• Anonym

Var blir barnet folkbokförd?

Vi ska separera och flytta till varsin lägenhet. Barnet ska bo växelvis.
     Problemet är då att båda vill ha barnet folkbokfört hos sig. 
    Jag flyttar till grannkommunen, kommer bo 5 km från förskolan.  Pappan kommer flytta inom stan, fast längre bort, och ha 1,5 mil till förskolan.
    Hur blir det då? 

• Svar på tråden Var blir barnet folkbokförd?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 11:49:31 följande:
    Och eftersom det handlar om folkbokföring och att inte vara överens, så tycker jag det är relevant i denna tråden.
    Nej det är inte relevant eftersom svaret från ombudet beror på en mängd olika faktorer. Man kan helt enkelt inte applicera ett svar i en specifik situation på en helt annan utan att känna till samtliga faktorer och det gör inte vi.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 11:50:47 följande:
    Då kanske det var därför hans advokat avrådde honom Obestämd
    Minns inte så noga, då det var när vi nyss träffats och inte flyttat ihop än.
    Jag gissar att han fick det svar jag nyss gav, att man aldrig tar det via rätten och alltså inte ens blev avrådd utan bara du som minns det så.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 11:51:06 följande:
    Nej det är inte relevant eftersom svaret från ombudet beror på en mängd olika faktorer. Man kan helt enkelt inte applicera ett svar i en specifik situation på en helt annan utan att känna till samtliga faktorer och det gör inte vi.
    Men jag är inte ute efter att applicera något.  Utan bara nämnde det.  Det behöver inte appliceras eller analyseras, och tycker man inte det är relevant så kan man helt enkelt låta det bero!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 11:48:36 följande:
    Det har med saken att göra att han kanske inte tycker det är så bra idé att dra det till tingsrätten den här gången, när hans ombud avrådde förra gången. 
    Men bara för att han blev avrådd att ansöka om boendet för barnet den gången (alltså att barnet ska bo större delen av tiden hos honom) så betyder det inte att samma situation skulle uppstå idag. Nytt barn, ny situation osv...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 11:55:20 följande:
    Men jag är inte ute efter att applicera något.  Utan bara nämnde det.  Det behöver inte appliceras eller analyseras, och tycker man inte det är relevant så kan man helt enkelt låta det bero!
    Precis, det är irrelevant i tråden.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 12:04:52 följande:
    Precis, det är irrelevant i tråden.
    Då vet vi att du tycker så.
  • Anonym

Har du hunnit prata med honom och har ni hunnit räkna ut på Fks sida hur bostadsbidragen skulle bli för er båda?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 13:32:31 följande:
    Då vet vi att du tycker så.
    Inte bara jag utan det är bara du som tycker att det hör hit.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 13:37:46 följande:
    Har du hunnit prata med honom och har ni hunnit räkna ut på Fks sida hur bostadsbidragen skulle bli för er båda?
    Ja, och jag får bostadsbidrag men han får inte...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 11:44:46 följande:
    Ett smidigt sätt för att undvika gnabb är att man följer med på de veckor man har barnet. Sen så fort barnet kan uttrycka någon form av önskemål är det det som gäller, alltså redan i 4-5 års åldern.
    Ja, det är ju också en lösning!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 20:06:37 följande:
    Ja, och jag får bostadsbidrag men han får inte...
    Hur stor skillnad skulle det bli för dig att ha boendet och inte? Har du räknat ut det?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 20:11:41 följande:
    Hur stor skillnad skulle det bli för dig att ha boendet och inte? Har du räknat ut det?
    Rör sig om ca 2000 kr/mån..
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 20:08:00 följande:
    Ja, det är ju också en lösning!
    Ja och för oss skapade det minst konflikter mellan oss vuxna.
    Det var inte så att barnen fick bestämma helt och hållet utan uttryckte de en önskan sen har vi oftast agera efter det men ibland inte. Jag tyckte att den biten var jättesvår att släppa på helhetskontrollen vid olika besök. Det var därför barnens önskan har fått ta en sån stor plats.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 20:15:57 följande:
    Rör sig om ca 2000 kr/mån..
    Hur kan det skilja 2000? Det är helt omöjligt!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 21:10:00 följande:
    Hur kan det skilja 2000? Det är helt omöjligt!
    Det är inte alls omöjligt. TS skriver att pappan tjänar mer än TS och kommer inte att få något bostadsbidrag.
    Att ha barnet skrivet hs sig innebär per automatik att man får  mer i bostadsbidrag.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 21:32:20 följande:
    Det är inte alls omöjligt. TS skriver att pappan tjänar mer än TS och kommer inte att få något bostadsbidrag.
    Att ha barnet skrivet hs sig innebär per automatik att man får  mer i bostadsbidrag.
    Jag frågade om ts hade räknat ut skillnaden i bostadsbidrag för henne att ha barnet skriven hos sig eller inte och några 2000 kan det aldrig skilja bara på det!

Jag räknade på Fk. 1 hemmavarande barn. 240000 i inkomst, 70 kvm och 7000 i boendekostnad skulle ge 1200 i bostadsbidrag. Skulle barnet vara tidvis boende skulle bostadsbidraget vara 200. Skulle ts tjäna 140000 skulle bidraget vara 1800 eller 2800...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 21:40:46 följande:
    Jag frågade om ts hade räknat ut skillnaden i bostadsbidrag för henne att ha barnet skriven hos sig eller inte och några 2000 kan det aldrig skilja bara på det!

Jag räknade på Fk. 1 hemmavarande barn. 240000 i inkomst, 70 kvm och 7000 i boendekostnad skulle ge 1200 i bostadsbidrag. Skulle barnet vara tidvis boende skulle bostadsbidraget vara 200. Skulle ts tjäna 140000 skulle bidraget vara 1800 eller 2800...

Jo det kan bli 2000 i skillnad. Testa med andra siffror får du se.
Svar på tråden Var blir barnet folkbokförd?