• AnnaRoos

Flera vars bebis bara kan somna genom snuttning/amning?

Är det fler än jag som har en bebis som enbart somnar genom att amma/snutta? Min bebis är 3,5 månader gammal.

• Svar på tråden Flera vars bebis bara kan somna genom snuttning/amning?
  • Carmelina

Ja. Min son är lika gammal som din och har, fram till för ca två veckor sen, varit precis likadan. Nu kan han på dagarna somna i sjalen också. På kvällar är det dock bara amning som gäller. På nätterna har jag inte ens försökt något annat :)
    Så jag har inga tips och råd egentligen...i skrivande stund ligger han och snutt-sover hos mig :)

• Fraggelgirl

Har en son som är 6mnd som har varit likadan. Och lite även nu. Ett tag var jag väldigt trött på att ha det så, men så har jag accepterat det. Numer så somnar han med bara napp/flaska kanske 3 gång av 8 eller nått. Och då är han väldigt trött och grinar och har sig. För trött för att tutta till och med. För annars så räcker det att tutta kanske 1minnut så sover han.
    På kvällen numer får han flaska och även flaska en gång om natten, då äter han och somnar efter en stund.

Det kommer gå över av sig själv med tiden. Blir väl begränsad en del under tiden men ja...

Tips och råd? Vill du inte så får du lära honom något annat. Håll han vaken medan han äter och när du ser att han börjar bli trött och vill sova så slutar du att amma. Är det mellan måltider så kan du ge han napp och så får du förbereda dig på att han kommer gallskrika för att få sin vilja egenom. Så är det bara att se vem som vinner.

Här hemma så är det sonen som vinner, de få gånger jag försökte något annat. Om ett år så har han slutat att amma och då kommer jag sakna det. Är sista barnen så jag passar på att njuta och mysa så länge som möjligt.

• Natulcien

Ja, sonen somnade endast av amning på kvällen/natten upp till ca 5 månader. På dagtid somnade han även i vagnen, men ibland var det vid bröstet då också. Jättesmidigt, tyckte jag. Glad

• AnnaRoos

Så det troliga är att det ger sig med tiden? Jag har provst napp envist i tre månader nu men det funkar bara inte. Har provat alla modeller men icke...

• Natulcien
    AnnaRoos skrev 2012-09-24 15:09:37 följande:
    Så det troliga är att det ger sig med tiden? Jag har provst napp envist i tre månader nu men det funkar bara inte. Har provat alla modeller men icke...
    Ja, det ger sig med tiden. Visst kan man känna sig lite låst medan det är så, men tiden går så fort, och när barnet inte längre somnar av amningen så inser man vilken smidig sövningsmetod det var...
    När sonen slutade somna av amningen, runt 5 månader, så fick vi buffa i rumpan, sjunga, smeka över ryggen etc. istället, och det tog mycket längre tid...
  • AnnaRoos
    Natulcien skrev 2012-09-24 15:25:00 följande:
    Ja, det ger sig med tiden. Visst kan man känna sig lite låst medan det är så, men tiden går så fort, och när barnet inte längre somnar av amningen så inser man vilken smidig sövningsmetod det var...

När sonen slutade somna av amningen, runt 5 månader, så fick vi buffa i rumpan, sjunga, smeka över ryggen etc. istället, och det tog mycket längre tid...

Ja det är klart, om inte amning/snuttning byts ut mot en ännu smidigare sömnteknik så är det ju inte så bra... :) Antar att allt är relativt! Skulle bara önska att det inte krävdes snuthning typ hela natten för att få pyret att sova, ryggen börjar säga ifrån lite... :/
  • Helle333
    AnnaRoos skrev 2012-09-24 12:42:48 följande:
    Är det fler än jag som har en bebis som enbart somnar genom att amma/snutta? Min bebis är 3,5 månader gammal.

Det gjorde min dottern också fram tills hon var 5 månader och jag började träna henne i att inte sova två gånger på dagen och att kunna somna utan bröstet i munnen. (Och innan folk skriker åt mig för att hon inte fick sova två gånger på dagen längre kanske jag ska tillägga att när hon gjorde det så var hon vaken till 3 på morgonen. Så mellan 5-12 månaders ålder sov hon bara middag en gång. Nu har hon börjat hos dagmamman och dagarna är mer köriga när hon är där så nu kan hon sova två gånger på dagen men då sover hon ca 20min på morgonen och max en timme på eftermiddagen och absolut inte efter kl.14 och sover bra på natten.)

Jag använde en metod som finns beskriven i Somna utan gråt för att få henne att sluta somna med bröstet i munnen. När man märker att barnets sugande börjar avta så ska man göra så de släpper greppet om bröstet. Stoppa försiktigt in ett finger i mungipan. Vaknar barnet och gnyr/gråter kan det få ta bröstet igen men så fort sugandet avtar så in med fingret och lossa försiktigt. Det tog två veckor tror jag sedan släppte hon själv bröstet när hon höll på att somna.  
  • eviglängtan5

Har tvillingar, den ena har napp och somnar när som och hur som..., medan den andra inte har napp somnar endast vid bröstet el duffen som vi säger. Hur som helst hon är 8 snart 9 mån, men jag har inget emot det än.....

• AnnaRoos
    eviglängtan5 skrev 2012-09-24 15:46:31 följande:
    Har tvillingar, den ena har napp och somnar när som och hur som..., medan den andra inte har napp somnar endast vid bröstet el duffen som vi säger. Hur som helst hon är 8 snart 9 mån, men jag har inget emot det än.....

Nej, om jag ska vara ärlig så är jag glad att jag kan söva pyret över huvud taget, även om ryggen tar stryk då jag inte kan påstå att jag tycker det är skönt att liggamma/snutta. Dock så skulle det vara skönt att kunna gå upp och göra något själv någon gång ibland då det känns som om bebis varit klistrad på mig konstant och dygnet runt nu i tre och en halv månad. Men det ger väl sig. Det är ju inte så illa trots allt, som sagt, allt är relativt. Jag kan åtminstone få pyret att sova! :)
  • Carmelina

Men ni som tycker att det är så smidigt: hur gör ni när barnet sover? Hur gör ni för att lägga ner utan att barnet vaknar? Jag måste sitta kvar på samma plats för så fort jag reser mig och försöker lägga ner så vaknar min son. Man blir lite låst (har en 2,5-åring som också behöver lite uppmärksamhet)...

• Natulcien
    Carmelina skrev 2012-09-24 16:56:00 följande:
    Men ni som tycker att det är så smidigt: hur gör ni när barnet sover? Hur gör ni för att lägga ner utan att barnet vaknar? Jag måste sitta kvar på samma plats för så fort jag reser mig och försöker lägga ner så vaknar min son. Man blir lite låst (har en 2,5-åring som också behöver lite uppmärksamhet)...
    Vi låg redan ner, så jag behövde aldrig lägga ner. Glad
    Sonen sov på en madrass på golvet bredvid vår säng från dag ett! De första två månaderna samsov jag med honom på madrassen. Vid 2 månader sov han hela nätter, och då liggammade jag honom bara till sömns på madrassen, och lämnade honom sen där med en ihoprullad filt runt, och han sov gott hela natten. Supersmidigt. Glad
  • lövet2
    Carmelina skrev 2012-09-24 16:56:00 följande:
    Jag har bara lagt ned babyn på lekfilten i köket (eller kanske TV-rummet på kvällstid). De har sovit som allra bäst när de varit "mitt i smeten" med ljud, liv och rörelse omkring sig.
Svar på tråden Flera vars bebis bara kan somna genom snuttning/amning?