• gumman 1

Ska vi ta steget....att skaffa nr 4:a?

Hej!

Jag är en tjej på 38 år som är lyckligt gift, vi har tre pojkar som är 11 år, 7 år och 4 år. Jag har ända sedan 3:an kom inte kunnat släppa tanken på att få ett till barn. Har naturligtvis en längtan efter en dotter men i nuläget är det mer ett barn till som känns starkast. Min man kan absolut tänka sig ett till barn. Vi älskar barn! Jag har dock flera orostankar som jag bråttas med, därför tänkte jag höra hur ni resonerar:

Jag är orolig för:

-Risken för att få ett barn med kromosomfel pga min ålder eller risken att få ett sjukt barn.
    -Att få tvillingar
    -Att någo skall hända min man, eller mig och man blir ensamstående med 4 barn.
    -Men framför allt att vi INTE ska orkar ta hand om de barnen vi har. Vill absolut inte att våra barn inte skall få den tid som de har rätt till med sina föräldrar.

Snälla Ni som har erfarenhet av fyra barn eller fler...ge mig argument för och emot att utöka familjen!

Hälsningar
    Carina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-19 15:40
    Sedan tänker jag också på vårt sociala liv, vi har inga vänner som har 4 barn. De flesta har två barn, flicka och pojke. Kommer vi skaffa ett barn till kommer vi nog aldrig bli hembjudna till andra....tror jag

• Svar på tråden Ska vi ta steget....att skaffa nr 4:a?
  • Jenna0808

Vi har samma funderingar. Vi har barn iåldrarna 8, 4 år och en på 7 månader. Jag är nyss fyllda 36.

• hernameispekka
    gumman 1 skrev 2012-09-19 15:38:02 följande:
    Sedan tänker jag också på vårt sociala liv, vi har inga vänner som har 4 barn. De flesta har två barn, flicka och pojke. Kommer vi skaffa ett barn till kommer vi nog aldrig bli hembjudna till andra....tror jag
    Jag har inga barn och jag är 19. Men reagerade på detta. Vad är det för "vänner" som skulle strunta i att bjuda in er?!
  • Egendomligt

Jag har tre barn, en tvååring och tvillingar 2,5 månad. Jag tror att jag kan vilja ha fler barn om några år. Är dock också lite orolig för att det skulle bli tvillingar igen... Inte för att jag skulle ha något emot 5 barn, utan för att det är jobbigt med två bebisar samtidigt.

En ekonomisk nackdel kan vara att 4 barn inte får plats i en vanlig bil, men det beror ju på vad ni har för bil nu. Vi har just köpt en 7-sitsig, så vi vet att ett till barn skulle få plats :)

Jag har själv 4 syskon, vi är fyra flickor, och så vår lillebror som är yngst.

• gumman 1
    hernameispekka skrev 2012-09-19 19:24:47 följande:
    Jag har inga barn och jag är 19. Men reagerade på detta. Vad är det för "vänner" som skulle strunta i att bjuda in er?!

Ha ha, det är nog mer en känsla hos mig. Jag tror att många av våra vänner ser oss som en trebarnsfamilj och det är helt accepterat men om en liten knodd till skulle följa med och stöka till så kanske vi inte är lika välkomna. Men som sagt det kanske är min känsla, och isåfall så får vi väll ha middagarna hemma hos oss istället
  • Machapuchare
    gumman 1 skrev 2012-09-21 12:24:47 följande:

Ha ha, det är nog mer en känsla hos mig. Jag tror att många av våra vänner ser oss som en trebarnsfamilj och det är helt accepterat men om en liten knodd till skulle följa med och stöka till så kanske vi inte är lika välkomna. Men som sagt det kanske är min känsla, och isåfall så får vi väll ha middagarna hemma hos oss istället
    Sådär känner jag också. Vi (trebarnsfamilj) är redan "en handfull" att få hem och skulle vi ha ett till barn så kanske det blir lite väl mycket och lite väl rörigt för vissa av vännerna när man kommer hem till dem.
  • cosinus

Vi har fyra barn och det funkar för det mesta bra. Barnen är 2, 4, 6 och 8 år gamla. Visst kör det ihop sig ibland som när en unge har match i en ända av staden samtidigt som en annan unge dansar i andra änden av staden och det är föräldramöte på skolan. Ur den synvinkeln är den här årstiden värst. Fotbollen är ff igång och alla vinteraktiviteter dra igång och massor med föräldramöten. Men efter sep brukar det lugna ner sig.

Men överlag tycker jag vardagen funkar bra. Det som är jobbigt är när alla blir sjuka, i vintras hade vi influensa hela familjen över jul och då tog det tid att komma över ytan igen för att först ta hand om ungar när man har 40 graders feber (vi vuxna åkte dit först) och sen inte få vila ikapp riktigt för att ungarna är sjuka och sover risigt då är det jobbigt.

Av våra kompisar har de felsta 3 barn och ett antal 4 så vi är på intet sätt extrema, bil är ju ett litet problem men det kan man ju lösa det med.

• gumman 1

Tack för svar! Vi har en Ford s-Max som har 7-säten, så det känns ok men sedan har vi lite begränsat med husutrymme... Det som jag mest är orolig för är att min ålder skall vara orsak till något fel hos barnet...gjorde ni någon form av fosterdiagnostik när ni väntade nr 4? Har aldrig gjort något mer än rutinulj i v 19, men funderar i såfall på fostervattensprov denna gång.

• cosinus
    gumman 1 skrev 2012-09-21 21:34:29 följande:
    Tack för svar! Vi har en Ford s-Max som har 7-säten, så det känns ok men sedan har vi lite begränsat med husutrymme... Det som jag mest är orolig för är att min ålder skall vara orsak till något fel hos barnet...gjorde ni någon form av fosterdiagnostik när ni väntade nr 4? Har aldrig gjort något mer än rutinulj i v 19, men funderar i såfall på fostervattensprov denna gång.
    Jag är ju inte så gammal men jo vi gjorde FVP med både nummer 3 och 4 (var 31 resp 33) när de föddes. Här i mitt landsting får man göra FVP bara man ber om det men det finns inte tillgång till NUP eller KUB och allt vad de heter.

Sen gjorde jag nog 15-20 ultraljud totalt med trean för att han var tillväxthämmad och 8 med fyran eftersom trean var tillväxthämmad och de ville hålla koll. Men hon kom ut helt normalstor.
Svar på tråden Ska vi ta steget....att skaffa nr 4:a?