• Anonym

Gemensam vårdnad, vilken väg går man med stämningen?

Hejsan

Mamman till min dotter vägrar skriva på så vi två får gemensam vårdnad. Anledningen är att hon vill vara föräldraledig alla 480 dagarna. Och jag vill ju också få en chans till detta - inte ens de 60 dagarna får jag.

Så nu tänker jag stämma henne!

Går jag till en advokat med ärendet direkt (sammarbetssamtal vägrar hon gå på) och sen sköter han resten av jobbet?

• Svar på tråden Gemensam vårdnad, vilken väg går man med stämningen?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 22:12:24 följande:
    Inte när det finns en dom om umgänge med pappan!

Det vet jag inget om. men om pappan har umgänge har han ingen dom att hämta om umgänge hos tingsrätten. Vilken mamma nekar umgänge? inget direkt smart och inte är det bra för barnet heller.
  • Anonym

Jag hade tänkt ta ut 60 dagar från ett års ålder och fram till 2 års ålder.

Tänker inte rycka dottern bara sådär. Övergången ska bli så smidig som möjligt. Sen kan det ju bli 90 dagar eller 70. Men det är något jag och mamman får diskutera - vem vet just nu vill hon bara vara hemma alla 480 dagarna, men om 1 år kanske hon är less och vill börja jobba lite smått. Och där kommer jag in i bilden och tar dottern en dag i veckan.

Men jag tänker givetvis inte lämna mamman i sticket.

Och jag kommer yrka interimisk beslut för att rädda dagarna. Och sen kan vi i lugn och ro - utan att låta dagarna passera förbi under tiden - försöka komma överens om allt annat. Titt som tätt pyttsar jag iväg ett par dagar till mamman...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 23:07:32 följande:
    Jag hade tänkt ta ut 60 dagar från ett års ålder och fram till 2 års ålder. Tänker inte rycka dottern bara sådär. Övergången ska bli så smidig som möjligt. Sen kan det ju bli 90 dagar eller 70. Men det är något jag och mamman får diskutera - vem vet just nu vill hon bara vara hemma alla 480 dagarna, men om 1 år kanske hon är less och vill börja jobba lite smått. Och där kommer jag in i bilden och tar dottern en dag i veckan. Men jag tänker givetvis inte lämna mamman i sticket. Och jag kommer yrka interimisk beslut för att rädda dagarna. Och sen kan vi i lugn och ro - utan att låta dagarna passera förbi under tiden - försöka komma överens om allt annat. Titt som tätt pyttsar jag iväg ett par dagar till mamman...

Det är en god tanke men tro mig du kommer att förstöra allt samarbete om du stämmer mamman när hon är hemma med en nyfödd. Jag har varit mamman och jag skulle fått panik om pappan skulle stämt mig sådär. Man är jävligt sårbar som ensamstående nybliven mamma. Man behöver tid att landa. Jag skulle blivit skraj om jag skulle blivit beroende av någon annans goda vilja för att kunna försörja mig själv. Det är bättre om du låter henne ha alla dagar eftersom barnet bor hemma hos henne och du inte har en aning om hur samarbetet kommer att bli och litar på att hon kommer att ge dig dagar om allt löper fint mellan er och barnet.
  • Anonym
    Barbamamah skrev 2012-09-21 21:09:22 följande:

Jag är ganska säker på att mamman lär vara där och övervaka umgänget. Jag menar, separera spädisar från sina mammor regelbundet tenderar att anses vara mindre bra för barnet.
    Nej då. Pappan har all möjlighet att få umgänge och mamman får finna sig i att sitta hemma och vänta på att barnet kommer hem. Hur umgänget ska se ut bestämmer tingsrätten om mamman och pappan inte kommer överens. Men lika lite som mamman kan tvingas närvara vid umgänge, lika lite kan hon få igenom rätten att vara det.
    Jag hade tänkt ta ut 60 dagar från ett års ålder och fram till 2 års ålder.

Tänker inte rycka dottern bara sådär. Övergången ska bli så smidig som möjligt. Sen kan det ju bli 90 dagar eller 70. Men det är något jag och mamman får diskutera - vem vet just nu vill hon bara vara hemma alla 480 dagarna, men om 1 år kanske hon är less och vill börja jobba lite smått. Och där kommer jag in i bilden och tar dottern en dag i veckan.

Men jag tänker givetvis inte lämna mamman i sticket.

