• Malin 972

Åka med bara ett av barnen?

Vi ska åka till Thailand, men har valt att ta med endast vår stora dotter (7 år) medan lillkillen (3 år) får vara hemma med farfar. Vi tror att flygresan är för tuff för honom, samt att vi vill spendera tid med vår dotter ensam. Vi kommer vara borta i 2 veckor. Vad har ni för upplevelser kring detta? Någon mer som har gjort så? Malin

• Svar på tråden Åka med bara ett av barnen?
  • msKitten

Ta med farfar på resan istället. Lämna inte treåringen.

Vi ska till Thailand i februari, med en tvååring och en 4-åring.

Vi var i Thailand i vintras, då var den yngsta 1 år. Det gick bra. Lite jobbigt med spring och skrik på flyget, men det var mest jobbgit för oss vuxna.

• evaoregon
    Alexi skrev 2012-09-26 20:36:53 följande:
    Fy sjutton, jag får ont i magen bara av att läsa TS. Något så grymt taskigt att dumpa ett barn på det viset. Herregud, ett barn i den åldern kan bli ledsen och känna sig övergiven av att föräldraledig föräldrar lämnar barnet på dagis och är hemma med småsyskon, ni ska lämna honom helt i två veckor för att göra något bara med storasyskonet. Alltså hur sjutton tänker man då? I TVÅ veckor?? De flesta normala föräldrar lämnar inte ens en sjuåring i två veckor och ert barn är bara tre år. Nej, nu blev jag ledsen faktiskt för hur man kan göra så mot ett barn.
    Jag håller med dig och tycker också synd om treåringen.  Rynkar på näsan
  • Lizette80
    Malin 972 skrev 2012-09-26 15:16:30 följande:
    Vi gör detta för att få ensamtid med henne, hon är sju år, och även för att farfar ska få vara med pojken. Jag anser att detta är helt ok, så länge den man lämnar barnet hos är en person som du och barnet känner tillit till. Nästa gång blir det hans tur! Man kan skypa, skicka vykort, ringa.
    Att jag kollade med en barnpsykolog är givetvis för att jag även vill ha en "professionell" åsikt. Det är omöjligt att boka till honom, så det finns inte på kartan. Nästa gång åker vi bara med honom. Han går på dagis som vanligt, är med sin farfar och morföräldrar som han känner väl. Jag tror att vi är rädda för att inte vara barnets hela värld, och att det är viktigt att få vara med andra en längre tid. Så tänker jag.
    Barn i den åldern SKA inte va ifrån sina föräldrar mer o då säger jag ABSOLUT mer än 7 dgr, tom det är för mkt..
    Ni ska vara bort 2v..
    Spelar INGEN som helst roll att han är med farmor o farafar som han känner väl..
    Tycker det är att favorisera sitt barn!!
    Även om ni kommer göra dåå att nästa ggn åka med bara han o då lämna dottern hemma(vilket oxå är taskigt) så är det kanske inte samma land, barnen kanske vill fira semester med varandra, man gör inte alltid samma saker när man åker utomlands varje år..
    Känner verkligen för din son, usch o fy säger jag bara..
    Skulle ALDRIG ha gjort ngt sådant..
    Barnen mår sämre än du kan ana o sätter sina spår..
    Barn kan lätt få utanförskaps känslan....o den präntar ni rätt fint in i hans huvud!!
    Som du märker så får du inte så mkt stöd här inne..

• Troysan

Ts har tydligen bestämt sig för att utesluta sonen ur en viktigt familjeaktivitet trots allas åsikter. Man hoppas att någon i din familj kunde reagera och ge dig en käftsmäll så du vaknar upp. Är så arg att jag kokar. Fy att göra så mot ett barn.

I vanliga fall brukar folk vara ganska ornse, men här har alla som svarat i princip slutit upp och ser ert beslut som förkastligt. Ändå kan Ts inte komma ur sin egobubbla. Fy fn

• YokohamaNr2

Jäkligt konstig sak att göra faktiskt, alla argument är dessutom helkonstiga. Tror du inte att syskonen dessutom kan ha utbyte av varandra på en sådan semester. Kanske blir skittråkigt för 7åringen att bara vara med er

• Natulcien
    SaraD skrev 2012-09-26 20:30:47 följande:
    Men inte får man väl ha barnen på dagis när man har semester? Eller tänker jag fel?
    Nej. Att ha ett barn två veckor på dagis när resten av familjen åker på semester låter ju helt vansinnigt.  Förvånad
  • Lizette80
    Troysan skrev 2012-09-27 14:05:04 följande:
    Ts har tydligen bestämt sig för att utesluta sonen ur en viktigt familjeaktivitet trots allas åsikter. Man hoppas att någon i din familj kunde reagera och ge dig en käftsmäll så du vaknar upp. Är så arg att jag kokar. Fy att göra så mot ett barn.

I vanliga fall brukar folk vara ganska ornse, men här har alla som svarat i princip slutit upp och ser ert beslut som förkastligt. Ändå kan Ts inte komma ur sin egobubbla. Fy fn
  • kossi

Men TS.
    Varför lägga in en tråd och be om råd när du inte lyssnar och du redan har bestämt dej?

Du letade efter någon som skulle bekräfta att det är ok men majoriteten säger man inte ska åka ifrån en sådan liten så länge.

