MOTORINTRESSERADE - Vilken familjebil rekommenderar ni?
Såg en intressant biltråd inne på pappaforumet men där hade jag ingen behörighet att skriva nåt så nu hoppas jag att några bilkunniga människor hittar hit!
Jag och min kille väntar vårt första barn och inser att en bil nog är nödvändigt att införskaffa. Vad rekommenderas? Våra grundkrav är en kombi, inte alltför gammal (max 10 år), inte gått över ca 15 000 mil, maxpris ca 90 000 kr men gärna billigare. Sen ska den såklart vara säker, ha plats för barnvagn och storhandlingskassar, inte dra alltför mycket soppa, inte kosta skjortan att försäkra, vara enkel och säker att sätta bilbarnstol i. Om det finns nåt mer att tänka på som jag inte har gjort får ni gärna uppmärksamma mig på det också.
Jag har snöat in lite på Volvo v70, den verkar trygg, bra och poppis. V50 verkar lite liten i bagageutrymmet... I pappaforumet verkade Skoda Superb poppis också. Är det nåt att hänga i julgranen? Vad finns det mer? Bilen måste klara vårt trista klimat och inte förvandlas till en dikeskörande rosthög på en gång bara för att det är halt och saltigt ute på vägarna. Den behöver inte vara sportig eller ha en massa drag. Jag körde glatt en Ford Sierra under många år där det inte fanns många knop under motorhuven så det stör mig inte. Min kille har inte ens körkort så han har ingen talan där.