• dontworrybehappy

Mat tråd för "Skatterna"

Här tipsar vi varandra om allt som handlar om mat till våra växande skatter.
    Från smakportioner till..... 

• Svar på tråden Mat tråd för "Skatterna"
  • dontworrybehappy

Noel fick sin första smakportion med gröt bär han blev 3månader.

Vi köpte sempers från 4månader och han verkade gilla det med en gång.

Han fick doc bara någon enstaka tesked i sig vid varje gång men för två dagar sen (alltså 3,5mån) så började jag ge lite mer vid varje "mål" och än så länge fungerar det helt ok. Det mesta hamnar utanför fortfarande hihi.

• sanna87

Ser fram emot när det är dags att börja med riktigt käk. Men kommer nog känna mig rädd att han inte får i sig tillräckligt när man väl börjar byta ut portioner.

• Tirem

Varför stresa?

Rekommendationen är väl ändå att först vid 4 månader ge så kallade smaksensationer (ett kryddmått) av er mat och vid 6 månader öka till smakportion (någon tesked). Vid 8 månaders ålder börjar man ersätta hela mål med fast föda istället för amning/ ersättning.

Läs gärna mer på www.slv.se

www.slv.se/upload/dokument/remisser/Remisser_2011/rad_spadbarn_smabarn/Personalhandbok_slutversion_remiss.pdf

• sanna87
    Tirem skrev 2012-09-21 04:49:04 följande:
    Varför stresa?

Rekommendationen är väl ändå att först vid 4 månader ge så kallade smaksensationer (ett kryddmått) av er mat och vid 6 månader öka till smakportion (någon tesked). Vid 8 månaders ålder börjar man ersätta hela mål med fast föda istället för amning/ ersättning.

www.slv.se/upload/dokument/remisser/Remisser_2011/rad_spadbarn_smabarn/Personalhandbok_slutversion_remiss.pdf

Jag ska inte stressa nej utan kommer följa de råd och rekommendationer som ges
  • dontworrybehappy
    Tirem skrev 2012-09-21 04:49:04 följande:
    Varför stresa?
    www.slv.se/upload/dokument/remisser/Remisser_...
    Hej :)
    Precis som du skriver så är rekommendationerna att man ska följa detta...
    Jag har en dotter född 04 och med första barnet följde jag slaviskt alla rekommendationer från olika håll men det passar helt enkelt inte mig utan jag gör min egen grej av det hela och med andra dottern född 08 så gick det mycket bättre med att introducera saker som tex smakisar.

Vi testar oss fram med forskningen som utgångspunkt.

Super bra länk du delade!
    På sidan 13 i den texten beskrivs tydligt vilka riktlinjer som finns.

Föresten tänkte kolla med dig. Vi är ju fler än 30st föräldrar med "skatter" som har hängt ett tag i den andra tråden men jag kände inte igen ditt nick har du hängt i den andra tråden också? :)
  • apelsin81

Vi har inte börjar med någon "riktig mat" ännu... Tänkte nog smyga igång med det om någon månad, när hon är 4 månader. Ser fram emot det då jag hört att kräkningarna kan bli bättre när det får börja äta annat. Här håller vi på och vänjer henne vid att äta ersättning just nu så att mamman i huset ska kunna vara borta utan att ungen svälter ihjäl ;)

• Tirem
    dontworrybehappy skrev 2012-09-21 10:54:23 följande:
    Hej :)

Precis som du skriver så är rekommendationerna att man ska följa detta...

Jag har en dotter född 04 och med första barnet följde jag slaviskt alla rekommendationer från olika håll men det passar helt enkelt inte mig utan jag gör min egen grej av det hela och med andra dottern född 08 så gick det mycket bättre med att introducera saker som tex smakisar.

Vi testar oss fram med forskningen som utgångspunkt.

Super bra länk du delade!

På sidan 13 i den texten beskrivs tydligt vilka riktlinjer som finns.

Föresten tänkte kolla med dig. Vi är ju fler än 30st föräldrar med "skatter" som har hängt ett tag i den andra tråden men jag kände inte igen ditt nick har du hängt i den andra tråden också? :)

Nope... Den tråden har jag missat!

Har en son född 07 och där följde vi råden som gällde då. Smaka en sorts mat i några dagar vid fyra månaders ålder för att öka i ganska snabb takt (tyckte jag) och detta passade inte honom. Amningen tokade sig totalt och mjölken sinade på någon dag efter han smakat potatis första gången... (Varför ligga där och suga när det fanns riktig mat)

Denna gången ska jag inte chansa, vill amma i minst 6-8 månader så här går det extremt långsamt fram. Dottern är född 8 maj och har bara fått smaka 2 gånger från mitt finger på mat! Tänker bara köra smaksensationer ( fruktansvärt namn, har någon ett bättre?) i små mängder fram tills 6 månadersdagen för att då börja med små smakportioner (ej välling/gröt). Ersätta måltider först vid 8 månader. Dock ska vi börja ge gluten (smörgåsrån) om någon vecka för att minska risken för intolerans.

Svar på tråden Mat tråd för "Skatterna"