Du säger att du tror att det är ok för den lille att vara hos farfar så länge.
    Men ibland får man strunta i vad man själv tror sig veta om sitt barn,för även som föräldrar vet man inte hur barns psyke fungerar och då får man gå efter expert råd och riktlinjer och du kan hur lätt som helst googla fram att ett sådant litet barn inte ska lämnad så länge.
    Det är bara en dålig ursäkt från dej och säga att det är bra för ditt barn och farfar att få en bra relation.
    Konsekvensen kommer bli en annan.

Och egentid med dottern använder du bara som du som en ursäkt för att få en lugn och skön semester för dig själv.

Rannsaka dig själv!!

• Tinnys

Jag åkte iväg med dottern själv i fem dagar, men då var små killarna hemma med sin pappa. Och de var vid tillfället 4 och 5 år och dottern var 11. 
    Jag hade aldrig lämnat en treåring till någon annan än den andre föräldern mer än tre dagar. 

• Bouganville

Åk med alla barnen. Mina föräldrar lämnade våran lilla syster hemma 1 vecka när vi var yngre. Alla åkte till Cran Canaria. ( 80-talet)
    Min bror var 10, jag 7 och min syster 3 vid tillfället. Min syster fick bo hos farmor och farfar vilket hon var bekväm med. Hon kommer MYCKET väl ihåg den veckan hos farmor, det var runt påsk och hur hon fick äta en godis för varje dag och se att det blev mindre och mindre dagar kvar tills vi kom mm. Det var nog inget fel varken på barnpassningen eller att vara hos farmor!!! MEN det har satt ljupa spå i min syster, varför hon inte fick följa med, varför hon blev lämnad, också utanför när man har en semester som minne att prata om. Satt sådana spår i henne att det har påverkat hela hennes barndom att "vara rädd för att bli bortvald", avspeglat sig i förhållanden, yrkesliv mm. Gått i terapi! ( har ju såklart inte förstått att det har påverkat henne så) Hon har aldrig vågat prata med mina föräldrar om det men jag förhörde mig lite om hur det kom sig att hon aldrig var med på den resan. Svaret var att de trodde hon hade det bättre hemma, förliten, skulle inte kommit ihåg något ändå, dyrt mm.

• Vinterankan
    Bouganville skrev 2012-09-29 08:12:32 följande:
    Åk med alla barnen. Mina föräldrar lämnade våran lilla syster hemma 1 vecka när vi var yngre. Alla åkte till Cran Canaria. ( 80-talet)
    Min bror var 10, jag 7 och min syster 3 vid tillfället. Min syster fick bo hos farmor och farfar vilket hon var bekväm med. Hon kommer MYCKET väl ihåg den veckan hos farmor, det var runt påsk och hur hon fick äta en godis för varje dag och se att det blev mindre och mindre dagar kvar tills vi kom mm. Det var nog inget fel varken på barnpassningen eller att vara hos farmor!!! MEN det har satt ljupa spå i min syster, varför hon inte fick följa med, varför hon blev lämnad, också utanför när man har en semester som minne att prata om. Satt sådana spår i henne att det har påverkat hela hennes barndom att "vara rädd för att bli bortvald", avspeglat sig i förhållanden, yrkesliv mm. Gått i terapi! ( har ju såklart inte förstått att det har påverkat henne så) Hon har aldrig vågat prata med mina föräldrar om det men jag förhörde mig lite om hur det kom sig att hon aldrig var med på den resan. Svaret var att de trodde hon hade det bättre hemma, förliten, skulle inte kommit ihåg något ändå, dyrt mm.
    I början där så tänkte jag. Oj, hänger min syster här då det är en nästan exakt beskrivning av hur det var för mig när jag blev lämnad. Men sedan så skilde sig historien åt en del så då kan jag fortsätta hoppas att jag är den enda i min familj som är här
  • Karlaa

Min 3åring hade blivit totalt förkrossad om vi skulle åka på semester utan honom Rynkar på näsan
    Nu skulle jag aldrig komma på tanken att lämna honom 2 veckor oavsett, och hade inte särat på syskonen ens för en weekend-semester. En 3åring förstår ju att han blir lämnad och resten av familjen åker på iväg utan honom, på en massa roliga saker. Skulle aldrig komma på tanken att göra så mot honom... aldrig... 

• CeeJay

Ett litet tillägg till TS (som hon kanske inte tänkt på). OM er son blir sjuk och farfar arbetar så kan han inte "vabba" eftersom ni har semester.

Bara en liten parentes

Sen tycker jag som de flesta andra - ALDRIG att jag skulle lämna en 3-åring hemma i 2 veckor och ta med den andra barnet. Att ni känner att dottern inte får så mycket "uppmärksamhet" finns det mängder av saker att göra: Åka till Åland (borta en natt), Kolmården (borta 1 natt), gå på bio och fika (över dagen), shoppa, åka till ett "lekhus" osv osv osv.   

• evaoregon
    CeeJay skrev 2012-10-06 12:00:34 följande:
    Att ni känner att dottern inte får så mycket "uppmärksamhet" finns det mängder av saker att göra: Åka till Åland (borta en natt), Kolmården (borta 1 natt), gå på bio och fika (över dagen), shoppa, åka till ett "lekhus" osv osv osv.   
    Jo, precis!
  • Bouganville

Ha ha Vinterankan, tror inte vi är systrar. Har för mig att min egen syster tycker att sidor som FL är lite "get à life".

Svar på tråden Åka med bara ett av barnen?