Mat tråd för "Skatterna"
Här tipsar vi varandra om allt som handlar om mat till våra växande skatter.
Från smakportioner till.....
Här tipsar vi varandra om allt som handlar om mat till våra växande skatter.
Från smakportioner till.....
Favoritar :)
Tjohoo! Ett tag kvar för oss men snart så
Noel fick sin första smakportion med gröt bär han blev 3månader.
Vi köpte sempers från 4månader och han verkade gilla det med en gång.
Han fick doc bara någon enstaka tesked i sig vid varje gång men för två dagar sen (alltså 3,5mån) så började jag ge lite mer vid varje "mål" och än så länge fungerar det helt ok. Det mesta hamnar utanför fortfarande hihi.
Ser fram emot när det är dags att börja med riktigt käk. Men kommer nog känna mig rädd att han inte får i sig tillräckligt när man väl börjar byta ut portioner.
Varför stresa?
Rekommendationen är väl ändå att först vid 4 månader ge så kallade smaksensationer (ett kryddmått) av er mat och vid 6 månader öka till smakportion (någon tesked). Vid 8 månaders ålder börjar man ersätta hela mål med fast föda istället för amning/ ersättning.
Läs gärna mer på www.slv.se
www.slv.se/upload/dokument/remisser/Remisser_2011/rad_spadbarn_smabarn/Personalhandbok_slutversion_remiss.pdf
Favoritar denna tråd med :)
Vi har inte börjar med någon "riktig mat" ännu... Tänkte nog smyga igång med det om någon månad, när hon är 4 månader. Ser fram emot det då jag hört att kräkningarna kan bli bättre när det får börja äta annat. Här håller vi på och vänjer henne vid att äta ersättning just nu så att mamman i huset ska kunna vara borta utan att ungen svälter ihjäl ;)