• dontworrybehappy

Mat tråd för "Skatterna"

Här tipsar vi varandra om allt som handlar om mat till våra växande skatter.
    Från smakportioner till..... 

• Svar på tråden Mat tråd för "Skatterna"
  • Elvis Mamma

Vad det gäller hur mycket dom behöver äta så är det nog väldigt individuellt Enyas "matschema" är fortfarande enformigt eller vad man ska säga men hon vill inte äta mycket annat än bröstmjölk men kan skriva ändå, hon blir 11 månader idag och äter:

09: Amning
    11: Amning + 1/2 dl frukt
    13-14 Amning (erbjuder henne att smaka av vår lunch, just nu går dock ingen mat ner)
    15.30: Amning
    17-18 Amning + 1/2 dl frukt med 1 msk fet naturell yoghurt i eller 1/2 dl havre/dinkelgröt med 1 msk frukt i.
    20-21 Amning
    00-01 Amning

• AnnaRoos

Så som du har det med Enya, Elvismamma, har jag det i princip med Juliette också. Hon ammar i stort sett sedan äter hon lite frukt och några små smörgåsbitar under dagen,

Den enda mat hon accepterar är spaghetti och köttfärssås så det lagas rätt ofta här haha.

• fröken01

Så dumt att man inte kan citera från iPaden.

Filippa har ju konstaterad allergi mot mjölkprotein Missciss, men vi tror att den växt bort! Vi ska på återbesök om någon månad vid ettårsdagen. Hon har börjat få yoghurt och mjölk i maten, och vi har inte märkt något alls. Dock gillar hon sin mjölkfria ersättning, så vi kör på med den tills vi får andra direktiv. Dessutom är den ju löjligt mycket billigare än Sempers vanliga.

Finns det något mer barn med mjölkproteinallergi i tråden? Har ni märkt någon förändring nu när de blivit lite större?

• Maria84

Elsa vägrar numera att äta barnmatsburkarna, eller jo, i värsta fall kan det gå och om ingen annan äter samtidigt som henne. Men annars så nöjer hon sig inte med dem utan vill ha samma mat som vi andra äter. 
    Så numera äter hon samma middag som oss och lunchen dagen därpå blir oftast rester eller om det går en burk.

I lördags åt hon grillat för första gången, kyckling med ugnsrostade grönsaker och det gillade hon massor.
    Vi hade börjat ge henne av en burk innan det var dags att sätta sig till bords, var på kalas, men så fort alla kom in med tallrikar och då framför allt jag då, så vägrade hon sin egen och skulle bara ha av mitt. 
    Pannkakor är en höjdare också.

Så nu gäller det att tänka sig lite för när man lagar maten, att inte krydda för hårt. Vi andra får krydda vid bordet istället.

Mamma till Liam 030605 & Lucas 080127 & ängeln Axel 090507 & Elsa 120611 och väntar tvillingar BF 131012
  • Elvis Mamma

Här händer det ingenting på matfroten, Enya är kräsnare än någonsin, tidigare har första tuggan gått hyffsat även om hon sedan inte velat ha mer men nu vill hon inte ens smaka, senaste veckan har hon enbart velat amma, har testat att erbjuda gröt, ägg, pasta, ris, smörgås, frukt och egengjord smoothie men hon bara puttar bort med handen. Är dock glad att hon ändå växer otroligt bra å med sina 11,5 kg så går det ju knappast någon nöd på henne iaf

• Missciss

Ja låter ju som att hon (Enya) får i sig ordentligt ändå!

Felicia har också blivit svår med maten, vägrar burkmat, vill bara plocka själv men då hambar i princip ingenting i magen.

Har funderat på om värmen gör att hon får sämre aprit. Själv får jag alltid sämre aptit när det är varmt. Iförsej regnar det ju idag så idag borde hon äta isåfall..

• Missciss

Men blir inte Enya intresserad när ni äter? Å vill smaka?
    Felicia vill alltid äta vår mat, och även om hon inte får i sig så mkt så smakar hon iaf! Jag hoppas ju på att hon kommer äta mer å mer på det sättet..

Köpte Rysk Yoghurt förresten, som jag såg på din blogg Simone. Jättegod! Tyckte jag, Felicia rynkade på näsan, men hon kanske vänjer sig ;)

• Elvis Mamma

Ibland blir hon intresserad av vår mat men när man erbjuder henne att smaka så kastar hon bara ner den på golvet, ingenting hamnar i munnen, jag erbjuder henne dock alltid att smaka av det vi äter å hon får alltid en egen liten tallrik för att kunna plocka själv men det hjälper inte Någon gång vänder det dock säkert

Va kul, ja visst är den yoghurten god? Min 7 åring älskar den!

