• Opsie

MOTORINTRESSERADE - Vilken familjebil rekommenderar ni?

Såg en intressant biltråd inne på pappaforumet men där hade jag ingen behörighet att skriva nåt så nu hoppas jag att några bilkunniga människor hittar hit!

Jag och min kille väntar vårt första barn och inser att en bil nog är nödvändigt att införskaffa. Vad rekommenderas? Våra grundkrav är en kombi, inte alltför gammal (max 10 år), inte gått över ca 15 000 mil, maxpris ca 90 000 kr men gärna billigare. Sen ska den såklart vara säker, ha plats för barnvagn och storhandlingskassar, inte dra alltför mycket soppa, inte kosta skjortan att försäkra, vara enkel och säker att sätta bilbarnstol i. Om det finns nåt mer att tänka på som jag inte har gjort får ni gärna uppmärksamma mig på det också.

Jag har snöat in lite på Volvo v70, den verkar trygg, bra och poppis. V50 verkar lite liten i bagageutrymmet... I pappaforumet verkade Skoda Superb poppis också. Är det nåt att hänga i julgranen? Vad finns det mer? Bilen måste klara vårt trista klimat och inte förvandlas till en dikeskörande rosthög på en gång bara för att det är halt och saltigt ute på vägarna. Den behöver inte vara sportig eller ha en massa drag. Jag körde glatt en Ford Sierra under många år där det inte fanns många knop under motorhuven så det stör mig inte. Min kille har inte ens körkort så han har ingen talan där. Glad

• Svar på tråden MOTORINTRESSERADE - Vilken familjebil rekommenderar ni?
  • Norrbrud

Volvo v70 greyline. snygg, rymlig framförallt! Vi har inga barn men ja gillar den :) får plats mkt grejor i den.

• AG11

Vi är familj med snart 2barn, vi har V70 s -06.. Mycket rymlig, både vagn, storhandling å alla vi i bil helt utan anmärkning!

• STB88

Audi quattro, rostar inte så lätt och tar sig fram bra och säkert på vintern. :)

• Opsie

Får man verkligen en hyfsat fräsch Audi för max 90  000 kr? 
    Toyota har jag varit lite inne på, de ska visst vara gedigna och pålitliga har jag förstått? 

• Neeellie

Jag har fastnat för Opel Vectra OPC 2,8 t  och Saab 9-5 2,3 T Sportkombi. :)
    Vi ska köpa någon av dom nu innan bäbis kommer. 
    Men smaken är som baken.

• Flisan79

Rekommenderar V70 helt klart. Kan hälsa från min man som är bilmekaniker att det är hans absoluta favorit

Skoda är ju såååå tråkiga. Känns som riktig gubbil.

Neeellie: saabarna är ju jättebra och sjukt bra komfort men...tänk på att iom Saabs konkurs är andrahansvärdet riktigt dåligt och reservdelar kan bli både svårt att få tag på och dyrt.

Fyrhjulsdrivna bilar drar mer bensin.

• Neeellie
    Flisan79 skrev 2012-09-22 12:44:58 följande:
    Rekommenderar V70 helt klart. Kan hälsa från min man som är bilmekaniker att det är hans absoluta favorit

Neeellie: saabarna är ju jättebra och sjukt bra komfort men...tänk på att iom Saabs konkurs är andrahansvärdet riktigt dåligt och reservdelar kan bli både svårt att få tag på och dyrt.

Det håller jag med om :) Det har vi redan gjort men vi har typ bara haft Saab tidigare och det har inte varit problem med vare sig delar eller annat. Därför jag fastnat för dom, för dom går bra, är bekväma och med en Saab som har en bra servicehistorik så är dom väldigt hållbara. :)
  • Opsie
    Flisan79 skrev 2012-09-22 12:44:58 följande:

Flera bra input. Tack! Glad
  • Trollie

Vi har två Opel vectra, en som nu gått 2000 mil och den andra 6000 är riktigt nöjd med bägge bilarna, den äldre har turbo och drar lite mer vid korare turer, men är kanon att dra husvagnen med, bägge är naturligtvis kombi!

• cosinus

Vi har en Toyota avensis (och för all del en Toyota avensis verso också) och jag gillar den skarpt.

Drar klart rimligt med soppa, stort bagageutrymme, inga problem att få plats med stolar och knallar glatt genom besiktningen år efter år.

Köper man en beggad hos en auktoriserad toyotahandlare så har man en speciell garanti på bilarna som gäller tills de är max 8 år eller 15000 mil. Då ingår bl a växellåda och andra väsentliga delar som fixas gratis om de rasar. Minns inte detaljerna helt men de finns att hitta om du söker på en auktoriserad handlare.

www.bytbil.com/bilar/toyota/avensis/avxmkcag/c0ABUDIAAY8QvyZf1S.sQ0oi4IaNfkAAAA__!

Den här t ex skulle man ju ha på sig 1000 mil iaf på garantin för att hinna upptäcka om något väsentligt rasar :)

• Emelie80

Vi hade till att börja med en Volvo V40, men insåg ganska snabbt att den var för liten. 
    Köpte sedan en Saab 9-5 2,0t Vector Sportkombi -06. Superbra bil. Stor, rymlig och bekväm.
    Dock så blev vi så irriterade på att reservdelar och service kostade sjukt mycket! Bara en framlampa (xenon) kostade 1000 kronor + arbete att byta. Går inte att byta själv.
    Vi sålde den efter 14 månader och förlorade under dom månaderna  52000 kronor på den. Inte jättekul!!

Köpte istället en gammal Volvo V70 -00 som gått 28000 mil. DET kallar jag familjebil!!
    Större bagageutrymme finns i princip inte. Stor och rymlig invändigt. Större invändigt än dom nyare eftersom det i dom nyare är större och lyxigare inredning som tar större plats. 
    Kommer inte att byta ut den så länge vi har små barn.
    Dock så ska man ju hitta en så pass gammal bil som är välskött o välservad osv, och kunna byta olja osv själv.  

• Belliis

Vi har en V50 och det går utmärkt att storhandla och samtidigt få med sig barnvagnen en brio go, funkar också med Emmaljunga duo edge utan problem :) men klart ju större desto bättre kanske.. Vi har inte funderat över att byta upp oss iaf..

• gUbbe

Toyota Avensis. Sveriges säkraste bil år efter år enligt Folksams årliga undersökning. Tillräckligt stor i baksätet för bakåtvänd stol samt tillräckligt stor i bagaget för skrymmande vagn! Billig i drift, billig i försäkring och oerhört bra hållbarhet! Kolla Bilprovningens statistik...

Rolig? Njae, men fantastiskt bra!

Skoda superb har ett gigantiskt baksäte som gjort för bakåtvända bilbarnstolar men ett bagage som fått lida för det. Den är nog över er budget dessutom.

Volvo V70 är väl ok men håller inte samma kvalitet driftsmässigt. Kan man leva med tätare verkstadsbesök så absolut...

Subaru Legacy är en bra bil, men blir dyrare i drift. Dyrare försäkring samt drar mer bränsle.

V50, 9-3 och andra mindre kombibilar skulle jag inte ens titta på om man kommer åka lite längre sträckor. De är helt enkelt för små. Jag har testat att sätta en bakåtvänd bilstol i en 9-3 och det är ingen höjdare. Visst, det funkar, men blir olidligt trångt för den som sitter framför när det ska åkas 5 timmar till fjällen.

Jo, jag har en Avensis så ja... jag är partisk

Svar på tråden MOTORINTRESSERADE - Vilken familjebil rekommenderar ni?