• TJ9

13-14mm blåsor efter pergotime, någon mer??!

Hej

Igår tog jag sista pergotime tabletten (på första omgången) och idag var jag inne på ultraljud. Läkaren hittade två blåsor som var ca 13-14mm stora vilket var helt ok tyckte hon. Blåsorna ska bli 18-20mm sa hon. Ska börja testa med ägglossningsstickor imorgon och hon sa att jag kanske får testa i 14 dagar eller mer...

Är det någon annan som haft lite mindre blåsor? Hur har det gått för er, har det blivit någon bebis? =)

// TJ9

• Svar på tråden 13-14mm blåsor efter pergotime, någon mer??!
  • Xweroniqa

Katten: Min läkare sa inget om att det kunde missvisa på ältest... Men men det är bara att hålla tummarna, finns ju inga mer sätt att påverka det hela nu.. Mer än att ha sex då. ;)

TJ9: Ja storleken på äggblåsorna och hinnan i livmodern var tydligen perfekt och nu när jag fick sprutan så gäller det ju bara att spermierna simmar rätt oxå.. Sen ska ju resten gå vägen oxå. Jag har en liten dotter i himlen som bara blev 16 dagar så ett plus på Stickan i min värld innebär inte självklart en bebis...

• TJ9

KattenH81: Ok jag förstår. Du är duktig som har tålamod att vänta. =)

Xweroniqa: Oj fy vad hemskt att överhuvudtaget förlora ett barn och speciellt så tidigt. =( Får man fråga när det hände och vad som hände? Förstår om du inte vill berätta.

• Xweroniqa

TJ9: Hon föddes i vecka 40 i augusti 2008. Hon hade en sjukdom som heter Trisomi 18. Hon hade en hel extra kromosom 18 och det är "inte förenat med liv". Det är ett fel som uppstår i celldelningen omkring vecka 7 och resulterar oftast i ett missfall redan där. Men inte min lilla Ebba, hon var en kämpe. Det konstateras 6-7 fall per år med Trisomi 18.

• TJ9

Xweroniqa: Oj! Hemskt att vara en av 6-7... Hur går man vidare efter en sådan händelse? Har ni försökt få barn igen länge eller tog det ett tag innan ni började försöka igen?

• Xweroniqa

TJ9: Man går inte vidare, man lär sig att leva med det. Jag blev gravid cirka 6 månader efter att vår dotter föddes. Men sen när dotter nummer 2 föddes november -09 så har vi inte skyddat oss utan ett barn till har varit mer än välkommet. Har du några barn sen innan?

• TJ9

Xweroniqa: Ok jag förstår. Jag har inga barn. Har försökt i lite mer än ett år nu så det är inte lika länge som dig. Men vi hoppas verkligen vi har sån tur att pergo-kuren har funkat, räknar dagarna till onsdag.

• TJ9

Xweroniqa: Egentligen är BIM någon gång mellan lördag och måndag, min menscykel har varierat mellan 33-35 dagar. Men på RMC sa de att jag ska ta ett test två veckor efter att jag fått positivt ägglossningstest och det är på onsdag. Jag vet därför inte när jag ska/borde ta ett test egentligen. Kunde inte låta bli att ta ett test i söndags men det var ju negativt såklart. Känner mig ganska förvirrad som du kanske förstår.

Har känt "stickningar" runt äggstockarna men vet inte vad det innebär. I övrigt har jag inte känt av något.

• KattenH81

VUL imorn, cd 12 efter tredje pergo- kuren... Hoppas på fin- fina ägg! :)

Hur går det för er??

• TJ9

KattenH81: Vad kul hur gick VUL??

För oss gick det inte bra. Testade negativt + mens. =( Så nu blir det en lång väntan till pergo-kur nummer 2 eftersom jag måste ha en mens utan kur. Därför får vi vänta till december. =( Var det samma för er? Tänkte dock testa med ägglossningsstickor för att se om jag mot all förmodan får ägglossning på egen hand.

• KattenH81

TJ9 - Tråkigt m mens! Japp, efter första gången på pergo fick jag avvakta... Denna gg fick jag dock två kurer på raken. Anledningen t att min gyn menar att man ska köra varannan är att pergo är ett långsamt läkemedel o påverkar även nästkommande cykel - så oddsen är bra för dig denna cykel m!