• Missciss

Ja, men precis jag hoppas oxå att Felicia nångång ska börja äta mer av maten å inte bara leka med den ;)

Ja, den va riktigt god den ryska yoghurten!

• hella82

Vilken skillnad det är mellan barnen. Malte slutade ju amma när han var 8-9 månader ca, och idag äter han hela måltider av vår mat. Stora bitar, han tuggar dem bra. Han äter själv med sked eller gaffel, ibland med händerna.
    Han får ersättning ibland på fm, om han ätit dåligt med frukost. Han äter inget på nätterna och jag har märkt att hans aptit på morgonen blivit mycket bättre sen han slutade nattamma.
    Puré och babygröt har han aldrig ätit, antar att det är konsistensen han inte tycker om. På kvällen dricker han välling.

• Elvis Mamma

Ja visst är skillnaden stor Det brukar ju vara så under första året främst. Jag har ju valt att amma mycket för att jag vill och vi valde ju att vänta länge med smakportioner plus att vi ju även valt att inte alls ge färdig barnmat, babygröt eller välling men det vanligaste är kanske inte att man fortfarande enbart ammar mest när barnet fyller 1 utan då brukar ju dem flesta äta vanlig mat till stor del

• sanna87

Ja det är verkligen olika med maten. elias valde ju att sluta amma själv vid 10 mån (kvälls/nattmålet som rök)så ni äter han bara vanlig mat och och inget på natten.

• hella82

Malte slutade också amma på eget initiativ, han skrek bara och vände bort huvudet. Hade tänkt amma mycket längre, men det var bara att gilla läget (fast det tog ett par veckor innan jag slutade pumpa och lät mjölken sina, ville hålla igång produktionen om han skulle ångra sig..). Vi har heller aldrig gett färdig barnmat, inte för att jag har något emot det utan för att jag helt enkelt tycker det är lika enkelt att ge samma som vi äter. Har bara låtit bli att salta. Nu äter han även sparsamt saltad mat.

• hella82

Elvis mamma -ångrar du nu att ni väntat så länge med smakportioner, när ni märker att hon är så kräsen menar jag? Är du orolig att hon ska fortsätta vara kräsen i framtiden?
    Eller det är ju inget fel på att vara kräsen, men de flesta är nog mån om att deras barn äter bra och ordentligt menar jag :)

• Elvis Mamma

Nej det är ingenting vi ångrar alls, tvärtom Tycker inte egentligen att det spelar så stor roll att hon är kräsen, jag trivs ju så bra med amningen å Enya mår ju bra å växer väldigt fint å jag är inte orolig för att hon kommer fortsätta vara kräsen. Jag tror inte kräsenheten hänger ihop så mycket med just att vi valde att vänta med smakportioner faktiskt, Enyas storebror var precis lika, extremt kräsen å med honom stressad vi mer över maten, vi trugande å försökte och det hade ingen effekt alls, tvärtom men hans kräsenhet släppte med tiden å jag tror mer att det handlar om att man föds så helt enkelt, han är visserligen fortfarande kräsen till viss del men han har alltid vuxit å mått bra ändå å det är ju huvudsaken Det är väl också anledningen till att vi inte känner någon oro över Enyas kräsenheten, just för att hon växer så bra och till å med ligger över medel på kurvan

• AnnaRoos

Jag tror inte att det behöver vara grunden till att Enya är kräsen bara för att de väntade med smakportioner. Jag började relativt tidigt med smakportioner och min tjej är också väldigt väldigt kräsen trots att jag kämpar med mat varje dag. Hon accepterar vissa smaker nu efter ett halvår. Men hon äter verkligen inte mycket. Några småskedar av vissa saker. Dricker ingen välling och hatar gröt! Äpple är typ det enda hon älskar!

Men min bvc-tant sa att så länge man erbjuder dem mat varje dag så är det ok om de inte äter så mycket. Speciellt om man ammar samtidigt, då behöver de förmodligen inte mer mat. Min tjej tycker att bröstmjölk är det bästa i världen och tycker nog att allt borde smaka sim bröstmjölk haha!

Svar på tråden Mat tråd för "Skatterna"