Och jag kommer yrka interimisk beslut för att rädda dagarna. Och sen kan vi i lugn och ro - utan att låta dagarna passera förbi under tiden - försöka komma överens om allt annat. Titt som tätt pyttsar jag iväg ett par dagar till mamman...
    Du är klok och jag tycker absolut du ska stämma henne. Är barnet fött? Vilken ålder är det på barnet?

• Anonym (halva vägen var)

Du kan skriva över flera dagar direkt och visa din goda vilja då du har rätt att kräva tillbaka dina dagar om de inte redan utnyttjats. Du kan alltså skriva över t ex 6 mån och ta tillbaka 4 mån efter 2 mån. Kolla upp det ordentligt med fk.
    Anonym skrev 2012-09-22 07:23:20 följande:

Jag har varit mamman och jag skulle fått panik om pappan skulle stämt mig sådär. Man är jävligt sårbar som ensamstående nybliven mamma. Man behöver tid att landa. Jag skulle blivit skraj om jag skulle blivit beroende av någon annans goda vilja för att kunna försörja mig själv. Det är bättre om du låter henne ha alla dagar eftersom barnet bor hemma hos henne och du inte har en aning om hur samarbetet kommer att bli och litar på att hon kommer att ge dig dagar om allt löper fint mellan er och barnet.
    Och "panik" är just vad pappor får om deras barns mammor säger att hon tänker vägra och behålla alla dagar själv. Dvs pappan blir skraj att han ska bli beroende av mammans goda vilja för att få en relation till sitt barn. Så han vill alltså kanske istället ge henne sina dagar om allt löper fint för honom vad gäller att få en bra relation med sitt barn. .

Anonym skrev 2012-09-21 22:10:53 följande:
    dessutom är kafé umgänge inget som är aktuellt här utan pappan är välkommen så mycket han vill till mitt hem.
    men ville bara skriva det för en del tar det för givet att pappan ska ha svängdörrar hos en mamma som han själv inte vill veta av egentligen.
    Att mamman inte vill ha med pappan att göra eller pappan inte vill ha med mamman att göra är en sak. Relationen mellan förälder och barn är en annan. Eller borde iaf vara det men det är det många som inte kan "förstå". Man sätter alltså sina egna sårade känslor åt sidan. Visst det är skitsvårt men det går. Barn är egna individer, inte vapen.

Uppfattar att vissa skriver ironiskt. Har fått lära mig att ironi funkar särskilt dåligt på nätet. Leder snarare bara till missförstånd och feltolkningar. Men visst alla gör ju som de vill.

• SupersurasunkSara

TS jag tyckte förslaget med att ge henne dagar direkt var bra. Hon ska inte behöva känna att hon lever på nåder av dig. Ett barn får inte börja på dagis före ett års ålder utom i nödfall och det är inte speciellt bra.
    Visst kan barn ha fler än en anknytningsperson, men i de fall där mamman och pappan inte lever ihop är det svårt för pappan att bli lika viktig som mamman.

Om du som du säger, pytsar ut lite dagar då och då 'måste' ju mamman gå med på alla dina ev nycker, så kan det iaf kännas för henne, (och hon kan bli avogt inställt till dig för det och det är ingen bra grund för samarbete) för hon kan inte försörja sig utan föräldrapenningen om barnet inte får gå på dagis, (jo,socialbidrag men vill du det för ditt barn?) du kan inte bara kliva in hux flux och ta hand om barnet en dag eller två, hur ska hon kunna jobba på de premisserna?? Vilket arbete godkänner att en person kommer in end en dag i veckan??? Ska de ha vikarie för övriga dagar eller?? Du kan heller inte skilja barnet dygnet runt från sin mamma utan bäst är om du kan ta 5 dagar i veckan och ha barnet som 'dagbarn' tex, men att någon/några dagar i v sover barnet en natt hos dig. Efter ett tag kan man öka på och ta två nätter i rad osv.

Mamman behöver lugn och ro för att själv få till allt med barnet, inte ha en pappa där som hon kanske inte vill veta av. Samtidigt som pappan behöver få knyta an han med. Ett schema är bäst, då vet båda när umgänget ska ske och man kan planera och förbereda sig och ingen behöver känna oro.

• Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-09-22 08:24:26 följande:
    TS jag tyckte förslaget med att ge henne dagar direkt var bra. Hon ska inte behöva känna att hon lever på nåder av dig. Ett barn får inte börja på dagis före ett års ålder utom i nödfall och det är inte speciellt bra.
    Visst kan barn ha fler än en anknytningsperson, men i de fall där mamman och pappan inte lever ihop är det svårt för pappan att bli lika viktig som mamman.

