Anonym skrev 2012-10-02 09:11:31 följande:
Jag är anonym #22 och #24.
Jag anser att jag höll mig till det som jag ansåg vara relevant och det jag för egen del kunde svara på och det var frågan i ts "Och framför allt: Hur gör ni? "
Jag svarade då att barnens uf betalar underhåll med minimum ( 1273:- ) och eftersom jag är bf så får jag självklart två barnbidrag+flerbarnstillägg och att inga andra intäkter finns utifrån som kommer extra för något utan att av dom pengarna som kommer in till barnen så får det så lov att räcka till allt som kan behövas :
Högre bostadskostnad för större boende
försäkringar
barnomsorg/fritidskostnader
idrottsaktiviteter
kalaskostnader i form av presenter
idrottsutrustning
vecko/månadspengar
påfyllning av mobiler
högre el/vatten/sophämtning p.g.a. fler i familjen
högre matkostnader
Klädinköp
m.m
Jag lägger då till allt själv utöver det som kommer in i form av underhåll och barnbidrag och hakar inte upp mig på att jag ibland (ganska ofta) får en större utgift än uf .
Jag tror att vi egentligen menar samma - som du skriver så får du underhåll samt barnbidrag.
Att sen dina utgifter är högre är "utöver det"

Ville bara få "rätt" siffror..
Själv tycker jag det är synd när man som underhållsförälder inte lägger till "mer än vad lagen kräver"..
Sen så anser jag inte att man skall betala mer än vad som behövs såklart, så det inte uttnyttjas åt något håll.
Man kan som umgängesförälder (men då krävs det att man HAR umgänge såklart, och inte som i ditt fall, noll umgänge) låta barnet få del i högre överskott med saker man gör på helgerna, eget rum mm.
Jag svarade på TS fråga hur VI gör i inlägg #19, alltså:
"Min man är umgängesförälder. Han delar på vissa dyrare presenter, tex mobil, Nintendo DS, laptop tex. Saker dottern kan använda även hos oss tex. Hon har även en garderob full med kläder, cykel, böcker, pyssel mm.. Dvs det mesta som även finns hos mamman"
Aktiviteter som sker på våra helger betalar naturligtvis vi, bland annat så kör hon cross och har både uttrustning o cykel hos oss.
Vi har även köpt säkerhetsuttrustning till aktiviteter hos mamman då hon ansett sig inte haft råd och låtit tösen utföra aktiviteterna utan säkerhetsutrustning (aktiviteter där det krävs vissa skyddskläder).
Jag hoppas att TS kan ta emot mitt svar till frågan också, även om hon ansåg att jag pratade om annat...