• Anonym (Pappa fundersam)

    HFA eller språkstörning ?

    Såvitt jag förstår är HFA inget definierat begrepp och det finns ingen diagnos som kallas för HFA? Problemet är att mitt barn nu ska börja 6-årsverksamhet och jag vet inte om mitt barn har HFA eller en språkstörning. Kanske något emellan dessa begrepp? Och vilken skola passar bäst då?


    Mitt barn fick en autism diagnos tidigt i livet. Dock var vi föräldrar inte riktigt överens med hur väl den stämde. Tex så har barnet inga repetitiva beteenden eller är totalt osocial. Dock kom barnet igång med språket väldigt sent. Vid ungefär 3,5 år så sades de första ordet. Nu så pratar barnet konstant och vill en massa saker precis som vilket barn som helst. Dock så har barnet svårt att hänga med när andra barn pratar fort. Allt med kommunikation måste ske långsamt så att barnet kan hänga med. Dock så verkar det som att barnet börjar komma ikapp även här även om det är långt ifrån perfekt.


    Barnet har autistiska drag, dvs pratar utan att titta i ögonen ofta och ligger långt efter i språkutvecklingen även om barnet nu kan tala i meningar så blir det gärna så att denne hoppar över ord. Så barnet har ingen chans att hänga med vanliga barn för att de talar så mycket fortare. Dock så leker dem ändå tillsammans delvis. De cyklar tillsammans, de spelar memory och samtalar. Barnet blir bjudet på födelsekalas mm. Andra föräldrar ser inte denna problematik överhuvudtaget, förrän man nämnet det. Då trillar "kronan ner".


    Barnet har dock en resurs på förskolan och tränas med insatser som jag tycker föga är givande då barnet utvecklas bra utan stöd. Barnet verkar ha en mycket utvecklad logisk förmåga och verkar relativt intelligent då denne kunde alfabetet för länge sedan, kan stava en hel del ord och kan räkna upp till 30 mm. Dock behöver barnet övervakning eftersom denne an dra iväg om ingen håller ögonen på barnet.


    När man umgås med barnet så är det hur roligt som helt. Man får vara med och bygga lego, köra bil, köra tåg. Man får vara med i låtsas lekar(leka affär,åka tunnelbana) och man får vara med i konkreta lekar också. Samspelet är mycket bra tycker jag och det är underbart att umgås. Vi åker till leksaksbutiker, badhus, utomhusbad och massor av aktiviteter.


    Vilken skola passar man in då på? Man är diagnosticerat med autism men uppvisar i stort sett bara ett ben av tre som ett problemområde nämligen det här med språk och sedan har få övriga punkter inom autismspektrat.


    En logoped utredning startar snart och en ytterliggare utredning om autism startar snart också. Vad är era tankar? 
       

  • Svar på tråden HFA eller språkstörning ?
  • Fråga logopeden

    Hej,

    HFA - högfungerande autism innebär att man har autism, men är åldersadekvat vad gäller intelligensen. Den har alltså ingenting med en eventuell språkstörning att göra. Det är inte ovanligt att barn med språkstörning har autistiska drag. Barn med autism eller autistiska drag har också svårigheter med språket, på grund av att de har svårt att gissa sig till hur mycket information den de pratar med behöver för att förstå. 

    Om ditt barn har en grav språkstörning så kan det vara bra med en speciell språkklass. Det finns även klasser/skolor för barn med autism. De är anpassade så att barnen får extrahjälp av lärare som förstår sig på hur man bäst ska förklara ämnen för barn med de här svårigheterna. 

    Efter logopedutredningen borde du få svar på om ditt barn har en språkstörning eller inte och hur allvarlig den är. Många barn med språkstörning och autismspektrumstörning går i vanlig skola, men det är viktigt att lärarna och specialpedagogen på skolan får veta vilken hjälp de ska ge, så att det inte blir för svårt. De kan också behöva handleda barnet med klasskompisarna, så att de förstår varandra. Det är lätt att hamna lite utanför om man inte förstår vilka regler som gäller i leken. Detsamma gäller om man har svårt att förstå när de andra barnen pratar. Därför är det viktigt att även barnen i ditt barns nya klass får reda på vad ditt barn har svårt med och vad ditt barn är bra på.  

    För att underlätta för ditt barn är det bra om ni föräldrar tränar på ögonkontakten. Utan den blir det svårt att läsa av situationer. Det är också mycket svårare att förstå vad andra säger om man inte tittar dem i ögonen. Man missar alla underliggande betydelser, lite som att läsa istället för att lyssna. 

    Hur som helst så låter det som att ditt barn har utvecklats väldigt mycket sedan autismdiagnosen sattes. Det bådar ju gott inför skolstarten. 

    Med vänliga hälsningar,

    Linnea. 

     

Svar på tråden HFA eller språkstörning ?