Om du som du säger, pytsar ut lite dagar då och då 'måste' ju mamman gå med på alla dina ev nycker, så kan det iaf kännas för henne, (och hon kan bli avogt inställt till dig för det och det är ingen bra grund för samarbete) för hon kan inte försörja sig utan föräldrapenningen om barnet inte får gå på dagis, (jo,socialbidrag men vill du det för ditt barn?) du kan inte bara kliva in hux flux och ta hand om barnet en dag eller två, hur ska hon kunna jobba på de premisserna?? Vilket arbete godkänner att en person kommer in end en dag i veckan??? Ska de ha vikarie för övriga dagar eller?? Du kan heller inte skilja barnet dygnet runt från sin mamma utan bäst är om du kan ta 5 dagar i veckan och ha barnet som 'dagbarn' tex, men att någon/några dagar i v sover barnet en natt hos dig. Efter ett tag kan man öka på och ta två nätter i rad osv.

Mamman behöver lugn och ro för att själv få till allt med barnet, inte ha en pappa där som hon kanske inte vill veta av. Samtidigt som pappan behöver få knyta an han med. Ett schema är bäst, då vet båda när umgänget ska ske och man kan planera och förbereda sig och ingen behöver känna oro.
    Varför skulle ts inte kunna vara föräldraledig? Mamman är ensamstående och kan inte räkna med att vara hemma längre än ett år!! Ts skriver tydligt att han planerar att ta ut ca 60 dagar från barnet är ett tills barnet är två år. Varför skulle det vara en omöjlighet som skulle ge mamman "oro" menar du?
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-09-22 08:32:24 följande:
    Varför skulle ts inte kunna vara föräldraledig? Mamman är ensamstående och kan inte räkna med att vara hemma längre än ett år!! Ts skriver tydligt att han planerar att ta ut ca 60 dagar från barnet är ett tills barnet är två år. Varför skulle det vara en omöjlighet som skulle ge mamman "oro" menar du?
    Det skrev jag inte.

TS själv skrev att han tänkte pytsa ut dagar då och då till henne, alltså VET hon inte om hon får fler dagar av honom när hennes är slut = oro, för om hon inte kan snåla på sina dagar av ekonomiska skäl så tar hennes dagar slut innan barnet får gå på dagis.
    TS skrev vidare att han tänkte ta ut en dag i veckan om jag inte fattade fel och hur ska hon kunna ha ett jobb EN DAG i veckan?? Beror ju på vart hon jobbar, på Mc Donalds kan det fungera kanonbra men på mitt jobb blir det katastrof då den dagen skulle gått åt till att uppdatera sig om det som hänt sen sist = inget jobb blir gjort.
    Bättre då att från början se till att mamman har tom ett års ålder och att de har ett schema för pappans umgänge innan dess så att mamman kan planera att göra annat den dagen när pappan och barnet fått en egen bra anknytning.
  • Jojile

Ts, jag tycker du resonerar sunt, men jag måste ändå hålla med vissa här. Att skicka iväg lite dagar då och då, det kommer nog lätt att kännas lite som utpressning för mamman. Hon kommer då vara i en enorm beroendeställning mot dig, och det ska ingen förälder vara.

Jag tycker du kontaktar en advokat som kommer hjälpa dig. Det gjorde jag när fr vägrade, och advokaten sköter allt. Du kommer få gå på möte hos fr där du lägger får ge din syn på saken och detsamma gäller mamman. Sedan blir det förhandling i tr om ett interimistisk beslut, som kommer gälla i väntan på huvudförhandling.

Eller, så var det för mig, ska jag kanske skriva. Lycka till och jag håller tummarna för dig.

• Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-09-22 08:39:16 följande:
    Det skrev jag inte.

TS själv skrev att han tänkte pytsa ut dagar då och då till henne, alltså VET hon inte om hon får fler dagar av honom när hennes är slut = oro, för om hon inte kan snåla på sina dagar av ekonomiska skäl så tar hennes dagar slut innan barnet får gå på dagis.
    TS skrev vidare att han tänkte ta ut en dag i veckan om jag inte fattade fel och hur ska hon kunna ha ett jobb EN DAG i veckan?? Beror ju på vart hon jobbar, på Mc Donalds kan det fungera kanonbra men på mitt jobb blir det katastrof då den dagen skulle gått åt till att uppdatera sig om det som hänt sen sist = inget jobb blir gjort.
    Bättre då att från början se till att mamman har tom ett års ålder och att de har ett schema för pappans umgänge innan dess så att mamman kan planera att göra annat den dagen när pappan och barnet fått en egen bra anknytning.
    Inte? " du kan inte bara kliva in hux flux och ta hand om barnet en dag eller två, hur ska hon kunna jobba på de premisserna?? Vilket arbete godkänner att en person kommer in end en dag i veckan??? Ska de ha vikarie för övriga dagar eller??"