Min VUL var lite... speciell! På vä sida var knappt nån tillväxt, tror d var ngn äggblåsa på 12 mm. På hö sida fanns ist två jättar - en på 24 och en på 33 mm. Bra tänkte jag men han mena på att d var för stora o antagligen var kvar sen förra cykeln. Han skickade hem mig m orden att d nog inte skulle bli ngn ÄL denna gång men att jag skulle testa m stickor i en vecka (för den lilla äggblåsan antar jag)

Köpte stickor på vägen hem och fick glad gubbe på CBs ÄL- test! Så en av jättarna verkade ju va m i matchen ändå! :) Nu är det väntan t BIM 30/10!

• TJ9

KattenH81: Ok det var uppmuntrande att höra. =) Har testat med ägglossningsstickor sen i måndags men har inte hänt något än. Får se hur det blir...

Oj vad konstigt att han inte trodde det skulle bli något. Jag trodde att så stora blåsor är perfekta. Hoppas verkligen att det blir ett + 30/10! Du får berätta hur det går sen. =)

• KattenH81

Fick mens efter cykel på 28 dar! Tråkigt såklart :(

Bra med (för mig) lång cykel!

Nästa vecka ska vi på möte till klinik vi nu blivit remitterade till, vilket känns superskönt!

Förhoppningsvis bokar vi då in lite behandlingar, har ex ej "spolat" äggledare än!

Hur går det själv?

• TJ9

KattenH81: Tråkigt att mensen kom men får hoppas att ni äntligen får ordentlig hjälp på er klinik!

Jag fick ägglossning 30 oktober. Förra gången jag fick ägglossning kom mensen exakt 14 dagar efter vilket innebär att jag borde fått mensen nu men det har jag inte. Sist så såg jag ett par tre dagar innan att den var på gång men inte denna gång. Har fått uppförhoppningarna om att det kanske hänt något positivt men samtidigt tänker jag att jag kanske trots allt inte fick ägglossning eftersom jag inte tog spruta/pergotime...

• KattenH81

Nu har jag och sambon varit på vår nya klinik. Fick lite "starta" om med utredning och besvara en massa frågor som jag redan svarat på hos min gamla gynekolog men det kändes bara bra att få dra allt med denna nya läkare eftersom vi nu fortsättningsvis ska vara där!

Pratade lite om mina oregelbundna cykler men hon tyckte inte det var något att oroa sig för. Mer att jag ska testa med ÄL- tester för att få koll när ÄL kommer eftersom det ibland ger utslag dag 9 och ibland först dag 14. Hon menade på att det som snarare är konstant är att det (typ) går 14 dar till BIM efter ÄL.

Hon tyckte dock att eftersom vi är så pass "unga" (31 och 27) och eftersom inget fel är identifierat så ska jag få göra en äggledarspolning nästa cykel och sen att vi ska testa två gånger till med Pergotime (med en uppehållscykel mellan de gångerna). Därefter, typ februari, om inget hänt kan vi börja prata IVF.

Helst vill man ju bara att de ska säga: nu ordnar vi detta åt dig. Du kommer garanterat vara mamma om 9 månader från idag men det blir till att kämpa vidare! Känns skönt att vara igång "på riktigt" nu med nya kliniken!

• TJ9

KattenH81: Vad skönt att det kändes bättre på det nya stället! Jag tycker personligen att det känns mer seriöst när de lägger upp en plan och visar vilken utveckling man ska göra om något inte funkar. Vi kommer ha samma process nu. Vi har två kurer kvar med pergotime och i februari ska vi gå över till IVF om inget hänt. Hoppas dock att både ni och vi slipper IVF!

Förstår precis vad du menar med att man helst vill ha en mirakellösning som gör att man slipper alla försök. Vet inte om du är inne mycket i andra trådar om pergotime här på forumet. Jag går in på enstaka trådar och läser om hur andra lyckats bli gravida efter första/andra/tredje försöket medan andra hållt på i över ett år. På ett sätt får jag upp förhoppningarna men varje gång mensen börjar blir jag besviken, precis som igår...

Svar på tråden 13-14mm blåsor efter pergotime, någon mer??!