• gumman 1

Ska vi ta steget....att skaffa nr 4:a?

Hej!

Jag är en tjej på 38 år som är lyckligt gift, vi har tre pojkar som är 11 år, 7 år och 4 år. Jag har ända sedan 3:an kom inte kunnat släppa tanken på att få ett till barn. Har naturligtvis en längtan efter en dotter men i nuläget är det mer ett barn till som känns starkast. Min man kan absolut tänka sig ett till barn. Vi älskar barn! Jag har dock flera orostankar som jag bråttas med, därför tänkte jag höra hur ni resonerar:

Jag är orolig för:

-Risken för att få ett barn med kromosomfel pga min ålder eller risken att få ett sjukt barn.
    -Att få tvillingar
    -Att någo skall hända min man, eller mig och man blir ensamstående med 4 barn.
    -Men framför allt att vi INTE ska orkar ta hand om de barnen vi har. Vill absolut inte att våra barn inte skall få den tid som de har rätt till med sina föräldrar.

Snälla Ni som har erfarenhet av fyra barn eller fler...ge mig argument för och emot att utöka familjen!

Hälsningar
    Carina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-19 15:40
    Sedan tänker jag också på vårt sociala liv, vi har inga vänner som har 4 barn. De flesta har två barn, flicka och pojke. Kommer vi skaffa ett barn till kommer vi nog aldrig bli hembjudna till andra....tror jag

• Svar på tråden Ska vi ta steget....att skaffa nr 4:a?
  • Diana P

Stormamman: Tack för att du delar med dig av dina tankar!!

Nillse: Har ni alltså börjat verkstaden redan?

• nillse
    Diana P skrev 2013-01-09 21:14:47 följande:
    Stormamman: Tack för att du delar med dig av dina tankar!!
    Nillse: Har ni alltså börjat verkstaden redan?

Ja det har vi
  • Diana P

Vad roligt!!!! Har ni berättat för någon IRL? När är BIM? Gick det snabbt att bli gravid med de andra?

• gumman 1

Oj oj! Här händer det saker

Jag velar fortfarande, vi har det tufft ibland. Mycket utveckling och trots men också en del tankar kring det praktiska. Jag älskar barn, längtan efter en liten är enorm. Att få vara gravid, att få känna liv och att få dofta denna ljuvliga bebisdoften en endaste gång till. Att amma och att få ha fördelen att vara föräldraledig. Barnen längtar efter syskon ffa de två yngsta. Men nu börjar vi bli bekväma och rädslan är stor över att vi inte kommer kunna hantera stressen som blir när man skall hinna med en till liten människa i den redan stressiga vardagen. Jag är också väldigt orolig över att det skall hända något med barnet eller med mig......

Men vi har ännu inte kastat in handduken...
    Lycka till ni alla som har tagit ett beslut.....det blir det rätta oavsett vilket...

• nillse
    Diana P skrev 2013-01-09 23:02:59 följande:
    Vad roligt!!!! Har ni berättat för någon IRL? När är BIM? Gick det snabbt att bli gravid med de andra?

Ja det känns väldigt bra Vi har inte berättat för någon än. Vi vill vänta tills det tar sig. Eller jo, min man har berättat för en arbetskamrat som också försöker men ingen av våra närmaste vet. Jag har BIM någon gång mellan 18-22/1.

Båda barnen blev till på första försöket men det innebär ju inte per automatik att det blir så den här gången också, även om vi hoppas förstås.  

Spännande!!
  • SIL

Är 31, har fyra barn, 6 år, 3 år, 2 år och 3 månader. För oss var det ingen större skillnad på 3 eller 4 förutom när alla var sjuka innan jul. Då var det riktigt jobbigt och svårt att hinna med alla. För liten bil och hus är också en nackdel men det går ju att fixa till.

Lycka till! 

• Annsofie82

Har två pojkar på 9 och 8 år och en flicka som är 17 månader snart.

Vill också ha en fyra! Pojkarna är mina sen innan och flickan är gemensam. Men vi har inte plats i huset :( Men vi har planer på att flytta, måste bara bygga klart ;)

• styltan

Jag vill gärna sätta igång med fyran nu, men min man tvekar :( 
    Mina döttrar är väldigt nära varandra och både i ålder och som systrar ( 4 och 5 år)
    Min son är 5 månader, så jag skulle vilja ha ett nära syskon till...

• LforLove

Jag är 33 och har fyra barn; 5, 2, och tvillingar på 9 månader. Vi bor på 100 kvm, har sjusitsig bil.

Det som jag tror är viktigast är att rannsaka förhållandet, om man nu har för ambition att fortsätta leva tillsammans. Allt det andra kan man fixa. Ju fler barn desto mindre tid tillsammans, och det ska man inte undervärdera. Det kan också bli svårare att få barnvakt- av frivilliga.

Vi tycker att det är ljuvligt. Och man ångrar ju sällan de barn man skaffar. Men som min man säger; vi är unga NU och ska inte skjuta allt för mkt på framtiden.

• Diana P

Styltan: Låter som hos oss! Vi har en 6&7-åring som är bästisar och sen en 4 månaders som vi nu bestämt att skaffa syskon till. Just nu ammar jag och har inte fått mensen tillbaka men hoppas på att få till första försöket i maj!

Nillse: Hur går det för er?

• nillse
    Diana P skrev 2013-01-21 23:01:21 följande:
    Styltan: Låter som hos oss! Vi har en 6&7-åring som är bästisar och sen en 4 månaders som vi nu bestämt att skaffa syskon till. Just nu ammar jag och har inte fått mensen tillbaka men hoppas på att få till första försöket i maj!

Det tog sig inte denna gången men vi försöker igen. Har ÄL nästa vecka och hoppas kunna mysa till det fler gånger. Förra gången hade vi bara sex en gång under ÄL
  • styltan
    Diana P skrev 2013-01-21 23:01:21 följande:
    vad roligt :) Jag hoppas att jag är gravid redan, vill inte föda för sent på året. Men har inte heller fått tillbaka mensen. Vad tycker familjen och vänner om att ni ska skaffa en till? Här så tycker dom flesta att det är mååånga barn, om man skaffar fyra. 
Svar på tråden Ska vi ta steget....att skaffa nr 4:a?