Han har skrivit att han vill ta ca en dag i veckan från barnet är 1 år! Varför skulle det vara omöjligt menar du?

Ts har inte skrivit att han har tänkt vara föräldraledig innan ett år...... Men det hänger säkert på mammans ev välvilja att låta ts ha regelbundet umgänge också.
  • Barbamamah
    Anonym (halva vägen var) skrev 2012-09-22 07:56:46 följande:
    Du kan skriva över flera dagar direkt och visa din goda vilja då du har rätt att kräva tillbaka dina dagar om de inte redan utnyttjats. Du kan alltså skriva över t ex 6 mån och ta tillbaka 4 mån efter 2 mån. Kolla upp det ordentligt med fk.
    Anonym skrev 2012-09-22 07:23:20 följande:
     Jag har varit mamman och jag skulle fått panik om pappan skulle stämt mig sådär. Man är jävligt sårbar som ensamstående nybliven mamma. Man behöver tid att landa. Jag skulle blivit skraj om jag skulle blivit beroende av någon annans goda vilja för att kunna försörja mig själv. Det är bättre om du låter henne ha alla dagar eftersom barnet bor hemma hos henne och du inte har en aning om hur samarbetet kommer att bli och litar på att hon kommer att ge dig dagar om allt löper fint mellan er och barnet.
    Och "panik" är just vad pappor får om deras barns mammor säger att hon tänker vägra och behålla alla dagar själv. Dvs pappan blir skraj att han ska bli beroende av mammans goda vilja för att få en relation till sitt barn. Så han vill alltså kanske istället ge henne sina dagar om allt löper fint för honom vad gäller att få en bra relation med sitt barn. .  

Vilken tur att familjerätten och tingsrätten ser till barnets bästa mer än vad anonyma tyckare på fl. Föräldrapenningdagarna ska i första hand användas under barnets första år då barnet är för litet för förskolan och är tänkt som ersättning för det inkomstbortfall som den föräldralediga föräldern har. Föräldrapenningdagarna är inte tänkta att användas som ett utpressningsverktyg. Det är definitivt inte för barnets bästa. Det är bättre om boföräldern har alla dagarna och "pytsar ut" till umgängesföräldern i den mån samarbetet flyter på än tvärtom eftersom boföräldern är mycket mer beroende av dom. Jag skulle tipsa ts att försöka visa hänsyn och respekt för mamman. Jag tror han kommer komma med det mycket längre än genom en stämning.
  • Anonym
    Barbamamah skrev 2012-09-22 12:05:03 följande:

Vilken tur att familjerätten och tingsrätten ser till barnets bästa mer än vad anonyma tyckare på fl. Föräldrapenningdagarna ska i första hand användas under barnets första år då barnet är för litet för förskolan och är tänkt som ersättning för det inkomstbortfall som den föräldralediga föräldern har. Föräldrapenningdagarna är inte tänkta att användas som ett utpressningsverktyg. Det är definitivt inte för barnets bästa. Det är bättre om boföräldern har alla dagarna och "pytsar ut" till umgängesföräldern i den mån samarbetet flyter på än tvärtom eftersom boföräldern är mycket mer beroende av dom. Jag skulle tipsa ts att försöka visa hänsyn och respekt för mamman. Jag tror han kommer komma med det mycket längre än genom en stämning.
    Föräldradagarna är inte alls tänkta att bara en förälder ska ha tillgång till. Har man gemensam vårdnad har man rätt att behålla sina dagar även om man vägras att vara föräldraledig med sitt barn för den andra föräldern.
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-09-22 11:41:12 följande:
    Inte? " du kan inte bara kliva in hux flux och ta hand om barnet en dag eller två, hur ska hon kunna jobba på de premisserna?? Vilket arbete godkänner att en person kommer in end en dag i veckan??? Ska de ha vikarie för övriga dagar eller??"

Han har skrivit att han vill ta ca en dag i veckan från barnet är 1 år! Varför skulle det vara omöjligt menar du?

