till en ultraljudsläkare nu som skulle göra småtester för att ytterligare bedöma. Han sa att jag var 1 av 20 som fått sämre risk än min bakgrundsrisk, det ar alltså inte så vanligt men han poängterade att det ändå är mycket liten risk att något är fel. Blev inte mycket klokare efter UL. Han gjorde tre mätningar. Två på hjärtat och ett på näsbenet. De på hjärtat var bra, och han visade dessutom 3 punkter på lillfingret som ska finnas på friska barn (fast man brukar inte titta på den indikatorn mer, det var mer förr i tiden). Men näsbenet kunde han inte riktigt se, eller mäta. Så han tyckte inte att det blev klockrent. Därför sa han att för min skull, om jag behöver mer tester för att få en lugn graviditet kan bli erbjuden att göra ett fostervattenprov. Så det ska jag göra. Fick tid den 9 oktober. Sen tar det en vecka innan svaret kommer. Blir alltså mer än 3 veckors ytterligare väntan innan jag vet om allt är bra..

• MammaMR

Snälla håll mig uppdaterad hur det går för dig. Hoppas att veckorna går fort nu, lycka till!

• Annie 269

Tack! Det värmer ;) håller tummarna för dig med! Vi är ju för fan unga..!

• Copyjulia
    Annie 269 skrev 2012-09-19 14:01:32 följande:
    Jag ringde min bm och förklarade min oro. Hade hoppats att vi kunde ha ett samtal där hon lugnade mig, men hon sa direkt att hon skulle skicka en remiss om fvp direkt, utan att fråga om jag ville, jag vet ju inte ens?! Jag ska ringa till UL på fredag och fråga om remissen kommit. Sen får de avgöra, inte säkert att de tar emot mig. Bm sa att min risk inte var förhöjd men att jag visserligen fått siffror som var sämre för min ålder än väntat.. :/ förvirrande bara. Jag hoppas på att kunna ha ett bra samtal med en UL-läkare..
    Men gud så dåligt att skicka remiss till fvp utan att ens vara säker på att du ville. Du har ju låg risk även om den är högre än de flesta i din ålder. Själv hade jag 1/126 vilket ju räknas som hög risk men har i princip blivit avrådd av alla läkare, bm etc jag pratat med från att göra fvp då risken trots min ganska höga risksiffra ändå är ännu högre för att få mf vid fvp. (Vi har gjort flera IVF och haft flera missfall, det är väl det de har tänkt på också när de avrått mig från fvp.)
  • MammaMR

Du går vidare utan extra undersökningar Mao? Man får komma ihåg att 125 barn kommer att födas friska även i denna grupp.. Lycka till!

• Copyjulia
    MammaMR skrev 2012-09-22 07:32:51 följande:
    Du går vidare utan extra undersökningar Mao? Man får komma ihåg att 125 barn kommer att födas friska även i denna grupp.. Lycka till!
    Jo jag har fått flera extra undersökningar. Gjorde utökad organscreening i v 20 som inte visade några tecken på Downs. De sa då att vår risksiffra halverades till 1/252. Men det är ju ingen garanti förstås det är det ju endast fvp som kan ge. Jag kände mig dock lite lugnare efter organscreeeningen men jag önskar att jag hade vågat göra fvp för det är inte kul att gå och vara orolig... Men jag kunde bara inte. Bokade tid två ggr som jag sedan avbokade.
  • Annie 269

Enligt överläkaren som ska göra mitt prov, är risken för missfall betydligt lägre än de officiella siffrorna som säger att ökningen är 1%. Han hade gjort runt 3000 prover, vilket isf skulle innebära att 30 av dem fått missfall, vilket inte alls var fallet enligt honom. Men verkar väldigt olika vad folk säger beroende på vem man frågar om råd :S

• Copyjulia
    Annie 269 skrev 2012-09-24 07:50:20 följande:
    Enligt överläkaren som ska göra mitt prov, är risken för missfall betydligt lägre än de officiella siffrorna som säger att ökningen är 1%. Han hade gjort runt 3000 prover, vilket isf skulle innebära att 30 av dem fått missfall, vilket inte alls var fallet enligt honom. Men verkar väldigt olika vad folk säger beroende på vem man frågar om råd :S
    Det beror nog på vilken klinik man går till. Min klinik har fört statistik på sina mf som de tydligt redovisar på sin hemsida och det är ca 1 på 100, något mindre. Vissa kliniker och läkare kanske är bättre än andra. 
  • Annie 269

Så, nu är fvp:et gjort! Gick snabbt men var ganska brutalt. Läkaren stack snabbt, vilket iofs känns vettigt med tanke på alla hud- och muskellager som nålen ska gå igenom.. När barnmorskan desinficerade magen och lade ut sterila dukar, fick jag lite ångest, tänkte på allt som kunde gå fel och min egen skuld i det :/ jag hade ju trots allt kunnat avstå från provet.. Lyckligtvis gick det fort och utan problem. Nu ska jag bara vänta en låååång vecka på svar :P

• MammaMR

Det kommer säkert att gå jättebra, trots att det kommer att kännas som en lång lång vecka. Berätta gärna hur det går! Kram

• Annie 269

Tack! Hur har det gått för dig? Har du pratat med din BM eller nån annan vettig?

• Annie 269

Nu ÄNTLIGEN efter 8 dagars outhärdlig väntan kom svaret: trisomi 13, 18 och 21 var normala. Nu är det en väg tillbaka till det normala igen känner jag, denna resan har verkligen skadat mig :/ kan fortfarande inte ta in allt..!

• MammaMR

Jag har försökt släppa det pch njuta nu istället. Tänker att man trots fvp inte ser allt. Det finns så många saker man inte kan förutse. Så allt var bra? Vad skönt om du kan lämna det här bakom dig och njuta av din graviditet nu :)

• Annie 269

Ja, det är iaf inget onormalt på trisomi 13, 18 och 21. Men det finns ju inga garantier, allt kan hända! Jag önskar att jag aldrig hade gjort det dumma kub-testet. Det hade besparat mig mycket ångest! Försöker komma in i någon slags normalt tillstånd nu efter all oro, men det är inte lätt. Ska på RUL på torsdag, ska bli skönt.. Så bra att du kunnat släppa oron lite iaf. Ärligt talat finns ju 1/300-gränsen av en anledning och den är förmodligen högt satt.. Så du kan säkert va lugn. Heja oss!

Svar på tråden Kub/nupp ung men hög risk?!