Ts har inte skrivit att han har tänkt vara föräldraledig innan ett år...... Men det hänger säkert på mammans ev välvilja att låta ts ha regelbundet umgänge också.
    Då missade jag att den där en dag i veckan han ska vara ledig var EFTER ett års ålder. Då är det givetvis skillnad. Dock kan jag tycka att han som pappa borde vilja vara fler dagar i v med sitt barn, men det är ju min åsikt det. Är lite less på pappor som vill vara helgpappor men ändå ska ha halva föräldraledigheten och använda den till att få långhelger.

Mammans välvilja spelar stor roll ja, därav att jag skrev att han bör skriva över tillräckligt med dagar så hon kan vara hemma ett år iaf redan från början, då slipper hon vara i beroendeställning gentemot pappan och kan slappna av mer. Det brukar gynna välviljan.

• Barbamamah

Ts, är du och mamman vänner eller kommer ni överens åtminstone skapligt? I så fall skulle jag föreslå att ni försöker sätta er ned och diskutera och enas om hur ni ska göra med barnet. Du får klargöra att du är intresserad av att vara delaktig i barnets liv men att du förstår att det kommer krävas mycket av dig (av er båda men tala bara för dig själv) men att du är villig till det och är beredd till kompromisser. Några förslag från min sida är att du föreslår att du tar ut dom tio pappadagarna och tillbringar dom dagtid hemma hos henne så fort hon kommit hem från sjukhuset och känner sig stark nog mentalt och stöttar henne och lär känna ditt barn. Du kan byta blöjor, bära, (mata) etc och även hjälpa till med städning, matlagning, handla etc (om du ska tillbringa dagarna där får du även hjälpa till med hushållet och dessutom ger det dig pluspoäng). Sedan kan du föreslå att du tar föräldraledigt typ en dag i veckan tillsammans med henne hemma hos henne under första året (ensamumgänge är inte att rekommendera för spädisar) men att du tar huvudansvaret för barnet den dagen så kan mamman ta igen sig men ändå finnas i bakgrunden för barnets trygghet. Om du kombinerar detta med att komma och hälsa på en kväll i veckan så bygger du en relativt bra grund för en stabil och god relation till ditt barn från start.

• Barbamamah
    Anonym skrev 2012-09-22 12:08:12 följande:
    Föräldradagarna är inte alls tänkta att bara en förälder ska ha tillgång till. Har man gemensam vårdnad har man rätt att behålla sina dagar även om man vägras att vara föräldraledig med sitt barn för den andra föräldern.

Om man som föräldrar inte kan enas om vem som ska vara föräldraledig med barnet och hur man ska finansiera det så har man tillräckligt svåra samarbetssvårigheter för att gemensam vårdnad ska vara lämpligt.
  • Anonym

ring en jurist direkt så får du hjälp med allt :)
    verkar behövas.... :( 

• Barbamamah
    Barbamamah skrev 2012-09-22 12:22:18 följande:
    Om man som föräldrar inte kan enas om vem som ska vara föräldraledig med barnet och hur man ska finansiera det så har man tillräckligt svåra samarbetssvårigheter för att gemensam vårdnad ska vara lämpligt.

"olämpligt" ska det stå.
  • Anonym

Förstår inte riktigt varför så många pratar om att pappan kan vara hemma med barnet länge efter att det har fyllt ett år. Om mamman tar ut f-penning 7 dagar i veckan, vilket är det vanligaste antar jag om man är ensamstående med relativt låg inkomst (som jag själv t ex), då är alla dagar slut efter 13 månader.

Så det kommer inte finnas mycket att bråka om sedan.

Pappan kommer få de 90 dagarna med lägst ersättning, ca 180kr /per dag före skatt. Om han får igenom gem vårdnad och mamman inte hunnit använda de också. Men en ensamstående kan knappast klara sig på så lite pengar ändå, utan det är dagar man tar av någon enstaka då och då.

Den dagen pappan får gem vårdnad tillfaller alla dagar som är kvar att använda honom, men som sagt en utredning tar upp till ett år, så det blir nog inget kvar att bråka om. Blir bara knepigt för oss ensamma mammor sedan som kommer ha 0 dagar av de 90 med lägst ersättning att ta ut av om de alla tillfaller pappan vid gem vårdnad.

Hur gör man då om fritids osv har stångt i framtiden? Eller förskolan för studiedag eller dylikt? Då måste man lita på att pappan vill o kan vara hemma då med barnet? med låg ersättning...eller så får man väl sjukskriva sig? eller tar folk med sitt barn till jobbet? Hur löser man det?

Svar på tråden Gemensam vårdnad, vilken väg går man med stämningen?